سربرگ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

سربرگ‌ها یکی از اجزای اصلی کاغذ اداری شرکت‌ها می‌باشند که از آن‌ها جهت ارتباط از طریق نامه‌های رسمی استفاده می‌شود. با پیشرفت علم گرافیک، چاپ سربرگ و استفاده از آن‌ها کاربرد روز افزونی پیدا کردند. وقتی به یک کادر اداری وارد می‌شوید؛ سربرگ‌ها از اولین ضروریاتی می‌باشند که به چشم می‌آیند.

چاپ لوگو روی سربرگ‌ها سبب اختصاصی شدن آن می‌شود. در واقع استفاده از سربرگ‌ها و نامه‌نگاری هنوز در مکاتبات اداری دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشد. بنابراین اگر شما هم یکی از متقاضیان چاپ سربرگ‌ها هستید؛ با این مطلب از سانترال چاپ همراه باشید.

سربرگ چیست؟

به کاغذ‌هایی که در مکاتبات اداری و رسمی استفاده می‌شوند؛ سربرگ می‌گویند. سربرگ‌ها در ابعاد مختلفی وجود دارند اما رایج‌ترین آن‌ها سایز A۴ و A۵ می‌باشد. این سربرگ‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که لوگوی اصلی در بالا سمت چپ قرار گرفته و آدرس و مشخصات کامل آن شرکت یا سازمان در پایین یا انتهای سربرگ درج می‌شوند. در بالا سمت چپ علاوه بر لوگو، تاریخ و شماره نامه نیز درج می‌شوند. تقریبا طراحی اولیه یک سربرگ به این صورت است. اما گاهی شرکت‌ها یا سازمان‌ها تمایل دارند اطلاعات دیگری را روی سربرگ درج کنند. این شرکت‌ها برای اینکه تعامل بهتری با مشتریان و مدیران سایر شرکت‌ها داشته باشند؛ تمایل دارند که اطلاعات دیگری مانند نام شرکت، زمینه فعالیت و حتی لینک شبکه‌های اجتماعی خود را به دیگر موارد درج شده اضافه کنند.

سربرگ یا letter head عموما برای نگارش نامه‌های رسمی کاربرد دارند. دلیل استفاده از سربرگ، اعتبار بخشی به مکاتبات بوده و می‌توان گفت این کاغذ‌ها به عنوان بخشی از هویت یک شرکت یا سازمان می‌باشند. معمولا سربرگ‌های یک شرکت با کارت ویزیت، پاکت و سایر اوراق اداری آن دارای هماهنگی خاصی بوده و یک ست اداری را تشکیل می‌دهند. البته سربرگ‌های آنلاین را نباید فراموش کرد. زیرا به مرور زمان سربرگ‌های کاغذی از رده خارج شده و سربرگ‌های الکترونیکی بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سربرگ

در چاپ سربرگ و تقسیم‌بندی آن، شاخصه‌های متفاوتی از جمله جنس، وزن و سایز وجود دارد. در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • وزن یا گرماژ مورد استفاده برای سربرگ به نحوه استفاده از آن بستگی دارد. برای کاغذ‌های سربرگی که قرار است در پرینتر از آن‌ها استفاده شود؛ معمولا از کاغذ‌هایی استفاده می‌شود که گرماژ پایینی مانند کاغذ ۸۰ و ۱۰۰ دارند. در غیر این صورت، بهتر است که از کاغذ‌هایی با گرماژ بالاتر استفاده شود.
  • تریر ۸۰ گرمی، نازک‌ترین کاغذی است که برای چاپ سربرگ در بازار موجود است. سربرگ‌های چاپ شده از این کاغذ به صورت چهار رنگ و سر چسب تهیه می‌شوند. سربرگ‌ها معمولا در سایز A۴، A۵ و در مواردی کوچک‌تر نیز تهیه می‌شوند.
  • سربرگ سایز A۴ معمولا بیش‌تر مورد استقبال قرار گرفته و در مکاتبات اداری کاربرد دارد. برای معرفی نامه یا مکاتبات خیلی کوتاه اداری، اغلب سربرگ‌های سایز A۵ استفاده می‌شود.
  • جنس کاغذ‌های سربرگ معمولا تحریر، کرافت و کتان می‌باشد و گرماژ آن‌ها با توجه به کاربردی که دارند از ۸۰ تا ۱۲۰ گرم است.
  • سربرگ‌ها می‌توانند سیاه و سفید یا رنگی چاپ شوند. اما چاپ رنگی بهتر است زیرا جزئیات و رنگ لوگو را به خوبی نشان می‌دهد.
  • اینکه قرار است چه مطلبی روی سربرگ نوشته شود؛ می‌تواند در انتخاب نوع سربرگ موثر باشد. به عنوان مثال اگر قرار است از طرف شرکت خطاب به شخصی حقیقی یا حقوقی، پیام تبریک نوشته شود؛ بهتر است از کاغذ با گرماژ بالا و بافت دار استفاده شود. اما در مکاتبات معمولی بهتر است از سربرگ با کاغذ‌های معمولی استفاده شود.
  • سادگی در طرح سربرگ باعث می‌شود که توجه بیش‌تر روی نوشته اصلی باشد.
  • سربرگ سایز A۴ بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موارد روی قیمت و هزینه طراحی و چاپ سربرگ موثر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع طراحی سربرگ حرفه ای

 

مزایا و معایب سربرگ

در اولین برخورد، سربرگ به عنوان برگه شناسایی می‌تواند مشتری را به مشتری دائمی تبدیل کند. البته ظاهر سربرگ نیز در این مورد تاثیرگذار است که باید شامل طراحی حرفه‌ای و جذابی باشد. همانطور که گفته شد در سربرگ، اطلاعات زیادی از سازمان یا شرکت آن می‌باشد. از این رو سربرگ می‌تواند امنیت مکاتبات را افزایش دهد. زیرا مجوز استفاده از سربرگ‌های هر شرکتی را فقط همان شرکت دارد و کسی اجازه کپی‌برداری از آن را ندارد. پخش شدن نامه‌های سازمانی و اداری در هر جایی سبب افزایش تعداد مشتریان آن شرکت یا سازمان شده، زیرا سربرگ‌ها مانند تبلیغات سیار عمل می‌کنند.

از طرفی سربرگ‌ها دارای معایبی نیز می‌باشند. یکی از این معایب، یک رو بودن سربرگ‌ها می‌باشد. به همین دلیل نمی‌توان از روی دیگر آن برای مکاتبات استفاده کرد.

به کاغذ‌هایی که در مکاتبات اداری و رسمی استفاده می‌شوند؛ سربرگ می‌گویند.

 

کاربرد‌های سربرگ

نامه‌های ارسالی به تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و ادارات عموما دارای سربرگ می‌باشند. به عنوان مثال می‌توان به تمامی نامه‌ها، پیش فاکتور‌ها، قرار داد‌ها اشاره کرد. سربرگ‌ها به مکاتبات اداری با داشتن شماره، تاریخ و پیوست نظم می‌دهند. علاوه بر آن آرشیو نامه‌ها نیز راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند. زیرا در این نامه‌ها با یک نگاه می‌توان تشخیص داد که این نامه توسط کدام شرکت، در چه تاریخی نوشته شده و آیا پیوستی به همراه دارد. از آن جایی که معمولا در نامه‌های اداری به برنامه‌ها و نامه‌های قبلی اشاره و ارجاع صورت می‌گیرد؛ پیدا کردن آن‌ها سریع‌تر می‌شود.

بهترین جایگزین برای سربرگ

سربرگ‌ها از حدود سی الی چهل سال پیش تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین موضوع نشان دهنده اهمیت سربرگ‌ها در مکاتبات رسمی و اداری می‌باشد. تا به امروز سربرگ‌ها توانسته‌اند جایگاه خود را حفظ کنند و جایگزینی ندارند.

سخن پایانی

علیرغم الکترونیکی شدن نسخه‌ کاغذهایی که در ادارات رد و بدل می‌شوند؛ استفاده از سربرگ‌ها و چاپ آن ضروری است. شما می‌توانید انواع سربرگ را در قالب‌های A4 و‌ A5 از چاپ سانترال سفارش دهید. همچنین در این زمینه هر گونه سوالی داشتید؛ با ما در میان بگذارید.

 

1401/8/7 - 0:32:7

1562

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "سربرگ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید