کاربرد ترام در صنعت چاپ چیست؟

در صنعت چاپ معمولاً از مد رنگی cmyk استفاده می‌شود که متشکل از چهار رنگ اصلی است. با ترکیب مقدار خاصی از هر کدام از این رنگ‌ها رنگ جدیدی به دست می‌آید. در چاپ‌های رنگی و چاپ‌های که در طیف رنگی خاکستری چاپ می‌شوند باید رنگ‌ها طوری روی هم قرار گیرند که تصویر به وجود آمده کیفیت و وضوح خود را حفظ کند. در واقع می‌توانیم بگوییم ترام کوچک‌ترین بخش چاپ است که باعث می‌شود رنگ‌ها طوری روی هم قرار گیرند که طرح یا متن موردنظر به بهترین شکل ممکن چاپ شود. ترام‌ها کاربردهای بسیار مهمی در صنعت چاپ دارند و بدون استفاده از آن‌ها نمی‌توان چاپ با کیفیتی را انجام داد. در واقع می‌توانیم بگوییم که ترام‌ها کوچک‌ترین قسمت در یک تصویر یا طرح رنگی چاپ شده است. این نقاط کوچک همان ترام‌ها هستند که باعث ایجاد یک تصویر کلی می‌شوند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با کاربردهای بی نظیر ترام در صنعت چاپ بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

ترام چیست؟

تصاویری که روی کاغذ چاپ می‌شوند از کنار هم قرار گرفتن اجزای بسیار کوچکی به نام ترام تشکیل می‌شود. ترام کوچک‌ترین بخش در چاپ است. برای اینکه یک تصویر یا طرح با وضوح بالایی چاپ شود باید ترام‌ها با تراکم بسیار زیادی در کنار هم قرار بگیرند. اگر با ذربین به یک عکس چاپ شده نگاه گنید متوجه تعدادی نقطه‌های ریز خواهید شد که با ترتیب خاصی در کنار هم قرار گرفته‌اند و در آخر باعث به وجود آمدن تصویر شده‌اند. برای اینکه با ساختار و نحوه عملکرد ترام‌ها بهتر آشنا شوید می‌توانید به بافت یک فرش یا قالی بافته شده توجه کنید. همان طور که مشاهده می‌شود یک فرش یا قالی از تعداد بسیار زیادی گره تشکیل شده است. این گره‌ها با نظم و ترتیب خاصی کنار هم قرار می‌گیرند و در آخر باعث به وجود آمدن طرح‌های زیبا روی فرش یا قالی می‌شوند. ترام‌ها نیز دقیقاً به همین شکل باعث ایجاد تصاویر می‌شوند. کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده به شدت به این نقاط ریز بستگی دارند. لازم به ذکر است که این نقاط دارای شکل‌های هندسی متنوعی هستند.

 

اشکال مختلف ترام چه کاربردی دارند؟

همانطور که به آن اشاره کردیم ترام‌ها در اشکال مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کمک این نقاط ریز می‌توان ظرافت و کیفیت را روی تصاویر چاپ شده ایجاد کرد. نوع ترام انتخاب شده به جنس کاغذ بستگی دارد به طوری که روی کاغذهای که بافتی نرم دارند بیشتر از ترام‌های کوچک و ظریف استفاده می‌شود. در حالی برای چاپ روی کاغذهای که ظاهری خشن دارند بهتر است از ترام‌های درشت‌تر استفاده شود. موردی که در چاپخانه‌ها به آن توجه خاصی نمی‌شود نوع ترام است. در حالی که انتخاب ترام مناسب می‌تواند کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌های چاپ شده را افزایش دهد. در روش‌های چاپی باید به شکل این نقاط ریز توجه زیادی شود معمولاً در چاپ افست از ترام‌های به شکل مربع استفاده می‌شود. این ترام‌ها به صورت بهتر و واضح‌تر دیده می‌شوند. این درحالی است که برای چاپ تصاویر پرتره بهترین گزینه استفاده از ترام‌های به شکل بیضی است. این نقاط از ظرافت خاصی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توانند پرتره مورد نظر را با زیبایی و کیفیت بهتری چاپ کنند. لازم به ذکر است که در روش چاپ افست ترام‌های که روی زینک قرار دارند در نقاط سفید کوچک‌تر از نقاط سیاه هستند. در حالی که در روش چاپ هلیوگراور اندازه ترام‌ها در همه نقاط به یک اندازه است.

 

انواع اشکال ترام کدام‌ها هستند؟

ترام‌ها از لحاظ شکل ظاهری انواع مختلفی دارند و از هر کدام از آنها برای کاربرد خاصی استفاده می‌شود. ترام‌ها از لحاظ شکل ظاهری به چهار دسته مختلف تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

ترام منظم: ترام‌های که دارای شکل یکسانی هستند و فاصله بین آن‌ها در سراسر تصویر مساوی است در دسته ترام‌های منظم قرار می‌گیرند. اندازه ترام‌های این دسته متفاوت است و ترام‌ها در سراسر تصویر به یک اندازه نیستند.

ترام غیر منظم 1: ترام‌های که در این دسته قرار دارند دارای سایز و شکل یکسانی هستند؛ اما فاصله بین آن‌ها در سراسر تصویر برابر نیست.

ترام غیر منظم 2: ترام‌های این دسته دارای شکلی یکسان با اندازه و فاصله متغییر هستند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که فاصله بین ترام‌های این دسته در سراسر تصویر متفاوت است.

ترام غیر منظم 3: ترام‌های که در این دسته قرار گرفته اند از لحاظ شکل ظاهری، فاصله بین ترام و اندازه باهم متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: راهنمای چاپ روی شیشه و آینه

 

برای اینکه یک تصویر یا طرح با وضوح بالایی چاپ شود باید ترام‌ها با تراکم بسیار زیادی در کنار هم قرار بگیرند.

 

زاویه ترام چیست؟

زاویه ترام یکی دیگر از نکات مهمی است که باید هنگام چاپ تصاویر مختلف به آن توجه شود. در واقع برای اینکه تصاویر با وضوح خوبی چاپ شوند باید ترام گذاری با زاویه‌های مناسبی انجام شود. در کارهای چاپی معمولاً از مد رنگی CMYK استفاده می‌شود. اگر زاویه ترام همه این رنگ‌ها یکی باشد خروجی چاپ از کیفیت خوبی برخوردار نخواهد بود. به همین دلیل از زاویه ترام استفاده می‌شود تا همنشینی رنگ‌ها در کنار هم به خوبی انجام شود. هر کدام از رنگ‌های که در این مد رنگی به کار رفته‌اند باید با زاویه مشخصی چاپ شود. در صورتی که اختلاف زاویه بین دو ترام کمتر از 30 درجه باشد حلت پیچازی در چاپ رخ می‌دهد. در این حالت رنگ‌های چاپ شده زیبایی و لطافت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل هنگام چاپ باید به زاویه ترام‌ها نیز توجه ویژه‌ای شود. به طور کلی با توجه به اعصاب بینایی و قوانینی که در این حوزه وجود دارد بهترین درجه برای چاپ هر رنگ به صورت C=15 M=75 Y=0 K=45  است.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که ترام کوچک‌ترین بخش از یک طرح رنگی یا خاکستری چاپ شده است. ترام‌ها تأثیر بسیار زیادی بر روی وضوح و کیفیت تصاویر دارند به همین دلیل در چاپخانه‌ها حتماً باید به آن‌ها توجه شود. این عناصر کوچک دارای اشکال هندسی متنوعی هستند که هر کدام از آن‌ها دارای یک‌سری ویژگی هستند. در چاپ افست بیشتر از ترام‌های بیضی‌شکل استفاده می‌شود. زیرا این ترام‌ها ظرافت و کیفیت خوبی به خروجی چاپ می‌دهند. برای چاپ پرتره بهتر است از ترام‌های مربعی‌شکل استفاده شود.

1401/11/14 - 19:31:47

423

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "کاربرد ترام در صنعت چاپ چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید