تفاوت مدهای رنگی در چاپ افست و دیجیتال

برای افرادی که قصد دارند به خرید بروشور و یا تراکت، کارت‌های تجاری، پوستر و… دست بزنند در نظر گرفتن برخی از نکات حائز اهمیت اساسی است. یکی از این نکات، طراحی مناسب این محصولات است. به‌ ویژه لازم است این دسته از تولیدات، رنگ و کیفیت چاپ برجسته‌ای داشته باشند. لازم به ذکر است که در تولید کردن هرکدام از این محصولات، از چاپ ویژه‌ای استفاده می‌شود. این چاپ‌ها عبارت‌اند از چاپ دیجیتال و چاپ افست. در هر یک از این چاپ‌ها نیز از مدهای رنگی مخصوصی استفاده می‌کنند تا نتیجه به دست آمده، رضایت بخش باشد. در این مقاله قصد داریم به بیان تفاوت مدهای رنگ‌ها در چاپ افست و دیجیتال بپردازیم.

برای چاپ دیجیتال و افست چه مد رنگی مناسب است؟


مدهای رنگی مناسب برای چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال، یکی از ساده‌ترین روش‌های چاپ است. در این روش می‌توان جوهر را به‌ صورت مستقیم بر روی سطوح مورد نظر انتقال داد. یکی از نکات بسیار مهم در این زمینه این است که چاپ دیجیتال، می‌تواند در رنگ‌های سیاه و سفید چاپ شود که در اصطلاح به آن مد رنگی CMYK گفته می‌شود.

مدهای رنگی مناسب برای چاپ افست

چاپ افست را می‌توانید برای طرح‌های با تیراژ بسیار بالا انتخاب کنید. در این روش چاپ از یک سیستم رنگی استفاده می‌شود که CMYK نام دارد. بنابراین برای هرکدام از طرح‌ها، چهار زینک به‌ صورت جداگانه برای هر رنگ ایجاد می‌شود.
پس‌ از فراهم کردن این زینک‌ها، آن‌ها را به‌ صورت جداگانه در بخش‌های مخصوص دستگاه چاپ قرار می‌دهند. هر کدام از این زینک‌ها می‌توانند از یکی از چهاررنگ استفاده کنند و تغذیه شوند. لذا در زمانی‌که کاغذ از رول‌هایی که به رنگ آغشته شده‌اند، گذر می‌کند، رنگ مربوط به آن بر روی کاغذ انتقال داده می‌شود تا تصویر و طرح، شکل بگیرد.

مد رنگی RGB

این مد رنگی، از سه‌ رنگ قرمز، سبز و آبی به وجود آمده است. در صورتی‌ که قصد داشته باشید طرح خود را در ابزارهای دیجیتال منتشر سازید باید از این مد رنگی استفاده کنید. چرا که از این ابزارها، نور ساطع می‌شود. از جمله این ابزارهای دیجیتال می‌توان به صفحه نمایش، وب‌سایت گوشی و… اشاره کرد. در چنین شرایطی با استفاده از این مد رنگی، می‌توانید تصاویر بسیار زنده‌تری به دست آورید.

مد رنگی CMYK

این مد رنگی، از چهاررنگ به‌ وجود آمده که عبارت‌اند از آبی فیروزه‌ای، قرمز، زرد و مشکی. به این مد رنگی مدل رنگی چهاررنگ نیز گفته می‌شود. از این رنگ‌بندی می‌توانید در مواقعی استفاده کنید که قصد دارید یک طرح را بر روی کاغذ چاپ کنید. بنابراین در چنین شرایطی، تفاوت رنگ طرح، در صفحه نمایش شما و کاغذی که بر روی آن چاپ می‌شود، به چشم نمی‌خورد.

مد رنگی grayscale

از این مد، در مواقعی استفاده می‌کنند که قصد داشته باشند تصاویر رنگی را به تصاویر سیاه و سفید تبدیل کنند و تصویر، کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. این مد رنگی علاوه‌ بر رنگ سیاه و سفید، می‌تواند ۲۵۴ رنگ خاکستری را نیز تحت پوشش خود دربیاورد. وجود این رنگ‌های خاکستری برای به وجود آوردن یک تصویر سیاه و سفید مناسب، ضرورت دارد.

مقایسه دو مد رنگی RGB و CMYK


به‌ طور کلی می‌توان تمامی سیستم‌ها و یا مدهای رنگی را از نظر ماهیت به ۲ نوع کلی، RGB و CMYK دسته‌بندی کرد. رنگ‌هایی که در مد آر جی بی قرار می‌گیرند قابلیت نوری دارند و غیر فیزیکی و غیرملموسند. اما سیستم رنگی CMYK، ماهیت فیزیکی دارند و ملموسند. بنابراین می‌توانند رنگ‌های چاپی را به نمایش درآورند. در مدل رنگی RGB، رنگ‌ها به‌ صورت غیر فیزیکی و یا دیجیتال با یکدیگر ترکیب می‌شوند و سپس در یک مانیتور به نمایش درمی‌آیند.

بنابراین و در حالت معمول، از رنگ‌بندی‌های RGB برای ابزارهای دیجیتال استفاده می‌شود که از آن‌ها نور، ساطع می‌گردد. این در حالی است که رنگ‌بندی CMYK در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این مد رنگی در بیشتر موارد برای چاپ پوستر، کاتالوگ، کارت‌ویزیت، بروشور و… استفاده می‌کنند تا رنگ طرحی که در مانیتور وجود دارد با خروجی چاپ‌شده یکسان باشد.

تصاویری که با مد رنگی RGB تهیه می‌شوند پس‌ از اجرا و پیاده‌سازی بر روی کاغذ، با فایل اصلی تفاوت‌هایی دارند. به‌طور معمول، طرحی که در مانیتور وجود دارد شفافیت بیشتری دارد. این ۲ مد رنگی علاوه‌بر کاربرد، در زمینه ماهیت نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در بیشتر موارد رنگ‌هایی که توسط rgb به وجود می‌آیند درخشان‌ترند اما رنگ‌های cmyk شفافیت بسیار کم‌تری دارند و ماتی آن‌ها بیشتر است.

مد رنگی cmyk نمی‌تواند رنگ مشکی به وجود آورد. در مد رنگی RGB رنگ‌ها را می‌توان با یکدیگر ترکیب کرد. چرا که ماهیت ترکیب شوندگی دارد. این در حالی است که در CMYK رنگ‌ها را می‌توان به‌ صورت لایه‌لایه بر روی کاغذ چاپ نمود.

مد رنگی برای چاپ بنر

بهترین انتخاب برای چاپ بنر، مد رنگی CMYK است. چراکه در صورتی‌ که در این شرایط، مد رنگی rgb را در نظر بگیرید در حقیقت یک‌ رنگ را حذف کرده‌اید. رنگ حذف‌شده در این مواقع، رنگ مشکی است. بنابراین طرح به دست‌ آمده، بی‌روح خواهد شد.

مد رنگی برای چاپ کارت‌ویزیت

برای طراحی و چاپ کارت‌ ویزیت، استفاده از مد رنگی cmyk مناسب‌ترین گزینه است. در چنین مواقعی نباید از مد رنگی RGB استفاده کنید. چراکه این مد رنگی برای مانیتور و طرح‌هایی مناسب است که نیازی به چاپ کردن ندارند.

به‌ طور کلی می‌توان گفت در صورتی که طراحی و چاپ انواع کارت‌ویزیت و کارت‌های تجاری را با مدهای رنگی rgb انجام دهید، پس‌ از چاپ شدن طرح، خروجی بسیار متفاوتی را به دست خواهید آورد. این عامل نیز باعث می‌شود تا از طرح چاپ‌ شده، رضایت کافی نداشته باشید. علاوه‌ بر کارت‌ویزیت، برای چاپ کتاب و دفتر نیز می‌توان از مد رنگی cmyk استفاده کرد.

مد رنگی برای چاپ بروشور

لازم است این نکته کلی را در نظر داشته باشید که برای تمامی طرح‌های چاپی از قبیل انواع کارت‌ویزیت، سربرگ‌های مختلف، چاپ بروشور، تراکت، کاتالوگ، لیبل و… باید حتما از مد رنگی CMYK استفاده کنید و مد رنگی RGB را برای تصاویری به کار گیرید که برای صفحات وب طراحی کرده‌اید و یا مناسب نمایش دادن در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، گوشی، اپلیکیشن‌ها و یا وب سایت‌های اینترنتی هستند.
چرا که در حالت معمول، مانیتورها با استفاده از نور، می‌توانند رنگ‌ها را به وجود آورند. این در حالی است که چاپگرهای رنگی این امکان را دارند که از مخزن‌های جوهر برای عملیات چاپ استفاده کنند. لذا تمام رنگ‌های چاپی با فرایند ترکیب این جوهرها به دست خواهند آمد. لذا در حالت کلی، برای محصولات چاپی نباید از مد رنگی RGB استفاده شود.

1401/1/17 - 17:25:21

1236

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت مدهای رنگی در چاپ افست و دیجیتال " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید