ترتیب چاپ رنگ های مختلف در چاپ افست

برای چاپ یک تصویر یا طرح نیاز به ترکیب رنگ‌های مختلفی است. برای چاپ انواع طرح در چاپخانه‌ها از سیستم رنگی cmyk استفاده می‌شود. این سیستم رنگی متشکل از چهار رنگ اصلی است و با ترکیب این چهار رنگ طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را می‌توان به دست آورد. برای ایجاد رنگ‌های مختلف این چهر رنگ با درصدهای مختلف باهم مخلوط می‌شوند. روش‌های چاپ بسیار متنوعی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها از یک ترتیب رنگ خاص پیروی می‌کنند. فرمول و دستورالعمل ترتیب چاپ رنگ‌ها بیشتر به صورت تجربی انجام می‌شود و افرادی که در چاپخانه‌ها کار می‌کنند بر اساس تجربه عملی که به دست آورده‌اند این ترتیب را اعمال می‌کنند. ترتیب چاپ رنگ‌ها در چاپ افست تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده دارد و به همین دلیل نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. در کارهای رنگی ساده‌تر که تعداد و تنوع رنگ‌ها کمتر است، اعمال ترتیب رنگ در چاپ افست راحت‌تر انجام می‌شود و دردسر کمتری دارد. در ادامه این مقاله مطالب بیشتری در مورد ترتیب چاپ رنگ‌های مختلف در چاپ افست بیان می‌کنیم.

 

نکات مهم در مورد رعایت ترتیب رنگ در چاپ

همان‌طور که به آن اشاره کردیم ترتیب رنگ‌ها در صنعت چاپ از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با دقت کافی انجام شود. بیشتر افرادی که در چاپخانه‌ها کار می‌کنند به طور تجربی ترتیب چاپ رنگ‌ها را یاد گرفته کند و آن‌ها به طور صحیحی اعمال می‌کنند. در چاپ‌های رنگی که نیاز به ترکیب هر چهار تا رنگ اصلی است، ترتیب چاپ رنگ‌ها پیچیدگی‌های خاصی دارد و باید اصول مختلف رعایت شود. در صورتی که تریبت چاپ رنگ‌ها به طور صحیح انجام نشود خروجی کار کیفیت خود را از دست می‌دهد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که در ترتیب چاپ رنگ‌ها باید به نکات زیر توجه شود.

نکات مهم در مورد رعایت ترتیب چاپ رنگ‌ها در چاپخانه عبارتند از:

محل قرار گیری رنگ‌ها بر یکدیگر برای رعایت ترتیب چاپ رنگ‌ها بسیار مهم است و باید به آن دقت شود.

میزان شفافیت رنگ‌ها در ترتیب چاپ رنگ‌ها از اهمیت زیادی برخودار است.

قابلیت جذب سطح متریال بر روی ترتیب رنگ‌ها تاثیرگذار است و باید به آن توجه شود.

در برخی مواقع هنگام اعمال ترتیب رنگ‌ها در چاپ طرح نهایی تار می‎شود و باید دوبار چاپ شود.

در برخی مواقع در چاپ اول برخی از قسمت‌ها به دلیل استفاده از رنگ‌های تیره سیاه می‌شود که باید به این مورد نیز توجه شود.

کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده در هنگام رعایت ترتیب چاپ رنگ‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

 

میزان شفافیت رنگ‌ها در ترتیب چاپ رنگ‌ها از اهمیت زیادی برخودار است.

 

محل چاپ رنگها روی یکدیگر و نوع چاپ

در چاپ تصاویر و طرح‌ها زینک‌های از دستگاه چاپ که حجم بیشتری از رنگ مورد نیاز تصویر را دارند باید در مراحل آخر چاپ شوند با این کار وضوح کار خروجی بیشتر می‌شود. در ماشین‌های که از دو رنگ مختلف استفاده می‌شود زینکی که حاوی حجم بیشتری از رنگ است، باید بعد از زینکی که رنگ کمتری دارد چاپ شود. در ماشین‌های چهار رنگ هم زینکی که رنگ بیشتری دارد باید در برج آخر یا در برخی مواقع در برج سوم چاپ شود. محل قرار گیری رنگ‌ها بر روی یکدیگر در ترتیب چاپ رنگ‌ها بسیار تأثیر گذار است. چاپ رنگ‌های تیره که قسمت کوچکی از تصویر را شامل می‌شوند بر روی قسمت‌های که روشن‌تر هستند باعث کاهش وضوح تصویر چاپ شده می‌شود. با این حال اگر رنگ‌های روشن که حجم بیشتری از تصویر را در بر می‌گیرند بر روی نواحی تیره چاپ شوند تصویر کیفیت بیشتری خواهد داشت.


میزان شفافیت یا ترانسپارنسی مرکب

یکی دیگر از نکات مهم که در ترتیب چاپ رنگ‌ها بسیار مؤثر است، میزان شفافیت مرکب‌ها است. در طراحی برخی از رنگ‌ها از شفافیت کمتری برخوردار هستند و باید نسبت به سایر رنگ‌ها با درصد شفافیت کمتری چاپ شوند. درجه کدری یا همان opacity یک رنگ که هنگام طراحی اعمال می‌شود بر روی کیفیت و وضوح رنگ‌های دیگر تأثیر می‌گذارد. برای مثال اگر رنگ زرد کدر را بر روی رنگ آبی چاپ کنند رنگ سبز روشن ایجاد نمی‌شود. اما ارگ رنگ آبی شفاف را بر روی رنگ زرد کدر چاپ کنند رنگ سبز روشن ایجاد می‌شود. این نکات ریز در مورد رعایت ترتیب چاپ رنگ‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه کار دارد. چاپ رنگ زرد در ماشین‌های دو رنگ راحت‌تر است و فرقی نمی‌کند که رنگ زرد اول چاپ شود یا در آخر چون کاغذهای مورد استفاده در چاپ افست از قدرت جذب بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل چاپ رنگ دوم بر روی رنگ قبلی به قابل انجام است و مشکلی در خروجی چاپ ایجاد نمی‌شود. در دستگاه‌های که از چهار رنگ استفاده می‌کنند و کاغذ مورد استفاده قدرت جذب بالایی ندارد باید از رنگ زرد شفاف استفاده شود.

 

میزان چسبندگی مرکب

یکی دیگر از مواردی که در ترتیب چاپ رنگ‌ها مؤثر است، میزان چسبندگی رنگ‌ها است. معمولاً رنگ‌های که چسبندگی کمتری دارند باید در مرحله آخر چاپ شوند. در دستگاه‌های چاپ دو رنگ رنگی که چسبندگی بیشتری دارد باید اول چاپ شود. این ترتیب در دستگاه‌های چهار رنگ نیز صدق می‌کند و رنگی که چسبندگی بیشتری دارد در مرحله اول باید چاپ شود. لازم به ذکر است که درجه چسبندگی رنگ‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارند و در حین چاپ ممکن است دچار تغییر شود. عواملی مانند میزان ترکیب آب و امولسیون بر قدرت چسبندگی رنگ‌ها تأثیر گذار است و در حین چاپ باید این عوامل کنترل شوند. استفاده از رنگ‌های که درجه چسبندگی یکسانی دارند کار چاپ رنگ‌ها را آسانتر می‌کنند.

بیشتر بخوانید:چاپ پرس حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

قابلیت جذب سطح متریال بر روی ترتیب رنگ‌ها تاثیرگذار است و باید به آن توجه شود.


قابلیت جذب مرکب توسط کاغذ و ویژگی های سطح کاغذ

قدرت جذب کاغذ و ویژگی‌های سطحی آن تأثیر بسیار زیادی بر روی ترتیب چاپ رنگ‌ها در حین چاپ دارد. معمولاً کاغذهای که نرم‌تر هستند و رنگ آن‌ها تیر است از قدرت جذب بالایی برخوردار هستند. زمانی که رنگ اول بر روی این کاغذها چاپ می‌شود به سرعت جذب بافت کاغذ می‌شود و زمانی که رنگ دوم چاپ می‌شود انگار رنگ دوم بر روی کاغذ سفید چاپ شده است. هر چقدر قدرت جذب کاغذ بیشتر باشد چاپ رنگ‌ها بر روی یکدیگر به صورت یکنواخت‌تر و بدون دردسر تر انجام می‌شود. در این مواقع میزان چسبندگی مرکب بر روی نتیجه کار تأثیر گذار نخواهد بود. چاپ رنگ اول بر روی کاغذهای که قدرت جذب پایین‌تری دارند باعث ایجاد لغزندگی بر روی سطح کاغذها می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی مرکب‌های تولید می‌شود که قابلیت چاپ بر روی کاغذهای مانند گلاسه و پوشش دار را دارند. این نوع مرکب‌ها دیگر با مشکلاتی مانند لغزنده شدن سطح کاغذ مواجه نمی‌شوند و بدون مشکل چاپ می‌شوند.

 

احتمال تار شدن و دوبله شدن تصویر

دستگاه‌های چاپ که از چهار رنگ استفاده می‌کنند هنگامی که بروری کاغذهای با قدرت جذب پایین متن یا تصویری را چاپ می‌کنند احتمال دوبله شدن تصویر یا متن وجود دارد. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که برای چاپ کاتالوگ از کاغذهای گلاسور بی کیفیت استفاده شود. زمانی که رنگ مشکی قبل از رنگ‌های دیگر چاپ شود ممکن است در اثر چرخش کاغذ در بین سیلندرهای دستگاه باعث دوبله شدن تصویر یا متن می‌شود. برای رفع این مشکل رنگ مشکی در این مواقع باید در نوبت سوم یا چهار چاپ شود. در این صورت مشکل دوبله شدن در خروجی کار وجود نخواهد داشت.

 

سخن پایانی

به طور کلی در مقاله نکات مهمی که باید در حین تربیت چاپ رنگ‌ها در چاپ افست رعایت می‌شد را بررسی کردیم. ترتیب چاپ رنگ‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و وضوح خروجی کار دارد و به همین دلیل باید با دقت انجام شود. با در نظر گرفتن نکات مهم گفته شده در این مقاله می‌توانید ترتیب چاپ رنگ‌ها را به خوبی تشخیص دهید. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/9/26 - 22:8:0

493

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "ترتیب چاپ رنگ های مختلف در چاپ افست " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید