مراحل چاپ کتاب در ایران چه هستند؟

کتاب به مجموعه‌ای از صفحات نوشته‌شده، با تصاویر زیبا، که بر روی صفحه‌های ورق چاپ‌شده است می‌گویند. کتاب به‌عنوان یک وسیله برای در اشتراک گذاشتن تجربه‌ها، اطلاعات و… اشخاص در طول زندگی به دیگران است. اکثر افراد تمایل دارند که نام آن‌ها بر روی جلد کتاب نوشته شود.

در بعضی از مواقع نویسنده قصد دارد کتاب را برای تعداد معدودی چاپ کند، اما در بعضی از مواقع نویسنده قصد دارد که کتاب برای تمام افراد چاپ شود و مورداستفاده عموم قرار گیرد. ما در این مقاله قصد داریم پاسخ سوال مراحل چاپ کتاب در ایران چه هستند؟ را به‌طور کامل شرح دهیم لطفاً تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

آشنایی با مراحل چاپ کتاب

به‌طور کلی برای تهیه و چاپ کتاب باید مراحلی را طی کرد که این مراحل عبارتند از:

1- آماده‌سازی محتوای کتاب

در این مرحله نویسنده باید موضوع کتابی را که می‌خواهد بنویسد را آماده کند. این موضوع ممکن است شامل خاطرات، داستان، شعر، رمان و… باشد. نویسنده کتاب باید متن و موضوع آن را تایپ کند و یا بنویسد و بعد به ناشر تحویل دهد.

2- آماده‌سازی اولیه کتاب

در این مرحله کارهایی انجام می‌شود که شامل بررسی غلط‌های املایی، اشتباهات نگارشی، ویراستاری، صفحه‌آرایی و تایپ است. باید به این نکته توجه داشته باشید که فایل باید هیچ‌گونه ایراد و اشتباه نگارشی نداشته باشد.

3- دریافت شابک

در واقع شابک کوتاه شده عبارت شماره استاندارد بین‌المللی کتاب است. دارای کد 10 تا 13 رقمی بوده که هر کتاب کد مخصوصی دارد. در کشور ایران این عمل در خانه کتاب انجام می‌شود.

4- دریافت فیپا

کلمه فیپا مخفف کلمه فهرست‌نویسی پیش از انتشار کتاب بوده که این اطلاعات در صفحه پشت کتاب ذکر می‌شود. اداره کل پردازش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مسئولیت صادر کردن فیپا را به عهده دارد. فیپا شامل شابک، چاپ کتاب و فایل آن در سی دی و در آخر فهرست‌نویسی است.

5- دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در این مرحله کتاب چاپ‌شده به همراه فایل، سی دی، اطلاعات مربوط به فیپا، شابک و طراحی رنگی روی جلد برای دریافت مجوز به وزارت ارشاد اسلامی فرستاده می‌شود. یک هفته الی چهار ماه طول می‌کشد تا مجوز توسط وزارت ارشاد صادر شود.

6- چاپ و صحافی

بعد از طی کردن مراحل بالا، کتاب برای چاپ شدن به چاپخانه فرستاده می‌شود چاپ کتاب به دو صورت دیجیتال و افست انجام می شود و بعد از اینکه کتاب شد مرحله صحافی انجام می‌شود.

چاپ کتاب دیجیتال

منظور از چاپ دیجیتال در بازار، چاپ به‌وسیله دستگاه‌های لیزری و تونری حرفه‌ای بر روی انواع کاغذ است. هزینه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست، بیشتر است که این قیمت بالا باصرفه جویی در هزینه‌های دیگر مانند ظرف‌شویی جبران می‌شود. حداقل تیراژ چاپ کتاب دیجیتال یک جلد است.

مزایای چاپ کتاب دیجیتال

  • چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست سرعت بالایی دارد.
  • از کیفیت بهتری برخوردار است.
  • در این چاپ مرحله لیتوگرافی حذف‌شده و نیاز به پلت برای هر نسخه چاپ ندارد.
  • کتاب در زمان کمتری چاپ می‌شود.
  • از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌شود.
  • مواد زائد کمتری نیز تولید می‌شود.
  • ناگفته نماند که تعداد نسخه‌های کتاب با توجه به درخواست نویسنده چاپ می‌شود.

7- ارسال کتاب چاپ‌شده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعلام نتیجه

بعد از اینکه کتاب چاپ شد، ناشر باید 10 جلد از کتاب را به وزارت ارشاد برای تائید شدن بفرستد، با این کار اعلام کند که چاپ کتاب به پایان رسیده است. در راستا نشر و چاپ کتاب مؤسساتی وجود دارند که آمادگی خود را برای همکاری با نویسندگان و ناشران اعلام می‌کنند. این موضوع خود تا حدودی بار مالی را از دوش نویسندگان کم می‌کند و هم ازلحاظ زمانی در مدت‌زمان چاپ کتاب صرفه‌جویی می‌شود.

مراحل چاپ کتاب کودک


به‌طورکلی می‌توان گفت که مهم‌ترین بخش تولید و چاپ کتاب، تولید محتواها مناسب کودکان و نوجوانان است. نگارش و نوشتن مطالب مربوط به این رده سنی تا حدودی سختی‌های خاصی دارد. باید متن کتاب این رده سنی سرگرم‌کننده، آموزشی و معنادار باشد. برای چاپ کتاب باید مراحلی را طی کرد که این مراحل عبارتند از:

1. ارائه متن نوشته‌شده

2. ویراستاری متن

3. محدود کردن رده سنی

4. سبک نگارش خاص و بدون تغییرات

5. واردکردن شخصیت‌های اصلی داستان

 6. انتخاب عنوان دقیق

7. طراحی و انتخاب تصویر مناسب

8. چاپ

مراحل چاپ کتاب شعر


با توجه به فرهنگ و ادبیات فارسی، شعر همواره در میان مردم ایران جایگاه خاصی داشته است. شعر دارای سبک‌های مختلفی است که در هر زمان تاریخ، کتاب شعر خوانندگان و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در این ‌بین اشعار شاعران بزرگ مانند حافظ، سعدی، فردوسی و… را می‌توان نام برد که باگذشت سالیان دراز هنوز طرفداران زیادی دارند. مراحل چاپ کتاب شعر با مراحل چاپ کتاب‌های دیگر تفاوت زیادی ندارد و تمام آن مراحل را طی کرد. مراحل آن شامل:

1. نوشتن شعر با مفهوم و بامعنی

2. انتخاب انتشارات معتبر و معروف

3. بستن و عقد قرارداد همکاری

4. دادن اشعار به انتشارات

لازم به ذکر است که تمامی مراحل چاپ، از قبیل تایپ، ویرایش، صفحه‌آرایی، طراحی جلد، اخذ مجوز و… بر عهده انتشارات است.

مراحل چاپ کتاب رمان


اغلب کسانی که برای اولین بار رمان می‌نویسند خیال می‌کنند نوشته آن‌ها خیلی جذاب است. اما وقتی‌که کتاب آن‌ها خواننده زیادی ندارد، آن‌ها دچار یک سردرگمی می‌شوند برای جلوگیری از این مسئله شما باید مراحل زیر را طی کنند که شامل موارد زیر است:

1. پیدا کردن انتشارات معتبر از طریق شناسنامه کتاب‌های چاپ‌شده، یا جستجوی اینترنت

2. عقد قرارداد با ناشر

بعد از عقد قرارداد همکاری با دفتر انتشاراتی طبق توافقات بین آن‌ها، تمام مراحل چاپ کتاب رمان، از مرحله صدور مجوز گرفته تا چاپ کتاب بر عهده نویسنده است یا اینکه تمام مراحل چاپ بر عهده ناشر است.

3. ناشر ممکن است در توزیع کتاب به نویسنده کتاب کند، هزینه چاپ و تمام مراحل را به عهده گیرد.

 مراحل چاپ کتاب الکترونیکی

بیشتر کتاب‌های الکترونیکی قبلا به‌صورت کاغذی چاپ‌شده‌اند به همین دلیل احتیاج به صدور مجوز ندارند و با همان مجوز منتشر می‌شوند. البته متاسفانه در فضای مجازی خیلی از این کتاب‌ها بدون اجاره نویسنده و دفتر انتشارات منتشر می‌شود.

مراحل چاپ کتاب علمی

مراحل چاپ کتاب علمی مانند چاپ سایر کتاب‌ها است. بدین‌ترتیب که نویسنده با دفتر انتشارات قرارداد همکاری می‌بندد و بعد از نسخه فیزیکی را به ناشر تحویل می‌دهد. تمام مراحل دریافت مجوز و ویراستاری، دریافت شابک و… بر عهده ناشر کتاب است.

مراحل قبل از چاپ کتاب

یکی از مفاهیم در مرحله‌های قبل از چاپ کتاب وجود دارد، انتقال متن یا تصویر بر روی کلیشه است که شامل مراحل زیر است:

  • طراحی و گرافیک
  • عکاسی
  • صفحه‌بندی
  • تهیه فرم چاپی

هزینه چاپ کتاب

نحوه محاسبه قیمت چاپ کتاب بستگی به عوامل مختلفی دارد. برای مثال تعداد، قطع، نوع چاپ، نوع کاغذ، نحوه صحافی و … از جمله آنها هستند. برای دیدن قیمت چاپ کتاب در چاپ سانترال فرم تعبیه شده را پر کنید تا به صورت زنده هزینه چاپ کتاب تان را مشاهده کنید.

 

1401/1/16 - 22:26:15

1340

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "مراحل چاپ کتاب در ایران چه هستند؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید