معرفی انواع کاغذ برای چاپ تراکت

تراکت‌ها ابزارهای تبلیغاتی قدرتمندی هستند و به همین دلیل توسط کسب و کارهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی و چاپ تراکت از اهمیت زیادی برخوردار است و بر روی جذابیت آنها تأثیر می‌گذارد. علاوه بر طراحی حرفه‌ای تراکت‌ها انتخاب کاغذ مناسب تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت آنها دارد. به همین دلیل اگر به دنبال چاپ یک تراکت متناسب با کسب و کار خود هستید حتماً به نوع کاغذ آن باید توجه داشته باشید. نوع کاغذ انتخابی تأثیر زیادی بر روی هزینه نهایی دارد به همین دلیل نیز انتخاب کاغذ به عوامل مختلفی بستگی دارد. قبل از انتخاب کاغذ شما باید نکات مهمی را در نظر داشته باشید تا بتوانید یک تبلیغات سودمند و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع کاغذهای مناسب برای چاپ تراکت و ویژگی‌های آنها آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

اهمیت انتخاب نوع کاغذ برای چاپ تراکت

شاید با خود فکر کنید چه فرقی دارد برای چاپ تراکت از چه کاغذی استفاده کنیم مهم ای است که پیام خود را منتقل کنیم و نیازی به کاغذ باکیفیت نیست. انتخاب کاغذ تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی و جذابیت تراکت‌ها دارد. زیبایی و جذابیت تراکت‌ها باعث جلب توجه مشتری به محتوای داخل تراکت می‌شود. برخی از شرکت‌ها یا کسب و کارها به دنبال این هستند که یک تراکت زیبا چاپ کنند. به همین دلیل از کاغذهای مرغوب نیز استفاده می‌کنند. چاپ روی کاغذهای باکیفیت زیبا تراست و رنگ‌ها زنده‌تر به نظر می‌رسند. اگر زیبایی تراکت برای شما مهم است در انتخاب کاغذ باید دقت زیادی داشته باشید. در غیر این صورت می‌توانید از کاغذهای بی‌کیفیت که ارزان‌قیمت‌تر هستند استفاده کنید. لازم به ذکر است که انتخاب نوع کاغذ کاملاً بستگی به نیاز و سلیقه مشتری دارد. اگر بودجه تبلیغات برای شما مهم است می‌توانید از کاغذهای ارزان‌قیمت‌تر متناسب با بودجه در نظر گرفته شده استفاده کنید. توجه داشته باشید که هنگام سفارش چاپ تراکت حتماً در این مورد با فردی که چاپ را انجام می‌دهد مشورت کنید و از او قیمت چاپ بر روی انواع کاغذها را بپرسید. سپس بسته به نیاز خود یکی را انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است متحمل هزینه‌های اضافی شوید.

 

انواع کاغذ برای چاپ تراکت کدام‌اند؟

کاغذهای که برای چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند انواع مختلفی دارند. به همین دلیل آشنایی باکیفیت و ویژگی‌های آنها به افراد کمک می‌کند بهترین انتخاب را داشته باشند. انتخاب کاغذهای مرغوب باعث افزایش زیبایی و جذابیت تراکت‌ها می‌شود؛ ولی در حین زیبایی هزینه‌های نهایی چاپ را نیز افزایش می‌دهند. از انواع کاغذهای مناسب برای چاپ تراکت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کاغذگلاسه

کاغذهای گلاسه جزو کاغذهای مرغوب در صنعت چاپ هستند و مهم‌ترین ویژگی ظاهری آنها براق بودن است. این نوع کاغذ در گرماژ متنوعی موجود است و برای چاپ تراکت معمولاً از گرماژ پایین آن استفاده می‌شود. با چاپ تراکت بر روی این کاغذها می‌توان زیبای و جذابیت تراکت را افزایش داد. رنگ‌های چاپ شده روی این نوع کاغذ بسیار براق و زنده هستند به همین دلیل طرح‌ها با وضوح و کیفیت بالایی روی آنها چاپ می‌شوند. هرچقدر گرماژ این کاغذها بیشتر باشد کیفیت و ضخامت آنها بیشتر می‌شود. به همین دلیل مقاومت آنها در برابر پارگی و خیس شدن بیشتر می‌شود. با توجه به نیاز و سلیقه خود می‌توانید یکی از گرماژ آن را برای چاپ تراکت انتخاب کنید.

کاغذ تحریر

کاغذهای تحریر همان کاغذهای معمولی هستند که در تولید دفتر و کتاب نیز از آنها استفاده می‌شود. این کاغذها از کیفیت پایین‌تری نسب به کاغذهای گلاسه برخوردار هستند. اما به دلیل ارزان‌بودن و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای چاپ در تیراژ بالا این نوع کاغذ بسیار مقرون‌به‌صرفه است. نکته‌ای که در مورد این کاغذها وجود دارد این است که رنگ‌های چاپ شده حالت براق ندارند. به همین دلیل کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده به‌اندازه کاغذهای مرغوب نیست. کاغذهای تحریر نیز در گرماژ مختلفی تولید می‌شوند. به همین دلیل شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن‌ها را برای چاپ تراکت انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: معایب و مزایای تراکت تبلیغاتی چیست؟

کاغذهای بالکی

کاغذهای بالکی نوعی دیگر از کاغذ هستند که برای چاپ تراکت‌ها مناسب‌اند. این نوع کاغذ به کاغذ تحریر بسیار شبیه هستند با این تفاوت که ضخامت آنها بیشتر است و رنگ آنها نیز مایل به زرد است. مقاومت این نوع کاغذ بیشتر از کاغذهای معمولی است. به همین دلیل گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

کاغذ کرافت

کاغذ کرافت به کاغذهای گفته می‌شود که طی مراحل ویژه‌ای به نام کرافت که معنی آن مقاومت است تولید می‌شود. مقاومت و حالت کشسانی این کاغذ بیشتر از سایر کاغذها است. به همین دلیل برای چاپ انواع بروشور، تراکت، کارت ویزیت و.. می‌توان از آن استفاده کرد. این کاغذ در گرماژهای مختلفی تولید می‌شود. به همین دلیل کارایی و کاربرد آن بسیار گسترده است. همچنین کاغذ کرافت در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود به همین دلیل جذابیت خاصی دارد. دو نوع کاغذ کرافت ایرانی و سوئدی در بازار وجود دارد که نوع سوئدی آن از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

 

 

انواع کاغذگلاسه در چاپ تراکت

همان‌طور که به آن اشاره کردیم یکی از کاغذهای مرغوب برای چاپ تراکت به شمار می‌روند. کاغذهای گلاسه در دو نوع یک رو و دو رو تولید می‌شوند. از هر دو نوع آن می‌توان برای چاپ تراکت استفاده کرد. با توجه به محتوای تراکت می‌توان یکی از انواع آن را انتخاب کرد. هر کدام از آنها مزایای مربوط به خود را دارند و کاربرد خوبی نیز برای چاپ انواع بروشور، تراکت، کاتالوگ و.. دارند.

چاپ تراکت با کاغذگلاسه تک رو: کاغذهای گلاسه تک رو همان‌طور که از اسم آنها پیدا است فرایند گلاسه سازی تنها روی یک طرف آنها انجام شده است. یعنی یک طرف آنها براق است. این نوع کاغذ از قیمت ارزان‌تری برخوردار است و به همین دلیل در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. چاپ بروشور، تراکت، کاتالوگ و.. با این کاغذ مقرون‌به‌صرفه است.

چاپ تراکت با کاغذگلاسه دو رو: فرایند گلاسه سازی در کاغذهای دو رو روی هر دو طرف کاغذ انجام می‌شود. به همین دلیل هر دو طرف کاغذ حالت براق دارند. این نوع کاغذ از قیمت و کیفیت بیشتری برخوردار است. از آن برای چاپ انواع تراکت، بروشور، کاتالوگ، جلد کتاب، مجله و.. استفاده می‌شود. اگر قصد چاپ تراکت به صورت پشت‌ورو را دارید این نوع کاغذ گزینه بسیار مناسبی برای شما است.

 

تفاوت کاغذگلاسه و کاغذ تحریر

قبل از اینکه یکی از کاغذهای موجود را برای چاپ تراکت خود انتخاب کنید خوب است که با تفاوت بین آنها به خوبی آشنا شوید. کاغذ تحریر و کاغذگلاسه جزو کاغذهای پرطرف‌دار برای چاپ تراکت هستند. بین این دو کاغذ تفاوت‌های از لحاظ کیفیت، براق بودن، ضخامت و.. وجود دارد. به همین دلیل قیمت هر کدام از آنها متفاوت است. از جمله تفاوت‌های بین این دو کاغذ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • کاغذهای گلاسه نسبت به کاغذهای تحریر از ضخامت بیشتری برخوردار هستند.
  • سطح کاغذهای گلاسه دارای یک پوشش نازک پلاستیکی است و به همین دلیل از براقیت بیشتری برخوردار است. چاپ تراکت روی این کاغذها زیباتر و باکیفیت‌تر است.
  • مقاومت کاغذهای گلاسه در برابر پارگی و خیس شدن بیشتر از کاغذهای تحریر است.
  • قیمت کاغذهای تحریر نسبت به کاغذهای گلاسه ارزان‌تر است به همین دلیل برای چاپ در تیراژ بالا گزینه مناسب‌تری هستند.

 

نکات مهم که هنگام چاپ تراکت باید به آن توجه کنید

بعدازاین که طرح تراکت شما آماده شد نوبت آن است که آن را به چاپخانه ارسال کرده و خروجی کار را روی کاغذ چاپ کنید. برای اینکه یک تراکت بدو عیب و زیبا داشته باشید قبل از انجام فرایند چاپ بهتر است به چند نکته زیر توجه داشته باشید.

  • قبل از انجام فرایند چاپ یک‌بار بادقت زیاد تمامی متن‌ها و المان‌های که قرار است روی تراکت چاپ شود را بررسی کنید. زیرا هرگونه خطای نوشتاری یا نگارشی در کلیه تراکت‌ها چاپ می‌شود و بعد از چاپ تغییر آنها هزینه برخواهد بود.
  • حتماً توجه داشته باشید که مد رنگی فایل طرح گرافیکی که به چاپ‌خانه ارسال می‌کنید cmyk باشد. در غیر این صورت کیفیت و وضوح طرح به‌شدت کاهش می‌یابد.
  • قبل از انجام چاپ کاغذ مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد از تحویل به نوع کاغذ تراکت توجه کنید که حتماً همان کاغذی باشد که انتخاب کرده‌اید.
  • فرمت خروجی فایلی که به چاپخانه ارسال می‌کنید را pdf انتخاب کنید.
  • برای چاپ تراکت‌ها از اندازه‌های استاندارد استفاده کنید. معمولاً برای چاپ تراکت از اندازه‌های a4 یا a5 استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که انتخاب نوع کاغذ تأثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و وضوح تراکت‌ها دارد. به همین دلیل قبل از چاپ باید نوع کاغذ با توجه به سلیقه و نیاز مشتری انتخاب شود. کاغذهای متنوعی برای چاپ تراکت وجود دارد که هر کدام از آنها دارای یک‌سری ویژگی و کاربرد هستند. از انواع کاغذهای مناسب برای چاپ تراکت می‌توانیم به مواردی مانند کاغذ تحریر، کاغذگلاسه، کاغذ کرافت و کاغذ بالکی اشاره کنید. از بین این کاغذها گلاسه از کیفیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل قیمت آن نیز به نسبت سایر انواع کاغذها بیشتر است. قیمت هر کدام از کاغذها با توجه به گرماژ آنها متفاوت است. در این مقاله انواع کاغذ مناسب برای چاپ تراکت را بررسی کردیم. اگر بعد از خواند این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما دراسرع‌وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.vvvv

1402/1/10 - 18:39:4

945

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی انواع کاغذ برای چاپ تراکت " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید