همه چیز در مورد چاپ سابلیمیشن

چاپ سابلیمشین روشی متداول برای چاپ انواع متن و تصاویر بر روی سطح اجسامی مانند پارچه است. بدون شک همه ما چاپ روی پارچه را دیده‌ایم رایج‌ترین نوع چاپ روی پارچه، چاپ روی لباس‌ها است. همان طور که میدانید این چاپ‌ها بعد از شستشو نیز از بین نمی‌روند. در واقع در این نوع از چاپ از جوهرهای حساس به حرارت استفاده می‌کنند. روش کار در چاپ سابلیمیشن به این صورت است، که جوهر را به کمک گرما به گاز تبدیل می‌کنند و سپس آن را با یک سطح که کاملاً از پلی استر ساخته شده است، ترکیب می‌کنند. به این ترتیب جوهرها به کمک گرما تبدیل به بخشی از مواد پارچه شده و روی آن تثبیت می‌شوند و با شستشو نیز از بین نمی‌روند. از چاپ سابلیمیشن برای مواردی همچون تبلیغات، دادن شکل و طرح به لباس‌ها و... به کار می‌رود. برخی از افراد به دلخواه خود برخی از اشکال و متن‌ها را روی تی‌شرت، شلوار، پیراهن، مقنعه و کیف خود چاپ می‌کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با چاپ سابلیمیشن و کاربردهای آن آشنا کنیم، پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا اطلاعات مفید در مورد این چاپ به دست آورید.

از چاپ سابلیمیشن روی چه موادی استفاده می شود؟

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این چاپ تنها مختص به چاپ تصاویر روی پارچه است، در حالی که این چنین نیست و از این چاپ بروی مواد و سطوح مختلفی استفاده می‌شود. اجسام و اشیا گوگانی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تبلیغات، اطلاع رسانی و.. استفاده کرد. به کمک چاپ سابلیمیشن می‌توان روی این اشیا و اجسام هر گونه طرح و تصویر دیجیتالی را به چاپ رساند. این روش از چاپ جایگزین بسیار مناسبی برای روش‌های قدیمی‌تر مانند روش چاپ سیلک اسکرین است. زیرا در این روش هم سرعت و هم کیفیت خروجی کار بسیار بالا است و می‌توان انواع طرح‌های دیجیتالی را بروی سطوح مختلف چاپ کرد. از جمله موادی که می‌توان روی آن‌ها از چاپ سابلیمیشن استفاده کرد عبارت‌اند از:

چاپ سابلیمشین روشی متداول برای چاپ انواع متن و تصاویر بر روی سطح اجسامی مانند پارچه است.

پارچه

سابلیمیشن روش بسیار مناسبی برای چاپ بروی انواع پارچه است. البته ناگفته نماند که این روش تنها یکی از روش‌های موجود است و برای چاپ بروی پارچه روش‌های بسیار متعددی وجود دارد. اما هیچ کدام به اندازه چاپ سابلیمیشن راحت و سریع انجام نمی‌شوند. به کمک این نوع از چاپ می‌توان بروی پارچه‌های با جنس‌های متفاوت طرح‌های دیجیتالی متنوعی را چاپ کرد. برای مثال می‌توان برای ساخت و طراحی انواع پرچم، بنر، تابلو اعلانات و.. از چاپ سابلیمیشن استفاده کرد.

انواع لباس ها

یکی از کاربردهای خوبی که چاپ سابلیمیشن دارد، چاپ انواع طرح و تصویر گرافیکی بر روی انواع لباس‌ها است. برخی از افراد به طور دلخواه دوست دارند که عکس خود، عکس هنرمند محبوب، و... را بروی قسمت‌های از لباس خود چاپ کنند. بهترین روش برای این افراد چاپ سابلیمیشن است. زیرا هم سرعت بالایی دارد و هم می‌تواند رنگ‌های متعددی را به چاپ برساند که بر کیفیت و خروجی کار تأثیر بسیار خوبی دارد.

کاشی سرامیکی

کاشی‌های سرامیکی یکی از سطوحی هستند که بروی آنها طرح‌های مختلفی به چاپ می‌رسد. برای مواردی همچون دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان‌ها و.. می‌توان از چاپ سابلیمیشن برای چاپ طرح‌های مختلف بر روی کاشی‌های سرامیکی استفاده کرد.

تابلو اعلانات یا بنرها

یکی از روش‌های بسیار مناسب و مقرون به صرفه برای برای چاپ انواع بنرها و تابلوهای اعلانات، روش سابلیمیشن است. در این روش می‌توان انواع طرح، تصاویر، متن و.. را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بروی بنرها چاپ کرد. خوبی این چاپ به این است، که در شرایط آب و هوای بد نیز کیفیت خود را از دست نمی‌دهد و رنگ‌های چاپ شده از بین نمی‌روند.

مواد پلیمری

موادی پلیمری یکی دیگر از مواردی هستند، که می‌توان بروی آن‌ها انواع طرح‌های گرافیکی را به کمک چاپ سابلیمیشن چاپ کرد. مواد پلیمری بسیار متنوع و زیاد هستند و کاربرد این مواد در زندگی روزمره ما نیز بسیار زیاد هستند. به کمک چاپ روی این مواد می‌توان از آنها برای تبلیغات، تولید مواد متنوع و.. استفاده کرد.

نحوه چاپ سابلیمیشن به چه صورت است؟

روند چاپ سابلیمیشن، شامل چند مرحله است که به ترتیب زیر انجام می‌شوند.

مرحله اول

در اولین مرحله از این چاپ، لازم است که طرح یا تصویر مورد نظر با برنامه‌های گرافیکی طراحی شوند. این مرحله معمولاً با سیستم کامپیوتر و به صورت چاپ دیجیتال انجام می‌گیرد. طراحی و ساخت تصاویر مورد نظر توسط افراد گرافیست انجام می‌شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا خروجی کار به طرح اولیه بستگی دارد.

مرحله دوم

در دومین مرحله از چاپ سابلیمیشن، باید طرحی که آماده شده است، بروی کاغذ چاپ شود. این کار یکی از مراحل اصلی است و باید حتماً انجام شود. طرح‌ها با توجه به اندازه‌ای که دارند بر روی کاغذهای مناسب باید چاپ شوند.

مرحله سوم

در مرحله آخر کاغذی که طرح اصلی بر روی آن چاپ شده است، به کمک حرارت بروی سطح مورد نظر پرس می شود. این مرحله معمولا به کمک دستگاه های پرس حرارتی انجام می شود.

دستگاه های مورد استفاده در چاپ سابلیمیشن چیست ؟

همان طور که به آن اشاره کردیم چاپ سابلیمیشن شامل چند مرحله است. به همین دلیل در این نوع از چاپ ابزارها و دستگاه‌های متعددی نیاز است. بدون این دستگاه‌ها، چاپ سابلیمیشن امکان پذیر نخواهد بود. از جمله ابزارها و دستگاه‌های مورد نیاز برای چاپ سابلیمیشن می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • دستگاه چاپگر و جوهر مناسب
  • نرم افزار گرافیکی
  • کاغذ انتقال (کاغذ سابلیمیشن)
  •  پرس حرارتی
  • کاغذ محافظ

سخن پایانی

به طور خلاصه ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با چاپ سابلیمیشن و روش انجام آن آشنا کنیم. در این مقاله به طور مختصر دستگاه‌های مورد نیاز در این چاپ را معرفی و کاربردهای چاپ سابلیمیشن را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سوال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سوالات شما در خصوص انواع چاپ پاسخ خواهیم داد.

 

1401/7/9 - 1:30:51

789

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "همه چیز در مورد چاپ سابلیمیشن " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید