در صنعت چاپ استفاده از مرکب بهتر است یا جوهر؟

انتخاب رنگ یا جوهر در صنعت چاپ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌های چاپ شده به شدت به نوع مرکب یا جوهری که استفاده شده است بستگی دارد. به دلیل اهمیت مرکب و جوهر در چاپ در چاپخانه‌ها قبل از انجام چاپ موارد مختلفی را بررسی می‌کنند. همچنین برخی از دستگاه‌های چاپ تنها از یک نوع مرکب یا جوهر استفاده می‌کنند. بنا به این دلایل شناخت انواع مرکب و جوهر و تفاوت بین آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد. امروزه کیفیت چاپ بسیار مهم است و افراد به آن توجه ویژه‌ای دارند. با پیشرفت دستگاه‌های چاپ کیفیت و وضوح خروجی چاپ‌ها بسیار بهتر از گذشته شده است. به همین دلیل توقع افراد نیز از چاپ بیشتر شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که” در صنعت چاپ استفاده از مرکب بهتر است یا جوهر؟” اگر به دنبال جواب این سؤال هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کدام نوع جوهر برای چاپ مناسب است؟

برخی از مرکب‌های مورد استفاده در صنعت چاپ از یک ماده رنگی ساخته شده‌اند که در یک مایع حل می‌شوند. به این نوع مرکب‌ها مرکب‌های Dye گفته می‌شود که ذرات رنگی این مرکب مانند شکر در آب حل می‌شود. نوعی دیگر از مرکب‌ها به صورت پیگمنت هستند که از ذرات کوچک رنگی ساخته می‌شوند و آن‌ها را در داخل یک سوسپانسیون نگه داری می‌کنند. این نوع از مرکب‌های رنگی مانند ذرات شن هستند و در مایع حل نمی‌شوند و بعد از مدتی در مایع ته نشین می‌شوند. هر کدام از این مرکب‌ها دارای یکسری مزایا و معایب هستند و از آن‌ها برای چاپ بر روی متریال های مختلف استفاده می‌شود. مرکب‌های رنگی Dye طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را پوشش می‌دهند. این نوع از مرکب‌ها در صورت تماس با آب از بین می‌روند به همین دلیل زمانی که بر روی یک متریال چاپ می‌شوند باید روی آن‌ها لایه‌ای محافظت به صورت برچسب قرار داده شود. در این صورت رنگ‌ها در تماس با آب پاک نمی‌شوند. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده با هر دو مرکب بسیار بالا است و این دو نوع مرکب را می‌توان از لحاظ کیفیت برابر دانست. نکته‌ای که در مورد مرکب‌های رنگی باید به آن توجه شود این است، که مرکب‌ها Dye بهتر است برای چاپ بر روی محصولاتی که کمتر از یکسان نگه داری می‌شوند استفاده شود. زیرا این نوع مرک در اثر تابش نور خورشید کیفیت و وضوح خود را از دست می‌دهد. در مقابل پیگمنت‌ها در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم هستند و کیفت و وضوح خود را از دست نمی‌دهند. برای چاپ بر روی محصولاتی که برای چندین سال مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده از پیگمنت ها گزینه مناسب‌تری است.

مزایای مرکب رنگی Dye چیست؟

هر کدام از مرکب‌ها و جوهرهایی که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای یکسری ویژگی‌های منحصر به فرد هستند. مرکب رنگی Dye از لحاظ وضوح و کیفیت رنگ‌ها حرف اول را می‌زند و رنگ‌ها از این جنس شفافیت و درخشندگی خاصی دارند. اگر بر روی رنگ‌های Dye چاپ شده روکش‌های برچسب مانند کشیده شود این رنگ‌ها مقاومت بسیار زیادی در برابر آب خواهند داشت. در این صورت مرکب‌های Dye در آب حل نمی‌شوند و تنها زمانی که بر روی جسم تیزی ساییده شوند کیفیت خود را از دست می‌دهند. طیف رنگی این نوع مرکب بسیار گسترده‌تر از سایر مرکب‌ها است و به همین تصاویری که با آن‌ها چاپ می‌شوند رنگی زنده‌تر دارند. قیمت مرکب رنگی Dye نسبت به سایر مرکب‌ها ارزان‌تر و مقرون به صرفه‌تر است. برای چاپ در تعداد بالا این نوع مرکب می‌تواند در هزینه‌های نهایی صرفه جویی کند و هزینه‌ها را کاهش دهد.

مرکب و جوهرها از اهمیت بسیار زیادی در صنعت چاپ برخوردار هستند.

مزایای مرکب های پیگمنت چیست؟

نوعی دیگر از مرکب‌ها پر مصرف در صنعت چاپ پیگمنت ها هستند که به صورت رنگ‌دانه‌های ریزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ دانه‌ها در برابر آب و مواد حلال بسیار مقاوم هستند و نیازی به روکش محافظ ندارند. رنگ سیاه در این نوع مرکب از کیفیت بیشتری نسبت به مرکب Dye برخوردار است. استفاده از این مرکب برای چاپ بر روی محصولاتی که بیشتر در معرض تابش نور هستند مناسب‌تر است. زیرا پیگمنت‌ها در برابر تابش نور کیفیت و وضوح خود را به خوبی حفظ می‌کنند. قیمت این نوع مرکب‌ها نسبت به سایر مرکب‌ها به دلیل ویژگی‌های مانند مقاومت در برابر آب و نور بیشتر است.

بیشتر بخوانید: پی اچ متر (PH) چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

کدام مرکب را برای چاپ انتخاب کنیم؟

با توجه به مزایایی که هر کدام از مرکب‌ها دارند تصمیم گیری برای انتخاب یکی از آن‌ها کمی دشوار است. برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید باید به نیاز خود توجه کنید و ببینید که برای چه چیزی از آنها استفاده می‌کنید. برای مثال اگر می‌خواهید روی محصولاتی که در معرض تابش نور مستقیم هستند طرحی را چاپ کنید استفاده از مرکب پیگمنت گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. زیرا در برابر تابش مستقیم نور کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم در بیشتر موارد صنعتی که نیاز به مقاومت بالای چاپ است استفاده از پیگمنت ترجیح داده می‌شوند. اما برای چاپ بر روی محصولاتی که نیاز به وضوح و طیف رنگی گسترده‌تری دارند استفاده از مرکب Dye بهتر است. همچنین برای افرادی که هزینه نهایی چاپ مهم است استفاده از مرکب‌های Dye می‌تواند مقرون به صرفه‌تر باشد.

چگونه جوهرها را باید نگه داری کرد که خشک نشوند؟

اگر جوهرها به شیوه درستی نگه داری نشوند بعد از گذشت مدتی خشک می‌شوند و کیفیت خود را از دست می‌دهند و غیر قابل استفاده می‌شوند. به همین دلیل زمانی که می‌خواهید جوهرها را تعویض کنید باید جوهرهای قبلی را در داخل یک ظرف پلاستیکی سربسته بریزید و درب آن را محکم ببندید. به طوری که نباید اصلاً هوا وارد ظرف شود زیرا در این صورت رنگ خشک می‌شود و کیفیت خود را از دست می‌دهد. هنگامی که می‌خواهید جوهرها را تغییر دهید باید سر چاپ را نیز عوض کنید. نمی‌توان با یک سر چاپ هر مرکبی را چاپ کرد زیرا در این صورت جوهرها کیفیت و وضوح خود را از دست می‌دهند و ممکن است رنگ نهایی آن‌ها تغییر کند.

بیشتر بخوانید: چاپ بدون آب چیست و چگونه انجام می شود؟

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که مرکب و جوهرها از اهمیت بسیار زیادی در صنعت چاپ برخوردار هستند. کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌های چاپ شده تا حد زیادی به آن ها وابسته است. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع جوهرهای مورد استفاده در صنعت چاپ آشنا کنیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/9/25 - 13:11:15

567

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "در صنعت چاپ استفاده از مرکب بهتر است یا جوهر؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید