چرا در چاپ افست رنگ تغییر می‌کند؟

چاپ افست یکی از روش‌های چاپی پر کاربرد و پر طرف دار است که در صنایع مختلف و برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش بیشتر برای چاپ در تیراژ بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حین انجام فرایند چاپ نیز امکان تغییر طرح وجود نخواهد داشت. به همین دلیل کوچک‌ترین اشتباه در طرح و تنظیمات اولیه چاپ موجب اعمال آن بر تمامی کارهای چاپ شده خواهد بود. یکی از مشکلات رایجی که در خروجی این چاپ مشاهده می‌شود تغییر رنگ طرح‌های مورد نظر است. دلایل زیادی وجود دارد که طرح‌ها با همان رنگی که در مانیتور نمایش داده می‌شوند چاپ نشوند. این موضوع می‌تواند روی کیفیت خروجی کارهای چاپی نیز تاثیر زیادی داشته باشد. به همین دلیل بهتر است که قبل از شروع انجام فرایند راه‌های حل آن را یاد بگیرید. برای حل این موضوع ابتدا باید بدانید که دلیل تغییر رنگ چیست. بعد از این کار به راحتی می‌توانید جلوی آن را بگیرید و طرح‌های خود را با رنگ دلخواه چاپ کنید. افرادی که روی رنگ‌ها حساس هستند باید قبل از انجام چاپ به فکر حل مشکل باشند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با راه حل‌های تغییر رنگ در چاپ افست آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

دلیل تغییر رنگ در خروجی چاپ افست چیست؟

یکی از مشکلات شایعی که در چاپ افست وجود دارد تغییر رنگ در خروجی کارها است. این مشکل می‌تواند باعث ایجاد خسارت و هزینه‌های اضافی شود. به خصوص افرادی که با صنعت چاپ آشنایی چندانی ندارند زمانی که با این مشکل روبه‌رو می‌شوند از کیفیت خروجی کار بسیار ناراضی می‌شوند. تغییر رنگ‌ها باعث می‌شود که محصولات چاپی با همان رنگی مه در مانیتور دیده می‌شود چاپ نشوند. گاهی اوقات این تغییر رنگ به حدی واضح است که تاثیر زیادی روی کیفیت کارهای خروجی می‌گذارد. این موضوع می‌تواند برای کسب و کارها بسیار دردسرساز باشد. به همین دلیل بسیار مهم است افرادی که در صنعت چاپ کار می‌کنند دلایل این مشکل را شناسایی و از آن جلوگیری کنند. بررسی دلایل باید قبل از انجام عمل چاپ انجام شود در غیر این صورت بعد از شروع چاپ دیگر امکان تغییر تنظیمات وجود ندارد. دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد که باید بر طرف شوند. نوع کاغذ، بد کالیبره‌شدن مانیتور و چاپ، استفاده از دستگاه چاپ افست قدیمی و تنظیم چاپ نادرست و غیره همگی می‌توانند از دلایل تغییر رنگ چاپ باشند. در ادامه هر کدام از دلایل تغییر رنگ در چاپ افست را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

تنظیمات نادرست سیستم رنگی

یکی از ساده‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث ایجاد تغییر در رنگ‌های چاپ شده شود تنظیم نادرست سیستم رنگی است. در برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور و... چندین سیستم رنگی وجود دارد که انتخاب اشتباه آنها می‌تواند باعث تغییر رنگ در کارهای چاپ شده شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که چاپگرها تنها می‌توانند طیف رنگی که در سیستم cmyk قرار دارند را چاپ کنند. یعنی رنگ‌های که خارج از این طیف رنگی باشند را نمی‌تواند چاپ کند. این سیستم رنگی متشکل از چهاررنگ اصلی فیروزه‌ای، زرد، سیاه و سرخ آبی است. با ترکیب هر کدام از این رنگ‌ها به نسبت‌های متفاوت طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به وجود می‌آید. در برنامه گرافیکی اولین چیزی که باید تنظیم شود مد رنگی است. در صورتی که مد رنگی اشتباه انتخاب شود شاهد تغییر رنگ در کارهای چاپی خواهیم بود. معمولاً برای کارهای که خروجی ان‌ها رد مانیتور دیده می‌شود از مد رنگی RGB استفاده می‌شود. این مد رنگی شامل طیف گسترده‌تری از مد رنگی CMYK است. به همین دلیل زمانی که این مد در برنامه انتخاب شود ممکن است رنگ‌های در صفحه مانیتور نمایش داده شود که امکان چاپ آنها توسط دستگاه چاپگر وجود ندارد. از این رو تغییر رنگی بین آن چه که در مانیتور مشاهده می‌کنید با آنچه روی کاغذ چاپ می‌شود اتفاق خواهد افتاد. برای جلوگیری از این موضوع باید قبل از شروع فرایند چاپ به مد رنگی طرح مورد نظر توجه داشته باشید.

 

موارد مرتبط با کاغذ که موجب تغییر رنگ می‌شوند

گاهی اوقات ممکن است با وجود انتخاب مد رنگی درست بازهم شاهد تغییر رنگ در خروجی چاپ افست باشید. یکی دیگر از دلایل این تغییر رنگ می‌تواند مربوط به جنس و ویژگی‌های کاغذ مورد استفاده باشد. از جمله موارد مرتبط با کاغذ که می‌تواند باعث این تغییر رنگ شود عبارت است از:

رنگ کاغذ و تغییر رنگ چاپ

زمانی که یک طرح را روی کاغذی رنگی چاپ می‌کنید رنگ کاغذ روی طرح شما تاثیر خواهد گذاشت. به‌عنوان‌مثال اگر روی کی کاغذ آبی طرحی را چاپ کنید طرح نهایی شما بیشتر مایل به فیروزه‌ای خواهد بود. به همین دلیل در کاغذهای رنگی اجتناب از تغییر رنگ امکان پذیر نیست. پس اگر روی کاغذی رنگی طرحی را چاپ می‌کنید انتظار نداشته باشید که خروجی کار شما درست مطابق با رنگ‌های دیده شده روی مانیتور باشد.

جنس کاغذ و تفاوت رنگ چاپ

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب تغییر رنگ در چاپ افست شود جنس کاغذ مورد استفاده است. کاغذها انواع مختلفی دارند و با گرماژهای متفاوتی تولید می‌شوند. کیفیت خروجی کار روی کاغذهای معمولی، کاهی و گلاسه با هم یکسان نیست. به همین دلیل انتظار نداشته باشید که رنگ‌ها با همان کیفیتی که روی کاغذ گلاسه دیده می‌شوند روی کاغذ معمولی نیز دیده شود. اگر کیفیت خروجی کار برای شما بسیار حائز اهمیت است باید از کاغذهای مرغوب استفاده کنید. کاغذهای مانند گلاسه خروجی چاپ را باکیفیت بسیار بالایی نشان می‌دهند و رنگ‌ها روی ان کاغذ زنده‌تر و براق‌تر به نظر می‌رسند.

مواد شیمیایی به کار رفته در بافت کاغذ

یکی دیگر از دلایل تغییر رنگ در چاپ افست ترکیبات شیمیایی است که در بافت کاغذها به کار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید برای تغییر رنگ کاغذها از مواد شیمیایی متفاوتی استفاده می‌شود. این مواد می‌توانند باعث تغییر رنگ در هنگام چاپ شوند. بافت کاغذها و مواد شیمیایی که در تولید آنها به کار رفته در برابر جوهرها و دستگاه‌های چاپگر واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ کارت ویزیت

 

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند موجب تغییر رنگ در چاپ افست شود جنس کاغذ مورد استفاده است

 

چگونه از اختلاف رنگ در چاپ افست جلوگیری کنیم؟

تا اینجا ما شما را با دلایل اصلی ایجاد تغییر رنگ در کارهای چاپ شده آشنا کردیم. همان‌طور که می‌دانید جنس کاغذها می‌تواند تاثیر زیادی روی تغییر رنگ طرح‌های چاپ شده داشته باشند. به همین دلیل با وجود رعایت بسیاری از نکات بازهم در انتها تغییری کوچک وجود خواهد داشت. لازم به ذکر است که تغییرات کوچک بسیار به چشم نمی‌آیند و موجب دردسرهای بزرگ و هزینه‌های اضافه نمی‌شوند پس نگران نباشید. برای اینکه کیفیت خروجی چاپ شما بسیار عالی باشد می‌توانید نکات زیر را قبل از انجام عمل چاپ رعایت کنید. این نکات تا حدود زیادی از ایجاد تغییر رنگ در خروجی کارها می‌کاهد. از جمله این نکات می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • هنگام طراحی خود به جنس کاغذ و رنگ آن توجه داشته باشید. با این کار می‌توانید طرح خود را متناسب با کاغذ انتخابی طراحی کنید. قبل از انجام چاپ حتماً مدهای رنگی را بررسی کنید تا اشتباهی رخ ندهد.
  • قبل از هر چیزی باید حواستان به مد رنگی برنامه گرافیکی که از آن استفاده می‌کنید باشد.
  • از دستگاه‌های چاپگر جدید و پیشرفته استفاده کنید. این چاپگرها رنگ‌ها را با دقت بالاتری چاپ می‌کنند.
  • قبل از چاپ عمده بهتر است چند نمونه از طرح اولیه چاپ گنید. با این کار می‌توانید از هزینه‌ها و خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنید.
  • بر فرایند چاپ نظارت داشته باشید و در صورت بروز هر گونه تغییر سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که یکی از مشکلات رایج در انواع روش‌های چاپی به خصوص چاپ افست تغییر رنگ طرح‌های چاپ شده است. این مشکل به دلایل متعددی به وجود می‌آید به همین دلیل قبل از انجام عمل چاپ باید به نکات مهمی توجه داشته باشید. از جمله دلایل تغییر رنگ در خروجی چاپ افست می‌توانیم به انتخاب مد رنگی اشتباه، جنس کاغذ و رنگ کاغذ اشاره کنیم. در این مقاله سعی کردیم که شما را به طور کامل با دلایل اصلی این مشکل و راه‌های حل آن آشنا کنیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

 

1402/3/26 - 15:24:35

371

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چرا در چاپ افست رنگ تغییر می‌کند؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید