چاپ فرمت عریض یا واید فرمت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پرینترهای معمولی که در ادارات، خانه‌ها و کافی‌نت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند قادر به چاپ در ابعاد کوچک هستند. استفاده از این دستگاه‌ها برای چاپ در ابعاد بزرگ امکان پذیر نیست. امروزه صنعت چاپ در تبلیغات نقش پر رنگی دارد. بیشتر شرکت‌ها و صاحبان کسب و کارها از روش‌های چاپی متنوع برای تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. همه ما بارها شاهد بیلبوردهای تبلیغاتی که در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها نصب شده‌اند بوده‌ایم. برای دیده شدن هر چه بهتر پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی نیاز است که آن‌ها را در ابعاد بزرگ‌تری چاپ کنند. برای این منظور نیاز به استفاده از چاپ فرمت عریض یا واید فرمت است. این‌گونه چاپ‌ها در چاپخانه‌ها و توسط دستگاه‌های چاپگر مخصوص قابل‌اجرا هستند. برای تأثیرگذاری بیشتر بر مخاطبان و پیشرفت کسب و کارها استفاده از چاپ فرمت عریض گزینه بسیار مناسبی است که در چند دهه گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این روش چاپی سعی بر این است که تصاویر و متن‌های مورد نظر با کیفیت بالایی چاپ شوند تا بتوانند در نگاه اول‌نظر مشتریان را به خود جلب کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این فرمت چاپی و کاربردهای آن آشنا کنیم.

 

چاپ فرمت عریض چیست؟

چاپ فرمت عریض یکی از انواع روش‌های چاپی دیجیتال است که در آن از رول مواد به‌ جای ورقه‌های جداگانه استفاده می‌شود. به این شکل که مشتریان می‌توانند با توجه به نیاز خود اندازه آن را انتخاب کنند. بسیاری از ما بارها پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهرها دیده‌ایم که معمولاً از آنها برای تبلیغات محصولات یا خدمات یک شرکت یا حتی اطلاع‌رسانی استفاده می‌شود. برای چاپ این پوسترها و بیلبوردها از فرمت چاپی به نام فرمت عریض استفاده می‌شود که به معنی چاپ در ابعاد بزرگ‌تر از حد معمولی است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم به چاپ‌های که اندازه آنها در حدود 18 تا 100 اینچ است چاپ فرمت عریض گفته می‌شود. کیفیت و وضوح تصاویر در چاپ فرمت عریض بسیار بالا است و به همین دلیل برای تبلیغات گزینه بسیار مناسبی هستند. این نوع چاپ علاوه بر تبلیغات کاربردهای دیگری نیز دارد و برای موارد زیادی از آنها استفاده می‌شود. در هر چاپخانه‌ای یک دستگاه پرینتر برای چاپ‌های عریض وجود دارد زیر این نوع چاپ کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.

 

چاپ فرمت عریض با چه دستگاه‌های انجام می‌شود؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم چاپ فرمت عریض یکی از چاپ‌های پرکاربرد است. این چاپ در چاپخانه‌ها و با کمک دستگاه‌های چاپگر مخصوص قابل‌اجرا است. پرینترهای چاپ عریض در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از انواع آن‌ها می‌توانیم به جوهر افشان، UV و حلال و آبی اشاره کنیم. از بین این پرینترها نوع آبی آن از کاربرد بسیار بیشتری برخوردار است. چاپ با این پرینترها بسیار سریع و آسان انجام می‌شود و کیفیت خروجی کار نیز بسیار عالی است. برای چاپ پوستر  و مواردی که در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند استفاده از پرینترهای جوهر افشان می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ زیرا طرح‌های چاپ شده توسط این چاپگرها دوام و ماندگاری بسیار خوبی در برابر عوامل بیرونی مانند بارش برف‌وباران، هوای سردوگرم و تابش نور خورشید دارند. جوهرهای مورد استفاده در پرینترهای جوهر افشان در انواع مختلفی وجود دارند برخی از آنها سازگار با محیط ‌زیست هستند و برخی دیگر بسیار خطرناک‌اند. چاپگرهای UV نیز جزو چاپگرهای فرمت عریض پرکاربرد هستند. در این نوع چاپگرها جوهرهای مورد استفاده توسط نور ماورا بنفش خشک می‌شوند. به همین دلیل نیز موارد چاپ شده با این چاپگرها از دوام و ماندگاری بسیار عالی برخوردار هستند. طرح‌های چاپ شده با این روش در برابر نور خورشید بسیار مقاوم هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. استفاده از چاپگرهای UV برای چاپ انواع پوستر و بیلبوردهای تبلیغاتی که در فضای باز نصب می‌شوند گزینه بسیار عالی به شمار می‌رود.

 

 

کاربرد چاپ فرمت عریض

چاپ فرمت عریض یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپی در چاپخانه‌ها است. به کمک این روش چاپی می‌توان انواع پوسترهای تبلیغاتی را برای شرکت‌ها و کسب و کارها چاپ کرد. علاوه بر موارد تبلیغاتی از چاپ فرمت عریض برای مواردی دیگری نیز استفاده می‌شود. در هر چاپخانه‌ای یک دستگاه چاپگر فرمت عریض وجود دارد؛ زیرا موارد استفاده از این نوع چاپگرها بسیار زیاد است. از جمله کاربردهای خوب چاپ فرمت عریض می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • می‌توان برای چاپ طرح‌های زیبا و باکیفیت روی کاغذهای دیواری از فرمت چاپ عریض استفاده کرد. برای این کار کافی است که در چاپخانه‌ها یا صنایع تولیدکننده کاغذدیواری طرح مورد نظر به صورت دیجیتالی طراحی و به کامپیوتر داده شود. دستگاه‌های پرینتر چاپ عریض به صورت دیجیتالی و کاملاً پیشرفته هستند و به راحتی هر نوع طرحی را چاپ می‌کنند.
  • برای چاپ انواع بیلبوردهای تبلیغاتی که در ابعاد بسیار بزرگی هستند از فرمت چاپ عریض استفاده می‌شود. کیفیت و وضوح این بیلبوردها بسیار بالا است به‌طوری‌که از فواصل دور نیز قابل‌دیدن و خوانده‌شدن هستند.
  • به کمک چاپگرهای چاپ عریض می‌توان روی انواع پارچه‌ها در ابعاد بزرگ طرح‌های متنوعی را به راحتی چاپ کرد.
  • با دستگاه‌های چاپ عریض می‌توان روی انواع متریال‌های مختلف از جمله سرامیک، فلز، پی‌وی‌سی، چوب و.. طرح‌های زیبا و با کیفیتی را چاپ کرد.
  • بسیاری از مشاغل مانند معمارها، مهندسین، نقشه‌سازان، عکاسان حرفه‌ای، شرکت‌های بازاریابی و.. از چاپ فرمت عریض برای کارهای خود استفاده می‌کنند.

 

سایز چاپگرهای فرمت عریض یا گسترده چقدر است؟

یکی از سؤالات متداولی که در خصوص فرمت چاپ عریض پرسیده می‌شود این است که اندازه این نوع چاپ‌ها حداقل و حداکثر چقدر است؟ در جواب این سؤال باید به شما بگوییم که چاپگرهای فرمت عریض قادر به چاپ متریال‌های مختلف در سایزها و ابعاد متفاوتی هستند. با این وجود می‌توانیم بگوییم که حداقل سایز فرمت چاپ عریض 45 سانتی متر و حداکثر سایز آن 254 سانتی متر است. این اندازه در مقایسه با پرینترهای معمولی که قادر به چاپ در اندازه‌های 35 *21 سانتی متر هستند بسیار بزرگ‌تر است. این روش چاپی گزینه بسیار مناسبی برای تبلیغات گسترده در مدت‌زمان کوتاه هستند. از چاپ فرمت عریض می‌توان برای چاپ انواع پوسترهای تبلیغاتی در مناسبات، نمایشگاه‌ها، رویدادها و... استفاده کرد.

 

یک دستگاه چاپگر عریض چه خصوصیاتی دارد؟

پرینترهای چاپ عریض با توجه به اینکه قادر به چاپ طرح‌های مختلف در ابعاد بزرگ هستند از کیفیت و وضوح‌بالایی نیز برخوردارند. به کمک این نوع چاپگرهای می‌توان روی متریال‌های مختلفی از جمله چوب، کاغذ، پارچه و.. طرح‌های با کیفیت بالا چاپ کرد و از آنها در محیط‌های داخلی و فضای باز استفاده کرد. دوام و ماندگاری کارهای چاپ شده توسط این دستگاه بسیار بالا است و به همین دلیل برای تبلیغات بسیار مقرون به صرفه هستند. به کمک چاپگرهای فرمت عریض می‌توان انواع نقشه‌های مهندسی را با جزئیات و کیفیت بالا چاپ کرد.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ فرمت عریض روشی از چاپ دیجیتال است که در آن از رول مواد استفاده می‌شود. این روش چاپی برای چاپ در ابعاد بزرگ‌تر از حد معمولی استفاده می‌شود. چاپگرهای فرمت عریض قادر به چاپ انواع پوسترها، بیلبوردها، بنر، کاغذدیواری، نقشه‌های مهندسی و.. هستند. کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده در فرمت عریض بسیار بالا است. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به‌تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/11/12 - 15:2:23

382

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " چاپ فرمت عریض یا واید فرمت چیست و چه کاربردهایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید