هر آنچه که باید درباره کاغذ بالکی و نکات چاپ روی آن بدانید!

کاغذ بالکی به کاغذی گفته می‌شود که از مواد شیمیایی برای سفید کردن آن استفاده نمی‌شود. رنگ طبیعی این کاغذ طوسی یا کرمی است و برای چاپ کتاب گزینه بسیار مناسبی است. ضخامت این کاغذ از کاغذهای معمولی بیشتر است و به صورت غیر فشرده تولید می‌شود. از آنجایی که روی این نوع کاغذ فرایند شیمیایی انجام نمی‌شود به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کند و بعد از استفاده به راحتی در محیط زیست تجزیه می‌شود. از کاغذ بالکی برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود؛ ولی یکی از کاربردهای رایج آن چاپ دیجیتال کتاب است. بو، رنگ، سبکی و سطح کاغذ باعث می‌شود که افراد رد هنگام خواندن کتاب‌ها احساس بهتری داشته باشند. با توجه به وزن سبکی که این کاغذها دارند برای چاپ کتاب‌های که تعداد صفحات زیادی دارند گزینه بسیار عالی است. رنگ طبیعی این کاغذها هنگام خواندن کتاب نور را منعکس نمی‌کند و به همین دلیل چشم‌ها را در حین مطالعه خسته نمی‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با کاغذ بالکی و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

تفاوت‌های اصلی کاغذ بالکی با سایر کاغذها چیست؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم کاغذ بالکی کاغذی با ضخامت بیشتر و وزن سبک‌تر است. این کاغذها به رنگی طبیعی درختان نزدیک‌تر هستند و در فرایند تولید آنها از هیچ ماده شیمیایی برای سفید کردنشان استفاده نمی‌شود. با توجه به ویژگی‌های که این نوع کاغذ دارد با سایر کاغذهای موجود در بازار تفاوت‌های زیادی دارد. به همین دلیل توجه به این تفاوت‌ها به افراد کمک می‌کند که در انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ کتاب خود بهتر عمل کنند. لازم به ذکر است که این کاغذها کاربردهای دیگری نیز دارند به‌عنوان‌مثال با توجه به گرماژ آنها برای چاپ انواع بروشور، مجله، کاتالوگ و.. نیز از آنها استفاده می‌شود. از جمله تفاوت‌های که بین کاغذهای معمولی و کاغذ بالکی وجود دارد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ضخامت

اولین تفاوتی که بین کاغذهای معمولی و کاغذهای بالکی به چشم می‌خورد تفاوت در ضخامت آنها است. از آنجایی که این کاغذها به صورت غیر فشرده تولید می‌شوند حجم و ضخامت آنها نسبت به سایر کاغذها بیشتر است. به همین دلیل نیز این کاغذ برای افرادی که می‌خواهند کتابی با تعداد صفحات کم چاپ کنند گزینه مناسبی است؛ زیرا به دلیل ضخامت بیشتر صفحات، حجم کتاب نیز بیشتر دیده می‌شود.

 

وزن

با وجود این که ضخامت کاغذ بالکی از کاغذهای تحریر معمولی بیشتر است؛ ولی وزن آنها سبک‌تر است. به همین دلیل این نوع کاغذ حتی با گرماژ کمتر ضخامت بیشتری نسبت به سایر کاغذها دارند. استفاده از کاغذ بالکی برای کتاب‌های که تعداد صفحات آنها زیاد است گزینه مناسبی است. زیرا به دلیل وزن سبکی که دارند روی وزن نهایی کتاب نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال کاغذ تحریر عادی اندونزی با وزن ۷۰ گرم، ضخامتی معادل ۹۰ تا ۹۵ میکرون دارد؛ در حالی که کاغذ بالک ۵۵ گرمی، ضخامتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میکرون دارد. همان‌طور که می‌دانید سبک بودن کتاب‌ها یکی از مزیت‌های خوب آنها است که باعث می‌شود جابه‌جاکردن آن‌ها آسان‌تر شود.

رنگ

از لحاظ رنگی نیز کاغذهای بالکی با کاغذهای معمولی متفاوت هستند. این نوع کاغذ به رنگ طبیعی چوب نزدیک‌تر هستند و بیشتر در دورنگ کرمی و طوسی تولید می‌شوند. در صورتی که کاغذهای تحریر بیشتر به رنگ سفید هستند. با توجه به رنگی که این نوع کاغذ دارد نور از سطح ان بازتاب نمی‌کند به همین دلیل چشم خواننده کتاب اذیت نمی‌شود. خواندن کتاب‌های چاپ شده با این کاغذ برای بیشتر خوانندگان لذت بخش است. علاوه بر رنگ زیبایی که دارند سطح آنها نیز بسیار صاف و یکدست است و کلمات با کیفیت بالایی روی آن چاپ می‌شوند. بوی خوش کاغذهای بالکی نیز حس کتاب‌خواندن در افراد را بیشتر می‌کند.

 

از لحاظ رنگی نیز کاغذهای بالکی با کاغذهای معمولی متفاوت هستند.

 

مناسب برای محیط زیست

از آنجایی که کاغذهای بالکی با فرایند شیمیایی سفید نمی‌شوند برای محیط زیست نیز سالم‌تر هستند. همان‌طور که می‌دانید رنگ سفید سایر کاغذها به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیبات آنها است. به همین دلیل این نوع کاغذها به راحتی در محیط زیست تجزیه نمی‌شوند و در برخی موارد ممکن است برای محیط زیست مخرب باشند. در صورتی که کاغذهای بالکی به‌آسانی در محیط زیست تجزیه می‌شوند و اثر نامطلوبی از خود باقی نمی‌گذارند.

قیمت

از دیگر تفاوت‌های عمده‌ای که بین کاغذ بالکی و کاغذ معمولی وجود دارد می‌توانیم به قیمت آنها اشاره کنیم. کاغذهای بالکی با وجود همه ویژگی‌های خوبی که دارند از قیمت ارزان‌تری نیز برخوردار هستند. به همین دلیل چاپ کتاب با آنها می‌تواند برای نویسندگان مقرون به‌صرفه‌تر باشد. این نوع کاغذ در گرماژهای مختلفی تولید می‌شود به همین دلیل نیز قیمت هر گرماژ متفاوت است. از این رو افراد هنگام خرید یا استفاده از این کاغذها باید به گرماژ آنها نیز توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کاغذ برای چاپ تراکت

راحتی

یکی از مزیت‌های خوبی که کاغذ بالکی نسبت به سایر کاغذهای تحریر دارد این است که خواندن کتاب را برای افراد راحت‌تر می‌کند. به‌طوری‌که باز کردن صفحات کتاب‌های که با این کاغذ چاپ شده‌اند بسیار راحت است و دیگر نیازی نیست خوانند از دست یا اشیا دیگر برای باز نگه‌داشتن کتاب استفاده کنند. به‌طوری‌که می‌توانند کتاب را به صورت‌باز روی میز قرار دهند و نگران بسته شدن کتاب یا گم‌شدن صفحات خوانده شده نباشند.

کپی کردن محتوا

خوب است که بدانید کاغذهای بالکی به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند امکان کپی کردن را برای افراد بسیار سخت می‌کنند. به‌طوری‌که اگر بخواهند از روی مطالب چاپ شده روی این کاغذ کپی بگیرند این کار برای آنها بسیار سخت خواهد بود. به همین دلیل از لحاظ قانونی این نوع کاغذ می‌تواند کاربرد بسیار خوبی داشته باشد. از طرفی نیز معایب خود را دارد و می‌تواند گاهی اوقات دردسرساز باشد.

 

آیا کاغذ بالک همان کاغذکاهی است؟

با توجه به شباهت رنگی که بین کاغذ بالک و کاهی وجود دارد بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این دو کاغذ یکسان هستند. در صورتی که اصلاً این چنین نیست. بین کاغذکاهی و بالک تفاوت‌های زیادی وجود دارد که از جمله آنها می‌توانیم به ضخامت بیشتر کاغذ بالک اشاره کنیم. همچنین مقاومت کاغذ بالکی در برابر آسیب‌های فیزیکی بیشتر از کاغذهای کاهی است. از لحاظ قیمت نیز کاغذهای کاهی ارزان‌تر هستند و از آنها برای چاپ کتاب زیاد استفاده نمی‌شود. در صورتی که کاغذهای بالکی به دلیل قابل‌بازیافت بودن برای چاپ کتاب‌ها بسیار مورد توجه هستند.

 

کاربردهای کاغذ بالکی چیست؟

همان‌طور که به ان اشاره کردیم یکی از کاربردهای گسترده این کاغذ استفاده از آن برای چاپ انواع کتاب‌ها است، البته این کاغذ کاربردهای دیگری نیز دارد و با توجه به گرماژهای که دارد از آن برای چاپ سایر محصولات مانند بروشور، کاتالوگ، کتابچه، دفترچه، مجلات و.. نیز استفاده می‌کنند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاغذ بالکی جزو کاغذهای محبوب و مناسب برای چاپ کتاب است. این نوع کاغذ ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که باعث تمایز آن از سایر انواع کاغذهای موجود در بازار شده است. از جمله مزیت‌های خوبی ان کاغذ می‌توانیم به ارزان‌تر بودن، سبک بودن، خوش رنگی، قابل بازیافت، ضخیم بودن و مقاوم بودن اشاره کنیم. همه این مزایا باعث شده اند که این نوع کاغذ کاربرد بسیار خوبی داشته باشد. لازم به ذکر است که علاوه بر چاپ کتاب از این کاغذ برای چاپ انواع بروشور، کاتالوگ، مجله و.. نیز استفاده می کنند.  در این مقاله تفاوت این کاغذ با سایر کاغذها را به طور کامل بیان کردیم. اگر بعد از خواند این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سولات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/3/18 - 21:5:47

467

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "هر آنچه که باید درباره کاغذ بالکی و نکات چاپ روی آن بدانید! " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید