معرفی انواع چاپ لیبل

بدون شک همه ما لیبل‌ها را روی بسته بندی محصولات مختلف مشاهده کرده ایم. این لیبل‌ها شامل انواع اطلاعات در مورد محصولات مختلف است. برای هر محصول با توجه به شکل و اندازه‌ای که دارد، لیبل خاصی طراحی و چاپ می‌شود. معمولا لیبل‌های که روی بسته بندی محصولات مشاهده می‌کنیم، دارای رنگ و طرح خاصی هستند. در واقع برای اهداف خاصی مانند، تبلیغات، دادن اطلاعات به مشتری، معرفی محصول و.. از لیبل‌ها استفاده می‌شود. بدون شک همه ما برای یک بار هم که شده، اطلاعاتی مانند قیمت محصول، ترکیبات محصول، دستورالعمل مصرف و..را از روی لیبل محصولات مختلف مطالعه کرده ایم. به دلیل کاربرد گسترده لیبل‎ها آن‎ها را در انواع مختلفی چاپ می‎کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع روش چاپ لیبل آشنا کنیم پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

انواع روش های چاپ لیبل کدام اند؟

همه محصولاتی که دارای بسته بندی شده اند، شامل یک یا چند برچسب هستند. این برچسب‌ها یا همان لیبل‌ها کاربردهای گسترده ای در تولید محصولات دارند. از جمله مهم ترین کاربرد این برجسب‌ها می‌توانیم به مواردی مانند معرفی محصول، انواع ترکیبات محصول، عکس محصول، دستورالعمل مصرف و.. اشاره کنیم.  برچسب‌ها با توجه به شکل و اندازه محصولات دارای انواع مختلفی هستند. برای طراحی هر لیبل از یک طرح و رنگ خاص استفاده شده است. به دلیل تنوع زیاد در انواع لیبل‌ها روش‌های چاپ آن نیز متفاوت است. از جمله مهم ترین روش‌های چاپ لیبل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • چاپ دیجیتال
  •  چاپ فلکسوگرافی
  •  چاپ سیلک اسکرین

در هر کدام از این روش‌ها، لیبل‌های با طرح و جنس متفاوت چاپ می‌شود. برای انتخاب روش چاپ لیبل باید به کاربرد لیبل‌ها توجه شود. زیرا جنس، طرح، شکل و اندازه برچسب‌ها کاملا متفاوت است. از بین روش‌های مختلف چاپ لیبل، چاپ دیجیتالی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. زیرا برچسب‌های که با این روش به چاپ می‌رسند، از لحاظ رنگ و طرح با کیفیت تر هستند. روش‌های دیگر چاپ نیز با توجه به نوع لیبل کاربرد زیادی دارند و از آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

 

چاپ دیجیتال چیست؟

همان طور که به آن اشاره کردیم چاپ دیجیتال یکی از روش‌های متداول برای چاپ لیبل است. این روش از چاپ به کمک دستگاه‌های پیشرفته تری انجام می‌شود و محبوبیت بیشتر در بین افراد دارد. برچسب‌های که به صورت دیجیتالی به چاپ می‌رسند، از کیفیت بالاتری برخورد دارند. در این روش مشتری می‌تواند لیبل‌های خود را در هر نوع طرح و رنگی به چاپ برساند. سرعت و کیفیت بالای چاپ دیجیتال از سایر روش‌ها بسیار بیشتر است. همچنین  هزینه نهایی چاپ نیز بسیار کم تر و مقرون به صرفه تر است.

از مزیت‌های خوبی که چاپ دیجیتالی لیبل دارد، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • سرعت چاپ بسیار بیشتر است و در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی برچسب چاپ می‌شود.
  • مشتری می‌تواند لیبل خود را با هر نوع ترکیب رنگی طراحی و چاپ کند. زیرا در روش چاپ دیجیتال رنگ برچسب چاپ شده با رنگی که آن را طراحی کرده اند کاملا مطابقت دارد و طیف رنگی آن تغییر نمی‌کند.
  • اگر لیبل شامل تصاویر خاصی از محصول باشد، در چاپ دیجیتال با کیفیت و وضوح بسیار بالایی چاپ می‌شود.
  • این روش از چاپ برای برچسب‌های که برای محصولات غذایی و آشامیدنی چاپ می‌شوند بسیار مناسب است.
  • قیمت و هزینه نهایی چاپ دیجیتال  برای مشتریان مقرون به صرفه تر است .

 

روش چاپ سیلک اسکرین چیست؟

یکی دیگر از روش‌های متداول چاپ لیبل، روش سیلک اسکرین است. این روش برای چاپ برچسب‌هایی به کار می‌رود که در برابر رطوبت، تابش مستقیم نور خورشید، شست شو و.. باید مقاوم باشند. این روش برای چاپ لیبل محصولاتی که در فضای باز یا در معرض مواد شیمیایی هستند بسیار مناسب است. برای چاپ برچسب محصولات شیشه ای، دارویی، آرایشی و بهداشتی، محصولات باغی، تجهیزات پزشکی و... از روش سیلک اسکرین استفاده می‌شود.

 

روش چاپ فلکسوگرافی چیست؟

چاپ فلکسوگرافی یکی از روش‌های متداول برای چاپ انواع برچسب است. این روش یکی از قدیمی ترین روش‌ها برای چاپ لیبل است. برچسب‌های که با این روش چاپ می‌شوند، در برابر آب، حلال‌ها، فلورسنت و.. مقاومت دارند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. برای چاپ روی موادی مانند کاغذ، پلی اتیلن، پلی استر و.. روش فلسکو بسیار مناسب است. از این روش برای چاپ لیبل برای محصولات صنعتی، مواد دارویی، تجهیزات پزشکی و.. استفاده می‌شود. لازم به ذکر است، که با این روش می‌توان تعداد بسیار زیادی برچسب را در مدت زمان کوتاهی به چاپ رساند.

لیبل‌ها شامل انواع اطلاعات در مورد محصولات مختلف است

انواع لیبل و کاربرد آن ها

برچسب‌ها را برا کاربرد‌های مختلفی چاپ می‌کنند. به همین دلیل نیز نوع برچسب‌ها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی دسته بندی لیبل‌ها به صورت زیر انجام می شود.

  • لیبل برند
  • لیبل معرفی محصول
  • لیبل آموزشی
  • لیبل درجه بندی

لیبل برند

اگر روی برچسب محصولات تنها نام و نشان تجاری شرکت تولید کنند چاپ شود، به آن لیبل برند گفته می‌شود. هدف از چاپ این لیبل‌ها تنها برند سازی و تبلیغات شرکت تولید کننده است. از این نوع برچسب‌ها بروی محصولاتی مانند لباس، کیف، کفش و.. استفاده می‌شود. بدون شک همه ما هنگام خرید محصولاتی مانند کیف، کفش، لباس و.. لیبل آن را باز کرده ایم. این نوع از برچسب بسیار متداول است و در برند سازی از آن بسیار استفاده می‌شود. معمولا رنگ این نوع از لیبل ها ، با رنگ تجاری شرکت تولید کنند یکسان است.

لیبل درجه بندی

این نوع از لیبل برای مشخص کردن کیفیت محصولات به کار می‌رود. روی این نوع از برچسب‌ها از اعداد و حروف استفاده می‌شود.

لیبل معرفی محصول

یکی از پر کاربرد ترین انواع لیبل‌ها، لیبل معرفی محصول است. معمولا از این برچسب‌ها برای معرفی محصول، دستورالعمل استفاده از محصول و.. استفاده می‌شود. این برچسب‌ها را بیشتر روی محصولات غذایی، دارویی و.. می‌توان مشاهده کرد.

لیبل آموزشی

یکی دیگر از انواع لیبل ها، لیبل آموزشی است. این نوع از برچسب برای دادن اطلاعات کامل به مشتریان استفاده می شود. در این نوع برچسب اطلاعات دقیقی از شرکت تولید کنند، تاریخ تولید و انقضاء، قیمت محصول و.. چاپ می‌شود.

لازم به ذکر است، به دلیل وجود کسب و کارهای متفاوت و همچنین جنبه رقابتی که در همه زمینه های شغلی وجود دارد، باعث تفاوت در لیبل ها شده است. به طوری که هر کدام از انواع لیبل‌ها را در شکل و جنس‌های متفاوتی چاپ می‌کنند. در ادامه بیشتر با لیبل‌های مختلف آشنا خواهیم شد.

برچسب کاغذی

برچسبه‌های کاغذی یکی از متداول ترین نوع برچسب ها هستند. روکش پشتی این لیبل ها، چسبی است و به همین دلیل به راحتی می‌توان آن‌ها را روی سطوح صاف مانند، قوطی های پلاستیکی، فلزی و.. چسباند. از لحاظ قیمت نیز چاپ لیبل کاغذی، نسبت به سایر برچسب‌ها ارزان تر و مقرون به صرفه تر هستند.

از جمله مهم ترین کاربرد لیبل می‌توانیم به مواردی مانند معرفی محصول، انواع ترکیبات محصول، عکس محصول، دستورالعمل مصرف و.. اشاره کنیم.

برچسب شبرنگ

نوعی دیگر از برچسب‌های پر کاربرد، برچسب شبرنگ است. رنگ این لیبل‌ها به گونه ای است که در تاریکی می‌درخشند. برای چاپ لیبل شبرنگ، از روش دیجیتالی استفاده می‌شود.

برچسب شفاف و شیشه ای

لیبل‌های شیشه ای، یکی دیگر از لیبل‌های محبوب در بین تولید کنندگان مواد غذایی، خودرو سازی، دارو سازی و.. می‌باشد. شکل ظاهری این برچسب‌ها به صورت شفاف است و نوشته‌ها از هر دو طرف آن قابل مشاهده هستند.

 

سخن پایانی

به طور کلی در این مقاله انواع روش های چاپ  لیبل و کاربرد آن ها را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله نظر یا سوالی دارید می توانید در قسمت نظرات، نظر و سوال خود را با ما به اشتراک بگذارید. ما در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ گویی سوالات شما خواهیم بود.

1401/6/26 - 0:59:5

1041

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی انواع چاپ لیبل " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید