آنیلوکس در صنعت چاپ چیست؟

 با افزایش نیاز صنایع مختلف به چاپ روش‌های متنوع و گوناگونی به وجود آمده است که هر کدام از آن‌ها دارای یکسری ویژگی و قابلیت هستند. آنیلوکس یکی از روش‌های چاپی است که در آن مرکب مورد استفاده روی یک پلیت چاپ قرار می‌گیرد. رول آنیلوکس از شامل یک هسته فلزی است که از جنس آلومینیوم یا استیل ساخته می‌شود. روی این رول‌ها را معمولاً با لایه‌ای از سرامیک می‌پوشانند که روی سطح آن میلیون‌ها چاله ریز وجود دارد. به این چاله‌های ریز روی رول آنیلوکس سلول گفته می‌شود. این رول‌ها بسته به نوع دستگاه چاپگر به صورت نیمه غوطه‌ور در مخزن مرکب قرار می‌گیرند. یا با غلتکی که به صورت نیمه غوطه‌ور در مخزن مرکب قرار دارد در تماس هستند. در هر دو روش لایه ضخیمی از مرکب ویسکوز روی سطح رول قرار می‌گیرد. سپس به کمک یک تیغه داکتر مرکب‌های اضافی از روی سطح رول‌ها برداشته می‌شود. سپس این رول می‌چرخد تا با سطح پلیت در تماس قرار بگیرد و مرکب بر روی پلیت منتقل شود. زمانی که پلیت مرکب‌ها را از روی رول دریافت کرد آن‌ها را روی سطح چاپی مورد نظر منتقل می‌کند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با روش آنیلوکس بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با این روش بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: چاپ فلکسو گرافی (فلکسو) چیست و چه مزایا و معایبی نیست به سایر روش های چاپ دارد؟

 

میزان مرکب مورد استفاده در روش آنیلوکس به چه عواملی بستگی دارد؟

آنیلوکس‌ها بسته به طرح مورد نظر دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و به همین دلیل میزان مرکبی که به پلیت منتقل می‌شود متفاوت است. همان‌طور که به آن اشاره کردیم روی رول‌ها میلیون‌های سلول وجود دارد که بسته به طرح اندازه‌های متفاوتی دارند. اندازه و زاویه سلول‌ها تأثیر زیادی بر میزان مرکب مورد استفاده دارد. اسکرین خط نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر میزان مرکب است. هرچقدر اندازه و حجم سلول‌ها کوچک‌تر باشد به مقدار کمتری مرکب نیاز خواهد بود. اگر تعداد خطوط اسکرین نیز اندک باشند لایه ضخیم‌تری از مرکب روی پلیت قرار گیرد و در نهایت چاپ شود. لازم به ذکر است که رول‌های آنیلوکس به گونه طراحی می‌شوند که به راحتی می‌توان آن‌ها را از دستگاه جدا کرد و رول‌های دیگر را جایگزین کرد. همچنین اسکرین‌های خطی با توجه به طرح مورد نظر در تعداد متفاوتی انتخاب می‌شوند. هرچقدر تعداد اسکرین‌های خطی بیشتر باشد جزئیات طرح بیشتر می‌شود. معمولاً از اسکرین خطی با تعداد زیاد برای چاپ عکس‌ها در عکاسی‌ها استفاده می‌شود. همچنین هر اسکرین خطی یک رنگ متفاوت را چاپ می‌کند.

 

نحوه کار با رول‌های آنیلوکس چگونه است؟

رول‌های آنیلوکس در دستگاه‌های چاپ کوچک به صورت دستی راه‌اندازی می‌شوند. هنگام راه‌اندازی این رول‌ها باید از برخورد آنها با جسم سخت یا تیز جلوگیری شود؛ زیرا در این صورت سلول‌های ریزی که روی آن‌ها وجود دارد به‌شدت آسیب می‌بینند. در این صورت رنگ و مرکب به خوبی روی رول‌ها پخش نمی‌شود و خروجی چاپ از کیفیت لازم برخوردار نخواهد بود. غلتک‌های آنیلوکس معمولاً با مرکب‌های که بر پایه حلال و روغن هستند کار می‌کنند. بعد از هر بار استفاده از رول‌ها باید به خوبی و با مواد مناسب تمیز شوند در غیر این صورت مرکب‌ها در سلول‌های ریز خشک می‌شود و باعث گرفتگی آن‌ها می‌شود. برای ایجاد این سلول‌های ریز روی رول‌های آنیلوکس از دستگاه ضربه زن الماسه استفاده می‌شد؛ اما اکنون این کار توسط لیزر گراور انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: چاپ گراور چیست و چه کاربردی دارد؟

 

نیلوکس یکی از روش‌های چاپی است که در آن مرکب مورد استفاده روی یک پلیت چاپ قرار می‌گیرد

 

وظیفه غلتک آنیلوکس چیست؟

در روش آنیلوکس از غلتک‌های مخصوصی جهت انتقال مرکب از مخزن رنگ روی رول‌های آنیلوکس استفاده می‌شود. این غلتک‌ها اغلب از فلز یا سرامیک ساخته می‌شوند. کار این غلتک‌ها بر داشتن مرکب از مخزن رنگ است که گاهی به صورت مستقیم غلتک وارد مخزن می‌شود و گاهی مرکب را از روی غلتک مخزن برمی‌دارد. سپس مقدار مشخصی از مرکب را روی پلیت‌ها انتقال می‌دهد. لازم به ذکر است که روی این غلتک‌ها تعداد بی‌شماری سلول یا همان حفره‌های ریز وجود دارد که تعداد آن‌ها به 80 الی 1000 تا در هر واحد اینچ می‌رسد. تعداد این سلول‌ها بستگی به کاربردهای غلتک متفاوت است. بعد از ایجاد سلول‌ها روی سطح غلتک معمولاً به کمک لیزر سطح آنها با لایه‌های محافظتی از جنس کروم یا سرامیک پوشانده می‌شود. با این کار سلول‌ها در برابر فرسایش بسیار مقاوم می‌شوند. شکل و ساختار سلول‌ها با توجه به کاربرد آنها متفاوت است؛ اما متداول‌ترین شکل آنها که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد هرم معکوس است.

 

محاسبه حجم مرکبی که روی سطح غلتک قرار می‌گیرد

در چاپخانه‌ها برای محاسبه حجم مرکب مورد استفاده برای کارهای چاپی از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. برای تعیین حجم مرکبی که روی غلتک‌های آنیلوکس قرار می‌گیرد از فرمول خاصی استفاده می‌شود. این فرمول به صورت زیر به کار می‌رود.

: عمق سلول‌های که روی غلتک قرار دارد. D

 : مساحت سر سلول که روی سطح غلتک قرار دارد.A1

: مساحت پایین‌ترین نقطه سلول A2

برای به دست آوردن حجم سلول‌ها سه پارامتر نام‌برده‌شده را باهم جمع می‌کنیم.

D+A1+A2=حجم سلول

برای محاسبه کل مرکبی که روی سطح غلتک قرار می‌گیرد باید حجم سلول را ضربدر تعداد سلول‌های کرد که روی غلتک وجود دارد. در محاسبه حجم مرکب فرسایش سلول‌ها نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. زیرا با فرسایش سلول‌ها عمق آنها کاهش می‌یابد و این مسئله روی حجم مرکب‌ها نیز تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال کاهش 2 درصد عمق سلول‌ها در اثر فرسایش باعث کاهش 40 درصد حجم می‌شود. در چاپخانه‌ها از روش‌ها متنوعی برای تشخیص فرسودگی سلول‌ها استفاده می‌شود. یکی از راه‌های متداول استفاده از میکروسکوپ برای مشاهده میزان فرسودگی سلول‌ها است. علاوه بر این هرچقدر سطح غلتک‌ها شفاف‌تر شود به این معنی است که سلول‌های آن بیشتر فرسوده شده‌اند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که در روش آنیلوکس از رول‌ها و پلیت‌ها برای انتقال مرکب بر روی سطح چاپی مورد نظر استفاده می‌شود. ابتدا مرکب توسط غلتک‌های از جنس فلز یا سرامیک روی پلیت‌ها قرار می‌گیرند. سپس پلیت‌ها در تماس با سطح مورد نظر باعث انتقال مرکب بر روی سطح چاپی می‌شوند. در این مقاله مطالب مهمی را در مورد روش آنیلوکس بررسی کردیم اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/11/1 - 23:11:5

530

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " آنیلوکس در صنعت چاپ چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید