چرخه یا دایره رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

رنگ‌ها، نقش مهمی را در زندگی انسان ایفا می‌کنند. درصورت استفاده درست و به جا از رنگ امکان بهره‌گیری آن در نقاط متفاوت وجود دارد. چرخه مربوط به رنگ شامل رنگ‌های متفاوتی شده که از ابتدای زندگی تا به کنون با آن‌ها آشنا شده‌اید. این چرخه تشکیل‌شده از ابزارهای پایه در طراحی بوده و انتخاب رنگ براساس آن صورت می‌گیرد. افراد متمایل به این کار ابتدا باید با چرخه رنگ آشنایی داشته باشند.

البته، بحث و حاشیه مربوط به رنگ‌ها فراوان بوده و کتاب اختصاصی در این زمینه وجود دارد. در این مقاله نیز به نکات کلیدی و پایه در زمینه دایره رنگ اشاره خواهیم کرد. این کار شما را در انتخاب رنگ‌ها حساس و دقیق می‌کند. با ما همراه باشید.

چرخه رنگ و انواع آن

همانطور که اشاره شد، این چرخه رنگ‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. نحوه استفاده درست از این رنگ‌ها، طراحی بسیار زیبایی را برای شما رقم خواهد زد. از همین جهت ابتدا باید با انواع رنگ آشنا شده و سپس آن‌ها را در جای صحیح به کار بگیرید. چرخه رنگ شامل رنگ‌های متفاوتی شده که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

رنگ درجه اول یا اصلی

قرمز، زرد و آبی جز رنگ‌های درجه اول یا اصلی هستند. در دایره رنگ های اصلی، از ترکیب هیچ رنگی استفاده نشده و جز خالص‌ترین‌ها محسوب می‌شود. با ترکیب این سه رنگ، رنگ‌های موجود در طبیعت ساخته شده که از تنوع بالایی برخوردار است.

رنگ درجه دوم یا ثانویه

از ترکیب دو رنگ اصلی به میزان مساوی رنگ‌های ثانویه تشکیل می‌شوند. بنفش، سبز و نارنجی جز رنگ‌های ثانویه بوده که جایگاه آن درمیان دو رنگ اصلی قرار دارد. بنابراین، با ترکیب رنگ‌های اصلی به میزان لازم امکان تشکیل رنگ‌های ثانویه در چرخه رنگ را خواهید داشت.

رنگ درجه سوم یا ترکیبی

رنگ‌های ترکیبی از ترکیب رنگ‌های اولیه و ثانویه به دست خواهند آمد. جایگاه آن‌ها در میان رنگ تشکیل دهنده در دایره رنگ است. ترکیب این رنگ‌ها با یکدیگر، 12 رنگ را در اختیار قرار می‌دهد. نارنجی، قرمز، بنفش، آبی، سبز و زرد از جمله رنگ‌ها هستند.

رنگ‌های مکمل

هریک از رنگ‌های ثانویه مکمل رنگ اولیه بوده و یکدیگر را کامل می‌کنند. در چرخه مربوط به رنگ این رنگ‌ها در روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند. از ترکیب رنگ‌های اولیه و ثانویه، رنگ خاکستری تشکیل شده که رنگی خنثی است. دو رنگ مکمل در کنار یکدیگر درخشش بیشتری در چرخه رنگ ایجاد می‌کند.

از جمله کاربردهای رنگ مکمل به بهره‌گیری از آن در طبیعت اشاره می‌شود. برای مثال قرمز رنگی اصلی بوده و مکمل آن رنگ سبز است. آبی و نارنجی هم رنگ‌های مکملی بوده که در دایره رنگ طرفداران بسیاری دارد.

 

بیشتر بخوانید: اهمیت روانشناسی رنگ در طراحی و چاپ کارت ویزیت

 

چرخه رنگ و اصول ترکیب رنگ

همانطور که اشاره شد، چرخه مربوط به رنگ‌ها شامل رنگ اصلی، ثانویه و ترکیبی می‌شود. با ترکیب رنگ‌های اصلی رنگ‌های ثانویه تشکیل خواهند شد. ترکیب این رنگ‌ها با یکدیگر باید به میزان مساوی صورت بگیرد.

ترکیب رنگ اولیه با یکدیگر رنگ‌های ثانویه را تشکیل می‌دهد. این رنگ‌ها نیز با یکدیگر ترکیب شده و رنگ‌های ترکیبی را ایجاد می‌کند. بنابراین باید رنگ‌ها به میزان لازم در چرخه رنگ قرار بگیرند. به این ترتیب چرخه و اصول ترکیب رنگ شامل موارد بالا می‌شود.

کاربرد رنگ و چرخه آن

رنگ‌ها در تمام زوایای زندگی کاربردهای متفاوتی دارند. به کارگیری صحیح رنگ‌ها، جلوه دیگری به محیط اطراف خواهد بخشید. بنابراین دایره رنگ شامل رنگ‌های جذابی شده که شما را به وجد می‌آورد. از جمله کاربردهای رنگ و چرخه آن در دکوراسیون داخلی و نقاشی ساختمان مشهود است.

کاربرد چرخه مربوط به رنگ در دکوراسیون داخلی

رنگ، ابزاری مهم جهت چیدمان ابزار و وسایل در منزل است. امروزه بهره‌گیری از رنگ‌های خنثی در منزل طرفداران بسیاری دارد. سفید، سیاه و خاکستری از معروف‌ترین رنگ‌های خنثی هستند. هریک از این رنگ‌های موجود در چرخه رنگ، به دو روش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نخستین روش استفاده از آن‌ها به تنهایی بوده که فضایی گرم را در منزل ایجاد می‌کند. روش دوم، بهره‌گیری به عنوان پس زمینه برای سایر رنگ‌های موجود در فضا است. این رنگ‌ها با سایر رنگ‌های موجود در دایره رنگ تضاد ایجاد می‌کند.

کاربرد چرخه مربوط به رنگ در نقاشی ساختمان

ایجاد رنگ‌های دلخواه در نقاشی ساختمان، از نکات اولیه ترکیب رنگ پیروی می‌کند. ترکیب هریک از این رنگ‌ها نیازمند دقت، مهارت و تجربه بالا در این زمینه است. از همین جهت هریک از آن‌ها را به میزان مساوی با یکدیگر ترکیب کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

چرخه رنگ شامل رنگ‌های متفاوتی در طبیعت می‌شود. این چرخه شامل رنگ‌های اصلی، ثانویه، ترکیبی و مکمل شده که تنوع بالایی دارد. به علاوه، بهره‌گیری از آن‌ها در مکان‌های مختلف نیز مشهود است. از جمله کاربردهای مربوط به چرخه رنگ در دکوراسیون داخلی و نقاشی ساختمانی به چشم می‌خورد.

با ترکیب رنگ‌های اصلی رنگ‌های ثانویه تشکیل می‌شود. به علاوه، رنگ‌های ثانویه نیز با یکدیگر ترکیب شده و رنگ‌های ترکیبی را تشکیل می‌دهند. درنتیجه، با بهره‌گیری اصولی از آن‌ها، محیطی با طراحی بی‌نظیر خواهید داشت. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعاتی در این زمینه کسب کرده باشید.

1401/1/25 - 18:50:41

4112

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "چرخه یا دایره رنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید