چاپ لترپرس (چاپ حروفی) چیست؟

با پیشرفت صنعت چاپ و افزایش کاربردها آن در زندگی روزمره روش‌ها و ایده‌های خلاقانه زیادی برای چاپ انواع طرح‌ها و متن‌ها به وجود آمد. امروزه چاپ بخش جدایی نا پذیره هر کسب و کار کوچک و بزرگی شده است و به همین دلیل نیاز به چاپ بسیار بیشتر از گذشته احساس می‌شود. از بسته‌بندی محصولات گرفته تا تبلیغات کسب و کارها همگی به نوعی به چاپ و روش‌های چاپی وابسته است. با پیشرفت دستگاه‌های چاپگر بر هر متریالی با هر اندازه‌ای می‌توان طرح‌های مختلفی را چاپ کرد. در بین روش‌های چاپی روش چاپ دیجیتال و چاپ افست از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. با این حال روش چاپی دیگر نیز وجود دارد که خلاقیت و زیبایی خاصی به طرح‌های چاپ شده می‌دهد. این روش چاپ، چاپ لترپرس است که به کمک آن می‌توان طرح‌های برجسته را بر روی سطوح مختلف چاپ کرد. این روش یکی از روش‌های قدیمی و اساسی برای چاپ تصاویر و طرح‌ها است. از این روش چاپی در عصر امروز نیز برای کارهای که در تیراژ کم هستند استفاده می‌شود. این روش چاپی توسط گوتنبرگ به عنوان یک روش چاپی اساسی و مهم ابداع شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این روش چاپی و مزایا آن آشنا کنیم.

معرفی روش چاپی لترپرس

روش چاپ لترپرس یکی از روش‌های چاپ برجسته است که تا سال 1970 اصلی‌ترین روش چاپی به شمار می‌رفت. نام این روش چاپی به معنی برجسته نیست؛ بلکه به معنی حروف است و دلیل نام‌گذاری آن این است که از این روش ابتدا برای چاپ حروف استفاده می‌شد. امروزه نیز از دستگاه‌های چاپ سیلندری و مسطح چاپ لترپرس برای چاپ کارهای که در تیراژ کم هستند استفاده می‌شود. این روش چاپی زیبایی خاصی به طرح‌های چاپ شده می‌دهد و به همین دلیل امروزه نیز برای موارد خاصی که نیاز به چاپ با قلم حروف متفاوت است از این روش استفاده می‌شود. طرح‌های که با این روش چاپ می‌شوند به صورت تک رنگ و اغلب به رنگ سیاه هستند. امروز با پیشرفت دستگاه‌های چاپگر و ابداع روش‌های جدید چاپی که از سرعت و کیفیت بالاتری برخوردار هستند از دستگاه چاپ لترپرس بیشتر به عنوان دستگاه تکمیل کننده کار استفاده می‌شود. از این روش چاپی بیشتر برای مواردی مانند شماره‌زنی، قالب‌زنی، تیغ زنی و برجسته کردن بخش‌های از متن استفاده می‌شود. در این روش حروف بر روی یک صفحه به صورت برجسته ایجاد می‌شوند و بعد از آغشته شدن صفحه به جوهر صفحه را بر روی سطح مورد نظر قرار می‌دهند.

 

روش‌های چاپ لترپرس کدام‌اند؟

در روش لترپرس طرح‌ها ابتدا بر روی لوح‌های مخصوصی به صورت برجسته ایجاد می‌شوند. سپس این لوح‌ها به جوهر آغشته می‌شوند و بر روی سطح مورد نظر مانند کاغذ و مقوا قرار می‌گیرند. انواع روش‌های چاپ را می‌توان بر اساس نوع لوح به چهار دسته زیر تقسیم کرد.

روش برجسته

روش گود

روش غربالی

روش مسطح (لیتوگرافی)

این چهار روش که به آن اشاره کردیم روش‌های ایجاد طرح بر روی لوح‌ها است. هر کدام از این روش‌ها به شیوه خاصی طرح‌ها را چاپ می‌کنند. البته لازم به ذکر است که علاوه بر این چهار روش روش‌های دیگری نیز وجود دارد؛ اما روش‌های که به آن اشاره کردیم جزو روش‌های اصلی هستند.

 

در روش لترپرس طرح‌ها ابتدا بر روی لوح‌های مخصوصی به صورت برجسته ایجاد می‌شوند

 

از چاپ لترپرس برای چه چیزی استفاده می‌شود؟

همان‌طور که قبلاً به آن شاره کردیم چاپ لترپرس جزو قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است که ابتدا برای چاپ حروف از آن استفاده می‌شد. امروزه نیز با وجود پیشرفت دستگاه‌های چاپگر و ابداع روش‌های چاپی جدید همچنان برای انجام برخی از چاپ‌ها از لترپرس استفاده می‌شود. حروف چاپ شده با این روش از زیبایی خاصی برخوردار هستند و به صورت برجسته دیده می‌شوند. به همین دلیل برای چاپ برخی از حروف و متن‌ها در چاپ کارت پستال، چاپ سربرگ ها و.. که با قلم حروف متفاوت‌تری باید نوشته شوند از این روش استفاده می‌کنند. امروزه بیشتر از روش‌های نوین که نسبت به روش چاپ لترپرس از سرعت، کارایی و هزینه کمتری برخوردار هستند استفاده می‌شود. بااین‌وجود از دستگاه چاپ لترپرس پس از پایان چاپ به عنوان روشی تکمیلی در برخی مواقع برای شماره زنی، تیغ زنی، برجسته کردن و.. استفاده می‌شود.

 

مراحل انجام چاپ لترپرس کدام اند؟

برای استفاده از چاپ لترپرس باید ابتدا طرح یا متن مورد نظر بر روی لوح‌های از جنس فلز یا چوب حک شود. سپس جوهر مورد استفاده بر روی طرح‌های برجسته پخش می‌شود و با قرار گرفتن لوح بر روی کاغذ یا مقوا طرح بر روی سطح آن‌ها منتقل می‌شود. برای انجام چاپ به روش لترپرس چهار مرحله اصلی باید انجام شود که عبارت‌اند از:

چیدمان

جاگذاری

قفل

چاپ

این مراحل در هر نوبت چاپ باید انجام شود و به همین دلیل سرعت چاپ لترپرس کمی پایین است و برای تیراژ بالا گزینه مناسبی نیست. مراحل مختلف چاپ لترپرس با توجه به اندازه مجموعه و تیراژ کار ممکن است همگی در یک مکان انجام شوند یا به صورت جداگانه در مکان‌های مختلفی انجام شوند. به‌عنوان‌مثال برای چاپ یک دفترچه کوچک در تیراژ کم همه مراحل در یک مکان قابل انجام است؛ اما در مورد مجموعه‌های بزرگ که کار چاپ مجلات را در تعداد بالا انجام می‌دهند برای انجام هر مرحله نیاز به یک مکان خاص است.

مرحله چیدمان در چاپ لترپرس

در مرحله چیدمان قطعات متحرک باید به صورت مرتب در کنار هم چیده شوند تا متن یا تصویر مورد نظر ایجاد شود. فردی که مسئول چیدن قطعات در کنار هم است باید حروف را به صورت متن یا نوشته مورد نظر کنار هم قرار دهد. مرحله چیدمان به دو صورت دستی یا مکانیکی قابل انجام است. روش مکانیکی به کمک کیبورد انجام می‌شود و از سرعت بالاتری برخوردار است.

مرحله جاگذاری و قفل‌های مورد نیاز در چاپ لترپرس

در مرحله دوم چاپ لترپرس باید قطعات چیده شده در جای خود ثابت و قفل شوند. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در حین چاپ اگر قطعات به درستی قفل نشوند باعث ایجاد خطا و مشکل در خروجی چاپ می‌شوند. برای قفل کردن صفحات از سنگ‌های بزرگ استفاده می‌شود. برای قفل کردن چندین صفحه کوچک می‌توان از یک سنگ برای ثابت نگه داشتن آن‌ها استفاده کرد.

شروع عملیات چاپ در روش لترپرس

بعد از جاگذاری و قفل قطعات چیده شده نوبت به شروع چاپ می‌شود. در این مرحله اگر به صورت دستی چاپ انجام شود به دو نفر نیاز است. یکی از آنها باید جوهر را کنترل کند و دیگری کار چاپ را انجام دهد. در روش‌های جدید که توسط دستگاه‌های چاپ پیشرفته‌تر انجام می‌شود به دو نفر نیاز نیست و یک فرد به تنهای می‌تواند تمامی کارهای مربوط به چاپ را مدیریت کند. بعد از انجام چاپ باید زمانی را برای خشک شدن صفحات اختصاص داد؛ اما در روش‌های پیشرفته که توسط دستگاه انجام می‌شود طرح‌های چاپ شده در درون دستگاه خشک می‌شوند. در این مواقع اپراتور یا شخصی که کار چاپ را برعهده دارد تنها باید کاغذهای چاپ شده را جابه‌جا کند.

 

مزایای استفاده از روش چاپی لترپرس چیست؟

روش چاپی لترپرس همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم یکی از روش‌های قدیمی است که توانسته است تا کنون کاربرد داشته باشد. در واقع این روش چاپی به دلیل مزایای خوبی که دارد اکنون نیز در برخی کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود ابداع روش‌های چاپی جدید استفاده از این روش چاپی تا حدود بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است. با این حال مزایای خوب این چاپ شامل موارد زیر است.

در روش چاپی لترپرس خوانایی و وضوح نوشته‌های چاپ شده بسیار بالا است و به همین دلیل روش خوبی برای چاپ متن و نوشته به شمار می‌رود.

کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده با این روش بسیار بالا است و طرح‌ها چاپ شده جلوه و زیبایی خاصی دارند. به همین دلیل معمولاً برای زیباتر کردن کارهای چاپی از این روش به صورت ترکیبی با سایر روش‌ها استفاده می‌شود.

در روش لترپرس به کاغذهای که قرار است روی آنها متن یا طرح مورد نظر چاپ شود آسیب بسیار کمی می‌رسد و بافت آن‌ها سالم می‌ماند.

میزان خطا و ضایعات چاپ در این روش بسیار پایین است و به همین دلیل می‌توان این چاپ را یک روش چاپ بهینه در نظر گرفت.

 

معایب استفاده از چاپ لترپرس چیست؟

این روش چاپی با وجود مزایای خوبی که دارد معایبی نیز دارد و به همین دلیل هنگام استفاده از این روش باید به معایب آن نیز توجه شود. از جمله معایب چاپ به روش لترپرس عبارت‌اند از:

هزینه انجام چاپ با روش لترپرس به دلیل زمان بر بودن و مراحل انجام آن بسیار بالا است. به همین دلیل استفاده از آن در تیراژ بالا اصلاً به صرفه نیست. از این روش تنها در موارد خاصی استفاده می‌شود که در تیراژ پایین چاپ می‌شوند.

سرعت چاپ طرح‌ها با این روش به دلیل دستی بودن آن بسیار پایین و زمان بر است.

در روش چاپی اندازه ترام‌ها بسیار درشت است.

 

در روش لترپرس به کاغذهای که قرار است روی آنها متن یا طرح مورد نظر چاپ شود آسیب بسیار کمی می‌رسد و بافت آن‌ها سالم می‌ماند

 

آیا می‌توان با چاپ لترپرس روی فلز چاپ کرد؟

یکی از سؤالات متداولی که در مورد چاپ لترپرس پرسیده می‌شود این است، آیا می‌توان از این روش برای چاپ بر روی فلز نیز استفاده کرد؟ در جواب این سؤال باید به شما بگوییم که به کمک چاپ افست لترپرس می‌توان به راحتی بر روی قوطی‌های فلزی طرح‌های مورد نظر را چاپ کرد. اما به دلیل معایب این روش چاپی؛ مانند مقرون به صرفه نبودن هزینه آن و سرعت پایین آن معمولاً این روش چاپی استفاده نمی‌شود. با این حال چاپ بر روی قوطی‌های فلزی به کمک این روش چاپی امکان پذیر است.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ لترپرس یکی از روش‌های چاپی است که توسط گوتنبرگ ابداع شد. به کمک این روش چاپ می‌توان حروف را به صورت برجسته و باکیفیت بسیار خوبی چاپ کرد. روش لترپرس یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپی است که تا کنون نیز از آن استفاده می‌شود. این روش چاپی در چند مرحله قابل انجام است. بیشتر برای چاپ حروف و متن‌ها از این روش استفاده می‌شود و طرح‌های چاپ شده با آن بیشتر به رنگ سیاه یا یک رنگ خاص هستند. در این مقاله مطالب مهمی را در مورد روش چاپی لترپرس مطرح کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/19 - 23:43:14

383

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ لترپرس (چاپ حروفی) چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید