آموزش صحافی کتاب در خانه

اگر علاقه مندید که کتابهای آسیب دیده خود را تعمیر و صحافی کنید و یا کتابها و پایان نامه خود را در خانه صحافی کنید. این مقاله برای شماست. 

نکات مهم در مورد کاغذ استفاده شده

برای صحافی کتاب باید در این زمینه اطلاعات کافی و تجربه لازم را داشته باشید. در مقاله صحافی کتاب و پایان نامه و انواع آن، صحافی ار تعریف کردیم و انواع روش های آن را بررسی کردیم. به جز روشهای سیمی سایر روشهای که نیاز است کاغذها داخل جلد قرار بگیرند تقریبا شبیه هم هستند. یکی از نکات بسیار ضروری درباره صحافی پایان نامه و کتاب این است که کاغذ هایی که برای این کتاب استفاده می شوند در جهت صحیح تای خود قرار گرفته باشند. این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا اگر کاغذ مورد استفاده قرار گرفته در جهت صحیح تا نشده و برش نشود در مراحل بعدی که شامل دوخت و چسب زنی است دچار مشکلات بسیار زیادی خواهید شد.

کاغذ اشتباه در این مراحل چین می خورد و علناً قابل استفاده نخواهد بود. در این حالت شما مجبور خواهید شد که بسیاری از مراحل را دوباره از ابتدا انجام دهید. زمانی که کاغذ را طبق جنس آن شناسایی کنید مرحله بعدی صحیح تا زدن و برش آن از نیمه است. کاغذ را اینقدر تا کنید و برش بزنید تا به اندازه دلخواه شما برای کتاب برسد. به این نکته توجه داشته باشید که برش کاغذ نباید تا انتها انجام شود. چند سانت از انتهای کاغذ را بدون برش باقی بگذارید.

نحوه دوخت کاغذ در صحافی گالینگور 

بعد از اینکه صفحات کتاب یا پیان نامه را پرینت سیاه و سفید و رنگی (برای برخی عکسها و نقشه ها) گرفتید، محل هایی برای دوخت صفحات را با علامت مشخص کنید. این محل ها معمولا از 2 عدد شروع می شود. اگر کتاب شما صفحات زیادی دارد از سه یا بیشتر محل دوخت استفاده کنید. با استفاده از یک سوزن حفره هایی در کتاب خود ایجاد کنید تا محل دوخت مشخص شود. دقت داشته باشید که سوزن استفاده شده اندازه متوسطی داشته باشد و سوراخ ایجاد شده توسط آن بسیار بزرگ نباشد.

سوراخ های بزرگ در هنگام دوخت و چسب زنی مشکلات بسیاری برای بهم ریختن کاغذ ها ایجاد می کنند. سپس صفحات را به دستگاه دوخت برده و در آن جا توسط نخ و سوزن از محل های دوختی که قبلا ایجاد کرده ایم می دوزیم. بهتر است قبل از آغاز دوخت نخ مورد استفاده را به موم زنبور آغشته کنید. این عمل باعث می شود تا دیگر حشرات برای آسیب رساندن به کتاب هیچ گونه اقدامی انجام ندهند و دوام و عمر طولانی تری داشته باشد.

حین دوخت صفحات کتاب را چک کنید تا بهم ریختگی در آن ها ایجاد نشده باشد. دوخت کل حجم کتاب به یک باره انجام نمی شود. هر بار مقداری از صفحات کتاب را برداشته و به قسمت قبلی بدوزید. این مرحله این قدر تکرار می شود تا کل حجم کتاب به هم متصل شود. در روش های دیگر از منگنه کردن کاغذ ها هم استفاده می شود. اما دوخت جزو روش های سنتی و دقیق در صحافی محسوب می شود. معمولا منگنه برای جزوات و کتاب های با قطر کم بیشتر استفاده می شود.

چسب کردن صفحات قبل از صحافی

زمانی که دوخت تمام شد با یک گره محکم سوزن و نخ را از کتاب جدا کرده و برای مرحله بعدی یعنی چسب زدن به کتاب آماده می شویم. چسبی که برای متصل کردن صفحات کتاب به هم استفاده می شود از نوع PVB است. ترکیبات این چسب با آب بهم پیوسته اند و بهتر است که از این چسب استفاده شود تا انجام هر گونه تغییر یا صحافی گالینگور کتاب و پایان نامه مجدد برای کتاب امکان پذیر باشد.

کتاب دوخته شده را در یک دستگاه پرس قرار دهید تا از تکان خوردن و حرکت برگه ها مصون باشد و سپس به چسب زدن آن بپردازید. چسب باید همه منافذ باقی مانده پس از دوخت را بپوشاند. در حین مدت زمانی که چسب خشک شود می توانید جلد منتخب خود برای کتاب را انتخاب و به اندازه مورد نظر برش داده و آماده کنید.

آماده کردن کاغذ بدرقه

حالا به سراغ کتاب رفته و چک می کنیم که طرفین آن صاف باشند. می توان کتاب را در طرفین برش داد تا کاملاً یکدست و صاف شود. زمانی که چسب خشک شد به دو لایه کاغذ برای قرار دادن بر روی محل چسب شده نیاز داریم تا محل دوخت شده حفاظت شود. به این دولایه کاغذ کاغذ های بدرقه گفته می شود.

در این قسمت می توان از کاغذ کمی ضخیم تر از کاغذ های کتاب مانند کاغذ های کرافت استفاده کرد. یک اندازه از کاغذ ها فقط به اندازه ضخامت کتاب برش می شود و دیگری کمی بیشتر که این دولایه با چسب به صفحات کتاب متصل می شوند. پس از آماده شدن صفحات کتاب می توان یک صفحه جلد دقیقا به اندازه کتاب برش داده و بر رو و پشت کتاب چسباند. این جلد برای روی جلد اصلی و به عنوان صفحه آغازین مورد استفاده قرار می گیرد. کاغذ برش داده شده مانند یک نوار تقویتی عمل می کند و برای حفظ و استحکام صفحات موثر است. به این نوار تقویتی شیرازه یا گوشواره می گویند.

جلد اصلی کتاب همراه با طلاکوب

سپس به سراغ جلد اصلی می رویم. جلد اصلی کتاب معمولا سخت و ضخیم است و باید 5 میلی متر از اندازه کتاب بزرگتر باشد تا به خوبی هم اندازه کتاب را در بگیرد. یعنی کتاب شما هر اندازه ای که دارد از هر طرف 5 میلی متر به آن اضافه کرده و جلد را اندازه گیری کنید. لایه ها و جلد با چسب به بدنه اصلی کتاب متصل می شود و بعد از آن باید در داخل دستگاه پرس برای مدت زمان کوتاهی قرار داده شود تا به خوبی تمامی اجزا بهم متصل شوند و پس از استفاده جدا نشود.

زمانی که جلد آماده بود آن را به بدنه اصلی دفتر می چسبانیم. برای این کار دفتر را دقیقا در وسط جلد گذاشته و سطح داخلی جلد را کاملاً به چسب آغشته می کنیم. بعد از این مرحله جلد را به سطح بدرقه می چسانیم تا کاملا چسبیده و یکدست شود. برای دو طرف دفتر این مرحله را انجام داده و سپس آن را در پرس قرار می دهیم.

نکته مهم در این مرحله این است که قسمت شیرازه کتاب از پرس بیرون باقی بماند. در غیر این صورت له شده و ظاهر نازیبایی به کتاب می بخشد.

نکته دیگر این است که برای پس از خارج کردن از پرس، بر روی کتاب تعدادی کتاب و یا شیء سنگین قرار دهید تا از تاب برداشتن جلد درست شده جلوگیری کنید.

پس از این مرحله کتاب آماده است. نکته مهم در انجام کار صحافی انجام دادن تمامی مراحل به ترتیب و با دقت فراوان است. هر چقدر که کار را با دقت بیشتری انجام دهید کتاب تمیز تر و با دوام تری خواهید داشت.

1401/2/31 - 22:48:55

7148

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آموزش صحافی کتاب در خانه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید