کاربردهای چاپ سه بعدی در پزشکی

با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ نیز بسیار پیشرفت کرده است. به طوری که امروزه انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال پیشرفته ساخته می‌شوند که قابلیت‌های بسیار زیادی دارند. چاپ سه ‌بعدی یکی از روش‌های چاپ پیشرفته است که توانسته است در صنعت پزشکی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. امروزه به کمک این روش چاپی آموزش‌های پزشکی و سایر خدمات پزشکی بسیار راحت‌تر و کاربردی‌تر شده‌اند. از چاپ سه ‌بعدی در صنعت پزشکی برای مواردی همچون ایمپلنت‌های ارتوپدی و پروتز و همچنین ایجاد ماکت‌های خاص برای استخوان‌ها، اندام‌ها و رگ‌های خونی استفاده می‌شود. کاربرد این چاپ علاوه بر صنعت پزشکی در سایر صنایع دیگر نیز بسیار زیاد است. با این وجود کاربرد آن در صنعت پزشکی پررنگ‌تر است و روزبه‌روز استفاده از آن بیشتر می‌شود. مطالعاتی که در سال 2015 انجام شده نشان داده است که 13 در از درآمد حاصل از این چاپ از طریق شرکت‌های است که با صنعت پزشکی در ارتباط اند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل‌تر با این روش چاپ و کاربردهای آن در صنعت پزشکی بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

چاپ سه بعدی و صنعت پزشکی

با پیشرفتی که صنعت علم و تکنولوژی کرده است در بسیاری از زمینه‌ها به خصوص صنعت پزشکی تحولات بزرگی رخ‌داده است. طبق مطالعات انجام شده حدود 13 در صد درآمد حال از چاپ سه بعدی از طریق کاربردهای آن در صنعت پزشکی است. امروزه انواع مختلفی ایمپلنت که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند. از جمله ایمپلنت‌های ساخته شده با این فناوری می‌توانیم به مواردی همچون ایمپلنت استخوان گودی لگن، جمجمه، نخاع، زانو و.. اشاره کنیم. طبق گزارشات بیش از 100 هزار ایمپلنت استابولوم که همان گودی استخوان لگن است به کمک فناوری چاپ سه بعدی تولید شده است. از بین این تعداد بیش از نیمی از آنها در بدن بیماران قرار داده شده است. تمامی این گزارشات نشان می‌دهد که نقش چاپ سه بعدی در صنعت پزشکی روزبه‌روز در حال افزایش است. به‌طوری‌که می‌توان به کمک آن محصولات متناسب با بدن هر فرد را به راحتی تولید کرد. این امر باعث می‌شود که پزشکان و متخصصان به درک درستی از نیاز افراد به رسند و محصولات متناسب با نیاز آنها تولید کنند که باعث افزایش آرامش خاطر آنها شود. چاپ سه بعدی در صنعت پزشکی بیشتر روی ایمپلنت‌ها و دستگاه‌های پزشکی مرتبط با بیماران بوده است و یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کاربرد آن ساخت مدل‌های آناتومیک است.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع دستگاه‌های چاپ دیجیتال

 

الزامات چاپ سه بعدی در صنعت پزشکی

ویژگی‌های و قابلیت‌های خوبی که چاپ پزشکی دارد باعث ایجاد تحولات عظیمی در علم پزشکی شده است. به‌طوری‌که به کمک این فناوری تولید محصولات سفارشی سازی شده متناسب با نیاز بدن هر فرد بسیار راحت شده است. امروزه استفاده از این فناوری تبدیل به بخشی جدای ناپذیر از صنعت پزشکی شده است. به‌گونه‌ای که بدون آن بسیاری از شاخه‌های پزشکی با مشکلات و سختی‌های همراه خواهد بود. از جمله ویژگی‌های چاپ سه بعدی که آن را برای صنعت پزشکی مهم می‌کند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

سفارشی سازی

از آنجایی که بسیاری از محصولات پزشکی باید متناسب با نیاز و آناتومی خاص بیماران ساخته شوند چاپ سه بعدی را به عنوان یک ایده‌آل برای صنعت پزشکی تبدیل کرده است. به کمک این فناوری می‌توان به جای تولید هزاران مؤلفه یکسان، دستگاه‌های پروتز و ارتوز را تناسب با آناتومی خاص بدن هر بیمار ایجاد کرد. این کار باعث بهبود عملکرد بهتر بیماران می‌شود و تاثیر گذاری بیشتری را به همراه دارد.

پیچیدگی

در گذشته روش‌های ساخت اشکال پیچیده و ارگانیک با مشکلات بسیار سختی همراه بود. در حالی که امروزه به کمک فناوری چاپ سه بعدی به راحتی می‌توان اشکان بسیار پیچیده را با کیفیت بسیار بالایی چاپ و تولید کرد. به کمک این فناوری ساخت مدل‌های که از ظرافت زیادی برخوردار هستند و کاملاً شکل استخوان را دارند بسیار راحت‌تر شده است.

کاهش زمان فراوری

از جمله ویژگی‌های خوب فناوری چاپ سه بعدی این است که ابزاری مناسب و کاربردی را در اختیار مهندسان و طراحان قرار می‌دهد که باعث تولید و تکرار سریع طرح می‌شود. علاوه بر این باعث برقراری ارتباط موثرتر با استفاده از نمونه‌های اولیه واقعی و در نهایت کاهش زمان عرضه به بازار می‌شود. ضروری‌ترین و مهم‌ترین بخش مربوط به هر دستگاه پزشکی بازخورد پزشکان و بیماران و سرعت پیاده سازی ایمپلنت‌ها است.

هزینه

چاپ سه بعدی قادر است که اجزای پیچیده سفارشی سازی شده را با حجم تولید کم نیز با هزینه‌ای مناسب چاپ کند و هزینه‌های نهایی را کاهش دهد. ماهیت تولید به معنای عدم نیاز به ابزارهای گران قیمت یا فرایندهای ماشینی است. در این فناوری نیز برای تولید قطعات تنها نیاز به مواد موردنیاز چاپ است و به همین دلیل هزینه‌های نهایی به شدت کاهش می‌یابند.

 

چاپ سه بعدی قادر است که اجزای پیچیده سفارشی سازی شده را با حجم تولید کم نیز با هزینه‌ای مناسب چاپ کند

 

کاربردهای چاپ سه بعدی در صنعت پزشکی چیست؟

همان‌طور که قبلاً به ان اشاره کردیم چاپ سه بعدی به دلیل ویژگی‌های خوبی که دارد کاربردهای بسیار زیادی در صنعت پزشکی دارد. از جمله کاربردهای این فناوری در صنعت پزشکی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ابزارهای یادگیری جراحی

یکی از کاربردهای خوبی این فناوری مربوط به ایمپلنت‌ها و دستگاه‌های پزشکی است به‌طوری‌که به کمک آن می‌توان به راحتی مدل‌های آناتومیک مختص با بدن بیماران را تولید کرد. در طول تاریخ برای آموزش بالینی از مواردی مانند جسد انسان، حیوانات، مدل‌های شبیه‌سازی‌شده و مانکن‌ها انجام می‌شود. در این روش‌ها محدودیت‌ها و نقایص زیادی از جمله تعداد محدود، عدم مغایرت با بافت زنده انسانی، هزینه جابه‌جایی و نگه‌داری و.. اشاره کنیم. به کمک چاپ سه بعدی این مشکلات تا حدود زیادی بر طرف شده‌اند.

 

راهنماها و تجهیزات جراحی

از دیگر کاربردهای خوب فناوری چاپ سه بعدی می‌توانیم به راهنمایی پزشک‌ها و متخصصین برای استفاده از ابزارها و تجهیزات پزشکی در حین جراحی اشاره کنیم. به کمک این روش پزشکان در حین انجام عمل‌های جراحی راحت‌تر می‌توانند از ابزارها و تجهیزات مختلف متناسب با آناتومی بدن بیمار استفاده کنند. به این ترتیب احتمال موفقیت عمل‌های جراحی بسیار بیشتر می‌شود. جراحان ارتوپدی و کراینوفیشال (جمجمه و صورت) جزو مصرف‌کنندگان دائمی محصولات و تجهیزات ساخته شده به کمک چاپ سه بعدی هستند.

طراحی و تولید ایمپلنت‌ها

قابلیت چاپ سه بعدی روی ایمپلنت‌های جراحی تاثیر زیادی روی موفقیت جراحی پیوند استخوان دارد و احتمال پس‌زدن را به طور چشم گیری کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه به کمک این فناوری می‌توان هندسه سطح بالایی را چاپ کرد چاپ سه بعدی باعث افزایش بقای کاشت در مقایسه با سایر روش‌های سنتی می‌شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ سه بعدی توانسته است تحول عظیمی در صنعت پزشکی به وجود آورد. به‌طوری‌که امروزه بدون استفاده از این فناوری بسیاری از شاخه‌های پزشکی با مشکل مواجه خواهد شد. ساخت مدل‌های آناتومیک متناسب با بدن هر فرد به کمک این فناوری بسیار راحت شده است. بیشتر تمرکز این فناوری روی ساخت ایمپلنت‌های پزشکی بوده و تحول عظیمی در طراحی و ساخت آنها ایجاد کرده است. در این مقاله کاربردهای چاپ سه بعدی را رد صنعت پزشکی بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات و نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/3/17 - 20:37:44

192

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "کاربردهای چاپ سه بعدی در پزشکی " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید