آموزش چاپ طرح روی پارچه ترمه

پارچه ترمه، نوعی پارچه ظریف و نازک است که تار و پود آن از الیاف‌های گران بهایی بافته‌شده است. بیشتر در صنایع‌دستی از این نوع پارچه استفاده می‌شود. معمولاً روی این پارچه طرح‌های مختلفی طراحی می‌شود و با وسایلی مانند سنگ‌های قیمتی کریستال، ملیله، سنگ‌های حرارتی و ... روی این طرح‌ها را می‌پوشانند. پارچه‌های ترمه تزیین‌شده، بیشتر جنبه تزیینی دارند و  در خانواده‌های ایرانی بیشتر در مراسمات مهم مانند عید نوروز از این نوع پارچه برای تزیین سفره‌های هفت سین خود استفاده می‌کنند. البته استفاده از ترمه تنها محدود به عید نوروز نیست و در بسیار از مراسمات سنتی که در خانواده‌های ایرانی مرسوم است، استفاده از پارچه ترمه به چشم می‌خورد. بیشتر اوقات پارچه‌های ترمه با مواد طبیعی و گیاهی رنگ‌آمیزی می‌شوند به همین دلیل تنوع رنگی در این نوع پارچه نسبت به سایر پارچه‌ها کمتر به چشم می‌خورد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با روش‌های چاپ طرح روی پارچه ترمه آشنا کنیم. بعد از خواندن این مقاله می‌توانید انواع طرح‌های دلخواه خود را بر روی پارچه ترمه ایجاد کنید و اثرهای هنری زیبایی را خلق کنید. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

انتقال طرح بر روی پارچه ترمه

در صنایع دستی ایران، از پارچه ترمه برای گلدوزی، سرمه دوزی و.. استفاده می‌شود. به کمک روش‌های گلدوزی و سرمه دوزی صنایع دستی بسیار زیبایی تولید می‌شود. اولین قدم برای سرمه دوزی یا گل دوزی انتقال طرح‌های مورد نظر بر روی پارچه ترمه یا هر نوع پارچه دیگر است. روش‌های متفاوتی برای انتقال طرح بر روی پارچه ترمه وجود دارد که به شما کمک می‌کند هر نوع طرحی را بر روی پارچه ایجاد کنید و سپس کار بر روی پارچه را آغاز کنید. معمولاً انتقال طرح بر روی پارچه کار سختی نیست و افراد می‌توانند با کمک ابزارهای ساده‌ای این کار را انجام دهند. لازم به ذکر است، که مرحله انتقال طرح مرحله بسیار حساس و مهمی است و در صورتی که طرح اولیه به خوبی ایجاد نشود، پایان کار نیز به خوبی انجام نخواهد شد. پس این مرحله را با دقت زیادی باید انجام داد تا در مراحل بعدی مشکلی ایجاد نشود.

 وسایل مورد نیاز برای انتقال طرح بر روی ترمه عبارت‌اند از:

  • کاربن های سفید و رنگی
  • خود کارهای حرارتی
  • ماژیک های که جوهر آن ها با آب پاک می شود

نکته مهمی که در تهیه لوازم مورد نیاز باید به آن‌ها توجه کنید، این است که همه این وسایل باید با توجه به جنس و رنگ پارچه تهیه شود. برای مثال اگر رنگ پارچه مشکی باشد باید کاربن‌های سفید، زرد و هر رنگی که روی پس زمینه مشکی دیده می‌شود، تهیه شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه که باید درباره چاپ سیلک اسکرین بدانید!

پارچه ترمه، نوعی پارچه ظریف و نازک است که تار و پود آن از الیاف‌های گران بهایی بافته‌شده است.

 

روش های انتقال طرح بر روی پارچه

برای انتقال طرح بر روی پارچه با توجه به رنگ و ضخامت پارچه روش‌های متنوعی وجود دارد. به همین دلیل قبل از کشیدن طرح باید به جنس و رنگ پارچه خود توجه داشته باشید. روش انتقال طرح بر روی پارچه‌های تیر و ضخیم با روش انتقال طرح بر روی پارچه‌های روشن و نازک بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید که در انتقال طرح باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید تا طرح شما کج یا بد شکل نشود.

روش انتقال طرح بر روی پارچه های روشن

روش اول : راحت‌ترین روش برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های روشنی که نسبتاً ضخیم هستند، این ست که آن‌ها به طور مستقیم بر روی صفحه نمایشگر گوشی یا تب لت خود بگذارید و به کمک ماژیک‌های محو شوند شکل مورد نظر را بر روی پارچه بکشید. اگر از این روش استفاده می‌کنید، باید پارچه خود را به کمک چسب‌های کاغذی یا نواری روی صفحه نمایش ثابت نگه دارید تا در حین کار پارچه جا به جا نشود. لازم به ذکر است که این روش کمی با درد سر همراه است، زیرا در حین کشیدن طرح ممکن است بارها طرح روی صفحه نمایش کوچک و بزرگ شود و همین باعث ایجاد مشکل در حین کار می‌شود. اما با کمی صبر و حوصله می‌توانید به طرح زیبایی بر روی پارچه خود برسید.

 روش دوم: روش دیگری که برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های روشن استفاده از میز شیشه‌ای است. شما به راحتی و بدون هیچ درد سری می‌توانید به کمک یک میز شیشه‌ای که زیر آن یک منبع نور مانند چراغ‌قوه یا فلش گوشی گذاشته‌اید طرح موردنظر خود را بروی پارچه انتقال دهید. در این روش باید طرح موردنظر خود را بر روی یک کاغذ ایجاد کنید و سپس کاغذ را بر روی سطح میز شیشه‌ای قرار دهید و روی آن نیز پارچه موردنظر خود را قرار دهید. برای جلوگیری از جا به‌جا شدن کاغذ و پارچه بر روی میز باید آنها را به کمک چسب به میز به چسبانید. سپس با یک ماژیک که قابلیت محو شدن دارد طرح موردنظر را بر روی پارچه رسم کنید.

 

روش انتقال طرح بر روی پارچه های تیره

برای انتقال طرح بر روی پارچه‌های تیره باید از کاربن‌های رنگی سفید و زرد استفاده کنید. زیرا این رنگ‌ها به خوبی بر روی پارچه‌های تیره دیده می‌شوند. برای انتقال طرح باید قسمت چرب کاربن را بر روی پارچه قرار دهید و قسمت مات کاربن به سمت کاغذ باشد و پس به کمک یک مداد یا خود کار روی طرحی که بر کاغذ کشیده شده است، بکشید. با این کار طرح مورد نظر به کمک کاربن روی پارچه ایجاد می‌شود. توجه داشته باشید که شما می‌توانید به کمک آب طرحی که با کاربن ایجاد کرده‌اید را محو کنید.

اگر قصد دارید که طرح ذهنی خود را بر روی پارچه ایجاد کنید، می‌توانید از یک مداد سفید استفاده کنید. طرح ایجاد شده با مداد سفید به راحتی با ساییدن یک پارچه دیگر بر روی پارچه مورد نظر محو می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه چاپ روی لباس را از بین ببریم؟

 

سخن پایانی

برای انتقال طرح بر روی پارچه روش های متفاوتی وجود دارد. در این مقاله روش های راحتی که برای انتقال بر روی پارچه های تیر و روشن وجود داشت را بررسی کردیم. همچنین وسایل مورد نیاز برای انتقال طرح بر روی پارچه ترمه را معرفی شد. اگر بعد از خواندن این مقاله سوال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید ما در اسرع وقت به همه سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

1401/7/22 - 21:51:3

2117

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آموزش چاپ طرح روی پارچه ترمه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید