چاپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای چاپ روی متریال‌های مختلف در چاپخانه‌ها از دستگاه‌ها و روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز کاربرد هر کدام از روش‌های چاپی متفاوت است. افرادی که نیاز به چاپ دارند باید ابتدا با انواع روش‌ها و کاربرد آن آشنایی داشته باشند تا بتوانند با توجه به نیاز خود بهترین روش را انتخاب نمایند. برخی از روش‌های چاپی به صورت سنتی هستند و برخی دیگر توسط دستگاه‌های چاپگر دیجیتالی به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند. کیفیت و وضوح روش‌های سنتی بسیار بالا نیست و همچنین مدت زمان زیادی برای انجام آنها لازم است. از این رو امروزه بیشتر از روش‌های جدید در چاپخانه‌ها استفاده می‌شود. چاپ ملخی یکی از انواع چاپ‌های سنتی محسوب می‌شود که امروزه استفاده از آن بسیار زیاد نیست. با ابداع چاپ دیجیتال بیشتر روش‌های سنتی منسوخ شدند. با این وجود در برخی از مواقع این روش چاپی به دلیل مقرون به‌صرفه‌بودن بازهم استفاده می‌شود. در گذشته بیشتر برای چاپ روی بسته‌بندی شیرینی‌ها از چاپ ملخی استفاده می‌شد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این روش چاپی و کاربردهای آن در صنعت چاپ آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

چاپ ملخی چیست؟

چاپ ملخی یک روش چاپ سنتی است که تنها قادر به چاپ یک‌رنگ روی کاغذ یا مقوا است. از این روش بیشتر برای چاپ روی کاغذ یا مقوا استفاده می‌شود. با توجه به اینکه روش ملخی روش سنتی است نمی‌توان از آن برای چاپ عکس و طرح‌های گرافیکی پیشرفته استفاده کرد. عملکرد چاپگرهای ملخی مانند دستگاه‌های تحریر است و تنها قادر به چاپ یک رنگ روی سطح مورد نظر هستند. حروف سربی در این دستگاه به جوهر آغشته می‌شوند و سپس روی سطح کاغذ یا مقوا چاپ می‌شوند. برای چاپ هر طرح دیگری به وسیله این روش نیاز است که طرح سربی آن ایجاد شود. دستگاه‌های چاپگر ملخی سروصدای زیادی هنگام چاپ تولید می‌کنند. سرعت این روش چاپی خیلی بالا نیست و برای چاپ در تیراژ بالا گزینه خوبی به شمار نمی‌رود. امروزه از این دستگاه‌ها دیگر برای چاپ استفاده نمی‌شود. به‌طوری‌که چاپگر ملخی تنها در برخی از چاپخانه‌های بسیار قدیمی پیدا می‌شوند. امروزه چاپ‌هایی مانند دیجیتال و چاپ افست بیشترین کاربرد را در صنعت چاپ دارند. به همین دلیل نیز در بسیاری از صنایع برای انجام کارهای چاپی از آنها استفاده می‌شود. روش‌های چاپی مدرن از کیفیت و سرعت بالاتری نسبت به روش‌های سنتی برخوردار هستند.

 

 

چاپ ملخی یک روش چاپ سنتی است که تنها قادر به چاپ یک‌رنگ روی کاغذ یا مقوا است.

 

مزایا و معایب استفاده ار روش چاپ ملخی؟

با توجه به تعریفی که از این چاپ ارائه دادیم این روش چاپی جزو روش‌های سنتی است که امروزه دیگر از آن استفاده نمی‌شود. با این وجود این روش نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که دانستن آنها خالی از لطف نخواهد بود. از جمله ویژگی‌های خوب این روش چاپی می‌توانیم به کارکرد آسان و راحت دستگاه چاپگر، استفاده از جوهرهای ارزان قیمت، هزینه نگهداری و استفاده پایین و کم خطر بودن روش چاپی اشاره کنیم. معایب چاپ ملخی نیز شامل موارد زیر است.

  • سرعت پایین این روش چاپی باعث شده است که زمان لازم برای چاپ طولانی‌تر شود.
  • انعطاف پذیری این روش بسیار پایین است و نمی‌توان به کمک آن طرح‌های رنگی را چاپ کرد.
  • هزینه ساخت طرح‌های سربی بالا است و برای چاپ طرح‌های پیچیده اصلاً مناسب نیست.
  • امکان استفاده از دو یا چند رنگ وجود ندارد و تنها می‌توان از یک رنگ جوهر استفاده کرد.
  • چاپگرهای ملخی هنگام روشن شدن سرو صدای بسیار زیادی تولید می‌کنند. به همین دلیل نیز باعث اذیت شدن اپراتور می‌شوند.
  • با این روش چاپی تنها می‌توان حروف و کلمات را روی کاغذ و مقوا چاپ کرد.
  • برای تیراژ بالا اصلاً مناسب نیست؛ زیرا نیاز به مدت زمان طولانی برای چاپ دارد.
  • کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده نیز بسیار بالا نیست.
  • سرعت چاپ در این روش بسیار کند است و برای کارهای فوری گزینه مناسبی نیست.
  • امروزه چاپگرهای ملخی تولید و در بازار به فروش نمی‌رسند. به همین دلیل هنگام خراب شدن این دستگاه‌ها تعمیرات آن‌ها بسیار طول خواهد کشید.

 

کاربردهای چاپ ملخی

با توجه به معایب و مزایا که این روش چاپی دارد امروزه نیز در برخی از چاپخانه‌ها از آن برای انجام برخی کارهای چاپی استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش نیاز است که کلیشه‌های سربی ساخته شود و به کمک آن‌ها چاپ انجام شود. امروزه با توجه به ساخته شدن دستگاه‌های چاپگر پیشرفته استفاده از کلیشه‌ها می‌تواند کاری پر هزینه باشد. به همین دلیل نیز این روش چاپی امروزه بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود برای شماره‌زنی فاکتور فروش یکی از روش‌های متداول و مورد تأیید وزارت مالیات و دارایی است. به همین دلیل برای شماره‌زنی در برخی از مکان‌ها از این چاپگرها استفاده می‌کنند. چاپ ملخی بیشتر برای درج اعداد در بخش بالا سمت چپ یعنی بالاتر از تاریخ صدور استفاده می‌شوند. نمونه‌ها از این چاپ را می‌توان روی فاکتورها فروش مشاهده کرد. معمولاً طرح‌های چاپ شده با چاپ ملخی شماره فارسی و به رنگ قرمز برجسته هستند. یکی دیگر از کاربردهای متداول این روش چاپ استفاده از آن برای درج آدرس، شماره‌تلفن و نام فروشگاه روی بسته‌بندی شیرینی‌ها است. معمولاً در این مواقع از رنگ‌های آبی، قرمز، طلایی یا سیاه استفاده می‌شود.

 

تفاوت چاپ ملخی با چاپ دیجیتال

چاپ ملخی و چاپ دیجیتال تفاوت‌های بسیار زیادی باهم دارند. به طوری که با ابداع روش چاپ دیجیتال استفاده از چاپ ملخی به شدت کاهش پیدا کرد. با وجود کیفیت و وضوح بالای چاپ گرهای دیجیتالی همچنان شماره‌زنی روی فاکتورهای فروش به روش چاپ ملخی انجام می‌شود. زیرا شماره‌زنی با چاپ دیجیتال مورد تأیید مأمورهای مالیاتی نمی‌باشد. به همین دلیل امروزه با تمام پیشرفتی که در صنعت چاپ اتفاق افتاده است این روش همچنان کارایی دارد.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که روش چاپ مخلی یکی از روش‌های سنتی است که امروزه از آن استفاده زیادی نمی‌شود. با روی کار آمدن چاپگرهای دیجیتالی چاپگرهای ملخی دیگر تولید و روانه بازار نشدند. عملکرد چاپگرهای ملخی مانند دستگاه تحریر است و تنها برای چاپ حروف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل امروزه تنها برای چاپ شماره روی فاکتورهای فروش از آن استفاده می‌شود. ما در این مقاله به طور کامل این روش و کاربردهای آن را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک به گذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/2/9 - 16:16:21

2337

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ ملخی چیست و چه کاربردی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید