چاپ پرس حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 در عصر امروز چاپ کاربردهای زیادی در زندگی ما دارد و به همین دلیل روش‌های انجام آن نیز بسیار متنوع شده است. با پیشرفت تکنولوژی صنعت چاپ پیشرفت زیادی کرده است و دستگاه‌های متنوعی برای چاپ ساخته شده‌اند. دستگاه پرس حرارتی یکی از دستگاه‌های مورد استفاده برای چاپ انواع طرح بر روی سطوح صاف است. چاپ پرس حرارتی به چاپی گفته می‌شود که توسط حرارت و فشار جوهر را بر روی یک یا دو سطح قرار می‌دهد و به این ترتیب طرح مورد نظر را چاپ می‌کند. دستگاه چاپ حرارتی امکان تنظیم دما و فشار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و به این ترتیب می‌توان با توجه به جنس متریال مورد استفاده آن را تنظیم کرد. لازم به ذکر است که چاپ پرس حرارتی برای چاپ بر روی پارچه گزینه مناسبی است. معمولاً از این روش برای چاپ بر روی انواع تی‌شرت و لباس استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این نوع چاپ آشنا کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

چاپ پرس حرارتی چگونه انجام می‌شود ؟

برای آشنایی بیشتر با چاپ حرارتی خوب است، که روش انجام آن را بررسی کنیم. گفتنی است، که چاپ پرس حرارتی با دستگاه مخصوصی انجام می‌شود. این دستگاه به کمک فشار و حرارت جوهر و مرکب را بر روی متریال مورد نظر ثابت می‌کند. برای انجام چاپ به تعداد کم نیاز به کاغذ انتقال گرما است. به کمک این کاغذها می‌توان انواع طرح را بر روی پارچه و لباس چاپ کرد. اما برای انجام چاپ در تعداد زیاد باید از دستگاه پرس حرارتی استفاده شود. کار با این دستگاه پیچیدگی خاصی ندارد و در عرض 2 الی 3 دقیقه می‌تواند طرح مورد نظر شما را چاپ کند. لازم به ذکر است که دستگاه چاپ پرس حرارتی نیاز به فضای زیادی ندارد و با اتصال آن به برق می‌توان از آن استفاده کرد. این دستگاه امکان تنظیم دما و فشار را به کاربر می‌دهد به همین دلیل با توجه به جنس پارچه و سایر شرایط می‌توان دما و فشار را تنظیم کرد.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره چاپ روبان تبلیغاتی بدانید!

مزایای استفاده از دستگاه پرس حرارتی

چاپ پرس حرارتی مزایای خوبی به همراه دارد و می‌توان از آن برای تبلیغات و پیشرفت کسب و کارها استفاده کرد. چاپ پرس حرارتی به دلیل مزایای خوبی که دارد محبوبیت زیادی در بین افراد پیدا کرده است. به کمک این چاپ افراد می‌توانند لباس‌های خود را با چاپ طرح و شکل‌های مختلف زیبا کنند. همچنین برخی از تولیدی‌های لباس از این روش برای ایجاد طرح‌های مختلف و دیزاین لباس‌ها استفاده می‌کنند. همچنین از این چاپ می‌توان برای چاپ انواع لوگو یا متن برای تبلیغات شرکت‌ها یا برندها استفاده کرد. همه این مزیت‌های چاپ پرس حرارتی به دلیل ویژگی‌های خوب دستگاه پرس حرارتی است. از جمله ویژگی‌های خوب دستگاه پرس حرارتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

استفاده از این دستگاه بسیار آسان است و نیاز به مهارت خاصی ندارد و به همین دلیل افرادی که با چاپ پرس حرارتی آشنایی زیادی ندارند می‌توانند به راحتی آن را یاد بگیرند.

اندازه دستگاه به گونه‌ای است، که فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و برای استفاده از آن نیازی نیست که فضای زیادی را در اختیار داشته باشید. می‌توانید آن را در گوشه اتاق خود بگذارید و هر وقت به آن نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

این دستگاه در مقایسه با دستگاه چاپ سیلک اسکرین دقیق‌تر است و از پاشیدگی جوهر بر روی لباس جلوگیری می‌کند.

کیفیت چاپ به کمک دستگاه پر حرارتی بسیار بالا است و به کمک آن می‌توان تصاویر با پیچیدگی رنگی و وضوح بالا چاپ کرد.

برای کسب و کارهای کوچک که نیاز به چاپ در تعداد کمی دارند استفاده از دستگاه پرس حرارتی بسیار مقرون به صرفه است و می‌تواند نیاز آن‌ها را برآورده کند.

به کمک این دستگاه می‌توان بر روی انواع پارچه از جمله پنبه، پشم، اطلس، پارچه های با الیاف مصنوعی و.. هر طرح و عکسی را با بهترین کیفیت و بدون آسیب به بافت پارچه چاپ کرد.

به کمک این دستگاه میتوان بر روی موادی همچون کاشی،چتر، لیوان و.. نیز انواع عکس و طرح را چاپ کرد.

بیشتر بخوانید: چاپ فلکسی چیست؟

چاپ پرس حرارتی با دستگاه مخصوصی انجام می‌شود

 

معایب استفاده از دستگاه پرس حرارتی

هر وسیله‌ای در کنار مزایای خوبی که دارد بدون شک معایبی نیز دارد و دستگاه چاپ پرس حرارتی نیز از آن مستثنی نیست. این دستگاه در کنار مزایای خوبی که دارد به دلیل ساختار و ویژگی‌های که دارد محدودیت‌های نیز دارد. از جمله معایب استفاده از دستگاه پرس حرارتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم

  • استفاده از این دستگاه برای چاپ در تعداد بالا مناسب نیست و به زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل از آن برای چاپ در تعداد بالا استفاده نمی‌شود.
  • برای چاپ بر روی پارچه‌های با رنگ تیره مناسب نیست و از آن بیشتر برای چاپ بر روی پارچه‎های روشن استفاده می‎کنند.
  • پارچه‌های که به روش چاپ پرس حرارتی طرحی بر روی آن ها چاپ شده است، قابل اتوکشی نیستند و نباید آن‎ها را اتو کرد؛ زیرا در اینصورت رنگ چاپ شده به کف اتو می چسبد و شکل کلی طرح از بین می‎رود.
  • این دستگاه با ایجاد چاپ به صورت چند لایه باعث ایجاد سنگینی بر روی تی‌شرت می‎شود.

چه زمانی باید از دستگاه پرس حرارتی استفاده کرد؟

با توجه به معایب و مزایایی که دستگاه چاپ پرس حرارتی دارد ممکن است این سوال برای شما ایجاد شود که چه زمانی باید به سراغ استفاده از دستگاه پرس حرارتی رفت؟

چاپ در تعداد کم

اگر نیاز دارید که بر روی تعداد کمی لباس طرح چاپ کنید استفاده از دستگاه پرس حرارتی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

چاپ بر روی لباس های شخصی

اگر قصد دارید که بر روی لباس های شخصی خود طرح و شکل‌های خاصی چاپ کنید می‌توانید از دستگاه پرس حرارتی استفاده کنید.

چاپ بر روی متریال های مختلف

اگر می‌خواهید علاوه بر لباس‌هایتان بر روی لیوان و سایر اشیاء طرح یا عکسی را چاپ کنید دستگاه پرس حرارتی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که دستگاه چاپ پرس حرارتی دستگاهی کاربردی است، که می‌تواند انواع طرح و شکل را به کمک حرارت و فشار بر روی انواع متریال چاپ کند. به کمک این دستگاه می‌توان بر روی انواع لباس، لیوان، کاشی و.. طرح‌های زیبا و خاصی را چاپ کرد. در این مقاله مزایا و معایب استفاده از چاپ پرس حرارتی را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/9/11 - 23:59:12

799

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ پرس حرارتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید