راهنمای طراحی و چاپ تراکت تبلیغاتی

تراکت‌ها یکی از ابزارهای متداول برای تبلیغات به شمار می‌روند. به همین دلیل بسیار از کسب و کارها با اهداف مختلفی از آنها استفاده می‌کنند. طراحی و چاپ تراکت به تخصص نیاز دارد تا هزینه‌ای که صرف آن می‌شود بیشتر بازده را داشته باشد. نحوه طراحی تراکت‌ها تأثیر زیادی بر روی خوانایی و جذابیت آنها دارد. به همین دلیل طراحی آن باید توسط ماهر انجام شود. رعایت اصول طراحی و نوشتن محتوای جذاب داخل تراکت آن را به یک ابزاری قدرتمند در جذب مشتریان تبدیل می‌کند. از این ابزار برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود به همین دلیل طراح آن باید با تمامی نکات مربوط به طراحی تراک آشنایی داشته باشد. مسئله دیگری که در مورد تراکت‌ها بسیار حائز اهمیت است نحوه چاپ آن است. روش‌های مختلفی برای چاپ تراکت‌ها وجود دارد. طراحی و چاپ استاندارد تراکت‌ها باعث می‌شود که تأثیر گذاری آنها بر روی مشتریان بسیار بیشتر شود. از تراکت‌ها برای کاربردهای مانند تبلیغات، معرفی محصولات و خدمات شرکت‌ها، اطلاع رسانی و.. استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مهم در مورد طراحی و چاپ تراکت آشنا کنیم.

 

نکات مهم در طراحی تراکت

همان‌طور که به آن اشاره کردیم طراحی تراکت‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و بر روی جذابیت آن تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل هنگام طراحی آن باید به نکات مهمی توجه شود تا تراکت از زیبایی و جذابیت بالایی برای مشتریان برخوردار باشد. از جمله نکاتی که باید در طراحی تراکت به آن توجه شود عبارت است از:

انتخاب تیتر و عنوان جذاب

اولین چیزی که در یک تراکت به چشم می‌آید عنوان و تیتر آن است. به همین دلیل استفاده از یک تیتر جذاب می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. انتخاب عنوان باید خلاقانه و هوشمند باشد. استفاده از تیترهای که بسیار رایج نیستند می‌تواند جذابیت تراکت را برای مخاطب بیشتر کند و آن را به خواندن تشویق کند. همچنین رنگ و اندازه تیترها باید با سایر متن‌های نوشته شده در تراکت متفاوت باشد. معمولاً تیترهای را در اندازه‌ای بزرگ‌تر از سایر متن‌ها و در قسمت بالایی تراکت می‌نویسند.

تولید محتوای جذاب

یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک تراکت که می‌تواند نظر مشتری را به خود جلب کند محتوای نوشته شده در داخل آن است. از آن جایی که تراکت‌ها فضای محدودی دارند نوشتن یک محتوای کوتاه و جذاب می‌تواند بر تأثیر گذاری آن بیفزاید. نوشتن متن‌های طولانی باعث می‌شود که مخاطبان حوصله خواندن تراکت را نداشته باشند و به آن توجه نکنند. در این صورت تمامی هزینه‌های که صرف طراحی و چاپ تراکت شده است هدر می‌رود. به همین دلیل خلاصه نویسی و اشاره به نکات جذاب در طراحی تراکت‌ها اهمیت زیادی دارد. بهتر است کلماتی مانند هدیه ویژه، تخفیفات ویژه، شرایط اقساط و.. روی تراکت به صورت بولد شده نوشته شوند. در این صورت خیلی راحت‌تر نظر مخاطب را به خود جلب می‌کنند و باعث می‌شوند که مشتری محتوای داخل تراکت را مطالعه کند.

استفاده از طرح‌های گرافیکی مناسب

از دیگر اجزای مهم و تأثیرگذار بر زیبایی و جذابیت تراکت‌ها می‌توانیم به طرح گرافیکی آن اشاره کنیم. زیبایی ظاهری یک تراکت می‌تواند نظر مشتری را به خود جلب کند. به همین دلیل استفاده از طرح‌های خلاقانه در جذابیت آنها بسیار مهم است. همچنین استفاده از طرح‌های شلوغ و غیر مرتبط با موضوع می‌تواند از زیبایی و تأثیر گذاری آن کم کند.

استفاده از تصاویر باکیفیت

تصاویر مهم‌ترین بخش یک تراکت هستند. تأثیر گذاری تصاویر بروی مخاطب بسیار بیشتر از متن و هر المان دیگری در تراکت است. استفاده از تصاویر مرتبط با موضوع باعث می‌شود که هر فردی با یک نیم‌نگاه متوجه موضوع آن شود. به همین دلیل در طراحی تراکت‌ها حتماً باید از تصاویر باکیفیت و مناسب استفاده شود. با دیدن تصاویر حتی افرادی که توانایی خواندن ندارند می‌توانند متوجه موضوع نوشته شده در تراکت شوند. در این صورت جذابیت و تأثیر گذاری تراکت به‌مراتب بیشتر می‌شود.

 

 

 

استفاده از فونت مناسب برای نوشتن متن‌ها

انتخاب فونت مناسب جهت نوشتن متن‌ها و کلمات روی تراکت از دیگر نکات کلیدی در طراحی تراکت است که حتماً باید به آن توجه شود. فونت‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی خوانایی متن‌ها دارند به همین دلیل انتخاب یک فونت با اندازه و شکل مناسب بسیار حائز اهمیت است. رنگ فونت نوشته‌ها بهتر است مشکی باشد. در مواردی که پس‌زمینه تراکت به رنگ تیره است برای خوانایی بهتر متن بهتر است از رنگ سفید یا سایر رنگ‌های روشن استفاده شود. اندازه کلمات مهم مانند تخفیفات ویژه، شرایط اقساط و.. بهتر است با رنگ و فونت بزرگ‌تری در داخل تراکت نوشته شود.

انتخاب رنگ مناسب

رنگ‌ها تأثیر زیادی بر روی خوانند تراکت دارند. به همین دلیل استفاده از نکات مربوط به روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند تأثیر گذاری و جذابیت تراکت را افزایش دهد. در مواردی که یک کسب و کار دارای رنگ سازمانی است بهتر است از آن رنگ برای طراحی تراکت استفاده شود. همچنین برای طراحی یک تراکت بهتر است از یک یا نهایت سه رنگ مختلف استفاده شود. استفاده از رنگ‌های مختلف زیبایی تراکت را کاهش می‌دهد.

نوشتن اطلاعات مهم


یکی دیگر از نکاتی که هنگام طراحی تراکت باید به آن توجه شود نوشتن اطلاعات مهم در مورد محصولات، خدمات و اطلاعات شخصی کسب و کار است. نوشتن شماره تماس، ایمیل، آدرس شبکه‌های اجتماعی، سایت و.. بر روی تراکت نباید فراموش شود. همچنین درج لوگو و نام تجاری برند یا شرکت مربوطه روی تراکت باعث افزایش اعتبار آن می‌شود.

 

نکات مهم برای چاپ تراکت

بعد از طراحی یک تراکت نوبت به چاپ آن است. انتخاب روش چاپی و کاغذ مورد استفاده تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت تراکت‌ها دارد. به همین دلیل اگر به دنبال یک تراکت باکیفیت و زیبا هستید حتماً باید به نکات مهمی که در مورد چاپ تراکت وجود دارد توجه داشته باشید. رعایت نکات گفته شده به شما کمک می‌کند تا یک تراکت زیبا و تأثیر گذار داشته باشید. از جمله نکات مهم در چاپ تراکت که باید به آنها توجه کنید می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

استفاده از کاغذهای باکیفیت

انتخاب کاغذ تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت تراکت‌های چاپ شده دارد. به همین دلیل اگر به کیفت تراکت خود بسیار اهمیت می‌دهید سعی کنید از کاغذهای مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. چاپ تراکت روی کاغذهای معمولی هرچقدر هم که طرح آن زیبا و حرفه‌ای باشد خروجی آن چندان زیبا نخواهد شد. استفاده از کاغذهای که ضخامت بیشتری دارند؛ مانند کاغذها کلاسور باعث می‌شود که رنگ‌های به‌کاررفته در تراکت زیباتر و زنده‌تر به نظر برسند. همچنین استفاده از روکش‌های لمینت می‌تواند زیبایی یک تراکت را دوچندان کند. لازم به ذکر است که قیمت کاغذها بر هزینه‌های نهایی تراکت تأثیر دارند و انتخاب کاغذهای باکیفیت هزینه چاپ تراکت را بیشتر می‌کنند. به همین دلیل هنگام انتخاب کاغذ باید به بودجه‌ای که برای تبلیغات در نظر گرفته‌اید توجه داشته باشید.

 

انتخاب روش چاپی مناسب

روش‌های متنوعی برای چاپ تراکت‌ها وجود دارد. خروجی کار با هر کدام از روش‌های چاپی متفاوت است. به همین دلیل انتخاب روش چاپی از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً روش چاپ دیجیتال و افست دو روش متداول و کاربردی برای چاپ تراکت هستند. خروجی این دو چاپ بسیار باکیفیت است و می‌تواند گزینه مناسبی باشند. تنها تفاوت دو روش چاپی به تعداد تیراژ آن‌ها است. معمولاً از چاپ افست برای چاپ تراکت در تیراژ بالا استفاده می‌شود و امکان چاپ در تیراژ پایین وجود ندارد. درحالی‌که از روش چاپ دیجیتال می‌توان برای چاپ در تعداد دلخواه استفاده کرد. به همین دلیل شما می‌توانید بسته به تعداد تراکتی که نیاز دارید از یکی از این دو روش چاپی استفاده کنید.

چاپ تراکت در اندازه‌های استاندارد

اندازه تراکت یکی از نکات مهمی است که هنگام طراحی و چاپ باید به آن توجه شود. معمولاً تراکت‌ها را در اندازه‌های استاندارد A5 و A4 چاپ می‌کنند. با این وجود گاهی اوقات افراد به دلایل مختلفی از سایر اندازه‌ها نیز استفاده می‌کنند. اما این نکته را فراموش نکنید که اندازه تراکت تأثیر زیادی بر روی جذابیت و تأثیر گذاری آن دارد. معمولاً تراکت‌های که اندازه بزرگ‌تری دارند توسط مشتریان خیلی زود دور انداخته می‌شوند. همچنین خوانایی تراکت‌های که اندازه کوچک‌تری دارند ممکن است برای مشتری سخت‌تر باشد. به همین دلیل بهتر است تراکت‌ها در ابعاد و اندازه‌های استاندارد و مناسب چاپ شوند.

 

سخن پایانی

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که تراکت‌ها ابزارهای مهمی در تبلیغات و بازاریابی هستند. به همین دلیل تمامی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک می‌توانند از آن‌ها برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنند. طراحی و چاپ تراکت‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا بر روی جذابیت و تأثیرگذاری آن بر مشتری‌ها اثر می‌گذارند. استفاده از تراکت‌های که به خوبی طراحی و چاپ شده‌اند و کیفیت بالایی دارند می‌تواند به جذب مشتریان بیشتری کمک کند. در این مقاله ما به طور کامل نکات مهمی که در مورد طراحی و چاپ تراکت باید به آنها توجه کنید را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما دراسرع‌وقت به تمامی سؤالات و نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/1/6 - 0:59:47

477

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای طراحی و چاپ تراکت تبلیغاتی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید