معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت آنها

کاتالوگ یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. معمولاً کاتالوگ‌ها را به صورت کتابچه‌های چند برگی چاپ می‌کنند و بر روی صفحات آنها اطلاعات از محصولات و خدمات یک شرکت نوشته می‌شود. کاتالوگ‌ها با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی چاپ می‌شوند. کاتالوگ‌ها از لحاظ اندازه، تعداد برگ، محتوا، جلد و.. باهم متفاوت هستند. کیفیت و وضوح تصاویر و متن‌های چاپ شده روی برگه‌های کاتالوگ در افزایش فروش محصولات و خدمات تأثیر بسیار زیادی دارد. برای چاپ کاتالوگ‌ها از کاغذهای متنوعی استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها دارای کیفیت متفاوتی هستند. کیفیت کاغذ مورد استفاده تأثیر زیادی بر روی زیبایی و وضوح کاتالوگ‌ها دارد. با توجه به نوع و کاغذ استفاده شده برای چاپ کاتالوگ قیمت آن‌ها متفاوت است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع کاتالوگ و تفاوت بین آن‌ها آشنا کنیم.

 

معرفی انواع کاتالوگ

کاتالوگ‌ها با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. هر کدام از این کاتالوگ‌ها از لحاظ شکل، اندازه، جنس کاغذ، نوع طراحی و.. باهم متفاوت هستند. افرادی که قصد چاپ کاتالوگ را دارند ابتدا باید با انواع آن به خوبی آشنا شوند. با این کار می‌توانند متناسب با نیاز خود بهترین کاتالوگ را انتخاب نمایند. از جمله معروف‌ترین کاتالوگ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

 

کاتالوگ‌های لت دار

یکی از انواع کاتالوگ‌های پر طرف‌دار و محبوب که در نمایشگاه‌ها نیز زیاد دیده می‌شود کاتالوگ لت دار است. این نوع از کاتالوگ معمولاً دارای 4 الی 6 لت است و تعداد لت‌ها بیشتر از 6 تا نیستند. در صورتی که تعداد لت‌های بیشتر باشند خواندن کاتالوگ سخت‌تر می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل معمولاً طراح‌ها سعی می‌کنند محتوای مورد نظر را به صورت کاملاً خلاصه شده در تعداد لت‌های 4 الی 6 عدد بگنجانند. در این نوع کاتالوگ طراح می‌تواند برای زیبایی بیشتر یک عکس را طوری در کاتالوگ قرار دهد که در چند لت جای بگیرد. معمولاً کاتالوگ‌های که دارای دو یا سه لت هستند از محبوبیت بیشتری برخوردارند و برای معرفی محصولات گزینه مناسب‌تری هستند. در این نوع باید مشخصات محصولات به صورت کاملاً خلاصه و جذاب نوشته شود. با این کار مشتری ترغیب می‌شود که محتوای کاتالوگ را تا آخر مطالعه کند.

کاتالوگ‌های منگنه‌ای

کاتالوگ‌های منگنه‌ای امروزه بسیار کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند با این وجود بازهم تعدادی از شرکت‌ها این نوع را برای معرفی محصولات خود انتخاب می‌کنند. در این کاتالوگ‌ها از منگنه برای انسجام و قراردادن صفحات کاتالوگ در کنار هم استفاده می‌شود. تعداد صفحات در این نوع نباید بیشتر از 15 عدد باشند. در غیر این صورت منگنه توانایی نگه داری آنها را نخواهد داشت و صفحات از هم جدا می‌شوند. این نوع از کاتالوگ شباهت بسیار زیادی به بروشور دارد و تنها تفاوت آن در تعداد صفحات آن است. طراحی این نوع کاتالوگ نیز باید کاملاً حرفه‌ای انجام شود تا نظر مشتری را به خود جلب کند.

کاتالوگ‌های سیمی

نوعی دیگر از کاتالوگ به صورت سیمی چاپ می‌شود. شرکت‌های که قصد چاپ یک کاتالوگ با تعداد صفحات بیشتر از 15 عدد را دارند بهتر است از این نوع کاتالوگ استفاده کنند. از این نوع کاتالوگ می‌توان برای معرفی کامل و جامع تمامی محصولات یک شرکت استفاده کرد. به دلیل استفاده از فنرهای مخصوص صفحات کاتالوگ به راحتی از هم جدا نمی‌شوند و به همین دلیل این نوع کاتالوگ ماندگاری بهتری دارد. همچنین خواندن آن نیز راحت‌تر است. طراح در این نوع از کاتالوگ می‌تواند از انواع متن‌ها و عکس‌ها برای معرفی کامل و جامع محصولات و خدمات یک شرکت استفاده کند. لازم به ذکر است که کاتالوگ سیمی کمتر از سایر کاتالوگ‌ها تقاضا دارند با این وجود می‌توانند گزینه مناسبی برای شرکت‌های باشند که می‌خواهند محصولات خود را به صورت یک جا معرفی کنند. در کاتالوگ سیمی جنس کاغذ، اندازه صفحات، تعداد صفحات، کیفیت و وضوح تصاویر و متن‌های چاپ تأثیر زیادی بر جلب توجه مشتریان دارد.

کاتالوگ‌های دیجیتالی

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی تبلیغات نیز شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. امروزه به دلیل استفاده زیاد مردم از اینترنت تبلیغات آنلاین بسیار گسترده شده‌اند. امروزه شرکت‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات از کاتالوگ‌های دیجیتالی نیز استفاده می‌کنند. در واقع طراحی یک کاتالوگ دیجیتالی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. از جمله این مزای می‌توانیم به صرفه جویی در هزینه چاپ، همیشه در دسترس بودن، تغیر آسان و بدون هزینه در کاتالوگ و.. اشاره کنیم. این نوع از کاتالوگ‌ها معمولاً به صورت یک فایل پی‌دی‌اف در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند و مشتریان می‌توانند آن‌ها را در گوشی همراه خود باز کنند. طراحی کاتالوگ دیجیتالی باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را به سمت خرید محصولات یا خدمات سوق دهد. به کمک این نوع کاتالوگ شرکت‌ها می‌توانند یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند و ارزان داشته باشند. با طراحی این نوع از کاتالوگ دیگر نیازی نیست که شرکت‌ها نگران انتخاب کاغذ، اندازه، قیمت و هزینه چاپ باشند. آنها می‌توانند در هر لحظه که می خوان کاتالوگ خود را بروز رسانی کنند بدون این که هزینه‌ای اضافی پرداخت نمایند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چه تأثیری بر صنعت چاپ داشته است؟

 

در طراحی کاتالوگ‌ها باید به چه مواردی توجه شود؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم کاتالوگ‌ها در انواع مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. هر کدام از کاتالوگ‌ها باید به‌گونه‌ای کاملاً متفاوت و خاص طراحی و چاپ شوند. برای زیبایی و تأثیرگذاری یک کاتالوگ باید به نکات زیر حتماً توجه ویژه‌ای شود.

رنگ‌ها تأثیر بسیار زیادی بر زیبایی و تأثیرگذاری کاتالوگ‌ها دارند. به همین دلیل فردی که مسئول طراحی کاتالوگ است باید از رنگ‌های استفاده کند که تأثیر خوبی بر روی مشتریان داشته باشد. معمولاً شرکت‌ها و برندهای معروف دارای رنگ‌سازمانی هستند. استفاده از رنگ‌سازمانی می‌تواند زیبایی یک کاتالوگ را بیشتر کند.

اندازه و نوع فونت نوشته‌ها و متن‌های موجود در کاتالوگ یکی دیگر از مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. بهتر است از یک یا دو فونت برای نوشتن متن در کاتالوگ استفاده شود. استفاده از فونت‌ها متنوع زیبایی و خوانایی کاتالوگ را کاهش می‌دهد. رنگ نوشته‌ها بهتر است که سیاه باشد در مواردی می‌توان از یک یا دورنگ متفاوت استفاده کرد.

عکس‌های که در کاتالوگ‌ها چاپ می‌شوند باید از کیفیت و اندازه مناسب برخوردار باشند. استفاده از عکس‌های بی‌کیفیت زیبایی و کیفیت کاتالوگ را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. همچنین عکس‌های انتخاب شده باید کاملاً با مطلب نوشته شده هماهنگ باشند.

 

سخن پایانی

 به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاتالوگ یکی از ابزارهای تبلیغاتی پرکاربرد است که در انواع مختلفی طراحی و چاپ می‌شود. معمولاً شرکت‌ها و برندها برای معرفی بهتر محصولات و خدمات خود از این ابزار استفاده می‌کنند. هر کدام از کاتالوگ‌ها برای کاربرد خاصی طراحی و چاپ می‌شوند. انواع کاتالوگ از لحاظ شکل ظاهری، اندازه، شکل، طرح، نوع کاغذ و... باهم متفاوت هستند. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/12/2 - 23:58:9

605

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت آنها " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید