چاپ دیجیتال چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

چاپ دیجیتال به دلایل مزایای بسیار زیادی که دارد؛ توانسته در صنعت چاپ جایگاه بزرگی برای خود ایجاد کند. این نوع از چاپ کاربرد‌های فراوانی داشته و البته به دلیل مقرون به صرفه بودن هزینه‌های آن، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است.

با توجه به پیشرفت‌هایی که در عرصه چاپ به ویژه در رابطه با دستگاه‌ها رخ داده است؛ چاپ دیجیتال و انواع روش‌های آن نیز شامل این پیشرفت‌ها هستند. امروزه در بسیاری از چاپخانه‌ها، دستگاه‌های متعددی برای انواع روش‌های دیجیتال وجود دارد. اگر شما هم می‌خواهید با روش چاپ دیجیتال آشنا شوید؛ با این مقاله از سانترال چاپ همراه باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال، روشی بسیار ساده برای چاپ طرح‌های مختلف روی کاغذ یا سطح‌های دیگری مانند لباس است. این روش در مقایسه با دیگر روش‌های غیر دیجیتالی از کیفیت عالی، سرعت عمل بالا و فرآیند چاپ تصویر آسان‌تر برخوردار است.

همچنین در این روش چاپ، دستگاه به رایانه مستقیما متصل است. سپس طرح مورد نظر روی کاغذ یا لباس به زیبایی و خیلی راحت ترسیم می‌شود. شاید ساده‌ترین و در عین حال رایج‌ترین دستگاه دیجیتال، دستگاه پرینتر است که معمولا بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده خواهند کرد.

البته در این روزگار با توجه به پیشرفت‌های بشر در تمام عرصه‌ها به ویژه صنعت چاپ، دستگاه‌های دیجیتالی متنوعی در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید شده‌اند. هر کدام از این دستگاه‌ها، دارای کاربرد و عملکرد خاصی بوده و افراد با توجه به نوع عملکرد آن‌ها، باید از آن دستگاه‌ها استفاده کنند.

انواع چاپ دیجیتال

برای تقسیم‌بندی چاپ دیجیتال در انواع مختلف، عوامل متنوعی را در نظر خواهند گرفت. انواع چاپ دیجیتال شامل:

جوهرافشان

روش دیجیتال جوهر افشان را باید با کیفیت‌ترین روش چاپ، نامید. در این روش چاپ، اطلاعات طرح یا متن مورد نظر مستقیما و به واسطه مرکب مایع، روی کاغذ ترسیم خواهد شد. اما به دلیل سرعت کم در زمان چاپ، از این روش برای انجام طرح‌هایی با تیراژ یا تعداد بالا استفاده نخواهد شد. دستگاه‌های روش جوهر افشان شامل پرینتر‌های رومیزی و دستگاه‌هایی در ابعاد ۵ متری است.

حرارتی

با توجه به اسم این روش چاپ، از حرارت کمک می‌گیرند. در این روش حرارتی، اشعه‌های لیزر روی سطوح کاغذ‌های حساس تابیده شده و سپس طرح مورد نظر به همراه رنگ آن، روی سطح مورد نظر نقش می‌بندد. رایج‌ترین دستگاه روش حرارتی دیجیتال، دستگاه فکس است. البته استفاده از این روش با به وجود آمدن راه‌های جدیدی در عرصه دیجیتال، رو به کاهش است.

مارکر‌های لیزری

امروزه استفاده از دستگاه‌های مارکر‌های لیزری در صنایع بزرگ، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. لیزر‌های موجود در دستگاه‌های این روش، با حرکت به سمت عقب و جلو الکتریسیته ساکن را ایجاد کرده و سپس بعد از گرم شدن تونر، آن را روی سطح‌های مورد نظر آزاد خواهند کرد. سرعت عمل روش مارکر‌های لیزری دیجیتالی، بسیار زیاد است؛ ولی کیفیت طرح چاپ شده به اندازه روش جوهر افشان نیست.

تصعید رنگ

در دستگاه‌های روش دیجیتال تصعید رنگ، ابتدا رنگ روی سلفون‌ها قرار گرفته و سپس به واسطه اشعه‌های لیزر، رنگ روی سلفون، بخار می‌کند. اکنون این بخار رنگ منجر به ترسیم طرح روی کاغذ می‌شود. سرعت عمل و کیفیت کار‌های چاپی این روش، بسیار بالا بوده و معمولا از آن برای چاپ عکس استفاده می‌کنند. همچنین هزینه چاپ در این روش به دلیل سلفون‌های رنگی گران، بسیار بالا است.

الکتروفتوگرافی

این روش دیجیتال به دو بخش تونری و مرکبی تقسیم‌بندی می‌شود. در چاپ دیجیتال و نوع مرکب، از مرکب‌های رنگی برای کار‌های چاپی در تعداد بسیار زیاد استفاده شده و البته طرح‌های چاپ شده، کیفیت بسیار بالایی دارند. پیچیدگی‌های بسیار زیاد بخش مرکبی نسبت به بخش تونری الکتروفتوگرافی، باعث شده مدل مرکبی آن چندان مورد استقبال قرار نگیرد.

در روش تونری، طرح‌ها به واسطه ذوب شدن پودر رنگ روی کاغذ، با سرعت بسیار بالایی ترسیم می‌شوند. همچنین چاپ تونری بیش‌تر در مصارف صنعتی کاربرد دارد. در صورت ترکیب دستگاه‌های روش چاپ تونری با یک اسکنر، دستگاه لیزری ایجاد خواهد شد.

نوری یا پرتوی

سیستم چاپ در پر کاربرد‌ترین روش دیجیتال اینگونه است که ابتدا طرح مورد نظر به واسطه تابش اشعه‌های نوری روی یک کاغذ حساس به نور ایجاد شده و سپس در مرحله ظهور، طرح ثابت می‌شود. سرعت عمل این روش چاپ، زیاد بوده و امکان استفاده از روش نوری برای چاپ نسخه اولیه طرح نیز امکان‌پذیر است.

Direct Imaging

بسیاری این روش چاپ دیجیتال را همان چاپگر افستی دانسته‌اند. به واسطه سیستم تهیه پلیت که داخل چاپگر جاسازی شده است؛ طرح مورد نظر روی کاغذ ترسیم می‌شود. البته تمام مراحل چاپ با کمک رایانه و کاملا خودکار صورت خواهد گرفت. این روش برای کار‌های چاپی با تعداد کم، مقرون به صرفه نیست.

از اصلی‌ترین عوامل تقسیم‌بندی چاپ دیجیتال، ابعاد سطح چاپ است. در این نوع تقسیم‌بندی، روش چاپ دیجیتالی را به سه گروه تقسیم‌بندی می‌کنند:

فرمت متوسط

ابعاد چاپ در فرمت متوسط، A ۳+ یا به عبارتی ۳۳*۴۸ سانتی‌متر بوده و معمولا روش چاپ به کار گرفته شده در این ابعاد، به صورت جوهر افشان، لیزری و نوری است. افراد در چاپخانه‌ها برای چاپ کارت‌های ویزیت، لیبل‌های مختلف، انواع کاتالوگ‌ها و عکس از فرمت متوسط استفاده می‌کنند.

فرمت بزرگ

بیش‌ترین ابعاد کار‌های چاپ شده در فرمت بزرگ، از ۳۳*۴۸ سانتی‌متر شروع شده و تا ۱۵۰ سانتی‌متر را در بر می‌گیرد. افراد حاضر در چاپخانه‌ها برای پوستر‌هایی که عرض آن‌ها، ۱۵۰ سانتی‌متر است؛ از این روش چاپ دیجیتال استفاده می‌کنند. البته روش چاپ با فرمت بزرگ در فضای داخلی یا Indoor به کار گرفته می‌شود.

فرمت عریض

ابعاد چاپ دیجیتال به کار رفته در فرمت عریض از ۱۵۰ سانت تا ۵۰۰ سانتی‌متری را شامل شده و به دلیل مزیت بزرگ بودن طرح چاپ شده، در فضای باز یا outdoor نصب می‌شود. البته کار‌های چاپ شده در این روش، در برابر آب و نور خورشید از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهند.

مزایا و معایب چاپ دیجیتال

انواع روش‌های مختلف چاپ دیجیتال با مزیت‌های زیادی همراه هستند. مهم‌ترین این مزایا شامل لیست زیر می‌باشد:

  • مقرون به صرفه بودن
  • سرعت بسیار زیاد
  • بستر مناسب برای شخصی‌سازی اطلاعات
  • نبودن محدودیت در تعداد چاپ
  • امکان چاپ عکس یا پیام بر سطوح مختلف مانند کاغذ، بوم، شیشه، چوب و پارچه
  • عدم نیاز به تعداد نیروی کار زیاد
  • چاپ عکس یا پیام با استفاده از روش چاپ متغیر داده
  • کیفیت بسیار بالا

با وجود تمام مزایا در روش‌های مختلف دیجیتال، این روش دارای معایبی نیز می‌باشد که عبارتند از:

  • عدم امکان چاپ یک سری رنگ‌های خاص مانند نقره‌ای یا طلایی
  • وجود محدودیت‌های در زمان انتخاب گرماژ کاغذ

چاپ دیجیتال به دلایل مزایای بسیار زیادی که دارد.

کاربرد‌های چاپ دیجیتال

با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر در صنعت چاپ به ویژه دیجیتال و وجود روش‌های متنوع همراه با دستگاه‌های متعدد، باید برای آن کاربرد‌های متنوعی در نظر گرفت. به عبارتی دیگر هر یک از روش‌های دیجیتال، کاربرد خاص خود را داشته و در زمان استفاده از آن روش باید به این مسئله دقت زیادی داشت.

اما روش‌های مختلف چاپ دیجیتال و کاربرد‌های آن، شامل موارد زیر است:

  • مطمئنا مهم‌ترین کاربرد دیجیتال در عرصه چاپ، به کار‌گیری روش‌های متنوع آن در تبلیغات محیطی است.
  • یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های دستگاه و روش‌های دیجیتال، در صنعت دکوراسیون داخلی است. البته به کمک انواع مختلف روش‌های دیجیتال و چاپ مناظر زیبا روی چوب، یک جلوه خیره‌کننده در محیط ایجاد می‌کند.
  • یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از روش‌های چاپ دیجیتال، شخصی‌سازی اطلاعات است. در نتیجه چاپ کارت‌های شناسایی یا اعتباری مختلف برای ارگان، اداره‌ها و موسسات مختلف را باید یکی از مهم‌ترین کاربرد‌های چاپ دیجیتال معرفی کرد.
  • در گذشته‌های دور چاپ تصویر بدون ابزار و با دست انجام می‌شد. اما امروزه فرآیند ترسیم تصاویر روی سرامیک در صنعت معماری، با توجه به چاپ دیجیتال راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.
  • روش‌های مختلف دیجیتال به ویژه در جوهر فشان، نقش بسیار مهمی در عرصه نساجی یا پارچه ایفا می‌کند.
  • از مهم‌ترین کاربرد‌های دیجیتال را باید چاپ عکس در تیراژ بالا معرفی کرد. در گذشته فرآیند چاپ عکس با دست و بسیار کند بود. اما امروزه با وجود روش‌های دیجیتالی، عکس‌ها در ابعاد متنوع به راحتی چاپ می‌شوند.
  • روش‌های دیجیتالی را باید بهترین گزینه برای نشر و چاپ کتاب معرفی نمود.
  • از مهم‌ترین کاربرد چاپ از نوع دیجیتال، استفاده در صنعت بسته‌بندی در بخش‌های مختلف صنعتی است.

بهترین جایگزین برای چاپ دیجیتال

بسیاری از کسب و کار‌ها در امر بسته‌بندی یا تبلیغات، روش دیجیتال را انتخاب کرده و بدون تردید در هنگام تبلیغات برند خود، از کاغذ استفاده می‌کنند. بنابراین میزان هزینه زیادی را باید برای خرید کاغذ و هزینه چاپ طرح روی آن پرداخت کنید.

همچنین استفاده از کاغذ، به معنی قطع درختان برای تولید آن و در نتیجه ایجاد بحران‌های زیست محیطی است. بنابراین استفاده انواع چاپ‌های دیجیتالی در صنایع مختلف، نیاز‌مند هزینه زیاد و شکل‌گیری بحران محیط زیستی است.

امروزه بسیاری از کارشناسان برای از بین بردن این تاثیرات منفی، استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتالی را پیشنهاد کرده‌اند. در صورت استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتالی، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شود. البته صاحبان کسب و کار نیز هزینه کمی برای تولید آن پرداخت می‌کنند.

در نتیجه نگران پرداخت هزینه بسیار در روش دیجیتالی به شیوه چاپی، نبوده و استفاده از کاتالوگ‌های دیجیتالی منجر به افزایش سود کسب و کار آن‌ها نیز می‌شود. زیرا صاحبان این کسب و کار‌ها نیاز‌ به پرداخت مبلغ زیادی برای تهیه کاتالوگ‌های دیجیتالی ندارند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه چاپ دیجیتال

فرق میان چاپ سنتی و دیجیتال

میان چاپ سنتی و دیجیتال، تفاوت‌های اساسی و مهمی وجود دارد:

  • بدون تردید یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو روش چاپ، در انعطاف‌پذیر بودن روش چاپ دیجیتال است. مطمئنا در صورت وجود اشتباه در فایل چاپ‌های دیجیتالی، پس از اولین بار قابل مشاهده و رفع است. اما در رابطه با چاپ‌های سنتی، اینگونه نیست. در صورت اشتباه در روش سنتی، بدون شک تعداد زیادی از همان طرح اشتباه، چاپ می‌شود.
  • افراد در روش دیجیتال برای چاپ یک طرح، نیازمند صادر کردن دستور پرینتی از فایل تا چاپ در رایانه هستند. اما در چاپ سنتی باید مراحلی مانند لیتوگرافی راطی کنند تا طرح مورد نظر روی شیشه یا سرامیک ترسیم شود.
  • افراد هنگام چاپ طرحی یا متنی روی یک کار به روش سنتی، به زمان زیادی نیاز دارند. اما در روش چاپ دیجیتال در کم‌ترین زمان، تعداد بسیار زیادی از طرح روی کاغذ یا پارچه چاپ می‌شود.
  • به دلیل وجود بستر مناسب برای شخصی‌سازی اطلاعات، امکان چاپ کارت دعوت یا کاتولوگ‌ها به اندازه‌ای که لازم است؛ در روش دیجیتال وجود دارد. اما در روش سنتی، نمی‌توان برای هزار یا دو هزار نفر کارت دعوت آماده کرد. زیرا سرعت چاپ سنتی بسیار کند است.
  • هزینه و کیفیت چاپ طرحی در روش دیجیتال اصلا قابل مقایسه با چاپ سنتی نیست. هزینه تمام شده در چاپ سنتی، بسیار زیاد بوده و کیفیت کار نیز در مقایسه با چاپ دیجیتال بسیار پایین است.

مراحل چاپ طرح در روش دیجیتال

فرآیند چاپ یک طرح به شیوه دیجیتال روی شیشه، چوب، فوم یا کاغذ به راحتی امکان‌پذیر است. البته به دلیل عدم استفاده از صفحات چاپی، هزینه این روش نسبت به دیگر روش‌ها کم‌تر است. اما فرآیند چاپ یک طرح روی سطوح مختلف در روش چاپ دیجیتال، عبارت است از:

  • ابتدا طرح مورد نظر که احتمالا یک عکس است؛ در فرمت وکتور یا دیگر فرمت‌ها در رایانه ذخیره می‌شود. البته برای ایجاد طرح‌های دیجیتالی از نرم‌افزار‌های موجود در رایانه مانند اتوکد یا فتوشاپ استفاده می‌کنند.
  • پس از تمام شدن مراحل طراحی، نوبت به انتخاب کاغذ با توجه به نیاز کارفرما است. در این زمان انتخاب درست در تعیین گرماژ کاغذ، اهمیت زیادی دارد.
  • اکنون طرح را یک بار به شکل دورو و بار دیگر یک رو، چاپ می‌کنند. اگر مشکلی در طرح مورد نظر نباشد؛ به واسطه پورت‌ها، رایانه را به پرینتر متصل کرده و مراحل چاپ بدون دخالت فرد و به شکل اتوماتیک انجام می‌شود.

سخن پایانی

کاربردهای زیاد چاپ دیجیتال در عرصه‌هایی مانند نساجی، معماری، صنایع مختلف و تبلیغات نشان از اهمیت و استقبال از این روش در بین افراد جامعه دارد. بسیاری از کسب و کار‌ها هنگام شروع کار خود، برای انجام امور تبلیغاتی به سراغ انواع مختلف روش‌های دیجیتالی خواهند رفت.

این روش به دلیل مزیت‌هایی مانند سرعت عمل زیاد، کیفیت و مقرون به صرفه بودن نسبت به دیگر روش‌های چاپ، بسیار استفاده خواهد شد. هنگام انجام چاپ یک طرح روی کاغذ به شکل فوری و با تیراژ کم، بهترین گزینه روش چاپ دیجیتال است. برای پرسیدن هرگونه ابهاماتی در مورد چاپ دیجیتال، سوالات خود را از طریق بخش نظرات سانترال چاپ با ما در میان بگذارید.

1401/8/6 - 16:55:49

2204

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ دیجیتال چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید