مقایسه CMYK و RGB در چاپ دیجیتال

در صنعت چاپ دو نوع سیستم رنگی وجود دارد که از آن‌ها برای ایجاد رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. در مد یا سیستم رنگی  RGB از سه رنگ اصلی برای ایجاد طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها استفاده می‌شود. یعنی با ترکیب این سه رنگ اصلی با در صدهای مختلف می‌توان رنگ‌های بسیار متنوعی را ایجاد کرد. در مد یا سیستم رنگی CMYK نیز از چهار رنگ اصلی برای ایجاد طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها استفاده می‌شود. این سیستم رنگی از لحاظ طیف رنگی که ایجاد می‌کنند تفاوت‌های زیادی باهم دارند و از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. در چاپ دیجیتال که تصاویر و طرح‌ها ابتدا در سیستم‌های کامپیوتری ایجاد می‌شوند انتخاب سیستم رنگی از اهمیت زیادی برخوردار است. استفاده از سیستم رنگی اشتباه می‌تواند کیفیت و وضوح خروجی چاپ را تحت تأثیر قرار دهد. در چاپخانه‌ها بسیار پیش آمده است، که رنگ‌های چاپ شده با رنگ‌های که در سیستم کامپیوتری تعین شده بودند متفاوت است. دلیل این امر انتخاب سیستم رنگی اشتباه است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با انواع سیستم رنگی و کاربردهای آن‌ها آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

معرفی سیستم رنگ‌بندی RGB

یکی از سیستم‌های رنگی پر کاربرد در دنیا دیجیتال سیستم رنگی یا مد رنگی RGB است. در این سیستم رنگی با ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ایجاد می‌شود. در برنامه‌های گرافیکی نظیر فتوشاپ برای طراحی بنرها و طرح‌های که خروجی آن‌ها در صفحات مانیتور نمایش داده می‌شوند باید  از سیستم رنگی RGB  استفاده شود. دلیل آن این است که پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش تنها از سه رنگ قرمز، سبز و آبی تشکیل شده‌اند و سایر رنگ‌های که یک صفحه نمایش دیده می‌شود ترکیبی از این سه رنگ است. به عنوان مثال می‌توانیم بگوییم که برای به وجود آمدن رنگ زرد باید دو رنگ سبز و قرمز را با یکدیگر ترکیب کرد. همچنین برای داشتن طیف گسترده‌ای از رنگ زرد باید درصد ترکیب رنگ قرمز و سبز را تغییر دهیم. در واقع همه رنگ‌های که ما در صفحه نمایش گوشی، لپ تاپ، تلویزیون و.. مشاهده می‌کنیم به این طریق به وجود می‌آیند. دوربین‌ها و اسکنرهای که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند از این سیستم رنگی پشتیبانی می‌کنند.

چرا RGB استانداردترین حالت رنگی است؟

از آنجایی که به کمک این سیستم رنگی می‌توان هر رنگ دلخواهی را ایجاد کرد سیستم رنگی RGB جزو استانداردترین حالت رنگی است. سیستم رنگی که در برنامه‌ها و وسایل دیجیتالی تعریف شده است بر اساس این سیستم رنگی است. چون به کمک سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز می‌توان هر نوع رنگی را با دقت بالایی به دست آورد. به همین دلیل بسیاری از نرم افزارها و وسایل الکتریکی از این سیستم رنگی به عنوان حالت رنگی استاندارد خود استفاده می‌کنند. در نرم افزار گرافیکی فتوشاپ نیز استانداردهای رنگی بر اساس سیستم رنگی RGB انتخاب می‌شود. یکی دیگر از دلایلی که این سیستم رنگی جزو استانداردترین حالت رنگی محسوب می‌شود این است که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تولید وسایل الکتریکی و دیجیتالی بسیار زیاد شده است.

کجا باید از سیستم رنگ‌بندی RGB استفاده کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نکات مهمی که در هنگام طراحی در برنامه‌های گرافیکی باید به آن توجه شود انتخاب سیستم رنگی مناسب است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که اگر خروجی یک طرح در نرم افزار، سایت، اپلیکیشن، تلویزیون و.. نمایش داده شود باید از سیستم رنگی RGB استفاده شود. استفاده از سیستم رنگی اشتباه باعث کاهش کیفیت و وضوح خروجی کار می‌شود. به همین دلیل اولین کاری که در کار با برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ باید انجام شود انتخاب سیستم رنگی مناسب است.

در این سیستم رنگی با ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ایجاد می‌شود

 

معرفی سیستم رنگ‌بندی CMYK

یکی دیگر از سیستم‌های رنگی متداول در چاپ دیجیتال سیستم رنگی CMYK است. این حالت رنگی متشکل از چهار رنگ اصلی ارغوانی، فیروزه‌ای، زرد و سیاه است. در این سیستم رنگی نیز با ترکیب این چهار رنگ اصلی طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها ایجاد می‌شود. این سیستم رنگی برای خروجی کارهای دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد که قرار است به چاپ برسند. رنگ‌های که از این طیف رنگی به وجود می‌آید مانند سیستم رنگی RGB از شفافیت و روشنی زیادی برخوردار نیستند. دلیل آن این است، که در این سیستم رنگی با ترکیب رنگ‌های مختلف نمی‌توان رنگ سیاه و سفید را ایجاد کرد و همچنین بازتاب نور از سطح رنگ‌های چاپ شده باعث مات دیده شدن آن‌ها می‌شود. چهار رنگ اصلی در این سیستم رنگی به صورت لایه‌لایه توسط دستگاه چاپگر باهم ترکیب می‌شوند و رنگ‌های مختلف را ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات به دلیل کارکرد نادرست چاپگرها ممکن است رنگ‌ها به خوبی باهم ترکیب نشوند. در چاپخانه‌ها برای رفع این مشکل قبل از اقدام به چاپ کردن یک نمونه از طرح را چاپ می‌کنند تا کیفیت خروجی چاپ را بررسی و در صورت مشکل آن را برطرف کنند.

بیشتر بخوانید: در صنعت چاپ استفاده از مرکب بهتر است یا جوهر؟

کجا باید از سیستم رنگ‌بندی CMYK  استفاده کنیم؟

سیستم رنگی CMYK برای کارهای مناسب است که خروجی آن‌ها قرار است بر روی کاغذ یا هر متریال دیگری چاپ شود. زمانی که طرح‌های دیجیتالی در نرم‌افزارهای گرافیکی ایجاد می‌شوند باید سیستم رنگی آن‌ها CMYK  باشد. در غیر این صورت کیفیت و وضوح رنگ‌های چاپ شده بسیار پایین خواهد بود و طرح چاپ شده زیبایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل افرادی که بنر، کارت ویزیت، تراکت یا هر طرحی را که برای چاپ آماده می‌کنند باید با سیستم رنگی CMYK آن را طراحی کنند.

تفاوت اصلی CMYK و RGB

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که تفاوت این دو سیستم رنگی در ماهیت آن‌ها است. همان طور که قبلاً به آن اشاره کردیم در سیستم رنگی CMYK رنگ‌ها به صورت لایه‌لایه توسط چاپگر باهم ترکیب می‌شوند. اما در سیستم رنگی RGB رنگ‌ها توسط پیکسل‌های رنگی با هم ترکیب می‌شوند و رنگ‌های مختلفی را ایجاد می‌کنند. همچنین در سیستم رنگی CMYK با ترکیب رنگ‌های اصلی نمی‌توان به رنگ سفید یا سیاه دست یافت. درحالی که در سیستم RGB می‌توان با ترکیب این سه رنگ، رنگ سفید را ایجاد کرد. سیستم رنگی CMYK برای خروجی کارهای استفاده می‌شود که چاپ می‌شوند و سیستم رنگی RGB برای خروجی کارهای مورد استفاده قرار می‌گیرد که روی مانیتور نمایش داده می‌شوند.

سخن پایانی

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که در چاپ دیجیتال دو تا سیستم رنگی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای کاربردها و ماهیت‌های متفاوتی هستند. سیستم رنگی RGB از سه رنگ اصلی قرمز، آبی و سبز ایجاد شد است که با ترکیب این سه رنگ طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به وجود می‌آید. از این سیستم رنگی برای کارهای گرافیکی که خروجی آن‌ها در مانیتور یا صفحه نمایش پخش می‌شود استفاده می‌شود. سیستم رنگی CMYK یکی دیگر از سیستم‌های رنگی است که از چهار رنگ اصلی فیروزه‌ای، زرد، سیاه و ارغوانی تشکیل شده است. از این سیستم رنگی برای کارهای که خروجی آن‌ها بر روی کاغذ یا هر متریال دیگری چاپ می‌شود استفاده می‌کنند. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1401/10/7 - 23:18:54

583

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " مقایسه CMYK و RGB در چاپ دیجیتال " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید