جلد شومیز چیست؟

آیا تاکنون برایتان اتفاق افتاده که  کتابی را به دست بگیرید و نوع جلد کتاب، نظر شما را به خود جلب کند؟ یا بخواهید کتاب خودتان را چاپ کنید و ندانید کدام نوع جلد کتاب برای شما مناسب‌تر است؟ قطعا اهالی کتاب با این موضوع به خوبی آشنا هستند که کتاب‌ها انواع و اقسام مختلف جلدها را دارند که شامل جلد شومیز یا کاغذی، جلد گالینگور یا سخت و .. است. برای اینکه بتوانید یک انتخاب هوشمندانه برای چاپ کتاب داشته باشید؛ بهتر است بدانید که جلد شومیز چیست. بنابراین اگر می‌خواهید با این مدل از انواع جلد کتاب آشنا شوید؛ تا انتهای این مقاله از چاپ سانترال همراه ما باشید.

آشنایی با جلد شومیز و ویژگی های آن

در پاسخ به سوال جلد شومیز چیست بهتر است با پیشینه آن آشنا شویم. توجه به جلد کتاب‌‌ها و طراحی آن همیشه از دغدغه‌های مهم در صنعت چاپ بوده است. در گذشته جلد گالینگور نسبت به سایر جلدها بیش‌تر کاربرد داشته است. اما در حال حاضر کاربرد جلد شومیز بیشتر بوده و در مقایسه با سایر مدل‌ها، کاربرد بیش‌تری در صنعت چاپ دارد.

این جلد از جنس مقوایی نرم و نازک بوده و صفحات یک کتاب را با چسب به یکدیگر وصل می‌کند. جلد شومیز در مقایسه با سایر جلدها (گالینگور، سخت و غیره) ارزان‌تر و حمل آن راحت‌تر است. به همین خاطر انتخاب مناسبی برای کتاب‌های جیبی محسوب می‌شود. اکثر ناشران در تلاشند تا نسخه‌های ابتدایی بسیاری از کتاب‌های مدرن به‌ویژه داستان‌های تخیلی را در جلد شومیز (کاغذی) منتشر کنند و بعد از مطمئن شدن از پرفروش بودن کتاب و داشتن سوددهی بالا، جلد آن را در چاپ‌های بعدی تغییر دهند.

جلد شومیز بیش‌تر بوده و در مقایسه با سایر مدل‌ها، کاربرد بیش‌تری در صنعت چاپ دارد

 

جلد کتاب، پوششی است که برای بستن و اتصال صفحات یک کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. جلد شومیز، یکی از انواع جلدهای کتاب است و جنس آن از نوعی کاغذی ضخیم می‌باشد. همینطور صفحات کتاب را به‌جای بخیه زن، با چسب به یکدیگر متصل می‌کند. برای جلد کردن یک کتاب با هزینه‌ای پایین، بهتر است از نوع شومیز استفاده کنید. این نوع جلد به‌خاطر مقرون به‌صرفه و سبک‌تر بودن، بیش‌تر برای کتاب‌های درسی، دانشگاهی و همینطور کتاب‌های کودک استفاده می‎شود.

کتاب‌هایی که با جلد شومیز پوشانده شده‌اند؛ در اثر گذشت زمان، دچار آسیب دیدگی یا چروک می‌شوند. جلد شومیز با کاهش دادن وزن کتاب، حمل آن را برای خوانندگان راحت‌تر می‌کند و این یکی از مزایای این نوع جلد است. طی دهه‌های ۱۸۳۰ و ۴۰، ناشران نسخه‌های ارزان کتاب‌ها را با جلد شومیز منتشر کردند. جلد شومیز به دلیل کوچک‌تر، سبک‌تر و ارزان‌تر بودن نسبت به سایر جلدهای کتاب، محبوب‌تر است.

تاریخچه پیدایش جلدهای شومیز

پیشینه پیدایش جلد شومیز به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد که در آن زمان با آتش زدن کتاب‌ها توسط نازی‌ها، متفقین کتاب‌هایی را برای مطالعه در اختیار سربازان خود قرار می‌دادند. برای حمل ساده این کتاب‌ها از جلدهای کاغذی استفاده می‎شد. جلد شومیز نیز نخستین بار توسط آمریکایی‌ها ابداع شده و در سال‌های بعد از جنگ نیز توسط انتشارات مشهور آمریکایی از آن استفاده ‌می‌شد.

انجمن کتابخانه‌های آمریکا در زمان جنگ، دست به تهیه تعداد زیادی کتاب ارزان‌قیمت با جلد کاغذی زد و آن‌ها را بین سربازان متفقین پخش کرد. کتاب‌هایی که یکی از اصلی‌ترین خصوصیت‌ آن‌ها، سبک بودن و داشتن جلد کاغذی بود و همین امر حمل و نقل آن‌ها را برای سربازان بسیار راحت کرده بود. پس از پایان جنگ جهانی نیز انتشارات مشهوری مثل پنگوئن انتشار کتاب‌های خود را با این نوع جلد ادامه داد که با استقبال وسیعی از کتابخوانان روبرو شد. پس از گذشت سال‌ها، کتاب‌هایی با جلد شومیز یا همان جلد کاغذی به تجارتی پرسود در صنعت چاپ تبدیل شد و طرفداران فراوانی پیدا کرد. خاک خوب اثر پرل باک، نخستین کتابی بود که با جلد شومیز انتشار یافت و مربوط به سال ۱۹۳۸ میلادی است. همینطور اولین کتاب جلد شومیز در دنیای انگلیسی زبان، در ژوئن ۱۸۶۰ چاپ شد.

تفاوت جلد شومیز با جلد گالینگور

همانطور که پیش‌تر در پاسخ به سوال جلد شومیز چیست گفته شد؛ این مدل، یکی از انواع جلدهای کتاب می‎باشد که به جلد نرم نیز مشهور است. درمقابل این نوع جلد، مدل دیگری داریم که گالینگور نام دارد و با نام جلد سخت نیز شناخته می‌شود.

از نام این دو مدل می‌توان فهمید؛ اولین تفاوت، به نوع کاغذ به‌کار رفته در آن‌ها مربوط است. جلد گالینگور برای تولید شدن نیاز به مقوای با گرماژ بالا دارد. برعکس جلد شومیز که برای تولید آن از کاغذ ضخیم استفاده نمی‌شود. تفاوت دیگری که بین دو جلد شومیز و گالینگور وجود دارد؛ در ته دوزی است.

در کتاب‌هایی با جلد شومیز از دوخت استفاده نمی‌کنند و اتصال کتاب‌ها را با چسب گرم یا سرد انجام می‌دهند. در نتیجه استحکام و ماندگاری کتاب‌های جلد گالینگور بالاتر است. بر خلاف جلد شومیز که ارزان و به صرفه بوده، جلد گالینگور گران است  و از نظر هزینه چاپ و قیمت نهایی به صرفه نمی‎باشد. همچنین جلد گالینگور می‌تواند یک رویه یا ژاکت از جنس مخمل، چرم گاوی، پارچه طرح دار و… داشته باشد.

مزایا و معایب استفاده از جلد شومیز در چاپ

مزایا و معایب استفاده از جلد شومیز چیست؟ چرا از این نوع جلد برای چاپ کتاب‌ دیجیتال استفاده کنیم؟ در این قسمت به طور کامل ویژگی‌های این مدل از جلدها را بررسی کرده تا به پاسخ خوبی برسیم.

اکثر ناشران در تلاشند تا نسخه‌های ابتدایی بسیاری از کتاب‌های مدرن به‌ویژه داستان‌های تخیلی را در جلد شومیز منتشر کنند

 

مزایا

  • سبک و نرم بودن
  • جابه‎جایی آسان
  • هزینه چاپ پایین

معایب

  • احتمال زیاد پارگی و چین‌ و چروک
  • داشن استحکام و مقاومت کم در برابر رطوبت و آب

 چرا جلد نرم را برای چاپ انتخاب کنیم؟

اگر بخواهیم علت محبوبیت جلد شومیز را بررسی کنیم؛ می‌توان به چند نکته اساسی اشاره کرد:

  • اولین و مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تا ناشران از جلد شومیز استفاده ‌کنند؛ قیمت ارزان و مناسب آن نسبت به سایر جلدها است.
  • علت دوم سبک بودن این نوع جلد در مقایسه با جلدهای دیگر است. سبکی جلد نرم منجر می‌شود که حمل و نقل آن راحت‌تر بوده و مصرف کنندگان نیز سبکی کتاب را ترجیح می‌دهند. در حقیقت جابه‌جایی و حمل کتاب‌هایی با جلد شومیز راحت بوده و نیاز نیست وزن زیادی را برای حمل تحمل کنید.
  • برای کتب درسی، دانشگاهی و کودکان بسیار مناسب است.
  • دادن شکل‌های فانتزی به جلد شومیز امکان‌پذیر است. برای نمونه می‌توان لبه‌های آن را به شکل گرد درآورد.

 جلد شومیز چه تفاوتی با انواع جلد کتاب دارد؟

در پاسخ به سوال جلد شومیز چیست؛ توضیح دادیم که این جلد، مقوایی، نرم و تقریبا نازک است که معمولا با یک سلفون روی آن، به کتاب متصل می‌شود. این جلد عمدتا برای کتاب‌های درسی و کتابهای مخصوص کودکان کاربرد دارد. البته جلد کاغذی هم به عنوان جلدی نرم که قابل حمل است؛ مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. اما علاقمندان کم‌تری دارد.

در مقابل جلد شومیز و کاغذی، جلد گالینگور می‎باشد که در دیوان اشعار حافظ و همچنین پایان نامه‎ها استفاده می‎شود. این جلد که ضخیم است و با رویه پارچه‌ای یا چرمی محکم می‌شود؛ برخلاف جلد شومیز، حمل کردن آن سخت‌تر است.

سخن پایانی

اگر به دنبال چاپ کتاب یا خرید کتاب هستید؛ بهتر است قبل از اقدام، به عواملی مثل بودجه، نوع کاربری، هدف از چاپ یا خرید کتاب و… توجه ویژه‎ای داشته باشید. زیرا با توجه به این موارد می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام نوع جلد مناسب شما است. اگر اقتصادی و به صرفه بودن برای شما در اولویت قرار دارد؛ جلد شومیز یا جلد نرم مناسب بوده و اگر ماندگاری بالا برای شما اهمیت دارد؛ جلد سخت را انتخاب کنید. برای چاپ هر یک از این مدل‌ها می‌توانید با مشاورین چاپ سانترال در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

1401/8/24 - 23:57:47

1683

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "جلد شومیز چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید