راهنمای خرید کاغذ دوربین چاپ سریع

دوربین‌های چاپ سریع جزو دوربین‌های عکاسی محبوب و پرطرف‌دار هستند که از گذشته تا کنون کارایی خود را از دست نداده‌اند. این دوربین‌ها با چاپ فوری عکس‌ها به افراد کمک می‌کنند که خاطرات خوبی را ثبت کنند. اولین شرکت تولید کنند چاپ سریع پولاروید است. این شرکت برای اولین بار با ساخت دوربین‌های چاپ فوری عکس توانست تغییر بزرگی در صنعت چاپ عکس به وجود آورد. استفاده از این دوربین‌ها با ورود دوربین‌های دیجیتالی کم‌رنگ شده است با این وجود بازهم طرف‌داران خود را دارد. برای چاپ عکس توسط این دوربین‌ها از کاغذهای حساس به نور استفاده می‌شود. این کاغذها ابعاد مختلفی دارند و برای استفاده از دوربین‌های چاپ سریع لازم هستند. بدون کاغذهای مخصوص امکان دیدن عکس‌های گرفته شده با این دوربین‌ها وجود ندارد. به همین دلیل خرید کاغذ مخصوص دوربین‌های چاپ سریع برای افرادی که از این دوربین استفاده می‌کنند لازم و ضروری است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با کاغذ مخصوص این دوربین‌ها و نکات مهم در مورد آنها بیشتر آشنا کنیم.

 

اهمیت استفاده از کاغذ مخصوص چاپ سریع

دوربین‌ها چاپ سریع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با قراردادن کاغذهای حساس به نور در آنها عکس‌های گرفته شده را به صورت فوری چاپ می‌کنند. کاغذهای مورد استفاده در این دوربین‌ها مانند فیلم‌های عکاسی قدیم عمل می‌کنند. در واقع بدون قراردادن کاغذهای حساس به نور در داخل دوربین امکان دیدن عکس‌های ثبت شده با این دوربین‌ها وجود ندارد. اندازه و ابعاد این کاغذها متفاوت هستند و بسته به مدل دوربین و سلیقه مشتری متفاوت هستند. جنس این کاغذها نیز متفاوت هستند. کیفیت و وضوح عکس‌های چاپ شده تا حدود زیادی به نوع کاغذ انتخاب شده بستگی دارد. به همین دلیل انتخاب یک کاغذ با ابعاد و جنس مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. کاغذهای مخصوص دوربین چاپ سریع معمولاً بعد از ثبت عکس حاشیه‌ای سفید به‌دور آن ایجاد می‌کنند. این حاشیه سفید در واقع همان اختلاف بین ساز واقعی کاغذ و سایز قاب چاپ عکس است. نحوه قرارگیری این کاغذها در داخل دوربین چاپ سریع باید به گونه‌ای تنظیم شود که قسم حساس به نور آن در معرض نور فلاش قرار بگیرد. این کاغذها در بسته‌های با تعداد متفاوت به فروش می‌رسند. برای استفاده بهینه از این کاغذها لازم است که هنگام عکاسی به نکات مهمی توجه شود.

بیشتر بخوانید: راهنمای چاپ کارت پستال

 

اندازه استاندارد کاغذ مخصوص چاپ سریع چقدر است؟

کاغذهای که برای چاپ سریع مورد استفاده قرار می‌گیرند در اندازه و سایزهای استانداردی به فروش می‌رسند. با توجه به این که مدل دوربین‌های چاپ سریع با هم متفاوت است اندازه این کاغذها نیز یکسان نیست. هر دوربین نیاز به یک سایز از کاغذ حساس به نور دارد. با این وجود این کاغذها در چند سایز استاندارد تولید می‌شوند تا استفاده از آنها راحت‌تر باشد. دوربین‌های چاپ سریع فوجی جزو محصولات پرطرف‌دار هستند که امروزه نیز افراد زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها از دو سایز کاغذ برای چاپ عکس‌ها استفاده می‌کنند. برای اینکه افراد بتوانند به راحتی این دو نوع سایز را تشخیص دهند آنها را با نام‌های  instax mini  و  instax WIDE معرفی می‌کنند. کاغذهای نوع mini کاغذهای با ابعاد کوچک‌تر هستند. سایز واقعی این کاغذها  53×86 میلیمتر اما عکسی که در داخل آنها چاپ می‌شود از این اندازه کوچک‌تر است. عکس‌های چاپ شده در این کاغذ معمولاً دارای اندازه  46×62 میلیمتر هستند. کاغذهای نوع wide اندازه بزرگ‌تری دارند و سایز آنها  108×86 میلیمتر است. عکس‌های معمولاً با سایز  99×62 میلیمتر در آن چاپ می‌شوند. این سایز از کاغذ محبوبیت بیشتری در بین طرف‌داران دوربین‌های فوجی دارد. زیرا کاغذهای نوع mini اندازه‌ای حدود یک کارت ویزیت دارند و عکس‌ها با اندازه کوچک‌تری روی آنها چاپ می‌شود. به همین دلیل سوژه عکاسی شده به‌سختی در این کاغذها قابل‌رؤیت هستند. به خصوص اگر با این کاغذها عکس‌های دسته جمعی گرفته شود صورت افراد به خوبی معمولاً نمی‌شود.

 

کاغذهای که برای چاپ سریع مورد استفاده قرار می‌گیرند در اندازه و سایزهای استانداردی به فروش می‌رسند.

 

آشنایی با سیستم عکس‌برداری دوربین‌های چاپ سریع

همان‌طور که به آن اشاره کردیم دوربین‌های چاپ سریع در انواع مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند به همین دلیل از لحاظ کارایی و کیفیت تفاوت‌های زیادی با هم دارند. سیستم‌های عکاسی دوربین‌های چاپ سریع دو نوع آنالوگ و دیجیتالی است. این دو سیستم عکاسی باهم تفاوت‌های زیادی دارند. در دوربین‌های آنالوگ بعد از تمام شدن عکاسی و فشار دادن دکمه شاتر کاغذهای مخصوص چاپ سریع به صورت سفید از دوربین خارج می‌شوند. برای ظاهر شدن عکس باید کاغذ برای یک الی دو دقیقه در دمای اتاق قرار بگیرد. این پرسه چاپ عکس را کمی طولانی می‌کند. با ساخت دوربین‌های دیجیتالی این مشکل نیز بر طرف شد و چاپ عکس فوری با سرعت بالایی انجام می‌شود و نیاز به قرارگیری کاغذ در دمای اتاق نیست. در دوربین‌های دیجیتالی فرایند چاپ عکس در داخل دوربین انجام می‌شود به همین دلیل بلافاصله بعد از زدن دکمه شاتر کاغذ از آن خارج نمی‌شود. در واقع تمامی مراحل چاپ عکس روی کاغذ در داخل دوربین انجام می‌شود و در نهایت یک کاغذ چاپ شده از آن خارج می‌شود. تفاوت دیگری که بین این دو نوع دوربین وجود دارد این است که دوربین‌های دیجیتالی علاوه بر چاپ عکس فایل آن را نیز به صورت دیجیتالی ذخیره می‌کنند. به همین دلیل می‌توان عکس‌های ثبت شده با این دوربین‌ها در سایر دستگاه‌ها نیز تماشا کرد. اما تنها راه دیدن عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های آنالوگ چاپ آنها روی کاغذهای مخصوص است. لازم به ذکر است که جنس کاغذهای مخصوص این دوربین‌ها متفاوت نیست؛ بلکه تنها فرایند چاپ آنها متفاوت است.

بیشتر بخوانید: راهنمای چاپ خودکار تبلیغاتی

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که برای دیدن عکس‌های گرفته شده با دوربین‌های چاپ سریع نیاز به استفاده از کاغذهای حساس به نور است. این کاغذها طوری طراحی شده‌اند که با تابیدن نور فلش روی آنها عکس‌های گرفته شده روی آنها چاپ می‌شود. کاغذهای مخصوص چاپ سریع در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند. بسته به مدل دوربین و سلیقه شخصی می‌توان از اندازه‌های مختلفی آن استفاده کرد. این کاغذها در بسته‌های با تعداد متفاوت به فروش می‌رسند. کیفیت و وضوح عکس‌های چاپ شده به نوع کاغذ استفاده شده بستگی دارد. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری دارید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به‌تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/1/3 - 13:7:45

493

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای خرید کاغذ دوربین چاپ سریع " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید