بهترین فرمت فایل برای چاپ افست کدام است؟

بهترین فرمت فایل برای چاپ افست کدام است؟

بعد از اتمام کار طراحی یا ویرایش یک فایل نیاز است که آن را با فرمت مناسب ذخیره و به چاپ خانه ارسال کنید. یکی از نگرانی‌های که بیشتر افراد در خصوص ذخیره فایل‌های خود دارند این است که بهترین فرمت برای ذخیره فایل‌های که قرار است چاپ شود چیست؟ در صورتی که از فرمت مناسب استفاده نشود ممکن است که کیفیت طرح و عکس‌های موجود در فایل دچار تغییر شود. به همین دلیل نیز افرادی که روی کیفیت چاپ فایل‌های خود حساس هستند باید هنگام ذخیره فایل آنها حتماً از فرمت مناسب استفاده کنند. در چاپ افست یکی از مشکلات رایجی که وجود دارد تغییر رنگ کارهای چاپ شده است. به طوری که طرح چاپ شده با طرحی که در کامپیوتر دیده می‌شود از لحاظ رنگی متفاوت است. یکی از دلایل این مشکل عدم استفاده از فرمت مناسب جهت ذخیره سازی فایل‌ها است. فرمت‌های متنوعی در برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ وجود دارد. به همین دلیل افراد باید با هر کدام از این فرمت‌ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند بهترین گزینه را انتخاب کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با انواع فرمت ذخیره سازی فایل‌های چاپی آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

اهمیت انتخاب فرمت مناسب برای فایل‌های چاپی

چاپ افست یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپی است که معمولاً از آن برای چاپ در تعداد بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز قیمت مناسب و کیفیت بالای طرح‌های چاپ شده در این روش چاپی جزو فاکتورهای مهم تلقی می‌شود. کیفیت بالای طرح‌های چاپ شده در این روش چاپ به عوامل زیادی از جمله انتخاب نرم افزار مناسب، کالیبره بودن مانیتور طراح، تنظیم درست پروفایل رنگ در خروجی کار، اصلاح نور تصاویر، شناخت کامل طراح با چاپ افست و فرمت ذخیره سازی فایل‌های است که خروجی آن‌ها چاپ می‌شود. فرمت مناسب تاثیر زیادی روی کیفیت خروجی فایل‌ها دارد. با این وجود افراد کمی به این مسئله دقت می‌کنند. بعد از طراحی یا ویرایش یک فایل تصویری باید آن را با فرمت و حجمی مناسب ذخیره کنید. در غیر این صورت فایل خروجی شما ممکن است با کیفیت بسیار پایینی توسط چاپگرها چاپ شود. هر کدام از فرمت‌های خروجی نرم افزارهای گرافیکی دارای یک‌سری ویژگی هستند. به همین دلیل نیز این موضوع روی کیفیت نهایی کارهای چاپی تاثیر گذار است.

 

انواع فرمت‌های مناسب برای چاپ افست کدام‌اند؟

با توجه به این که شما در چه نرم افزاری فایل خود را ایجاد می‌کنید فرمت‌های متفاوتی برای ذخیره سازی خروجی فایل‌ها خواهید داشت. فتوشاپ، ایلوستریتور و کورل جزو نرم افزارهای رایج و کاربردی برای طراحی و ویرایش عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی هستند. در این نرم افزارها یک‌سری فرمت‌های مشترک جهت ذخیره سازی فایل‌ها وجود دارد. برخی از این فرمت‌ها مختص نرم افزار هستند؛ یعنی فایل‌های که با آن فرمت‌ها ذخیره می‌شوند تنها با نرم افزار مربوطه قابل‌مشاهده هستند. در کنار این فرمت‌ها یک‌سری فرمت‌های دیگر نیز وجود دارند که به راحتی می‌توان آنها را با سایر نرم افزارها نیز باز کرد. به طور کلی چند فرمت مناسب برای ذخیره فایل‌های که قرار است چاپ شوند وجود دارد. برای این که فایل‌های شما در هنگام چاپ‌شدن دچار افت کیفیت نشوند می‌توانید فایل‌های خود را با فرمت‌های زیر ذخیره کنید.

فرمت عکس JPEG

JPEG یکی از فرمت‌های رایج برای ذخیره سازی عکس‌ها است. کیفیت عکس‌های ذخیره شده با این فرمت بسیار بالا است. با این وجود فایل‌های JPEG دارای حجم بالایی نیستند. این فرمت انعطاف پذیری بالایی برای ویرایش و فشرده‌سازی فایل‌ها دارد. با این وجود اگر چندین بار روی فایل‌های که با این فرمت ذخیره شده‌اند تغییرات ایجاد شود ممکن است فایل نهایی دچار افت کیفیت شود. به همین دلیل اگر قصد دارید بعداً یک فایل تصویری را ویرایش کنید بهتر است آن را با فرمت psd یا TIFF ذخیره کنید. نکته‌ای که باید در این مورد این فرمت به آن توجه کنید این است که برای چاپ افست بهتر است از این فرمت استفاده نکنید. زیرا در این فایل‌ها تعداد پیکسل‌های که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند کمتر می‌شود و این روی کیفیت چاپ افست تاثیر می‌گذارد.

فرمت PSD

اگر از نرم افزار فتوشاپ استفاده می‌کنید برای ذخیره سازی فایل اصلی برنامه بهتر است که آن را با فرمت PSD ذخیره کنید. این فرمت مختص نرم افزار فتوشاپ بوده و در واقع همان فایل خام است که بدون هیچ گونه فشرده‌سازی یا تغییر ذخیره شده است. با ارسال این فایل به چاپ خانه‌ها می‌توانید راحت‌تر در صورت نیاز تغییرات لازم را بدون افت کیفیت انجام دهید. همچنین از این فایل می‌توانید بعداً با فرمت‌های مختلف خروجی بگیرید. فرمت PSD بهترین فرمت برای ذخیره سازی فایل‌ها برای چاپ افست است. پس اگر با این نرم افزار کار می‌کنید حتماً از این فرمت استفاده کنید.

فرمت عکس TIFF

TIFF یکی دیگر از فرمت‌های رایج در نرم افزارهای گرافیکی است که به راحتی می‌توان آن را با نرم افزارهای مانند ورد، ایلوستریتور، این دیزاین، فتوشاپ، کورل و... باز کرد. کفیت عکس‌های ذخیره شده با این فرمت بالا است به همین دلیل این فرمت گزینه مناسب برای چاپ افست است. از این فرمت می‌توانید برای اسکن مدارک، عکس و کارهای هنری استفاده کنید. بیشتر دوربین‌های دیجیتالی نیز عکس‌ها را با این فرمت ذخیره می‌کنند. به همین دلیل نیز این فرمت را می‌توان جزو بهترین فرمت‌ها برای ذخیره فایل‌های دانست که قرار است چاپ شوند.

بیشتر بخوانید: اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ کارت ویزیت

فرمت PDF

PDF یکی از فرمت‌های رایج است که به آسانی توسط هر دستگاهی قابل اجرا هستند. استفاده از این فرمت برای چاپ با پرینترها گزینه خوبی است. بیشتر پرینترها می‌توانند فایل‌های ذخیره شده با این فرمت را به آسانی و با کیفیت بالایی چاپ کنند. همچنین بیشتر نرم افزارهای گرافیکی مانند ورد، ایلوستریتور، این دیزاین و.. از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. به همین دلیل شما با خیالی راحت می‌توانید فایل‌های خود را با این فرمت ذخیره کنید.

 

استفاده از دستگاه چاپ افست یکی از رایج‌ترین روش‌های چاپی است که معمولاً از آن برای چاپ در تعداد بالا استفاده می‌شود.

 

یک نکته مهم

لازم به ذکر است که شما قبل از ذخیره سازی فایل خود با فرمت مناسب لازم است که مد رنگی فایل را نیز انتخاب کنید. مدرنگی یا همان سیستم رنگی یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار بر کیفیت فایل‌های است که خروجی آنها چاپ می‌شود. مد رنگی فایل‌های چاپی CMYK است. در صورتی که این مد را اشتباهی انتخاب کنید طرح چاپ شده در چاپ افست دچار تغییر رنگ می‌شود. در بسیاری از موارد نیز ممکن است شاهد افت شدید کیفیت باشید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از امجام هر کاری روی فایل‌های خود حتماً مد رنگی درست را انتخاب کنید. در غیر اینصورت ممکن است دچار اشتباه شوید و خروجی کار شما با کیفیت بسیار پایین چاپ شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که فایل‌های که قرار است به چاپخانه ارسال شوند باید دارای فرمت مناسب باشند. فرمت فایل‌های ذخیره شده تاثیر زیادی روی کیفیت چاپ آنها دارد. به همین دلیل هنگام طراحی و ذخیره سازی فایل‌ها برای جلوگیری از افت کیفیت آنها هنگام چاپ شدن باید فرمت مناسب را انتخاب کنید. چندین فرمت مناسب وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نرم افزاری که استفاده می‌کنید یکی از آنها را انتخاب کنید. در این مقاله چندتا از بهترین فرمت‌ها را به شما معرفی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سوال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/4/3 - 20:38:58

604

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "بهترین فرمت فایل برای چاپ افست کدام است؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید