چاپ برجسته چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با گذشت زمان و افزایش نیاز به چاپ روش‌های مختلفی برای چاپ کردن ابداع شدند که هر کدام از آن‌ها دارای یکسری ویژگی خاص هستند. امروزه بیشتر کسب و کارها نیاز مداومی به چاپ دارند. به همین دلیل در عصر امروز روش‌های متنوعی برای چاپ به وجود آمده است. چاپ دیجیتال، چاپ افست، چاپ سلک اسکرین و... نمونه‌های از روش‌های چاپی معروف و پرکاربرد است. چاپ برجسته یکی دیگر از روش‌های چاپی است که در حال حاضر برای چاپ بر روی متریال‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. در این روش طرح مورد نظر بر روی قالب‌های چوبی یا فلزی به صورت برجسته ایجاد می‌شود. سپس این طرح‌های برجسته شده را آغشته به جوهر یا رنگ می‌کنند و آن را بر روی سطح متریال مورد نظر قرار می‌دهند. به این طریق شکل مورد نظر بر روی سطح چاپ می‌شود. روش چاپ برجسته به دلیل مزایا و ویژگی‌های خوبی که دارد کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع چاپ برجسته و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

لیتوگرافی سنگی چیست و چه مراحلی دارد؟

لیتوگرافی سنگی روشی قدیمی برای چاپ طرح و تصویر است که در سال 1830 پرطرفدارترین روش چاپی بود. از این روش برای خلق طرح کتاب، پوستر، برچسب و.. استفاده می‌شود. در روش لیتوگرافی افراد می‌توانند به صورت خلاقانه هر طرح یا تصویری را بر روی سنگ‌های تخت ایجاد کنند. روش چاپ لیتوگرافی یکی از انواع روش‌های چاپ برجسته است که طی چند مرحله انجام می‌شود. مراحل چاپ لیتوگرافی سنگی عبارت است از:

 مرحله اول

در مرحله اول این چاپ باید طرح مورد نظر با مداد شمعی لیتو و مداد شمعی مومی بر روی یک تخته سنگ صاف ایجاد شود. این مواد چرب بر روی سطح سنگ قرار می‌گیرند و به آن می‌چسبند. در واقع طرح‌های ایجاد شده با این مدادها به صورت برجسته روی سطح سنگ قرار می‌گیرند.

مرحله دوم

سنگی که روی آن طرح ایجاد شده است باید خیس شود. با این کار قسمت‌های از سنگ که روی آن با مداد شمعی و مداد مومی طرح ایجاد شده است خیس نمی‌شود و قسمت‌های باقی مانده سنگ آب را به خود جذب می‌کنند.

مرحله سوم

در مرحله سوم بعد از خیس کردن سنگ جوهر یا مرکب روغنی توسط غلتک‌های مخصوص بر روی سطوح برجسته کشیده می‌شود. قسمت‌های چرب سنگ رنگ را به خود جذب می‌کنند و قسمت‌های خیس رنگ را جذب نمی‌کنند.

مرحله آخر

در مرحله آخر کاغذ مورد نظر روی سنگی که به جوهر آغشته شده است پرس می‌شود. با این کار طرح از روی سنگ بر کاغذ منتقل می‌شود. برای داشتن یک طرح باکیفیت و واضح لازم است که آغشته کردن سنگ به جوهر بادقت زیادی انجام شود تا تمامی قسمت‌های طرح به خوبی رنگی شده و روی کاغذ چاپ شوند.

 

معرفی روش چاپ سربی

چاپ سربی یکی دیگر از روش‌های چاپ برجسته است که در آن طرح برجسته به مرکب یا جوهر آغشته می‌شود و سپس بر روی یک سطح صاف انتقال می‌یابد. این روش چاپ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های شناخته شده است که ابتدا در چین مورد استفاده قرار گرفت و بعدها به کشورهای اروپایی نیز منتقل شد. در سال 1400 گوتنبرگ مخترع چاپ با حروف مجزا از یک پرس چوبی برای چاپ حروف استفاده می‌کرد. بعد از مدتی به‌جای استفاده از پرس چوبی از پرس‌های فلزی که دارای یک دسته بودند استفاده شد. با پیشرفت علم و تکنولوژی و ماشینی شدن کارها جوهری کردن حروف با غلتک انجام می‌شد. در این روش کاغذها از روی حروف که از جنس سرب بودند عبور می‌کردند و طرح مورد نظر بر روی آن‌ها چاپ می‌شد. به این ترتیب این مراحل برای کاغذها دیگر نیز به سرعت تکرار می‌شد. این روش برای کارهای در تیراژ بالا بسیار مناسب بود؛ زیرا به زمان کمتری نیاز داشت.

 

معرفی چاپ فلکسوگرافی

یکی دیگر از روش‌های چاپی برجسته، روش چاپ فلکسوگرافی است. از این روش چاپی بیشتر برای بسته بندی محصولات استفاده می‌شود. در این روش چاپی طرح مورد نظر به صورت برجسته بر روی یک قطعه پلاستیکی یا پلیمری ایجاد می‌شود. سپس مقدار معینی جوهر یا مرکب توسط غلتک‌های مخصوص بر روی این طرح‌های برجسته قرار می‌گیرد. سپس کاغذ یا مقوا بر روی سطح پلاستیک آغشته به جوهر قرار می‌گیرد و به این ترتیب طرح مورد نظر بر روی کاغذ منتقل می‌شود. امروزه دستگاه‌های چاپ فلکسوگرافی پیشرفت‌های چشمگیری کرده‌اند و عملکرد آن‌ها بسیار بهبود یافته است. امروزه به کمک دستگاه‌های چاپ فلکسوگرافی می‌توان طرح‌های رنگی را به راحتی به چاپ رساند. در این روش چاپی می‌توان از جوهرهای متنوعی برای چاپ طرح موردنظر استفاده کرد. علاوه بر این از این روش می‌توان برای چاپ بر روی سطوح مختلفی استفاده کرد. از جمله کاربردهای چاپ فلکسوگرافی می‌توانیم به مواردی همچون چاپ مقواهای قهوه‌ای، چاپ پاکت ذرت و چیپس، چاپ ظرف‌های ماست و.. اشاره کرد.

 

یکی دیگر از روش‌های چاپی برجسته، روش چاپ فلکسوگرافی است

 

 

مقایسه چاپ افست با سایر روش‌های چاپ

چاپ افست یکی از روش‌های چاپی محبوب در عصر امروز است که به دلیل داشتن قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش چاپی تفاوت‌ها عمده‌ای با سایر روش‌های چاپی گفته شده در این مقاله دارد. از جمله مزیت‌های چاپ افست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کیفیت تصاویر چاپ شده در این روش بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است.
  • قابلیت چاپ بر روی متریال‌های مختلف مانند چوب، کاغذ، مقوا، چرم، پارچه و...
  • سرعت چاپ افست بسیار بیشتر از سایر روش‌های چاپی است و به همین دلیل برای استفاده در تیراژ بالا گزینه بهتری است.
  • قابلیت چاپ تصاویر با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ برجسته یکی از روش‌های چاپی است که انواع مختلفی دارد. در این روش چاپی ابتدا باید طرح مورد نظر به صورت برجسته بر روی یک قالب فلزی یا چوبی ایجاد شود. این روش از چاپ یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است که در بسیار از نقاط جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله ما روش‌های چاپ برجسته مانند روش لیتوگرافی، فلکسوگرافی و چاپ سربی را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1401/10/21 - 21:49:24

1151

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ برجسته چیست و چه کاربردهایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید