نرم‌افزار ایلوستریتور و کاربرد آن

یکی از بهترین و معروف‌ترین نرم‌افزارهایی که طراحان گرافیک و نقاش‌ها برای ساختن تصویر دکتور مورداستفاده می‌دهند نرم‌افزار ایلوستریتور است. این نرم‌افزار در سراسر دنیا برای خلق آثار هنری با کیفیت بالا استفاده می‌شود که در فارسی به معنی تصویرگر است. در این مقاله سعی داریم شما را با نرم‌افزار ایلوستریتور و کاربرد آن برای شما شرح دهیم. برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار و یافتن پاسخ سوال‌های خود، پیشنهاد می‌دهیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نرم‌افزار ایلاستریتور چیست؟


یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارها گرافیکی است که طراحان وب و گرافیست‌ها برای طراحی کردن آثار خود، این نرم‌افزار را به کار می‌برند. از امکانات نرم‌افزار ایلوستریتور می‌توان بروشور، انواع لوگو، کاتالوگ، اینفورگرافیک و… را می‌توان نام برد.

تفاوت تصاویر بیت مپ و وکتور

در تصویر پیکسلی برای بزرگ کردن تصویر کیفیت آن پایین می‌آید و هرچه اندازه تصویر بزرگتر باشد حجم آن به‌مراتب بالا می‌رود. توجه داشته باشید که ارسال این فایل با ایمیل با مشکل مواجه می‌شود. در زمان کارکردن با بیت مپ شما می‌توانید به‌طور مجزا روی هر پیکسل تصویری با طیف رنگ‌های گوناگون را به وجود آورید.

 اما در گرافیک‌های ویکتوری تصاویر به‌صورت یک مجموعه از پیکسل نگهداری می‌شود و رنگ پیکسل‌ها نیز به‌صورت مجزا ذخیره می‌شود. تصویر را در وکتور بدون اینکه کیفیت آن پایین بیاید را می‌توانید بزرگ کنید. درروش وکتور تصویرهای با جزییات کمتر تولید می‌شود و از افکت‌های انعکاس تصویر به‌طور مجزا به تصویر اضافه کرد.

کاربرد ایلوستریتور در طراحی محصولات چاپی


با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی مانند کورل، ایلوستریتور، فتوشاپ و… طراحی چاپ گرافیکی صورت می‌گیرد. از انواع محصولات چاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی لوازم‌التحریر
  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی ست اداری
  • طراحی پوستر
  • طراحی تقویم و سررسید
  • طراحی تراکت
  • طراحی مجلات و روزنامه‌ها
  • طراحی بیلبورد و بنر
  • طراحی بسته‌بندی، لیبل، کیسه خرید
  • طراحی کاتالوگ و بروشور
  • طراحی جلد کتاب
  • طراحی کارت تبریک

 

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره کاغذ بالکی و نکات چاپ روی آن بدانید!

 

کاربرد ایلوستریتور

نرم‌افزار ایلوستریتور کاربردهای فراوانی دارد که این کاربردها عبارتند از:

1. طراحی جلد کتاب

نویسندگان برای طراحی روی جلد کتاب‌های منتشرشده از نرم‌افزار ایلوستریتور استفاده می‌کنند.

2. طراحی لباس و محصولات چاپی

با استفاده از این نرم‌افزار شما می‌توانید استیکر، پیکسل و… را روی لباس طراحی نمایید.

3. نقاشی دیجیتال

با استفاده از قلم نوری و موس شما می‌توانید نقاشی دیجیتالی بکشید. این نرم‌افزار هم در زمینه تجاری و هم کاربرد شخصی دارد؛ که با گذاشتن پروفایل در اینستاگرام نیز کاربرد دارد.

4. بنرهای تبلیغاتی

با استفاده از این نرم‌افزار بنرهای تبلیغاتی زیبا و در طرح‌های مختلف چاپ می‌کنند.

5. در موشن گرافیک نیز می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید.

6. در انیمیشن سازی ازآنجایی‌که موشن گرافیست‌ها در زمینه متحرک‌سازی متخصص‌اند شما می‌توانید طراحی صحنه، کاراکترهای موشن گرافیک را به‌خوبی انجام دهید. شما می‌توانید پروژه‌های زیادی را بگیرید و در برابر کاری که ارائه می‌دهید دستمزد دریافت کنید.

7. طراحی لوگو

طراحی لوگو یکی از کارهایی که درآمد خیلی بالایی دارد و شما به‌راحتی می‌توانید کار با نرم‌افزار ایلوستریتور را یاد بگیرید و هر نوع لوگویی که دوست دارید طراحی کنید.

8. طراحی اینفوگرافیک

یکی دیگر از کارهای پرکاربرد در حوزه ایلوستریتور طراحی کردن اینفوگرافیک است. از کاربردهای اینفوگرافیک را با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ می‌توانید طراحی کنید. معلم ارگان‌های دولتی، مدارس و ادارات بیشتر سفارش می‌دهند.

9. طراحی آیکون

از آیکون در وب‌سایت‌ها و به‌کارگیری اپلیکیشن‌های موبایلی و ساختن نرم‌افزار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

10. طراحی فونت

از نرم‌افزار ایلوستریتور برای طراحی کردن فونت استفاده می‌کنند. اگر شما در زمینه طراحی فونت تبحر داشته باشید به‌راحتی می‌توانید کسب درآمد بالایی داشته باشید.

11. طراحی بروشور، منو رستوران و کافه

با استفاده کردن از نرم‌افزار ایلوستریتور و منو رستوران، کافه و بروشور طراحی کنید.

12. می‌توانید برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده کنید.

استفاده از ایلوستریتور برای ساخت شخصیت‌های انیمیشن و اتصال آن به افترافکت و پریمایر

درواقع برای ساخت انیمیشن ابتدا باید از نرم‌افزار ایلوستریتور استفاده کنید، سپس به سراغ افترافکت بروید. توجه داشته باشید که افترافکت برای انیمیشن متنی و ساده سریع‌ترین روش است اما نرم‌افزار ایلوستریتور برای کارهای پیچیده بیشتر کاربرد دارد و در زمان شما  صرفه‌جویی می‌کند.

مقایسه ایلاستریتور و کورل


 نرم‌افزار ایلوستریتور با کورل در موارد زیر باهم تفاوت دارند که این موارد عبارتند از:

  • محیط کار

محیط کورل نسبت به ایلوستریتور خیلی ساده‌تر است و یک شخص تازه‌کار به‌راحتی می‌تواند این فرایند را یاد بگیرد. به‌راحتی فعالیت خود را آغاز کند.

  • امکان سوئیچ کردن بین نرم‌افزارهای دیگر گرافیکی

شرکت ادوبی در تولید نرم‌افزارهای گرافیکی تبحر خاصی دارد و با بکار گیری نرم‌افزارهای استاک، فتوشاپ، فوتوگرافر و… به‌آسانی امکان سوئیچ کردن در میان نرم‌افزارها دارد.

  • پالت رنگی

ازلحاظ پالت رنگی، ایلوستریتور نسبت به کورل دراو تنوع بیشتری دارد و شما می‌توانید رنگ‌های مختلفی را انتخاب کنید.

  • قدرت نرم‌افزار

ازلحاظ قدرت در بازار باید گفت که ایلوستریتور و کورل قضاوت کردن بین آن‌ها خیلی سخت است اما بعضی معتقدند که قدرت نرم‌افزار ایلوستریتور بالاتر است.

  • بازار کار در ایران

نرم‌افزار کورل به دلیل استقبال بیشتر مردم در بازار کار کاربرد بیشتری دارد. کارفرمایان آگهی استخدام کورل و فتوشاپ بشتری نسبت به ایلوستریتور می‌گذارند.

مقایسه ایلوستریتور و فتوشاپ


1. بیس شکل‌دهنده متفاوتی دارند.

2. فتوشاپ بر اساس پیکسل صورت می‌گیرد اما ایلوستریتور از بردار کار استفاده می‌کند.

3. فتوشاپ بر پایه تصویرهای شطرنجی است و عکاسان با تصویر پیکسلی سروکار داشتند اما الان از بنرهای تبلیغاتی و… استفاده می‌کنند.

4. نرم‌افزار فتوشاپ در داخل برنامه باید کارکرد اما در نرم‌افزار ایلوستریتور در خارج از برنامه نیز می‌توانید فعالیت کنید.

5. نرم‌افزار ایلوستریتور بیشتر برای کسانی که طراحی لوگو انجام می‌دهند بکار برده می‌شود اما فتوشاپ برای استفاده عکاسان حرفه‌ای طراحی‌شده است.

ویژگی کلود در محصولات ادوب

کلود راهی برای تهیه مجموعه گسترده‌ای از ادوب است که خدمات اضافی به‌منظور بهبود گردش خلاقانه، مانند ایجاد فضای ابری، دسترسی به کتابخانه فونت گستر و… را برای شما ایجاد می‌کند. همچنین به برنامه‌ها و سرویس‌های جدید نیز دسترسی پیدا خواهید کرد که روشی عالی برای یادگیری مهارت‌ها است.

کلام آخر

 در این مقاله سعی کردیم شما را با نرم‌افزار ایلوستریتور و کاربرد آن آشنا کنیم و نکات لازم آن را برای شما شرح دادیم. همانگونه که ذکر شد این نرم‌افزار برای طراحی‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شود و از هدر رفتن وقت شما جلوگیری می‌کند. از این نرم‌افزار برای کارهای طراحی، انیمیشن، برای تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی و… استفاده می‌کنند.

1401/1/15 - 21:6:1

648

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "نرم‌افزار ایلوستریتور و کاربرد آن " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید