روکش uv چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

روکش uv چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

با توجه به این که امروزه محصولات چاپی برای کاربردهای مختلفی به کار می‌روند استحکام و ماندگاری آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. در برخی از محصولات چاپی برای افزایش مقاومت آنها در برابر رطوبت، نور خورشید و سایر عوامل بیرونی از روکش‌های مختلف استفاده می‌شود. روکش‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ نیز تغییرات زیادی کرده است به‌طوری ‌که امروزه از دستگاه‌های چاپ دیجیتال پیشرفته‌ برای چاپ استفاده می‌شود که خروجی کارهای آنها بسیار با کیفیت است. روکش uv یکی از انواع روکش‌های موجود در صنعت چاپ است که برای افزایش مقاومت کارهای چاپ شده در برابر خش، رطوبت و سایر عوامل بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. روکش‌های یو وی علاوه بر محافظت از سطوح چاپی باعث زیباتر شدن آنها می‌شود. استفاده از این روکش‌ها مزایای زیادی برای افراد دارند. از جمله مزیت‌های خوب این نوع روکش‌ها می‌توانیم به سرعت بالای نصب آنها اشاره کنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با این روکش و کاربردهای آن در صنعت چاپ بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

روکش UV چیست؟

برای افزایش مقاومت سطوح چاپ شده از روکش‌های مختلف استفاده می‌شود. روکش‌های متنوعی وجود دارد که روکش یو وی یکی از محبوب‌ترین آنها است. روکش UV به کالای چاپ شده براقیت و درخشندگی می‌بخشد و رنگ‌ها را عمیق‌تر و زنده‌تر نشان می‌دهد. این روکش‌ها درخشندگی بالایی دارند و علاوه بر محافظت زیبایی خاصی به طرح‌های چاپ شده می‌بخشند. این روکش‌ها روی جوهرهای چاپ شده اعمال می‌شوند و آنها را با اشعه یو وی خشک می‌کنند. سرعت خشک شدن این روکش‌ها بسیار بالا است. از این روکش‌ها روی سطوح مختلف مانند چاپ کارت ویزیت، تراکت، جلد کتاب، کاتالوگ و.. استفاده می‌کنند. این روکش‌ها را می‌توان روی کل یا بخشی از سطح چاپی استفاده کرد. لازم به ذکر است که روکش‌های یو وی ممکن است در اثر تا شدن دچار ترک شوند. به همین دلیل هنگام استفاده از محصولاتی که روی ان‌ها پوشش یو وی قرار دارد باید از تا کردن خودداری شود.

 

چرا به آن روکش UV گفته می‌شود؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا به این نوع روکش uv گفته می‌شود؟ روکش‌های یو وی ماده‌ای شفاف هستند که روی جوهرهای چاپ شده اعمال می‌شوند. برای خشک شدن این ماده از نور ماورای‌ بنفش استفاده می‌شود. به همین دلیل نام آن را روکش uv گذاشته‌اند. این نوع روکش‌ها با سرعت بالایی روی سطوح مختلف اعمال می‌شوند و براقیت خاصی به رنگ‌های چاپ شده می‌بخشند. از انواع ترکیبات موجود در این روکش می‌توانیم به مواردی مانند پلی‌اتیلن، کربنات کلسیم و کائولینیت اشاره کنیم. برای چسبیدن بهتر این روکش‌ها روی سطوح کاغذی آنها را با ویسکوزیفایرها مخلوط می‌کنند. سپس ترکیب مایع نهایی با استفاده از صفحه‌ای ابریشمی یا غلتک برای توزیع پوشش در سراسر سطح اعمال می‌شود. لازم به ذکر است که روکش‌های یو وی بسته به نوع کارکرد و سطح مورد نظر با ضخامت‌های مختلفی اعمال می‌شوند. این نوع روکش در دو نوع مات و براق مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از روکش‌های مات برای کاربردهای خاصی استفاده می‌شود. این نوع روکش زیبایی خاصی به سطوح مختلف می‌بخشد و روی سطوح تیره زیباتر دیده می‌شود.

 

انواع پوشش UV

روکش‌های یو وی مانند سایر روکش‌های دیگر در انواع مختلفی تولید می‌شوند. افراد می‌توانند با توجه به سلیقه و نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب کنند. انواع روکش‌های یو وی عبارت‌اند از:

روکش uv مات

پوشش‌های مات معمولاً زیبایی خاصی به سطوح چاپی می‌بخشند و برای کارهای لوکس بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از این نوع روکش می‌توانید به صورت نقطه روی برخی نقاط سطح چاپی که می‌خواهید به صورت برجسته باشند نیز استفاده کنید. یکی از معایب بزرگ این روکش ماندن اثر انگشت روی آن است که در مواقعی ممکن است باعث کثیف‌ شدن سطح چاپی شود. به همین دلیل از این نوع روکش نمی‌توان برای هر سطحی استفاده کرد.

روکش uv براق

روکش‌های براق جزو پرمصرف‌ترین و رایج‌ترین روکش‌های یو وی هستند که از آن می‌توان بر روی سطوح مختلفی استفاده کرد. این روکش‌ها دارای سطحی براق و درخشان هستند به‌طوری‌ که نور از سطح آنها بازتاب می‌کند. در برخی مواقع برای جلوگیری از بازتاب بیش از حد نور از سطح اجسام و ناخوانایی نوشته‌ها از روکش uv نقطه‌ای استفاده می‌شود. در این صورت سطح جسم براقیت زیادی نخواهد داشت و در نتیجه نور از آن بازتاب نمی‌کند. روکش‌های براق برای افرادی که براقیت و درخشندگی سطح چاپ شده برایشان مهم است گزینه خوبی به شمار می‌رود و می‌تواند انتظار آنها را برآورد کند.

روکش یو وی مرواریدی

روکش‌های مرواریدی یکی دیگر از انواع روکش‌های براق هستند که نور را از سطح خود بازتاب می‌کنند. برای ایجاد چنین روکش‌های مواد روکش براق را با ترکیبات فلزی در رنگ‌های مختلف ترکیب می‌کنند. از این نوع روکش بیشتر برای بسته بندی لوازم آرایشی استفاده می‌کنند.

روکش یو وی پوست پرتقالی

روکش UV پوست پرتقالی با ترکیب طرح برجسته با روکش بافت، زیبایی خاصی به سطوح چاپی می‌بخشد. روکش‌های که از نوع بافتی هستند عنصری حس به بسته بندی و سطوح چاپی می‌بخشند که این باعث افزایش زیبایی و جذابیت محصولات چاپی می‌شود.

 

 

مزایای استفاده از روکش‌های uv چیست؟

روکش‌های یو وی در مقایسه با روکش‌های رایج دیگر مزیت‌های بیشتری دارند. به همین دلیل در چند سال اخیر استفاده از این نوع روکش بسیار بیشتر شده است. از جمله مزایا خوب این روکش‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

افزایش براقیت و درخشندگی سطوح چاپی

به کمک روکش‌های یو وی می‌توان درخشش رنگ‌های چاپ شده را بیشتر کرد. با این کار رنگ‌ها زنده‌تر و زیباتر دیده می‌شوند. علاوه بر این، این روکش‌ها باعث افزایش وضوح و کیفیت طرح‌های چاپ شده می‌شوند.

محافظ از سطوح چاپی

به کمک روکش‌های یو وی می‌توان مقاومت سطوح چاپ شده را در برابر عوامل بیرونی افزایش داد. این روکش‌ها در برابر آب، نور خورشید، ساییدگی، خش و... بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل می‌توان از آنها برای افزایش طول عمر سطوح چاپی استفاده کرد. به کمک این روکش‌ها رنگ‌های چاپ شده روی سطوح مختلف تا مدت‌های طولانی کیفیت خود را حفظ می‌کنند.

خشک شدن سریع

روکش‌های یو وی با قرارگرفتن زیر نور uv به سرعت خشک می‌شوند. به همین دلیل نیازی به ‌صرف مدت زمان طولانی برای خشک شدن ندارند. از این رو تولید محصولات چاپی با این روکش به مدت زمان کمتری نیاز دارد. این ویژگی به چاپخانه‌ها کمک می‌کند که در مدت زمان کوتاهی سفارش مشتریان خود را آمده و ارسال کنند.

سازگاری با محیط زیست

از دیگر مزایای خوب روکش‌های یو وی می‌توانیم به سازگاری آن با محیط زیست اشاره کنیم. کاتالوگ‌ها یا سایر محصولات چاپی که از روکش یو وی استفاده کرده‌اند را می‌توان به راحتی بازیافت کرد.

مناسب برای همه سطوح

از روکش های یو وی می توان روی هر سطحی به راحتی استفاده کرد. به همین دلیل امروزه افراد زیادی از این نوع روکش برای افزایش مقاومت سطوح چاپی استفاده می کنند. به طور کلی از این روکش می توان روی سطوحی مانند کاغذ، شیشه، چوب، پی وی سی، کاشی و.. استفاده کرد. به کمک این روکش رنگ ها و جوهرهای چاپ شده روی سطوح مختلف تثبیت می شوند و در برابر عوامل بیرونی مقاوم تر خواهند شد.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگویم که روکش‌های یو وی گزینه بسیار مناسبی برای انواع کارهای چاپی هستند. این روکش‌ها در انواع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند. روکش‌های براق درخشندگی و وضوح کارهای چاپی را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، این روکش‌ها باعث افزایش مقاومت سطوح چاپی در برابر رطوبت، پارگی، نور خورشید و.. می‌شوند. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید و ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات یا نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

 

1402/3/14 - 23:28:5

294

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "روکش uv چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید