صحافی پایان نامه و کتاب

یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش، مطالعه کتاب، مجله و پایان‌نامه است که درواقع جزیی از زندگی و فرهنگ جامعه به شمار می‌آید. نویسندگان کتاب و آثار هنری به‌منظور دوام، عمر طولانی‌تر و همچنین کیفیت کتاب و آثار خود آن‌ها را صحافی می‌کنند. معمولا یکی از آخرین مراحل چاپ کتاب صحافی و جلد کردن کتاب است. صحافی کتاب انواع مختلفی دارد که در این مقاله سعی داریم شما را با صحافی پایان‌نامه و کتاب بیشتر آشنا کنیم. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

صحافی چیست؟

صحافی کتاب، هنری سنتی است که احتیاج به تبحر و مهارت زیادی دارد. فرایند گردآوری، بسته‌بندی و محافظت از کتاب چاپ‌شده یا دست‌نوشته با جلد زیبا و به‌عنوان محافظ را صحافی می‌نامند. به‌طورکلی با فرایند صحافی تمام صفحات کتاب را روی‌هم گذاشته و با جلد مناسب پوشانده و سپس با لایه‌ای از چسب آن را به هم متصل می‌کنند. صحافی کتاب و… با توجه به نوع سفارش مشتری و با به‌کارگیری دستگاه‌های اتوماتیک در چاپخانه صورت می‌گیرد. صحافی با نام‌های صحافی چسب سرد، صحافی منگنه، فنر پلاستیکی، دوخت مفتولی و… نیز شهرت دارد.

انواع روش‌های صحافی و کاربرد آن‌ها

به‌طورکلی صحافی را می‌توان به چند دسته تقسیم‌ کرد که در ادامه سعی داریم انواع آن را به شما معرفی کنیم:

  • صحافی چسب گرم

در این روش از نوعی چسب جامد به نام پلی وینیل استات استفاده می‌شود. این چسب سریعا خشک‌شده و باعث استحکام صفحات صحافی شده و دوام آن طولانی‌تر می‌شود.

  • صحافی مجله ای

مرتب کردن صفحات مجله یا کتاب که تمام صفحات بر روی‌هم گذاشته‌شده و توسط مفتول یا منگنه به متصل می‌شوند. این نوع صحافی بسیار ارزان است و با سرعت انجام می‌گیرد برای صحافی جزوات کم می‌توان از این روش استفاده کرد.

  • صحافی کامل

صحافی کامل یکی از متداول‌ترین روش صحافی است که باعث استحکام محصولات چاپی می‌شود. این نوع صحافی بر روی کاتالوگ بزرگ مجلات تقویم استفاده می‌شود. در این روش صفحات را به‌صورت دسته‌ای بر روی‌هم گذاشته و تا می‌زنند سپس آن‌ها را به‌وسیله چسب به هم متصل می‌کنند. جلد موردنظر را روی آن قرار می‌دهند.

  • صحافی جلد

این نوع صحافی معمولا هزینه زیادی دارد و بر روی جلد کتاب انجام می‌شود. در این روش صفحات تا شده و با استفاده از چسب مخصوص یا دوختن به هم متصل شده و سپس جلد موردنظر بر روی آن قرار داده می‌شود.

صحافی گالینگور

جلد گالینگور از نوعی روکش از جنس یوف، جیر، چرم و… پوشانده می‌شود. صحافی گالینگور (جلدسخت) یکی از متداول‌ترین روش برای جلد کتاب، سررسید و پایان‌نامه است. در این روش ابتدا طرح موردنظر روی جلد بر روی ورق گلاسه 135 گرمی چاپ‌شده و با سلفون پوشانده شده و درنهایت بر روی مقوا ضخیم (مقوا کرجی) چسبانده می‌شود.

از خصوصیت‌های بارز این صحافی می‌توان به سخت و محکم بودن، بزرگی در مقایسه به انواع دیگر جلد اشاره کرد. این نوع صحافی بر روی آثار شاعران نامدار مانند مولانا، حافظ، عطار و… وجود دارد. روی جلد با دستگاه طرح‌های طلاکوب حکاکی می‌شود. کتاب‌های جلد گالینگور جلد براق دارند که یک نوع از این جلد می‌توان به جلد شومیز اشاره کرد.

صحافی سیمی

در این نوع صحافی تمام صفحات بر روی‌هم گذاشته‌شده و با دستگاه پانچ سوراخ شده و توسط فنر پلاستیکی یا فلزی به هم متصل می‌شوند. به علت سرعت‌بالا از این صحافی بیشتر استفاده می‌کنند. تعداد صفحات صحافی شده در این نوع بین 100 تا 350 صفحه است. این نوع صحافی را می‌توان به دسته‌های زیر دسته تقسیم‌ کرد:

  • مارپیچ ژله‌ای یا پلاستیکی
  • مارپیچ فلزی
  • فنر فلزی دوبل
  • فنر پلاستیکی

آشنایی با ویژگی صحافی فنری (سیمی)

صحافی فنری ویژگی‌هایی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • در صحافی فنری صفحات بین 100 تا 350 صفحه را می‌توان جلد کرد.
  • در کوتاه‌ترین مدت‌زمان تیراژ بالایی را صحافی کند.
  • در تعداد مختلف کم‌وزیاد می‌توان از آن استفاده کرد.
  • به علت گردش راحت فنر در زمان باز کردن کتاب به‌راحتی تمام صفحات ورق زده می‌شود.
  • این نوع صحافی نسبت به سایر صحافی از دوام و عمر طولانی‌تری برخوردار است.
  • بیشترین کاربرد آن برای صحافی پایان‌نامه، کتابچه آشپزی، جزوات مختلف و…کاربرد دارد.

صحافی چسبی

به صحافی که توسط چسب حرارتی صورت می‌گیرد، صحافی چسب گفته می‌شود. صحافی چسبی به دو صورت چسب سرد و گرم انجام می‌شود. از خصوصیات این صحافی می‌توان به سریع خشک شدن، به‌سرعت زیاد، صحافی با گرماژ بالا اشاره کرد. از این روش برای صحافی انواع کاتالوگ، مجله، ژورنال، چاپ رزومه و… استفاده می‌کنند.

صحافی Lay-flat

این نوع صحافی تخت اتوماتیک است که از آن برای ساخت کتاب، عکس دیجیتال، آلبوم تصاویر و… استفاده می‌شود. در این نوع صحافی تمام مراحل مانند سیستم تغذیه کاغذ، چسباندن، پرس کردن و… به‌صورت تمام‌اتوماتیک انجام می‌شود. صفحات جمع‌آوری‌شده با استفاده از چسب سرد به هم متصل می‌کند.

صحافی سلفون گرم

در صحافی سلفون گرم، روش تغذیه این دستگاه مانند آپارات افست است. دستگاه سلفون را به کمک حرارت بر روی سطح و صفحه چسبانده می‌شود.

صحافی سلفون سرد

دستگاه سلفون سر، سلفون را با استفاده از چسب بر رو سطح و صفحه می‌چسباند. سلفون کشی به دو صورت دستی و ماشینی انجام می‌شود و دو نوع مات و براق دارد.

صحافی پایان‌نامه

صحافی پایان‌نامه به‌منظور محافظت، زیبایی و دوام بیشتر پایان‌نامه انجام می‌شود. برای صحافی پایان نامه بیشتر از صحافی گالینگور یکرو طلاکوب، دورو طلاکوب و نقره‌کوب  بیشتر استفاده می‌شود. 

صحافی یکرو و دورو

در این نوع صحافی، صفحات کتاب و جزوات به‌صورت یکرو و دورو تایپ و چاپ می‌شود. این نوع صحافی ممکن است به‌صورت یکرو طلاکوب، دورو طلاکوب و… باشد.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با صحافی پایان‌نامه و کتاب آشنا کنیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم به جمع‌آوری صفحات نوشته‌شده، بسته‌بندی و … صحافی گفته می‌شود. صحافی انواع مختلفی مانند سیمی، سلفونی و … دارد. از آن برای جلد کردن انواع کتاب، جزوه و… استفاده می‌شود. اگر شما در حال تهیه و نوشتن کتاب شخصی خود هستید، می توانید با استفاده از خدمات چاپ دیجیتال کتاب، حتی یک نسخه هم به چاپ برسانید. امیدواریم از مطالعه این مقاله نکات موردنیاز خود را دریافت کرده باشید.

 

1401/1/14 - 22:3:3

2279

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "صحافی پایان نامه و کتاب " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید