چاپ تامپو چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

چاپ تامپو چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟

امروزه از روش‌های چاپی بسیار متنوعی برای چاپ روی متریال‌های مختلف با شکل‌های متفاوت استفاده می‌شود. یکی از روش‌های چاپی بسیار پرطرف‌دار و کاربردی چاپ تامپو است. به کمک این روش چاپی می‌توان به راحتی روی هر سطح طرح و شکل مورد نظر را چاپ کرد. از روش بیشتر برای چاپ هدایای تبلیغاتی استفاده می‌شود. چاپ روی سطوح گود و خمیده به کمک این روش چاپی بسیار راحت و با کیفیت انجام می‌شود. به‌عنوان‌مثال استفاده از این روش برای چاپ روی خود کار، لیوان، اجسام خمیده و گود گزینه‌ای بسیار عالی و مقرون به صرفه است. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده به کمک این روش بسیار بالا است به همین دلیل نیز افراد زیادی آن را انتخاب می‌کنند. در چاپ تامپو برای انتقال چاپ روی سطح مورد نظر از پد که کلیشه لاستیکی ساخته شده از سیلیکون است استفاده می‌شود. به دلیل انعطاف پذیری که کلیشه‌های سیلیکونی دارند به راحتی می‌توان به کمک آنها طرح‌های مختلف را روی سطوح منحنی، خمیده، گود و.. چاپ کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این روش چاپی آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

دستگاه چاپ تامپو و عملکرد آن

همان‌طور که به ان اشاره کردیم چاپ تامپو جزو چاپ‌های کاربردی و معروف است که برای چاپ روی اجسام یا سطوح منحنی، گود، خمیده و.. از آنها استفاده می‌شود. در این روش چاپی از پدهای که از جنسن سیلیکون هستند برای انتقال طرح‌های مختلف روی سطوح استفاده می‌کنند. به این ترتیب که ابتدا طرح مورد نظر روی کلیشه منتقل می‌شود و سپس با فشاردادن پد روی سطح مورد نظر طرح روی کلیشه روی سطح منتقل می‌شود. چاپگرهای تامپو به صورت نیمه اتوماتیک هستند و ازاین‌جهت برای چاپ در تیراژ بالا گزینه مناسبی نیستند. در این روش ابتدا باید کلیشه یا پد دستگاه به کمک لیمنت یا لاک مایع ساخته شود. سپس یک قالب یا فیکچر برای جلوگیری از دفرمه شدن کالایی که قرار است روی آن چاپ انجام بگیرد لازم است. بعد از ساخت کلیشه به دو دستگاه تامپو سیستم بسته یا کاپ و سیستم باز یا تیغه فرایند چاپ طرح روی سطح مورد نظر انجام می‌شود. از این روش برای چاپ کتاب و مجله استفاده نمی‌شود. بیشتر کاربرد این روش چاپی برای ساخت هدایای تبلیغاتی مانند لیوان‌های تبلیغاتی، خودکارها تبلیغاتی و... است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل مراحل چاپ دیجیتال

 

کاربردهای چاپ تامپو در صنایع مختلف

چاپ تامپو به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد همواره در صنعت و تبلیغات مورد توجه افراد زیادی قرار می‌گیرد. از این روش چاپی می‌توان به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صنایع مختلف استفاده کرد. کیفیت طرح‌های چاپ شده به کمک این روش روی سطوح مختلف بسیار بالا است. لازم به ذکر است که چاپ تامپو بیشتر برای چاپ در تیراژ پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی می‌توان کاربردهای این روش چاپی را به دو دسته زیر تقسیم کرد.

چاپ هدایای تبلیغاتی: یکی از کاربردهای خوب این روش چاپی، چاپ هدایای تبلیغاتی با اشکال مختلف است. از آنجایی که معمولاً اجسامی مانند فلش مموری، لیوان، خودکار، لوازم‌تحریر و.. سطح صافی ندارند از این روش می‌توان برای چاپ روی آنها استفاده کرد. هزینه این چاپ در تیراژ پایین بسیار مقرون به صرفه است به همین دلیل همواره مورد استفاده افراد زیاد قرار می‌گیرد. در اکثر چاپخانه‌ها دستگاه چاپ تامپو وجود دارد.

چاپ قطعات صنعتی: از دیگر کاربردهای خوب این روش چاپی می‌توانیم به چاپ قطعات صنعتی اشاره کنیم. به کمک این روش می‌توان روی وسایلی مانند قطعات خودرو، لوازم الکترونیک، قطعات صنعتی، لوازم پزشکی، لوازم آشپزخانه، قطعات موتورسیکلت، ظروف و.. انواع طرح‌های مختلف را با کیفیت بالایی چاپ کرد.

 

مزایای چاپ تامپو چیست؟

چاپ تامپو با توجه به ویژگی‌های خوبی که دارد که مزایای زیادی به همراه دارد. از جمله مزایا خوب این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

قابلیت چاپ روی سطوح مختلف

یکی از مزیت‌های خوب این روش چاپی که می‌توانیم به ان اشاره کنیم این است که به کمک آن می‌توان روی هر سطحی طرح مورد نظر را چاپ کرد. چاپ روی سطوح منحنی، گود، خمیده و.. با استفاده از چاپگرهای دیگر بسیار سخت و هزینه بر است. به کمک این روش دیگر محدودیتی در خصوص سطح چاپی وجود نخواهد داشت. دلیل این انعطاف پذیری چاپ تامپو استفاده از پدهای سیلیکونی منعطف است که به راحتی روی هر سطحی قرار می‌گیرند.

قابلیت چاپ روی متریال‌ها مختلف

علاوه بر سطوح مختلف از این روش چاپی می‌توان برای چاپ روی متریال‌های مختلف مانند پارچه، چوب، شیشه، فلز و.. استفاده کرد. هیچ گونه محدودیتی در مورد جنس متریال چاپی در این روش وجود ندارد. به همین دلیل نیز استفاده از این روش بسیار زیاد و گسترده است.

کیفیت بالا

در عصر امروزه کیفیت طرح‌های چاپ شده به کمک هر روش یکی از فاکتورهای مهم است که افراد به ان توجه زیادی دارند. کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده به کمک این روش چاپی بسیار بالا است. به همین دلیل بیشتر شرکت‌ها و برندهای معروف از آن برای چاپ محصولات خود و کارهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

قیمت مناسب

هزینه پایین چاپ تامپو یکی از مزیت‌های خوب این روش چاپی است که باعث افزایش محبوبیت آن در بین مردم شده است. به کمک این روش می‌توان به راحتی و با هزینه‌ای پایین روی هر سطحی طرح مورد نظر را چاپ کرد.

 

هزینه پایین چاپ تامپو یکی از مزیت‌های خوب این روش چاپی است

 

محدودیت‌های چاپ تامپو کدام است؟

چاپ تامپو نیز مانند سایر روش‌های چاپی موجود در کنار مزایای خوبی که دارد معایبی نیز به همراه دارد که باعث می‌شود عده‌ای از آن استفاده کنند. توجه به مزایا و معایب این روش در کنار هم به افراد کمک می‌کند که در بین روش‌های موجود بهترین روش را با توجه به نیاز خود انتخاب نمایند. استفاده از پد مخصوص سبب می‌شود در اندازه چاپ محدودیت‌های فراوانی وجود داشته باشد. همچنین برای سطح‌های محدب باید طراحی‌های محدب استفاده شود در غیر این صورت طرح مورد نظر با اندازه بزرگ‌تری از سطح چاپ خواهد شد. از دیگر محدودیت‌های این روش چاپ این است که نمی‌توان از چندین رنگ مختلف برای چاپ استفاده کرد. در واقع چاپ چندرنگی با این روش بسیار هزینه برخواهد بود. به همین دلیل معمولاً از چاپ تامپو برای چاپ‌های چندرنگی استفاده نمی‌کنند. لازم به ذکر است که از این روش نمی‌توان برای چاپ کاتالوگ، بروشور، چاپ کارت ویزیت، بنر و.. استفاده کرد. به طور خلاصه محدودیت‌های این روش چاپی به صورت زیر است.

  • محدودیت در اندازه چاپ
  • تغییر اندازه چاپ در سطوح مختلف
  • عدم امکان چاپ تمام‌رنگی
  • هزینه بالا برای چاپ چندرنگی

 

تفاوت چاپ تامپو با لترپرس چیست؟

با توجه به این که مکانیزم و روش چاپی در این دو چاپ مشابه است برخی از افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند چاپ تامپو و چاپ لترپرس یکسان هستند. در صورتی که بین این دو روش چاپی تفاوتی‌های نیز وجود دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • در چاپ تامپو تنها از رنگ‌های پنتون استفاده می‌شود. در صورتی که در چاپ لترپرس می‌توان هم از رنگ‌های پنتون و هم‌رنگ‌های موجود در مد رنگی cmyk استفاده کرد.
  • از چاپ لترپرس تنها برای کارهای کوچک و ویژه استفاده می‌شود. در صورتی که از چاپ تامپو می‌توان برای کارهای کوچک و متوسط استفاده کرد.
  • چاپ تامپو برای چاپ روی سطوح محدب گزینه مناسب‌تری از چاپ لترپرس است.
  • هزینه‌های نهایی چاپ با این دو روش نیز باهم یکسان نیست. بسته به طرح مورد نظر و مرکب‌های مورد استفاده قیمت این دو چاپ می‌تواند باهم متفاوت باشد.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ تامپو جزو روش‌های چاپی پر کاربرد و پرطرف‌دار است که برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش چاپ از پدهای سیلیکونی برای چاپ روی سطوح با طرح‌های ناهموار و مختلف استفاده می‌شود. تامپو نیز مانند سایر روش‌های چاپی دارای یک سری مزایا و معایب است که باید هنگام انتخاب این روش به آنها توجه شود. از جمله مزایای خوب آن می‌توانیم به امکان چاپ روی متریال‌های مختلف با سطوح مختلف اشاره کنیم. محدودیت‌های موجود در این روش نیز شامل مواردی همچون محدودیت در اندازه، رنگ‌های مورد استفاده، تغییر اندازه در سطوح مختلف و هزینه بالا در چاپ چندرنگی است. در این مقاله کاربرد و مزایای چاپ تامپو را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری دارید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

1402/3/24 - 17:40:36

384

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ تامپو چیست و چه مزایا و کاربردی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید