معرفی و بررسی انواع فاکتور

فاکتورها یکی از بخش‌های مهم در کسب و کارهای تجاری هستند. با توجه به خریدهای که مشتری انجام می‌دهد فروشنده برای او فاکتور صادر می‌کند. در داخل آن‌ها اطلاعات مهمی مانند مشخصات فروشنده و خریدار، تاریخ خرید، نوع کالا یا خدمات، قیمت واحد، قیمت کلی، توافق‌های دوطرفه  و... قید می‌شود. با توجه به اهمیت که فاکتورها دارند اکثر کسب و کارهای تجاری از آنها استفاده می‌کنند و با توجه به نیاز خود آن را در طرح‌های مختلفی چاپ می‌کنند. در واقع می‌توانیم بگوییم که فاکتورها به سررسیدها یا صورت‌حساب‌های تجاری گفته می‌شود که توسط فروشنده به خریدار داده می‌شود و به عنوان یک سند رسمی می‌توان از آن استفاده کرد. اعتبار این صورت‌حساب‌ها با مهر یا امضای فروشنده بیشتر می‌شود. به همین دلیل معمولاً تمامی صورت‌حساب‌های رسمی دارای مهر و امضای معتبر هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با فاکتورها بهتر آشنا کنیم.

 

فاکتور چیست؟

فاکتورها به سر رسیدها و صورت‌حساب‌های گفته می‌شود که توسط فروشنده به خریدار داده می‌شود. روی آنها اطلاعات مهمی مانند مشخصات فروشنده، قیمت کالاها، تعداد کالاها، مشخصات ظاهری کالاها، وزن کالاها، قیمت کل و قیمت با تخفیف، میزان وجه پرداخت شده، میزان وجه باقی‌مانده، تاریخ صدور و.. درج می‌شود. گاهی اوقات از فاکتورها به عنوان گارانتی نیز استفاده می‌کنند. معمولاً فاکتورها را با توجه به نیاز مشتری در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی چاپ می‌کنند. چاپ لوگو یا نام تجاری کسب و کار باعث افزایش اعتبار فاکتور می‌شود. به همین دلیل هنگام چاپ حتماً نام یا لوگوی کسب و کار مربوطه روی فاکتور باید چاپ شود. هنگامی که فروشنده یک صورت‌حساب را برای خریداری صادر می‌کند برای اعتبار بخشیدن به آن باید از مهر یا امضای معتبر استفاده کند. لازم به ذکر است که فاکتورهای امضا شده را می‌توان به عنوان یک سند رسمی به دادگاه نیز ارائه داد. برخی از افراد برای نوشتن و چاپ فاکتورها از خودکار و برخی دیگر از نرم‌افزارهای مخصوص استفاده می‌کنند. با توجه به اهمیت و کاربرد خوبی که این نوع سررسیدها دارند در طراحی و چاپ آنها باید به نکات مهمی توجه شود.

بیشتر بخوانید: سربرگ چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

انواع فاکتورهای فروش

فاکتورهای فروش بر اساس رسمی و غیررسمی بودن به دو نوع مختلف تقسیم می‌شوند. هر کدام از آنها دارای یک‌سری ویژگی و کاربرد هستند. همچنین آنها را می‌توان بر اساس طراحی نیز به انواع مختلفی تقسیم کرد. آشنایی با انواع فاکتورها برای افرادی که به دنبال کسب و کار تجاری هستند بسیار لازم و ضروری است. علاوه بر این مهارت فاکتورنویسی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخورد دار است. انواع فاکتورها عبارت‌اند از:

انواع فاکتورها بر اساس رسمیت

فاکتورهای فروش از نظر رسمیت به دو نوع رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند. فاکتورهای رسمی برای کسب و کارهای به کار می‌رود که باید نسخه‌ای از فاکتور به اداره مالیات تحویل داده شود. این نوع از فاکتورها باید دارای مهر و امضای معتبر فروشنده باشند و اطلاعات مالیات بر ارزش‌افزوده در آن قید شده باشد. در واقع در این فاکتورها بر اساس قوانین وزارت امور اقتصاد و دارایی تنظیم شده است و مورد تأیید آن‌ها است. در مقابل فاکتورهای غیررسمی صرفاً جهت اطلاع رسانی به مشتری نوشته می‌شوند و دارای مهر و امضای معتبر نیستند. نیازی نیست که نسخه‌ای از این فاکتورها به اداره مالیاتی تحویل داده شود. علاوه بر این مالیاتی به نام ارزش‌افزوده در آنها قید نمی‌شود. این نوع فاکتور بیشتر در کسب و کارهای کوچک مانند فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع فاکتور فروش کالا از نظر نوع طراحی

علاوه بر رسمی و غیررسمی بودن فاکتورها از لحاظ طراحی نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. برخی فاکتورها دارای سربرگ هستند و برخی دیگر سربرگ ندارند. با توجه به نیاز و سلیقه مشتری فاکتورهای سربرگ دار در انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. در صورتی که فاکتورهای بدون سربرگ را می‌توان به راحتی از لوازم‌التحریرها خریداری کرد. با توجه به نیاز مشتری می‌توان در طراحی فاکتورها از انواع عکس‌ها، لوگوی کسب و کار، نام کسب و کار و.. نیز استفاده کرد.

انواع فاکتورها بر اساس نوع چاپ

لازم به ذکر است که فاکتورها از لحاظ نوع چاپ نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. فاکتورها از لحاظ رنگ، اندازه کاغذ، نوع کاغذ، تعداد برگ، وجود کاربن و.. در انواع مختلفی چاپ می‌شوند. معمولاً فاکتورهای رسمی و غیررسمی از لحاظ تعداد برگه با هم متفاوت هستند. فاکتورهای رسمی دارای سه برگ و فاکتورهای غیررسمی دارای دو برگ هستند.

 

 

 

چگونه یک فاکتور فروش را تهیه کنیم؟

بعد از آشنایی با فاکتورها و کاربرد آنها خوب است که با روش‌های تهیه فاکتور نیز آشنا شوید. برخی از افراد بعد از احساس نیاز به استفاده از فاکتورها به دنبال راهی برای تهیه آن هستند. از راه‌های مختلفی می‌توان یک فاکتور فروش را طراحی کرد؛ اما استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری بهترین و راحت‌ترین راه برای تهیه یک فاکتور مناسب برای فروشگاه‌ها، بنگاه‌ها، فاکتور رسمی، فاکتور انبارداری و.. هستند. به طور کلی می‌توانیم بگویم که در تهیه یک فاکتور باید اطلاعات زیر حتماً در آن قید شود.

  • در فاکتور فروش باید اطلاعات کامل و دقیقی از نوع کالا و خدمات ارائه شده نوشته شود. این اطلاعات شامل مواردی مانند هزینه قابل پرداخت، تعداد کالاها، مشخصات کالاها یا خدمات و.. است.
  • اطلاعات کامل حقیقی یا حقوقی دو طرف معامله یعنی فروشنده و خریدار باید در فاکتور قید شود. این اطلاعات شامل مواردی مانند کد ملی، شماره شناسنامه، کد اقتصادی و.. است.
  • فاکتورها باید شامل امضا و مهره معتبر خریدار و فروشنده بوده و بدون هیچ‌گونه خط‌خوردگی باشند.
  • اگر محصولی دارای مالیات بر ارزش‌افزوده است باید حتماً این مورد در فاکتور قید شود.
  • شماره‌سریال فاکتور با توجه به شماره و تاریخ، تقدم و تأخر نداشته باشد
  • فاکتور رسمی که صاحبان کسب و کارها از آن استفاده می‌کنند باید با نمونه فاکتور سازمان امور مالیاتی کامل مطابقت داشته باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار است.
  • شماره سریال فاکتورها از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید با رنگ قرمز و کمی برجسته‌تر از سایر نوشته‌ها در بالای فاکتور سمت چپ چاپ شود.
  • سایز کاغذ فاکتور معمولاً در اندازه A5  است و گاهی اوقات در اندازه A4 نیز چاپ می‌شود.

 

 

فاکتور فروش برای کدام کسب و کارها ضروری است؟

یکی از سؤالات متداولی که در مورد فاکتورها پرسیده می‌شود این است که فاکتور فروش برای کدام کسب و کارها ضروری است؟ در جواب این سؤال می‌توانیم بگوییم که فاکتورها ابزارها مهم و ارزشمندی در امر حسابداری یک کسب و کار هستند. به کمک آنها می‌توان سابقه فروش محصولات و کالاها را به صورت دقیق بررسی کرد. همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک در صورتی که به ارائه خدمات یا کالاهای می‌پردازند که مشمول پرداخت مالیات است ملزم به استفاده از فاکتور فروش هستند. در صورتی که آنها از ارائه فاکتور فروش خودداری کنند باید جرائم سنگینی را پرداخت کنند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که فاکتورها به سررسید یا صورت‌حساب‌های گفته می‌شوند که توسط فروشنده به خریداری ارائه می‌شوند. در آنها اطلاعات مهمی مانند مشخصات فروشنده و خریدار، مشخصات کالا یا خدمات، قیمت، ارزش‌افزوده و.. درج می‌شود. فاکتورها از نظر رسمیت به دو نوع رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که افراد می‌توانند با توجه به نیاز و سلیقه خود اقدام به طراحی و چاپ فاکتور غیررسمی کنند. در این مقاله اطلاعات کاملی در مورد فاکتورها بیان کردیم اگر بعد از خواندن آن سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات و نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/1/17 - 0:0:21

1197

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی و بررسی انواع فاکتور " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید