راهنمای کامل مراحل چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از روش‌های بسیار کاربردی و محبوب در صنعت چاپ است. از این روش در صنایع مختلف برای کاربردها متنوعی استفاده می‌شود. این چاپ توسط چاپگرهای پیشرفته و دیجیتالی انجام می‌شود به همین دلیل بیشتر مراحل چاپ به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. با ورود چاپگرهای دیجیتالی به صنعت چاپ بسیاری از روش‌های قدیمی چاپ منسوخ شدند. خروجی کارهای چاپ شده توسط چاپگرهای دیجیتالی بسیار بالا است و به همین دلیل شرکت‌ها و برندهای مختلف برای تبلیغات و سایر کارهای خود از آن استفاده می‌کنند. سرعت چاپ در این روش بسیار بالا است و به همین دلیل می‌توان برای چاپ‌های فوری از آن استفاده کرد. چاپگرهای دیجیتالی انواع مختلفی دارند و خروجی کارهای چاپ شده با آنها دارای کیفیت متفاوتی هستند. چاپگرهای جوهر افشان و لیزری دو تا از پرکاربردترین و محبوب‌ترین چاپگرهای دیجیتالی محسوب می‌شوند. مزیت خوبی که این چاپگرها دارند این است که افراد می‌توانند در هر لحظه خروجی کار را تغییر دهند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با مراحل چاپ دیجیتال آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

مراحل انجام چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال دارای چندین مرحله است و افرادی که می‌خواهند از این روش استفاده کننده باید مراحل آن را به ترتیب دنبال کنند. افرادی که با روند این چاپ آشنایی دارند به خوبی می‌دانند که اولین کار برای چاپ دیجیتال آماده کردن طرح مورد نظر است. با توجه به کاربرد گسترده‌ای که این چاپ دارد می‌توان به کمک آن هر طرحی را به راحتی و با کیفیت بالایی چاپ کرد. برای انجام چاپ دیجیتال باید مراحل زیر انجام شود.

باید طرح مورد نظر خود را متناسب با هدفتان انتخاب کنید

از چاپ دیجیتال برای کاربردهای مختلفی مانند طراحی و چاپ کارت ویزیت، تراکت، چاپ عکس، بنرهای تبلیغاتی و.. استفاده می‌شود. به همین دلیل برای انتخاب طرح ابتدا باید به هدفتان فکر کنید. برای چه هدفی می‌خواهید طرحی را چاپ کنید؟ بعد از پاسخ دادن به این سؤال حال شما می‌توانید بهترین ایده را پیدا کنید. برای تأثیر گذاری کار بهتر است از ایده‌های خلاقانه استفاده کنید. ایده‌های خلاقانه و جدید می‌تواند توجه افراد را بیشتر به خود جلب کند. شما با این کار می‌توانید هزینه‌های که صرف چاپ شده است را جبران کنید.

 

از چاپ دیجیتال برای کاربردهای مختلفی مانند طراحی کارت ویزیت، تراکت، چاپ عکس، بنرهای تبلیغاتی و.. استفاده می‌شود.

 

از محتوای مناسب استفاده کنید

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از کارهای چاپی خود بگیرید باید یک محتوای مناسب و با کیفیت تولید کنید. بدون شک استفاده از محتواهای بی کیفیت و به درد نخور باعث می‌شود که شما نتیجه دلخواه را به دست نیاورید. به همین دلیل سعی کنید برای صرفه جویی در هزینه‌ها و همچنین تأثیر گذاری کارهای چاپ شده از محتواهای مناسب استفاده کنید. هر چقدر محتوای شما با کیفت تر باشد می‌توانید راحت‌تر روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید. لازم به ذکر است که برای چاپ تراکت، کارت ویزیت، بنر، بروشور، کاتالوگ و.. شما حتماً نیاز به محتوا خواهید داشت.

بررسی و تصحیح

قبل از اینکه یک طرح را به چاپخانه بفرستید تا آن را چاپ کنند باید در پایان کار به خوبی آن را بررسی کنید. زیرا بعد از انجام فرایند چاپ دیگر فرصتی برای تصحیح اشتباهات و غلط املایی و... نخواهید داشت. در صورتی که در طرح شما مشکل یا غلطی وجود داشته باشد باعث هدر رفتن پول و هزینه شما خواهد شد. به همین دلیل قبل از انجام فرایند چاپ تمامی طرح خود را از لحاظ محتوای، شکل‌ها، عکس‌ها، اندازه، رنگ، لوگو، آدرس، شماره تماس و.. به خوبی بررسی کنید. در صورت وجود هر مشکلی آن را تصحیح کنید تا طرح شما بدون عیب چاپ شود.

فایل طرح خود را با فرمت مناسب ذخیره کنید

از آنجایی که طرح شما باید وارد سیستم کامپیوتری شود باید بعد از پایان کار طرح خود را با فرمتی مناسب ذخیره و آن را به چاپخانه ارسال کنید. بهترین فرمت برای ذخیره کارهای چاپی pdf است؛ زیرا این فرمت با بیشتر برنامه‌ها سازگاری دارد و به راحتی توسط سیستم کامپیوتری نمایش داده می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که مد رنگی فایل خود را cmyk انتخاب کنید. این مد رنگی برای کارهای چاپی مناسب است و روی کیفیت خروجی کار شما بسیار تأثیر می‌گذارد. رزولوشن کارهای چاپی باید حداقل 150 و حداکثر 300dpi  باشد.

برای چاپ کاغذ مناسب را انتخاب کنید

انتخاب کاغذ مناسب برای چاپ طرح شما اهمیت زیادی دارد. کاغذها تأثیر بسیار زیادی روی کیفیت خروجی چاپ دیجیتال دارند به همین دلیل باید متناسب با طرح و هدف خود آن را انتخاب کنید. برای چاپ کاتالوگ، دفترچه، کتاب، کارت ویزیت، بروشور... کاغذهای متنوعی وجود دارد. کاغذها از لحاظ گرماژ، بافت، جنس، رنگ و قیمت با هم متفاوت هستند. به همین دلیل شما باید قبل از انجام چاپ کاغذ مناسب را با توجه به هدف و بودجه خود انتخاب کنید. اگر کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است که از کاغذهای مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. در غیر این صورت می‌توانید کاغذهای با گرماژ پایین‌تر را برای چاپ در تعداد بالا انتخاب کنید.

 

فایل خروجی خود را به چاپخانه ارسال کنید

آخرین مرحله در چاپ دیجیتال ارسال فایل خروجی طرح شما به چاپخانه است. تنهای کاری که شما باید انجام دهید این است که چاپگر مورد نظر خود را انتخاب کنید. از آنجایی که چاپگرهای دیجیتالی انواع مختلفی دارند خروجی کار آنها نیز متفاوت است. با توجه به طرح و هدف خود می‌توانید یکی از این چاپگرها را انتخاب کنید. چاپگرهای جوهر افشان و لیزری جزو پر طرف‌دارترین چاپگرهای دیجیتالی در چاپخانه‌ها هستند. هزینه انجام چاپ با هر چاپگر متفاوت است و شما باید قبل از انتخاب چاپگر مورد نظر خود از قیمت چاپ با آن مطلع شوید. بعد از انتخاب چاپگر تعداد طرح‌های چاپ‌شده‌ای که به آن نیاز دارید را به مسئول چاپ اطلاع می‌دهید.

 

هزینه چاپ دیجیتال بیشتر است یا چاپ افست؟

یکی از سؤالات متداولی که افراد هنگام انتخاب روش چاپی مطرح می‌کنند این است که کدام روش چاپی ارزان‌تر است؟ مسلماً هزینه چاپ دیجیتال رد هر صفحه بیشتر از چاپ افست است. با این وجود چاپ دیجیتال کاربرد بیشتری از چاپ افست دارد؛ زیرا از چاپ افست تنها برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود در حالی که از چاپ دیجیتال برای چاپ در تعداد پایین نیز استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ دیجیتال یکی از پرکاربردترین و پر طرف‌دارترین روش‌های چاپی است که با دستگاه‌های دیجیتالی انجام می‌شود. برای استفاده از این روش نیاز است که ابتدا طرح چاپی در برنامه‌های گرافیکی مانند فتوشاپ، کورل، ایلوستریتور و... ایجاد شود. سپس فایل خروجی این برنامه‌ها به چاپخانه ارسال شود تا خروجی کار چاپ شود. در این مقاله مراحل چاپ دیجیتال را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/3/4 - 12:27:51

333

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "راهنمای کامل مراحل چاپ دیجیتال " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید