برای چاپ بر روی پارچه از چه رنگی استفاده می شود؟

رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در چاپ بروی پارچه هستند. در واقع کیفیت و تنوع رنگی باعث زیبایی و تأثیر گذاری چاپ روی پارچه می‌شود. چاپ روی پارچه یکی از روش‌های متداول است که به منظور تبلیغات، ایجاد طرح‌های متنوع، اطلاع رسانی و.. انجام می‌شود. روش‌های بسیار متنوعی برای ایجاد چاپ بر روی پارچه وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها از ابزارها و رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود. نکته مهمی که در انتخاب رنگ مورد استفاده در چاپ روی پارچه باید به آن توجه شود این است که باید ماندگاری رنگ بر روی پارچه زیاد باشد. رنگ‌های متنوعی برای چاپ وجود دارد که با توجه به روش انتخاب شده برای چاپ می‌توانیم از یکی از آن‌ها استفاده کنیم. چاپ سیلک یکی از روش‌های بسیار متداول برای چاپ بر روی پارچه است، که از گذشته تا کنون از آن استفاده شده است. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با رنگ مناسب برای چاپ بر روی پارچه آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

نکات مهم در انتخاب رنگ برای چاپ روی پارچه

 زمانی که می‌خواهید بر روی لباس یا هر پارچه‌ای دیگر طرح یا نوشته‌ای را ایجاد کنید، ابتدا باید رنگ مناسب را انتخاب نمایید. انتخاب رنگ برای چاپ روی پارچه به عوامل مختلفی همچون جنس پارچه، رنگ پارچه و طرح مورد نظر بستگی دارد. رنگ مورد استفاده برای پارچه‌های تیره با رنگ به کار رفته بر روی پارچه‌های روشن متفاوت است. انتخاب صحیح رنگ باعث می‌شود که کیفیت و وضوح چاپ بر روی پارچه بالاتر باشد. همچنین ماندگاری رنگ بر روی پارچه که از اهمیت زیادی برخوردار است، بستگی به جنس رنگ دارد. رنگ‌های متنوعی در بازار موجود هستند که برای چاپ بر روی پارچه مناسب هستند.

برای چاپ بر روی پارچه های تیره چه رنگی مناسب است؟

همان طور که به آن اشاره کردیم، انتخاب رنگ مناسب برای چاپ بر روی پارچه به رنگ پارچه نیز بستگی دارد. برای چاپ بر روی پارچه‌های که رنگ تیره دارند مانند مشکی یا سورمه‌ای بهتر است، که از رنگ‌های اورینت استفاده شود. رنگ‌های که از جنس اورینت هستند به راحتی در آب حل می‌شوند و بر روی پارچه‌های تیره ماندگاری خوبی دارند. تنوع رنگ اورینت زیاد است و شما می‌توانید به راحتی هر طرحی را با آن‌ها ایجاد کنید. ماندگاری این رنگ بر روی پارچه‌های تیره بالا است. همچنین به کمک این رنگ می‌توانید طرح‌های برجسته‌ای را بر روی تی‌شرت یا لباس‌های خود ایجاد کنید. رنگ اورینت بر خلاف رنگ‌های دیگر حالتی خمیری دارد. برای کار با این رنگ نیاز به مهارت است و فردی که چاپ را انجام می‌دهد باید بتواند از آن به خوبی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: روش های از بین بردن چاپ روی لباس

برای چاپ بر روی پارچه های روشن چه رنگی مناسب است؟

پارچه‌های روشن طیف گسترده‌تری نسبت به پارچه‌های تیره دارند. برای اینکه کیفیت و وضوح چاپ بر روی پارچه‌های روشن بیشتر شود، باید از رنگ مناسبی استفاده شود. از میان رنگ‌های موجود برای چاپ بر روی پارچه، رنگ‌های PVC برای چاپ بر روی پارچه‌های سفید بسیار مناسب است. تنوع رنگی در این نوع رنگ بسیار زیاد است و می‌توان از آن‌ها برای ایجاد نوشته یا طرح‌های مختلف بر روی پارچه‌های سفید استفاده کرد. ماندگاری این رنگ بر لباس‌ها یا پارچه‌های روشن بسیار زیاد است و با شستشو نیز از بین نمی‌روند.

برای چاپ ماربلینگ بر روی پارچه باید از چه رنگی استفاده شود؟

چاپ ماربلینگ، یکی از روش‌های چاپ متداول برای ایجاد طرح‌های متنوع بر روی پارچه است. این روش از چاپ به صورت دستی انجام می‌شود و روش انجام آن بسیار آسان است. برای ایجاد طرح به روش ماربلینگ بر روی پارچه باید از رنگ‌های آکریلیک استفاده شود. این نوع از رنگ به خوبی جذب پارچه می‌شود و ماندگاری زیادی دارد. همچنین بعد از اتمام کار رنگ آکریلیک خیلی سریع خشک می‌شود و باعث به هم ریختن طرح ایجاد شده نمی‌شد. تنوع رنگ‌های آکریلیک نیز زیاد است و می‌توانید طرح‌های زیبایی را به وسیله آن‌ها ایجاد کنید. نکته قابل توجه در مورد استفاده از رنگ‌های آکریلیک این است، که باید برای ماندگاری بیشتر آن‌ها و جذب بهتر رنگ بر روی پارچه ابتدا پارچه‌ها را به مواد تثبیت کننده آغشته کنید. سپس از رنگ اکریلیک برای ایجاد طرح بر روی پارچه استفاده نمایید.

رنگ‌ها یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در چاپ بروی پارچه هستند. در واقع کیفیت و تنوع رنگی باعث زیبایی و تأثیر گذاری چاپ روی پارچه می‌شود.

 

برای چاپ دیجیتال چه نوع رنگی مناسب است؟

 با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ دیجیتال علاوه بر کاغذ بر روی انواع پارچه با رنگ و جنس‌های مختلف نیز انواع طرح را می‌توان چاپ کرد. چاپ دیجیتال یکی از روش‌های کاربردی و بسیار پر طرفدار است که به کمک دستگاه‌های پیشرفته می‌تواند انواع طرح گرافیکی را بر روی پارچه یا کاغذ یا هر شیء دیگری چاپ کند. یکی از آیتم‌های مهم که بر روی کیفیت و وضوح طرح‌های دیجیتالی تأثیر می‌گذارد رنگ استفاده شده است. در چاپ دیجیتال با توجه به جنس پارچه از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود. در این روش از چاپ جوهرهای که استفاده می‌شوند از سه قسمت تشکیل می‌شوند. این سه قسمت عبارت‌اند از: رنگ، پایه حمل کننده، مواد افزودنی.

پایه حمل کنند می‌تواند آب، حلال، مایع تغییردهنده فاز یا روغن باشد. اما به طور کلی حمل کننده‌های آبی از محبوبیت بیشتری برخورد دار هستند. در چاپ دیجیتال بسته به جنس پارچه از رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود. رنگ‌های مناسب چاپ دیجیتال بر اساس جنس پارچه عبارت‌اند از:

  • برای الیاف سلولزی رنگ‌های راکتیو مناسب است.
  • برای پارچه های پلی استر رنگ‌های دیسپرس مناسب است.
  • برای الیاف پروتئینی و نایلون استفاده از رنگ‌های اسیدی گزینه مناسبی هستند.
  • رنگ های پیگمنت برای کلیه منسوجات مناسب و کاربردی هستند.

برای چاپ سلک اسکرین بر روی پارچه چه رنگ های مناسب هستند؟

روش سلک اسکرین روشی بسیار متداول برای چاپ بر روی انواع پارچه و لبس است. در این روش از چاپ انتخاب رنگ مناسب بستگی به جنس پارچه دارد. در پارچه‌های که رنگ تیره مانند مشکی، قهوه‌ای، سورمه‌ای و.. دارند استفاده از رنگ‌های اورینت و پلاستیزول گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که از رنگ‌های پلاستیزول تنها برای ایجاد طرح و شکل بر روی پارچه‌های که الیاف طبیعی دارند مانند پارچه‌های پشمی، پنبه‌ای و.. استفاده می‌شود. اگر بر روی پارچه‌های که الیاف مصنوعی دارند از این رنگ استفاده شود به دلیل همگن بودن رنگ با جنس پارچه، رنگ به خورد پارچه می رود و طرح نهایی کیفیت خود را از دست خواهد داد.

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله به آن اشاره شد، روش‌های متنوعی برای چاپ بر روی پارچه وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها از یک نوع رنگ استفاده می‌شود. انتخاب رنگ، تأثیر بسزای بر روی کیفیت و نتیجه چاپ بر روی پارچه دارد. ما در این مقاله رنگ مناسب برای پارچه‌های تیره و روشن، رنگ مناسب برای چاپ ماربلینگ، رنگ مناسب برای چاپ دیجیتال و رنگ مناسب برای چاپ سلک را بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

 

1401/7/27 - 10:11:44

6244

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "برای چاپ بر روی پارچه از چه رنگی استفاده می شود؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید