چاپ گراور چیست و چه کاربردی دارد؟

چاپ گراور یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ است که برای اولین بار در کشور چین مورد استفاده قرار گرفت. این چاپ جایگاه ویژه در صنایع مختلف جهت بسته بندی محصولات پیدا کرده است. استفاده از این روش در کارخانه‌های تولید برای چاپ بسته بندی محصولات بسیار کاربردی و مقرون به صرفه است. از چاپ گراور در گذشته بیشتر برای چاپ روزنامه و مجلات استفاده می‌شد؛ اما امروزه شاهد استفاده‌های دیگر از این روش چاپی هستیم. طرح‌های چاپ شده با این روش به صورت برجسته نیستند. از این روش بیشتر برای چاپ بر روی کاغذ استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگویم که چاپ گراور بر پایه انتقال جوهر از مخزن به کاغذ عمل می‌کند. لازم به ذکر است که امروزه به دلیل افزایش فضای مجازی و استفاده کمتر مردم از روزنامه و مجلات از این چاپ مانند گذشته در انتشارات استفاده نمی‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با این روش چاپی و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی روش چاپ گراور

چاپ گراور بر پایه انتقال جوهر از مخزن بر کاغذ است و این روش چاپی شامل چند مرحله است. در این روش برخلاف روش لترپرس و چاپ افست از سیلندرهای برجسته استفاده نمی‌شود؛ بلکه از نوعی سیلندر گود شده استفاده می‌شود. برای انتقال جوهر از مخزن روی سطح کاغذ باید چند مرحله زیر به صورت ترتیبی و پشت سرهم انجام شوند.

مرحله اول: در اولین مرحله سطح گود سیلندر با جوهری که در مخزن وجود دارد تماس داده می‌شود و سطح سیلندر له جوهر آغشته می‌شود.

مرحله دوم: بعد از آغشته شدن سیلندر به جوهر به کمک یک تیغه فلزی جوهرهای اضافی روی سیلندر برداشته می‌شود.

مرحله سوم: در مرحله آخر سطح سیلندر روی سطح کاغذ قرار می‌گیرد و با فشار سیلندر طرح مورد نظر روی کاغذ منتقل می‌شود.

این سه مرحله پشت سر هم و با سرعت نسبتاً زیادی انجام می‌شود به همین دلیل در گذشته چاپ گراور بهترین روش برای چاپ انتشارات بود. بیشتر مجلات و روزنامه‌ها به کمک این روش چاپ می‌شدند؛ اما امروزه با کاهش استفاده از روزنامه و مجلات استفاده از این چاپ نیز به شدت کاهش یافته است. لازم به ذکر است که در گذشته سیلندرهای این چاپ از جنس مس بودند که به روش‌های سنتی و دستی حکاکی می‌شدند. اما امروزه برای افزایش صرفه اقتصادی از سیلندرهای از جنس استیل استفاده می‌شود که به کمک ماشین‌های حکاکی لیزری طرح‌های مورد نظر به راحتی روی آن‌ها ایجاد می‌شود. سطح این سیلندرها با لایه‌ای از مس پوشانده شده است.

 

مزیت‌های چاپ گراور چیست؟

هر روش چاپی دارای یک سری مزیت‌ها است که موجب می‌شود که برای انجام برخی از کارهای چاپی از آنها استفاده شود. چاپ گراور نیز دارای یک سری مزیت‌ها است که باعث شده است امروزه نیز از آن در صنایع مختلف استفاده شود. از جمله مزیت‌های خوب این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کیفیت چاپ‌های رنگی در روش بسیار بالا است
  • فرایند چاپ از ابتدای کار تا انتهای کار به صورت یک دست و یکپارچه انجام می‌شود و افت کیفیت در وسط فرایند چاپ وجود ندارد.
  • کیفیت طرح‌های چاپ شده حتی روی کاغذهای بی‌کیفیت نیز بسیار بالا است.
  • استفاده از چاپ گراور برای تیراژ بالا بسیار مناسب است و علاوه بر کیفیت مطلوب چاپ مقرون به صرفه نیز هست و سرعت آن نیز نسبتاً بالا است.
  • چاپ طرح با رنگ سیاه در این روش بسیار پرمایه است.
  • در این روش از مایعات نیمه‌ فرار می‌توان به عنوان مرکب استفاده کرد.
  • با این روش امکان چاپ طرح‌های تکراری و پی در پی وجود دارد.
  • میزان خطا و تولید کارهای باطله و پرت در این روش بسیار پایین است به همین دلیل می‌توانیم بگویم روشی کاملاً بهینه شده است.
  • یکی از دلایل محبوبیت این چاپ مقرون به صرفه بودن آن است.

 

چاپ گراور یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ است که برای اولین بار در کشور چین مورد استفاده قرار گرفت

 

معایب چاپ گراور چیست؟

همان‌طور که می‌دانید همه روش‌های چاپی در کنار مزایای خوبی که دارند یک سری معایب نیز دارند. قبل از انتخاب هر روش چاپی بهتر است به معایب و مزایای آن‌ها در کنار هم توجه شود. لازم به ذکر است که حتی روش‌های نوین و جدید چاپ نظیر چاپ دیجیتال و چاپ افست نیز دارای یک سری معایب هستند. از آن جایی که روش چاپ گراور یک روش قدیمی محسوب می‌شود مسلماً دارای یک سری کاستی‌ها و معایب است. از جمله معایب این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • از آن جایی که برای استفاده از این روش ابتدا باید طرح مربوطه بر روی سیلندرهای استیل حک شود ایجاد تغییر در طرح اولیه هزینه بر خواهد بود.
  • هنگام چاپ متن و نوشته ممکن است حروف به صورت نقطه‌های سیاه که به آن‌ها ترام گفته می‌شود چاپ شوند.
  • مرکب‌های که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند بر پایه حلال هستند و بدون حلال استفاده از مرکب‌ها امکان پذیر نیست.
  • این روش چاپی مناسب برای تیراژ بالا است و به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که در تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست.
  • در این روش چاپی عمل نمونه گیری معمولاً هزینه زیادی در برخواهد داشت.

 

کاربردهای چاپ گراور در صنایع مختلف چیست؟

همان‌طور که قبلاً نیز به آن اشاره کردیم چاپ گراور یکی از روش‌های چاپی قدیمی است که ابتدا برای چاپ انتشارات از آن استفاده می‌شد. بعدها با ایجاد تغییراتی که در دستگاه چاپ گراور ایجاد شد قابلیت‌های این روش نیز افزایش پیدا کرد. امروزه به دلیل پیشرفت ماشین‌های حکاکی و راحت‌تر و سریع‌تر شدن فرایند حکاکی طرح مورد نظر بر روی سیلندرهای استیل از این روش برای کاربردهای دیگر نیز استفاده می‌شود. معمولاً به دلیل مقرون به صرفه بودن این روش چاپی در تیراژ بالا در صنایع مختلف از آن برای چاپ بسته بندی محصولات نیز استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاربردهای چاپ گراور عبارت است از:

  • استفاده از روش چاپ گراور برای چاپ تمبرهای پستی و مقوا
  • از این روش برای چاپ کاتالوگ رنگی و مجلات نیز استفاده می‌شود.
  • در صنایع مختلف برای چاپ کاغذهای مورد استفاده در بسته بندی محصولات از این روش استفاده می‌شود.
  • برای چاپ قاب و کارت‌پستال نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.
  • برای چاپ کاغذهای دیواری با کیفیت نیز می‌توان از روش چاپ گراور به عنوان یک روش مقرون به صرفه استفاده کرد.
  • برای چاپ ورقه مبلمان نیز از این روش چاپی استفاده می‌شود.

 

از چاپ گراور در کدام کشورها استفاده می‌شود

به دلیل قابلیت‌ها و ویژگی‌های خوبی که روش چاپ گراور دارد توانسته است از چاپ فلکسو پیشی بگیرد. در کشورهای مانند هند و چین این روش چاپی به دلیل یکنواخت بودن کیفیت چاپ در تیراژ بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است. در کشور آلمان نیز برای بسته بندی محصولات از این روش چاپی بسیار استفاده می‌شود. چاپ گراوری که به شکل امروزی قابل استفاده است ابتدا در کشور آلمان گسترش یافت و پس از آن در کشورهای اروپایی مورد استقبال قرار گرفت. بعد از آن نیز به کشورهای آسیایی رسید و امروزه شاهد استفاده آن در سراسر کشورهای جهان هستیم. لازم به ذکر است که دستگاه این چاپ که در آلمان ساخته می‌شوند ابعاد بزرگی دارند. به همین دلیل در کشورهای آمریکایی استفاده از چاپ فلکسو از محبوبیت بیشتری نسبت به چاپ گراور برخوردار است. اما در کشورهای اروپایی و آسیایی چاپ گراور توانسته است محبوبیت بیشتری کسب کند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چپ گراور یکی از روش‌های چاپی قدیمی به شمار می‌رود که ابتدا در کشور چین مورد استفاده قرار گرفت. این روش ابتدا برای چاپ روزنامه و نشریات کاربرد داشت؛ اما با پیشرفته شدن دستگاه‌ها این چاپ کاربرد آن نیز گسترش پیدا کرد. به طوری که امروزه شاهد کاربرد گسترده این روش چاپی در صنایع مختلفی هستیم. ما در این مقاله مطالب مهمی را در مورد چاپ گراور بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/24 - 19:58:52

619

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چاپ گراور چیست و چه کاربردی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید