مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در کیفیت چاپ

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ نیز دچار تحولات زیادی شده است. به کمک دستگاه دیجیتالی این صنعت نیز پیشرفت چشم گیری داشته و امروزه به حدی رسیده است که پاسخ‌گوی نیازهای افراد جامعه باشد. تبلیغات یکی از لازمه کسب و کارها است که به صنعت چاپ بسیار وابسته است. حتی در عصر امروزه که شبکه‌های مجازی و تبلیغات آنلاین جایگزین روش‌ها سنتی شده‌اند نیز صنعت چاپ همچنان مورد نیاز است. کیفیت کارهای چاپی با گذشته بسیار متفاوت شده است. برندها و شرکت‌ها زیادی برای تبلیغات از محصولات چاپی استفاده می‌کنند. به همین دلیل رقابت تنگاتنگی بین آنها وجود دارد و از این رو کیفیت کارهای چاپ شده بیش از گذشته مورد توجه است. دستگاه‌های چاپ دیجیتال این امکان را فراهم کرده‌اند که به راحتی هر نون طرح گرافیکی با هر نوع رنگی به راحتی قابل چاپ‌شدن روی متریال‌های مختلف باشد. روش‌های بسیار متنوعی در صنعت چاپ وجود دارد که خروجی چاپ آنها دارای کیفیت‌های متفاوتی است. علاوه بر روش‌های چاپی عوامل دیگری نیز وجود دارند که روی کیفیت چاپ بسیار مؤثر هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با آنها آشنا کنیم. با این کار شما راحت‌تر می‌توانید به کیفت دلخواه خود دست پیدا کنید.

 

چرا کیفیت خروجی چاپ اهمیت دارد؟

امروزه کارهای چاپ شده کاربردهای بسیار گسترده‌ای پیدا کرده‌اند و از آنها صرف جهت بازاریابی استفاده نمی‌شود. امروزه بیشتر صنایع تولید برای تولید محصولت خود به صنعت چاپ وابسته هستند. به طور مثال در صنعت پوشاک برای تولید لباس‌های با طرح‌های مختلف از روش‌های چاپی متنوعی استفاده می‌شود. به همین دلیل تولیدکنندگان برای تولید محصولات بهتر نیاز به چاپ طرح‌های با کیفیت روی لباس‌ها دارند. در صورتی که طرح چاپ شده از کیفیت خوبی برخوردار نباشد مشتریان آن کالا را کمتر خریداری می‌کنند. علاوه بر این موضوع برای چاپ محصولات تبلیغاتی نیز به استفاده از طرح‌های زیبا و جذاب است. امروزه اکثر کسب و کارها از محصولاتی مانند کارت ویزیت، بنر تبلیغاتی، پوستر و.. استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای افراد این موارد عادی هستند و زیاد به آنها توجه نمی‌کنند. از این رو کسب و کارها برای جلب توجه مردم نیاز به طرح‌های متنوع و جذاب دارند که چشم بیننده را به خود جلب کنند. برای این کار نیز نیاز به یک خروجی با کیفیت از کارهای چاپی است. همچنین امروزه بیشتر شرکت‌های تولید کننده از چاپ برای تهیه بسته بندی‌های زیبا برای محصولات خود استفاده می‌کنند. بیشتر افراد با توجه به شکل و عکس روی بسته بندی محصولات آنها را می‌خرند. در صورتی که یک محصول بسته بندی جذاب با طرح‌های زیبا و با کیفیت نداشته باشد شانس فروشش بسیار پایین خواهد بود. با توجه به موارد گفته شده می‌توانید به راحتی اهمیت موضوع کیفیت خروجی چاپ‌ها را درک کنید.

 

عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خروجی چاپ‌ها

با توجه به اهمیتی که کیفیت خروجی چاپ‌ها دارد همه افراد به دنبال محصولات چاپی با کیفیت هستند. عوامل متعددی وجود دارد که روی کیفیت خروجی کارهای چاپی تاثیر می‌گذارد. از جمله این عوامل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

نوع دستگاه چاپگر

امروزه چاپگرهای متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام از آنها کارها را با کیفیت متفاوتی چاپ می‌کنند. یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی کیفیت خروجی چاپ‌ها تاثیر بگذارد نوع و مدل دستگاه چاپگر است. امروزه بیشتر از چاپگرهای دیجیتالی استفاده می‌شود. این چاپگرها انواع مختلفی دارند که از جمله پرکاربردترین آنها می‌توانیم به چاپگرهای جوهر افشان اشاره کنیم. خروجی چاپگرهای دیجیتالی بسیار بهتر و با کیفیت تر از دستگاه‌های قدیمی است. برای استفاده بهینه از این چاپگرها نیاز به نیروی کار متخصص است که دستگاه را به خوبی مدیریت کند. بیشتر چاپگرهای جدید قادر هستند که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را روی سطوح مختلف چاپ کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال

 

نوع متریال

با توجه به پیشرفت شدن دستگاه‌های چاپگر امروزه به راحتی می‌توان روی هر نوع متریالی طرح‌های مختلفی را چاپ کرد. کیفیت طرح‌های چاپ شده روی متریال‌های مختلف با هم متفاوت است. به همین دلیل افراد باید به این نکته توجه داشته باشند که کیفیت کارهای چاپ شده روی تخته شاسی ممکن است؛ مانند کارهای چاپ شده روی سایر اجسام چوبی نباشد.

کیفیت کاغذ مورد استفاده

یکی از متریال‌های بسیار پرکاربرد در صنعت چاپ کاغذ است. کاغذهای انواع متنوعی دارند به همین دلیل نیز خروجی کارهای چاپ شده روی آنها یکسان نیست. عواملی مانند بافت کاغذ، رنگ کاغذ، گرماژ کاغذ، مواد شیمیایی به کار رفته در بافت کاغذ همگی روی کیفیت رنگ‌های چاپ شده روی کاغذ تاثیر می‌گذارند. لازم به ذکر است که کیفیت طرح‌های چاپ شده روی کاغذهای معمولی بسیار متفاوت‌تر با کیفیت طرح‌های چاپ شده روی کاغذهای گلاسه است. کاغذهای گلاسه جزو کاغذهای محبوب و با کیفیت هستند که از آنها برای چاپ انواع محصولات چاپی استفاده می‌شود. کیفیت رنگ‌های چاپ شده روی این کاغذها بسیار بالا است. به همین دلیل از آنها برای چاپ انواع عکس، بسته بندی محصولات، کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، جلد کتاب و.. استفاده می‌شود. افرادی که دوست دارند محصولاتی با کیفیت داشته باشند باید از کاغذهای مرغوب با گرماژ بالا استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که هزینه کاغذهای با گرماژ بالا بیشتر است. به همین دلیل هر چقدر کاغذ مرغوب‌تر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع برای افرادی که هزینه چاپ برای آنها مهم است بسیار جائز اهمیت است.

 

فردی که درحال چاپ با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتال است

 

رنگ و جوهر مصرفی

رنگ‌ها و جوهرها انواع مختلفی دارند و هر دستگاه چاپگری با رنگ و جوهر خاصی کار می‌کند. جوهر و رنگ‌ها نیز تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت خروجی کارها دارند. به طور کلی رنگ‌ها به دو دسته حلال در آب و حلال در روغن تقسیم می‌شوند. این دو دسته از رنگ‌ها دارای ماندگاری، کاربرد، وضوح و کیفیتی متفاوتی هستند. از این رو توجه به نوع رنگ و جوهر مصرفی برای چاپ طرح‌های مختلف برای افرادی که به کیفیت خروجی کار بسیار اهمیت می‌دهند لازم است.

رزولوشن و کیفیت چاپ

رزولوشن طرح‌های چاپ شده یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار روی کیفیت خروجی کارهای چاپ شده است. در برنامه‌های گرافیکی طراحان به راحتی می‌توانند میزان رزولوشن فایل‌های خروجی را تعیین کنند. رزولوشن نوعی واحد اندازه‌گیری برای وضوح تصویر است. در برنامه‌های گرافیکی که بر مبنای رستر هستند تصاویر و طرح‌های مختلف از نقاط بسیار ریزی به نام پیکسل تشکیل می‌شوند. هر چقدر تعداد این نقاط در یک واحد اندازه‌گیری مانند اینچ بیشتر باشد کیفیت و وضوح تصاویر نیز بیشتر خواهد بود. هر چقدر میزان رزولوشن یک کار بیشتر باشد کیفیت خروجی چاپ آن نیز به همان اندازه بیشتر خواهد بود. طرح‌های که به صورت تار شده چاپ می‌شوند به دلیل رزولوشن پایین آنها است. معمولاً رزولوشن استاندارد برای کارهای چاپی 300dp است. رزولوشن کمتر از این عدد باعث افت کیفیت کارهای چاپی می‌شود.

روش چاپی

امروزه برای چاپ روی متریال‌های مختلف از روش‌های چاپی مختلفی استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز خروجی کارهای چاپ شده با روش‌های مختلف با هم متفاوت است. ابتدا باید هدف خود از چاپ را مشخص کنید. طرح شما قرار است روی که متریالی با چه شکلی چاپ شود. بعد از این کار شما می‌توانید از روش‌های موجود بهترین روش را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید. کیفیت روش‌های چاپی روی متریال‌های مختلف با هم متفاوت خواهد بود.

 

نکات مهمی که برای افزایش کیفیت کارهای چاپی باید رعایت شوند

اگر به کیفیت خروجی چاپ محصولات خود اهمیت می‌دهید باید قبل از انجام فرایند چاپ به نکات زیر توجه کنید. در غیر این صورت ممکن است کوچک‌ترین اشتباه باعث افت چشم گیری در کیفیت خروجی کارهای چاپ شده شود. از جمله این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • اگر قصد چاپ روی کاغذ را دارید سعی کنید از کاغذهای با کیفیت با گرماژ بالا استفاده کنید. کیفت رنگ‌های چاپ شده روی این کاغذها بالاتر از کاغذهای با گرماژ پایین‌تر است. اگر به دنبال کاغذ مناسب برای چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، جلد کتاب و.. هستید می‌توانید از کاغذ گلاسه استفاده کنید.
  • هنگام طراحی در برنامه‌های گرافیکی تنظیمات مربوط به رزولوشن طرح‌ها را فراموش نکنید. برای کارهای چاپی عدد ان را روی 300 قرار دهید.
  • از دستگاه‌های چاپگر پیشرفته و به‌روز استفاده کنید. چاپگرهای قدیمی طرح‌ها را با کیفیت بالایی چاپ نمی‌کنند. چاپگر جوهر افشان یکی از چاپگرهای دیجیتالی با کیفیت و مناسب است.
  • برای چاپ در تیراژ پایین می‌توانید از چاپ دیجیتال برای کارهای خود استفاده کنید. اگر قصد چاپ در تیراژ بالا را دارید چاپ افست گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.
  • فایل خروجی را با فرمت مناسب ذخیره کنید. فرمت pdf گزینه خوبی برای فایل‌های است که قرار است چاپ شوند.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که عوامل متعددی وجود دارند که روی کیفیت خروجی کارهای چاپ شده تاثیر می‌گذارند. شناسایی این عوامل به افراد کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی کیفیت کارهای چاپی داشته باشند. در این مقاله مواردی که روی کیفیت خروجی چاپ‌ها تایر می‌گذارد را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/3/25 - 13:30:3

242

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در کیفیت چاپ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید