انواع چاپ روی پارچه

انتخاب طرح و اجرای آن روی پارچه کار راحتی به نظر می‌رسد. اما باید بیان کرد که قضیه به این سادگی که فکر می کنید نیست. استفاده از انواع روش‌های چاپ طرح‌های متنوع روی پارچه نیازمند دقت، حوصله و ظرافت است. اگر شما هم به دنبال خرید بهترین پارچه ها با زیباترین طرح های چاپ روی آن و یا آشنایی با انواع چاپ روی پارچه هستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.


انواع روش‌های چاپ روی پارچه

چاپ یک طرح روی پارچه، از قدمت بسیاری برخوردار است. امروزه برای اینکه یک طرحی را روی پارچه چاپ کنند، از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. هر یک از این روش‌ها، شرایط و فرآیند متفاوتی نسبت به دیگری داشته و البته نتیجه کار هر تکنیک با دیگری نیز، کاملا متفاوت است.

به طور کلی چاپ روی پارچه در ۳ دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:

چاپ مستقیم

در این سبک از چاپ، طرح دلخواه شما به طور مستقیم از طریق رنگدانه روی پارچه چاپ می‌شود. در این حالت، تولید رنگ نهایی به صورت ترکیبی از رنگ زمینه با رنگ جدیدی است که روی آن چاپ صورت می‌گیرد. چاپ مستقیم روی پارچه از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در صورتی که رنگ زمینه روشن باشد؛ روچاپ نام دارد.

چاپ تخلیه

فرآیند انجام چاپ تخلیه دقیقا برعکس چاپ مستقیم است. بنابراین پارچه‌ای کاملا رنگی دارد که طبق طرح مورد نظر خود، باید رنگ بخش‌های لازم را که مطابق طرح‌تان است؛ پاک کنید. برای انجام چاپ تخلیه از مواد شیمیایی متعددی استفاده می‌شود.

چاپ مقاوم

در روش چاپ مقاوم، با توجه به طرحی که دارید؛ پارچه را باید با استفاده از مواد شیمیایی یا خمیر بپوشانید. سپس با ریختن رنگ، قسمت‌هایی از پارچه که پوشیده نشده‌اند را رنگی کرده و در نهایت به طرح دلخواه خود برسید.


انواع تکنیک چاپ روی پارچه

چاپ روی پارچه یکی از زیباترین هنر‌هایی است که در صنعت چاپ استفاده می‌شود. با کمک دستگاه‌ها و شکل‌های مختلف، می‌توانید طرح‌هایی متفاوت را روی پارچه خود طراحی کنید. برای این کار متفاوت‌ترین تکنیک‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم تا با این مدل‌های طراحی آشنا شوید.

چاپ حرارتی

افرادی که به تازگی وارد دنیای پر از طرح و رنگ چاپ روی پارچه شده و یک کارگاه کوچک تاسیس کرده‌اند؛ استفاده از این تکنیک به آن‌ها توصیه می شود. یکی از انواع تکنینک چاپ روی لباس، چاپ حرارتی بوده و این نوع روش چاپ را می توان ساده‌ترین راه برای چاپ یک طرح روی پارچه دانست.

چاپ روی پارچه تکنیک های مختلفی دارد

در این روش از چاپ، ابتدا طرح مورد نظر روی یک کاغذ شفاف کشیده و سپس آن کاغذ را روی پارچه قرار دهید. اکنون با انتقال حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگرادی، طرح روی پارچه چاپ خواهد شد. در روش حرارتی چاپ طرح روی پارچه، سرعت عمل بالا نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. همچنین استفاده از طرح و رنگ با کیفیت در این روش مهم است.

چاپ نوری (پرتوی)

این مدل از چاپ به گونه‌ای است که ابتدا بخش‌های مورد نظر پارچه را با موادی شیمیایی خاص و حساس به نور آغشته می کنند. سپس نور به پارچه تابانده و در نهایت قسمت‌هایی از پارچه که فاقد ماده شیمیایی هستند؛ رنگ و طرحی نخواهند داشت.

چاپ اسپری

یکی دیگر از انواع چاپ روی لباس به ویژه لباس‌های رنگی رنگی یا آبرنگی، چاپ اسپری است. در این روش ابتدا طرح یا شابلون مورد نظر را روی پارچه قرار داده و بعد با استفاده از اسپری، رنگ را روی پارچه اسپری خواهند کرد. البته در تکنیک اسپری، رنگ کردن کاملا به شکل کنترل شده باید باشد تا طرح به زیبایی روی لباس نقش ببندد.

چاپ باسمه

چاپ باسمه، یکی از رایج ترین انواع تکنیک چاپ روی پارچه بوده و در این روش ابتدا طرح را روی یک قالب مسی یا چوبی ترسیم خواهند کرد. سپس بخش‌هایی از قالب را که باید رنگی باشد را رنگ‌زده و بعد طرح را به شکل فشرده روی پارچه ایجاد می‌کنند.

انواع چاپ روی پارچه

از این روش، بیش‌تر برای ایجاد طرح‌هایی که اسلامی یا ایرانی هستند؛ استفاده می‌کنند. استفاده از قالب‌های چاپ باسمه، برای چندین مرتبه امکان پذیر است. درصورتی که بخشی از طرح روی قالب از بین برود؛ افراد با تجربه در حرفه چاپ، این کار طرح را روی قالب دیگر ترسیم می کنند.

چاپ سابلیمشن

یکی دیگر از انواع چاپ روی لباس، تکنیک گران قیمت چاپ سابلیمشن بوده و همچنین از این روش چاپی می‌توان در تعداد زیادی از یک کار بهره برد. البته امکان استفاده روش چاپ سابلیمشن، روی هر لباس یا پارچه وجود ندارد. نکته جالب در رابطه با این روش چاپ، امکان استفاده از آن روی لیوان، بشقاب یا دیس است.

روش کار چاپ سابلیمشن اینگونه است که ابتدا طرح را روی کاغذ ترسیم کرده و بعد کاغذ را روی پارچه قرار خواهند داد. بعد از این مراحل با استفاده از گرمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، جوهر جامد روی طرح کاغذ تبدیل به گاز شده و در نتیجه طرح مورد نظر روی پارچه نقش می‌بندد.

چاپ سیلیک اسکرین

روش چاپ سیلیک اسکرین، منحصر به فرد بوده و تنها در صورت استفاده از آن برای سفارش‌های زیاد، مقرون به صرفه خواهد بود. روش چاپ طرح روی پارچه سیلیک اسکرین اینگونه است که هر رنگ، یک صفحه جداگانه برای خود دارد.

به طور مثال اگر این روش از انواع چاپ روی لباس، دارای ۹ رنگ مختلف باشد؛ افراد برای ترسیم طرح، به ۹ صفحه نیاز‌مند خواهند بود. این صفحه‌ها با هم روی پارچه قرار گرفته و نقش مورد نظر، ترسیم خواهد شد.

چاپ قالبی

از انواع تکنیک چاپ روی پارچه، روش خاص و منحصر به فرد چاپ قالبی است. قالب شابلون‌های این روش جنس کاغذی، چوبی، پلاستیکی و یا فلزی دارند. برای انجام چاپ قالبی  نیاز به مهارت خاصی نیست اما این نکته را باید در نظر داشت که استفاده از این روش به زمان زیادی نیاز دارد.

چاپ دیجیتالی

از جمله جدید‌ترین انواع تکنیک چاپ روی پارچه، چاپ دیجیتال است. در این روش ابتدا با استفاده از کامپیوتر، طرح را ترسیم کرده و با استفاده از دستگاه پرینتر، به شکل کاملا مستقیم طرح مورد نظر روی پارچه چاپ می‌شود. همچنین برای اینکه رنگ طرح پارچه، ثابت و خشک شود؛ حتما پارچه آن را از یک تونل حرارتی عبور خواهند داد.


چاپ دیجیتال روی پارچه

سرعت چاپ در این روش از انواع چاپ روی لباس، بسیا بالا بوده و همچنین مناسب برای طرح‌های فانتزی، خواهد بود. البته در رابطه با پارچه‌های ضخیم، استفاده از تکنیک چاپ دیجیتالی اصلا توصیه نمی شود.

چاپ شابلون استنسیل

از ابزار‌های لازم در این تکنیک چاپ طرح روی پارچه، چسب، شابلون و سوزن است. با توجه به اینکه ابزار‌های این تکنیک، در دسترس هستند؛ تقریبا همه افراد جامعه بدون داشتن اطلاعات لازم در این زمینه، برای چاپ طرح مورد نظر خود روی پارچه می‌توانند اقدام کنند.

برای این کار شابلون را روی پارچه قرار داده و بعد با سوزن یا چسب آن ثابت کرده و سپس با استفاده از رنگ، طرح مورد نظر را ترسیم می کنیم. از مزیت‌های چاپ شابلون استنسیل، سازگاری آن با محیط زیست است. زیرا شابلون‌ها، از قابلیت شستشو برخوردار هستند.


سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم درباره انواع روش های چاپ روی پارچه صحبت کنیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده باشد. شما می توانید سوالات و نظرات خود درباره این مقاله را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید از خدمات چاپ دیجیتالی روی چاپ کارت ویزیت نیز در چاپ سنترال بهره‌مند شوید.

1401/6/21 - 18:47:27

2279

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "انواع چاپ روی پارچه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید