چاپ پنتون چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟

 با پیشرفت علم و تکنولوژی تحول بزرگی در صنعت چاپ نیز رخ داده است. تا جایی که امروزه شاهد آن هستیم که به کمک دستگاه‌های دیجیتالی و پیشرفته می‌توان هر عکس یا طرحی را با رنگ‌های بسیار متنوعی چاپ کرد. معمولاً برای چاپ از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌شود. این سیستم رنگی متشکل از چهار رنگ اصلی است که با ترکیب آن‌ها می‌توان طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به وجود آورد. با این حال در سیستم‌های دیجیتالی که تصاویر بر روی مانیتور نمایش داده می‌شوند از سیستم رنگی به نام RGB استفاده می‌شود. این سیستم رنگی بسیار گسترده‌تر از سیستم رنگی است که برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مد رنگی RGB می‌توان راحت‌تر رنگ‌های که در طبیعت وجود دارند را شبیه سازی کرد. چاپ پنتون به روشی از چاپ گفته می‌شود که به کمک رنگ‌های پنتون انجام می‌شود. رنگ‌های پنتون می‌توانند طیف بسیار گسترده‌تری از رنگ‌ها را برای چاپ در اختیار ما قرار دهند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با چاپ پنتون و مزایا و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

رنگ های Spot یا پنتون Pantone چیست ؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم که برای چاپ از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌شود که متشکل از چهار رنگ اصلی است. با ترکیب این رنگ‌ها با درصدهای متفاوت طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به وجود می‌آید. با این وجود در برخی از طرح‌ها نیاز است، که از رنگ‌های خاصی مانند نقره‌ای، طلایی و.. استفاده شود که در برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ نمی‌توان آن‌ها را ایجاد کرد. به همین دلیل از یک رنگ پنجم برای چاپ استفاده می‌شود که معمولاً به صورت دستی و با ترکیب سایر رنگ‌ها به دست می‌آیند. به این رنگ پنجم رنگ اسپات گفته می‌شود که معمولاً طراحان زمانی که یک طرح را برای چاپخانه می‌فرستند ناحیه‌های را که نیاز به رنگ پنتون دارد علامت می‌زنند. سپس به لیتوگراف می گویند که این قسمت‌ها باید با رنگ‌های اسپات رنگ آمیزی شوند. سپس چاپخانه‌ها به صورت دستی آن رنگ‌ها را ایجاد می‌کنند و به صورت جداگانه آنها را چاپ می‌کنند. لازم به ذکر است، که به طیفی از رنگ‌های اسپات که جدا از سیستم رنگی CMYK هستند رنگ‌های پنتون گفته می‌شود. برخی از رنگ‌های پنتون را نمی‌توان با چهار رنگ اصلی ایجاد کرد در این مواقع معمولاً از جایگزین نزدیک‌ترین رنگ به رنگ موردنظر استفاده می‌شود. تطابق رنگ‌ها برای به دست آوردن رنگ‌های اسپات برای چاپ لیبل یکی از چالش‌های بزرگ در هنگام چاپ است.

 

طیف رنگی اسپات چگونه به دست می آید؟

برای چاپ رنگ‌های که با ترکیب چهار رنگ CMYK به دست می‌آیند معمولاً دستگاه‌های چاپگر در حین چاپ برای ایجاد هر رنگ ترکیبات خاصی از این چهار رنگ را استفاده می‌کنند. به عنوان مثال برای ساخت رنگ سبز دستگاه‌های چاپ دو رنگ زرد و ارغوانی را با درصد خاصی با هم ترکیب می‌کنند. اما برای چاپ رنگ‌های پنتون ابتدا رنگ به صورت جداگانه و توسط افراد در چاپخانه آماده می‌شود و سپس برای چاپ استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، که در هنگام چاپ رنگ‌های CMYK ممکن است به دلیل خطای دستگاه‌های چاپ رنگ مورد نظر به دست نیاید و رنگی کاملاً متفاوت با آنچه که مد نظر بود چاپ شود. اما این خطا در چاپ رنگ‌های پنتون رخ نمی‌دهد و به همین دلیل وضوح و کیفیت چاپ با رنگ‌های پنتون بسیار بالا است و درصد خطا در آن‌ها بسیار ناچیز است. گفتنی است، که تطابق رنگ‌ها برای دست یابی به رنگ‌های اسپات دقیق یکی از چالش‌های بزرگ در حین چاپ انواع لیبل است.

اهمیت و کاربرد استفاده از چاپ پنتون

در عصر امروز استفاده از رنگ‌ها برای بسته بندی محصولات و تبلیغات از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخودار است. به همین دلیل شرکت‌ها و برندهای مختلف برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری جلب کنند تاکید زیادی بر روی رنگ‌های مورد استفاده در بسته محصولات خود دارند. به همین دلیل معمولاً برندها و شرکت‌ها از رنگ‌های بسیار خاصی برای بسته بندی و تبلیغات خود استفاده می‌کنند. برای اینکه رنگ مورد استفاده در بسته بندی و لیبل محصولات دقیق مطابقت داشته باشد با آنچه که صاحب برند می‌خواهد نیاز است که ترکیبات رنگی با دقت بسیار بالایی انجام شوند. چاپ پنتون این امکان را برای برندها و شرکت‌ها فراهم می‌کند که با کمک رنگ‌های خاصی نظر مشتریان را به خود جلب کنند. از چاپ پنتون می‌توان برای چاپ انواع لیبل محصولات استفاده کرد. به کمک رنگ‌های پنتون می‌توان لوگو و سایر طرح‌های موجود بر روی بسته بندی محصولات را با کیفیت و وضوح بالا چاپ کرد.

 

مزایای استفاده از چاپ پنتون چیست؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم رنگ‌های پنتون دارای وضوح و کیفیت بالاتری نسبت به طیف رنگی CMYK دارند. به همین دلیل چاپ پنتون که با رنگ‌های پنتون انجام می‌شود نیز از این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها و برندها که انتخاب رنگ برای آن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد از چاپ پنتون استفاده می‌کنند. استفاده از این چاپ مزایای بسیار خوبی دارد که عبارت‌اند از:

 رنگ‌های پنتون کیفیت بالاتری نسبت به رنگ‌های دارند که از طریق سیستم CMYK ایجاد می‌شوند.

اشباع رنگ‌های پنتون بالا تر از رنگ‌های CMYK  است.

به کمک رنگ‌های اسپات می‌توان رنگ‌ها را ساخت که حتی در چند نوبت چاپ نیز یکپارچگی خود را از دست نمی‌دهند و تغییر نمی‌کنند.

به کمک این رنگ‌ها می‌توان رنگ‌های مانند طلایی و نقره ای را که در کامپیوتر قابل شبیه سازی نیستند را به راحتی ایجاد کرد.

دوام و ماندگاری رنگ‌های پنتون بسیار بیشتر از سایر رنگ‌ها است.

بیشتر بخوانید: چاپ پرس حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

معایب استفاده از چاپ پنتون چیست؟

چاپ پنتون با وجود همه مزیت‌های خوبی که دارد معایبی نیز دارد. به همین دلیل توجه به معایب آن می‌تواند در تصمیم گیری بسیار تأثیر گذار باشد. با وجود کیفیت بالا و زیبایی خاصی که رنگ‌ها پنتون دارند استفاده از آن‌ها هزینه‌های زیادی را در بر خواهد داشت. به دلیل قبل از اقدام به انجام این چاپ باید هزینه‌های نهایی برآورد شوند. از جمله معایب چاپ پنتون می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

به این دلیل که کیفیت رنگ‌های پنتون از سایر رنگ‌ها بیشتر است، هزینه ایجاد و استفاده از آن‌ها نیز از سایر رنگ‌ها بیشتر است. به همین دلیل قبل از اقدام به چاپ پنتون باید هزینه نهایی به صورت دقیق برآورد شود.

با وجود کیفیت و وضوح بالای رنگ‌های پنتون اگر از آن‌ها به صورت پرینت شده بر روی هم استفاده شود، تغییر رنگ زیادی بین آنچه که در کامپیوتر دیده می‌شود و آنچه که چاپ شده است ایجاد می‌شود.

برای اینکه رنگ‌های پنتون بتوانند ماهیت و کیفیت خود را به خوبی به نمایش بگذارند باید بر روی متریال‌های مناسب چاپ شوند. به عنوان مثال اگر یک رنگ نارنجی که با سیستم CMYK ایجاد شده است، بر روی یک کاغذ معمولی چاپ شود باید رنگ نارنجی پنتون بر روی یک کاغذ ضخیم‌تر چاپ شود.

برای دستیابی به یک ترکیب رنگ خاص از رنگ‌های پنتون باید شرایط محیطی، سرعت دستگاه چاپ، کیفیت متریال چاپی و.. مطابق با مواردی باشد که در کتاب ترکیب رنگ پنتون نوشته شده است. همه این موارد که نام برده شد می‌توانند بر روی کیفیت و وضوح رنگ‌های ایجاد شده تأثیر بگذارند.

 استانداردهای موجود برای چاپ این نوع رنگ‌ها باید به صورت کامل رعایت شود تا بتوان به کیفیت و وضوح دلخواه دست یافت. در غیر این صورت استفاده از این رنگ‌ها تنها هزینه اضافی در بر خواهد داشت و نتیجه مطلوبی به دست نخواهد داد.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ پنتون یکی از چاپ‌های پر کاربرد در صنایع مختلف است، که توسط رنگ‌ها پنتون انجام می‌شود. برندها و شرکت‌های که اهمیت زیادی به رنگ‌های به کار رفته در لیبل و بسته محصولات خود می‌دهند بیشتر از این چاپ استفاده می‌کنند. چاپ پنتون نیز مانند سایر چاپ‌ها مزایا و معایبی دارد که باید در کنار هم بررسی شوند. در این مقاله سعی کردیم همه موارد مهمی که در مورد این نوع چاپ وجود داشت را بررسی کنیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

1401/9/15 - 12:5:2

472

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ پنتون چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید