تفاوت چاپ پلات لمینت و اکوسالونت چیست؟

امروزه با توجه به گسترش تبلیغات شرکت‌ها و برندهای مختلف برای معرفی و بازاریابی خدمات و محصولات خود از روش‌های چاپی متنوعی استفاده می‌کنند. هر کدام از این روش‌های دارای کسری تفاوت و شباهت هستند که باعث می‌شود ویژگی‌های آنها منحصربه‌فرد باشد و برای کارهای مختلفی از آنها استفاده شود. کیفیت و کاربرد انواع چاپ‌ها با هم یکسان نیست به همین دلیل افراد باید قبل از انتخاب یک روش چاپی با ویژگی‌های آن به طور کامل آشنا شوند. با این کار آنها می‌توانند بهترین روش ممکن را برای خود انتخاب کنند. چاپ پلات لمینت و اکوسالونت دو تا از روش‌های چاپی معروف در تبلیغات هستند که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو روش تفاوت‌های زیادی با هم دارند به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که کاربرد و کیفیت آنها کاملاً با هم متفاوت است. افراد بعد از آشنایی با هر کدام از این دو روش چاپی می‌توانند با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با تفاوت چاپ پلات لمینت و اکوسالونت آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا با این دو چاپ بیشتر آشنا شوید.

 

آشنایی با چاپ پلات لمینت

چاپ پلات لمینت یکی از روش‌های چاپی پر طرف‌دار برای انواع تبلیغات است که طرف‌داران زیادی دارد. این روش چاپی همان چاپ عریض است که بیشتر برای چاپ بنرها و پوسترهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای چاپ در اندازه‌های بزرگ از دستگاه‌های چاپگر مخصوصی استفاده می‌شود که می‌توانند هر طرحی را با کیفیت و وضوح بسیار بالایی چاپ کنند. در این روش چاپی عرض بنرها یا پوسترهای چاپ شده یک الی یک و نیم متر است و برای افزایش مقاومت آنها از پوشش لمینت بر روی آنها استفاده می‌شود. پوشش لمینت که انواع مختلفی دارد باعث می‌شود که مقاومت کارهای چاپ شده در برابر پارگی، رطوبت، تابش نور خورشید و... افزایش پیدا کند. به همین دلیل نیز می‌توان گفت که چاپ پلات لمینت یک چاپ بسیار مقاوم است که می‌توان از آن برای چاپ بنرها و کارهای که در فضای بیرون نصب می‌شوند استفاده کرد. دستگاه‌های چاپگری که برای این نوع چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توانند با جوهرهای حلال در آب نیز کار کنند. به همین دلیل این چاپ بسیار مقرون به صرفه است و برای تبلیغات بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. طول کارهای چاپ شده با روش چاپ پلات لمینت نامحدود است و افراد می‌توانند از آن برای چاپ در طول‌های خیلی بزرگ نیز استفاده کنند. بیشترین کاربرد این روش برای چاپ پوستر و بنر تبلیغاتی است.

 

آشنایی با چاپ اکوسالونت

در گذشته چاپ سالونت یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپی برای تبلیغات بود و طرف‌داران بسیار زیادی داشت؛ اما به دلیل مضر بودن جوهرهای آن به‌مرورزمان استفاده از این روش کم‌رنگ شد تا جایی که با تولید جوهرهای اکوسالونت این روش دوباره مورد استفاده قرار گرفت. چاپ اکوسالونت یکی از چاپ‌های بسیار با کیفیت است که با جوهرهای خاصی قابل‌انجام است. جوهرهای اکوسالونت در برابر عوامل بیرونی مانند تابش نور خورشید، رطوبت، هوا و.. بسیار مقاوم هستند و کیفیت خود را از دست نمی‌دهند. به همین دلیل از این روش چاپی برای چاپ انواع بنرهای و پوسترهای استفاده می‌شود که در فضای بیرون نصب می‌شوند. یکی از معایب بزرگ این روش چاپی این است که جوهرهای آن خیلی دیر خشک می‌شوند و به همین دلیل پروسه چاپ کمی طولانی‌تر می‌شود. با این وجود می‌توان از آن برای چاپ بر روی انواع متریال‌های مختلف مانند پارچه، شیشه، چوب، پلاستیک، کاغذ و.. استفاده کرد. لازم به ذکر است که از چاپ اکوسالونت برای چاپ انواع بنرهای نمایشگاهی، کاغذ دیواری، چاپ بر روی بوم‌های نقاشی و.. استفاده می‌شود. کارهای چاپ شده با این روش چاپی در برابر خراش و ساییدگی نیز بسیار مقاوم هستند.

 

 

در گذشته چاپ سالونت یکی از پرکاربردترین روش‌های چاپی برای تبلیغات بود و طرف‌داران بسیار زیادی داشت

 

 

تفاوت چاپ پلات لمینت و اکوسالونت

  همان‌طور که قبلاً به ان اشاره کردیم دو روش چاپ پلات لمینت و اکوسالونت با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند. بر خلاف تصور تفاوت این دو روش چاپی در دستگاه‌های چاپگر آنها نیست؛ بلکه در جوهری است که برای چاپ استفاده می‌شود. جوهرهای مختلفی برای چاپ وجود دارد که از لحاظ ویژگی با هم متفاوت هستند. به همین دلیل نیز باعث می‌شود که کارهای چاپ شده نیز کیفیت متفاوتی داشته باشند. در روش چاپ اکوسالونت از جوهرهای اکوسالونت استفاده می‌شود که برای محیط زیست آسیب‌زا نیستند. برای چاپ پلات لمینت نیز از جوهرهای حلال در آب استفاده می‌شود که این نوع جوهرها از قیمت ارزان‌تری برخوردار هستند. با توجه به این نکته کارهای چاپ شده در چاپ اکوسالونت نیازی به پوشش لمینت ندارند و با این وجود مقاومت خوبی در برابر نور خورشید، خش و ساییدگی دارند. در صورتی که در روش چاپ پلات لمینت همان‌طور که از اسمش پیدا است از یک‌لایه پوشش لمینت برای افزایش مقاومت کارهای چاپ شده استفاده می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌های عمده‌ای که بین این دو روش چاپی وجود دارد این است که جوهرهای اکوسالونت برای خشک‌شدن نیاز به زمان بیشتری نسبت به جوهرهای حلال در آب دارند. به همین دلیل نیز پروسه چاپ اکوسالونت کمی طولانی‌تر است. به همین دلیل برای کارهای فوری و تیراژ بالا بهتر است که از چاپ پلات لمینت استفاده شود.

 لازم به ذکر است که از هر دوی این روش‌های چاپی برای چاپ انواع بنرها، پوسترها، کاغذ دیواری و.. در عرض و طول زیاد استفاده می‌شود. افرادی که قصد دارند از این دو روش برای چاپ استفاده کنند باید قبل از هر اقدامی نیازهای خود را مورد بررسی قرار دهند. سپس با توجه به بودجه و نیاز خود یکی از این دو روش را انتخاب کنند. هر دو روش دارای کسری معایب و مزایا هستند و با این وجود در صنعت چاپ جایگاه ویژه‌ای دارند.

بیشتر بخوانید: چاپ اکوسالونت چیست؟

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ پلات لمینت و اکوسالونت دو تا روش چاپی پر طرف‌دار هستند که از آنها برای چاپ در ابعاد بزرگ استفاده می‌شود. این دو روش چاپی تفاوت‌های عمده‌ای با یکدیگر دارند. از جمله این تفاوت‌ها می‌توانیم به متفاوت بودن جوهرهای استفاده شده اشاره کنیم. همچنین هزینه چاپ و مقاومت این دو روش نیز باهم یکسان نیست. به طور کلی ما در این مقاله دو روش چاپ پلات لمینت و اکوسالونت را بررسی و تفاوت بین آنها را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری دارید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/2/21 - 8:51:26

278

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "تفاوت چاپ پلات لمینت و اکوسالونت چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید