اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ کارت ویزیت

همان‌طور که می‌دانید طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها وجود دارد که هر کدام از آنها زیبایی و تأثیر گذاری خاص خود را دارند. در اطراف ما انسان‌ها هزاران جسم رنگی وجود دارد که هر روز با آنها مواجه می‌شویم به همین دلیل نیز رنگ آنها برای ما عادی شده است و گاهی اوقات اصلاً به رنگ آنها توجه نمی‌کنیم. در این بین برخی از رنگ‌ها کاربرد بیشتری دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از اجسام دارای رنگ‌های ثابتی هستند و به همین دلیل بیشتر مردم به رنگ آنها عادت کرده‌اند و کوچک‌ترین تغییر در رنگ آنها می‌تواند باعث جلب توجه شود. از این رو گاهی برخی از شرکت‌ها و برندها برای طراحی کارت ویزیت و سایر ابزارهای تبلیغاتی خود از رنگ‌های غیرمعمول و جدید استفاده می‌کنند. با این کار آنها می‌توانند توجه افراد بیشتری را به محصولات خود جلب کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ کارت ویزیت را بررسی کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

اهمیت رنگ‌ها در تبلیغات

انتخاب رنگ مناسب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای است که هنگام تبلیغات شرکت‌ها و برندها به آن توجه ویژه‌ای دارند. همان‌طور که می‌دانید بینایی یکی از پنج راه ارتباطی ما با دنیای پیرامون است. دیدن اجسام بصری باعث می‌شوند که افراد راحت‌تر موضوعات مختلف را به یاد بسپارند. به‌طوری‌که دیدن یک عکس می‌تواند به مراتب بهتر و بیشتر از یک متن طولانی بر روی مغز تأثیر بگذارد و در حافظه بلندمدت فرد باقی بماند. رنگ‌ها که از طریق چشم‌ها دیده می‌شوند تأثیر زیادی بر روی ذهن و حافظه افراد دارند. هر رنگ دارای ویژگی‌های خاصی است و می‌تواند با ترکیب با سایر عناصر پیغام‌های خاصی را به افراد منتقل کند. از این رو انتخاب رنگ مناسب در کار تبلیغات بسیار مهم است. بعضی از شرکت‌ها و برندها دارای رنگ سازمانی هستند. به طوری که افراد با دیدن رنگ خاصی به یاد محصولات یا خدمات آن شرکت‌ها می‌افتد. به عنوان مثال همه ما با دیدن رنگ زرد اولین شرکتی که به فکرمان می‌رسید شرکت ایرانسل و سیم کارت‌های آن است. رنگ‌ها باعث می‌شوند که افراد راحت‌تر بتوانند خدمات یا محصولات یک شرکت را در بین سایر محصولات یا خدمات تشخیص دهند. کارت ویزیت‌ها نیز جزو ابزارهای قدرتمند تبلیغاتی هستند که بیشتر کسب و کارهای بزرگ یا کوچک از آن استفاده می‌کنند. انتخاب رنگ مناسب برای کارت ویزیت‌ها باعث افزایش جذابیت و تأثیر گذاری آنها می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در طراحی و چاپ کارت ویزیت

 

تأثیر روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت

در شاخه روانشناسی رنگ‌ها برای هر رنگ خاصیت و ویژگی‌های خاصی بیان شده است. به عبارتی رنگ‌ها دارای تأثیرهای متفاوتی روی انسان هستند به همین دلیل نیز هنگام انتخاب آنها باید به نکات مهمی توجه شود. در طراحی کارت ویزیت رنگ یکی از فاکتورهای مهم است که فرد طراح باید آن را هدفمند انتخاب کند. به عبارتی انتخاب رنگ باهدف در اختیار گرفتن قدرت بینایی مخاطبان انجام می‌شود. با این کار شرکت یا برند مربوطه می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در بین رقیبان خود داشته باشد. امروزه در بیشتر حوزه‌ها رقبای زیادی وجود دارد که امکان رشد و پیشرفت در بین آنها کار آسانی نیست. به همین دلیل صاحبان کسب و کارها باید از هر روشی که می‌توانند استفاده کنند با توانند جایگاه خود را حفظ کنند یا آن را ارتقا دهند. به همین دلیل در طراحی کارت ویزیت، بنر تبلیغاتی، پوستر و.. توجه به رنگ برای تأثیر گذاری بیشتر آنها اهمیت زیادی دارد. با توجه به تأثیر گسترده‌ای که رنگ‌ها در زندگی ما و حتی حیوانان دارند می‌توانیم بگوییم که مفهوم رنگ‌ها مانند یک‌زبان پیچیده است. به طوری که هر رنگ نماد یا بیانگر چیزی است. استفاده از رنگ‌ها از دیرباز تا کنون وجود داشته و هیچ انسانی وجود ندارد که از کاربرد و تأثیر رنگ‌ها بی‌خبر باشد. اگر برای یک‌لحظه دنیا را بدون رنگ تصور کنید خواهید فهمید که همه چیز معنی و مفهوم خود را از دست می‌دهد. رنگ‌ها از لحاظ بصری دارای ویژگی‌های خاصی هستند و به همین دلیل از آنها برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود.

 

چگونگی استفاده از روانشناسی رنگ در طراحی کارت ویزیت

بعد از آنکه اهمیت رنگ‌ها در طراحی کارت ویزیت و سایر ابزارهای تبلیغاتی را بررسی کردیم می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که رنگ‌ها در طراحی کارت ویزیت به چه صورت باید استفاده شود؟ بیشتر افراد از تأثیر گذاری رنگ‌ها و خاصیت متفاوت آنها باخبر نیستند. به همین دلیل نیز گاهی اوقات دلیل جذب‌شدن به یک محصول خاص را نمی‌دانند. یا نمی‌دانند چرا ناخودآگاه یک بنر تبلیغاتی یا کارت ویزیت نظر آنها را به خود جلب کرده است و توانسته است روی آنها تأثیر بگذارد. اگر توجه داشته باشید همه شرکت‌ها و برندهای مطرح دنیا دارای رنگ سازمانی هستند. در واقع استفاده از یک رنگ خاص احتمال دیده‌شدن یک برند را به طور چشم گیری افزایش می‌دهد. قبل از انتخاب رنگ برای کارت ویزیت باید به نکات دیگری توجه شود. این نکات به فرد کمک می‌کند تا بتواند با توجه به هدف و نیاز خود بهترین رنگ را انتخاب کند. این نکات شامل موارد زیر هستند.

  • فرد باید به خوبی نیاز و هدف کسب و کار خود را تشخیص دهد.
  • هر کسب‌وکاری دارای یک‌سری ویژگی‌ها است به همین دلیل توجه به آن ویژگی‌ها در انتخاب رنگ‌کارت ویزیت مهم است.
  • یک کسب و کار معمولاً می‌تواند نیاز عده‌ای از افراد جامعه را برآورد کند. به همین دلیل توجه به مخاطبان هدف برای انتخاب رنگ بسیار مهم است.

با درنظرگرفتن این سه نکته انتخاب رنگ برای کارت ویزیت تا حدودی راحت‌تر و هدفمندتر می‌شود. به طور مثال اگر کارت ویزیت برای یک شرکت تولید کنند اسباب‌بازی باشد باید رنگی که برای آن انتخاب شود که کاملاً بیانگر احساسات و عواطف کودکانه باشد. به طوری که این رنگ روی کودکان تأثیر مثبت بگذارد. با این کار شرکت تولیدکننده اسباب‌بازی می‌تواند محصولات خود را بهتر و بیشتر به فروش برساند. معمولاً رنگ‌های مانند زرد، صورتی، آبی و قرمز تأثیر بهتر و بیشتری روی جذب کودکان دارد. نکته دیگری که باید به ان توجه شود این است که مخاطبان یک کسب و کار معمولاً در دسته‌های سنی، جنسیتی، فرهنگی، شغلی و.. قرار می‌گیرند. به همین دلیل برای هر گروه از مخاطبان رنگ خاصی می‌تواند جذاب و کاربردی باشد. به همین دلیل نیز توجه به اینکه مخاطبان در چه گروه و دسته‌ای قرار می‌گیرند برای انتخاب رنگ‌کارت ویزیت مهم است.

 

یک کسب و کار معمولاً می‌تواند نیاز عده‌ای از افراد جامعه را برآورد کند. به همین دلیل توجه به مخاطبان هدف برای انتخاب رنگ بسیار مهم است.

 

معنا و مفهوم هر رنگ در طراحی کارت ویزیت

همان‌طور که به آن اشاره کردیم در روانشناسی رنگ‌ها هر رنگ دارای معنی و مفهوم خاصی است. به همین دلیل نیز توجه به معنی هر رنگ در طراحی کارت ویزیت از اهمیت زیادی برخوردار است. البته باید به این نکته نیز توجه شود که رنگ‌ها می‌توانند معنی و مفهوم‌های متنوعی داشته باشند. برای مثال رنگ آبی آسمانی که بیانگر آرامش و سکون است می‌تواند در جای دیگر بیانگر گرما و حرارت بالا باشد. زیرا زمانی که شعله‌های آتش بیشتر می‌شوند رنگ آنها به آبی روشن تغییر می‌کند. با این وجود رنگ‌ها طیف گسترده‌ای دارند و همین می‌تواند انتخاب رنگ را کمی سخت‌تر کند. معمولاً رنگ قرمز نشان شور و نشاط است. به همین دلیل کارت ویزیت‌های که با این رنگ طراحی می‌شوند حس نشاط و سرزندگی را به مخاطب منتقل می‌کنند. به‌این‌ترتیب هر رنگ معنی و مفهوم خاص خود را دارد و باید با توجه به هدف و نکاتی که قبلاً به آن اشاره کردیم رنگ‌کارت ویزیت انتخاب شود.

 

انتخاب ترکیب رنگ در طراحی کارت ویزیت

بیشتر کارت ویزیت‌ها دارای بیش از یک رنگ هستند. به همین دلیل ترکیب رنگ یکی دیگر از موضوعات مهم است که هنگام انتخاب رنگ‌کارت ویزیت باید به آن توجه شود. برخی از رنگ‌ها زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند علاوه بر زیبایی بصری دارای معنا و مفهوم جدیدی می‌شوند. به همین دلیل نیز تأثیر گذاری آنها بر روی مخاطبان بیشتر می‌شود. برخی از رنگ‌ها همخوانی بیشتری باهم دارند و استفاده از آنها در کنار هم زیبایی کارت ویزیت را بیشتر می‌کند. به عنوان مثال رنگ‌های زرد، سبز، قهوه‌ای و کرم ازجمله گروه‌های رنگی است که بسیار همخوانی زیبا و خوبی می‌تواند داشته باشد. از طرفی استفاده از رنگ‌های متضاد مانند سیاه‌وسفید می‌تواند با توجه به طرح کارت ویزیت زیبایی خاص خود را داشته باشد.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگویم که رنگ‌ها مهم‌ترین فاکتور در طراحی کارت ویزیت هستند و در انتخاب آن‌ها باید به نکات مهمی توجه شود. در روانشناسی رنگ‌ها هر رنگ دارای ویژگی و معنی خاصی است. به همین دلیل آشنایی با مفاهیم رنگ‌ها به افراد کمک می‌کند تا رنگ مناسبی را برای کارت ویزیت خود انتخاب کنند. در این مقاله ما نکات مهمی را در خصوص استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی کارت ویزیت بیان کردیم. اگر بعد از خواند این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به همه سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/2/1 - 18:40:15

548

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ کارت ویزیت " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید