لت کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ یکی از ابزارهای پر کاربرد برای تبلیغات است. بیشتر کسب و کارهای بزرگ و کوچک از آن برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. با توجه به کاربرد گسترده‌ای که دارند آنها را در ابعاد و اندازه‌های مختلفی طراحی و چاپ می‌کند. لت کاتالوگ به صفحاتی از این ابزار گفته می‌شود که به‌وسیله تا شد از هم جدا می‌شوند. این گونه کاتالوگ‌ها برای اتصال صفحات به صحافی‌کردن نیازی ندارند. هزینه طراحی و چاپ کاتالوگ‌ها بسیار مقرون به‌صرفه است و افراد می‌توانند با کمترین هزینه تبلیغات خوبی داشته باشند. طراحی و چاپ آن‌ها تأثیر زیادی بر مخاطبان دارد و به همین دلیل باید در این موردتوجه خاصی شود. افراد باید با توجه به نیاز خود از کاتالوگ‌های مختلفی استفاده کنند. آشنایی با انواع لت کاتالوگ به افراد کمک می‌کند که بهترین نوع را با توجه به نیاز خود انتخاب کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با لت کاتالوگ بیشتر آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

کاتالوگ‌ها بر اساس تعداد لت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

با توجه به کاربرد و تأثیر گذاری این ابزار بر روی مشتریان یک کسب و کار افراد زیادی به دنبال طراحی و چاپ آن هستند. اگر طراحی و چاپ کاتالوگ به صورت اصولی انجام شود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر روی مخاطبان داشته باشد. کاتالوگ‌ها بر اساس اندازه، ابعاد، کاربرد و تعداد لت‌ها به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. معمولاً با توجه به میزان محتوای که قرار است در داخل کاتالوگ نوشته شود آنها را در انواع دولت، سه لت یا چهار لت طراحی و چاپ می‌کنند. بیشتر از این تعداد لت باعث می‌شود که گیرایی و تأثیر گذاری این ابزار به شدت کاهش یابد. زیرا زمانی که مطالب و محتوای نوشته شده در داخل آنها زیاد باشد مخاطب برای خواندن آن به وقت زیادی نیاز خواهد داشت. همین باعث سررفتن مخاطب و اجتناب آنها از خواندن می‌شود. از این رو آنها یا کاتالوگ را دور می‌اندازند یا آن را تا کرده و خواندن محتوا را به وقت دیگری موکول می‌کنند. به همین دلیل بهترین است که برای ارائه مطالب بیشتر از سایر انواع روش‌های چاپی؛ مانند کاتالوگ‌های دفترچه‌ای استفاده شود. در این نوع کاتالوگ‌ها مطالب و محتوای بیشتری نوشته می‌شود.

 

انواع مدل تا کردن کاتالوگ‌ها با لت‌هایی مختلف

برای تأثیر گذاری بیشتر کاتالوگ‌ها برخی از افراد از ایده‌های خلاقانه‌ای استفاده می‌کنند. استفاده کردن از هر ایده تازه‌ای باعث جلب توجه مشتریان و افزایش تأثیر گذاری این ابزار می‌شود. کاتالوگ‌ها با توجه به مدل تا کردن صفحات در انواع مختلفی طراحی و چاپ می‌شوند. رایج‌ترین روش تا کردن این ابزار به صورت آکاردئونی است. در این روش تا کردن کاتالوگ‌ها دو لت دارای چهار صفحه مجزا و کاتالوگ‌های سه لت به شش صفحه مجزا تقسیم می‌شوند. سه لت نامه‌ای نیز یک مدلی بسیار ساده‌تر برای تا کردن کاتالوگ‌های رسمی‌تر است. در این روش تا کردن لت‌های کناری روی لت میانی تا می‌شوند و هر کدام از لت‌ها به تنهایی می‌توانند روی لت میانی را بپوشانند.

کاتالوگ‌ها بر اساس تعداد لت‌های که دارند به انواع زیر تقسیم می‌شوند.

کاتالوگ دو لت

همانطور که قبلاً به آن اشاره کردیم کاتالوگ‌ها را بر اساس میزان محتوای که قرار است در داخل آنها نوشته شود در اندازه‌های مختلفی می‌سازند. کاتالوگ‌های دولت یکی از انواع کاتالوگ‌های رایج است که به وسیله یک خط تا به دو صفحه مجزا تقسیم شده اند. این کاتالوگ برای ارائه محتواهای کم بسیار مناسب هستند. اگر طراحی و چاپ آنها با کیفیت باشد می‌توانند تأثیر بسیار خوبی بروی مشتریان یک کسب و کار داشته باشد. برای طراحی و تأثیر گذاری آنها بهتر است که از طرح‌های خلاقانه استفاده شود. همچنین نوع کاغذی که برای چاپ آنها انتخاب می‌شود تأثیر زیادی بر روی جذابیت آنها دارد. از این رو بهتر است که از کاغذهای ضخیم و با کیفیتی مانند کاغذهای کلاسور برای چاپ آنها استفاده شود. برای نوشتن مطالب تبلیغاتی این نوع کاتالوگ بسیار کاربردی است.

کاتالوگ سه لت

یکی دیگر از انواع کاتالوگ‌های رایج، کاتالوگ سه لت است. در این نوع صفحات به کمک دو تا خط تا به سه لت تقسیم می‌شود. برای نوشتن محتواهای طولانی این نوع کاتالوگ گزینه مناسبی هستند. برای طراحی و چاپ آنها باید از مطالب و عکس‌های جذاب استفاده شود. تا بتوانند نظر مخاطب را به خود جلب کنند. در غیر این صورت به دلیل زیاد بودن محتوا افراد هنگام خواندن آن حوصله‌شان سر می‌رود.

 

یکی دیگر از انواع کاتالوگ‌های رایج، کاتالوگ سه لت است

 

کاتالوگ چهار لت

این نوع کاتالوگ نسبت به دو نوع دیگر بسیار رایج نیست و تنها در واقع خیلی ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که مطالب به حدی زیاد باشد که در کاتالوگ سه لت جا نشود از این نوع کاتالوگ استفاده می‌شود. برای جذابیت بیشتر این نوع بهتر است از طرح‌های جدید و کاملاً خلاقانه استفاده شود. با این کار مخاطب بیشتر ترغیب می‌شود که مطالب را بخواند. لازم به ذکر است که این کاتالوگ بیشتر به عنوان دفترچه راهنما مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای موارد تبلیغاتی بهتر است از کاتالوگ‌های دو لت که مطالب کمتری دارند استفاده شود.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع کاتالوگ و تفاوت آنها

 

برای چاپ کاتالوگ به چه نکاتی باید توجه شود؟

برای اینکه یک کاتالوگ تأثیر گذار باشد و بتواند توجه مشتریان را به خود جلب کند باید هنگام طراحی و چاپ آن به نکات مهمی توجه شود. با این کار کسب و کار می‌توانند از طریق طراحی و چاپ کاتالوگ مشتریان و فروش خود را افزایش دهند. از جمله نکاتی که باید به آن‌ها توجه شود عبارت است از:

  • قبلاً از انجام طراحی باید با توجه به میزان محتوا اندازه کاتالوگ انتخاب شود. معمولاً برای چاپ کاتالوگ‌های دو لت یا سه لت از کاغذهای با اندازه‌های A5 یا A4 استفاده می‌شود.
  • سپس با توجه به سلیقه و نیاز مشتری روکش لمینت آن انتخاب می‌شود. لمینت‌ها به دو صورت براق و مات روی کاتالوگ‌ها قرار می‌گیرند.
  • با توجه به نیاز مشتری باید طرح مورد نظر در برنامه‌های گرافیکی ماند فتوشاپ طراحی و از آن خروجی گرفته شود. خروجی فایل بهتر است به صورت پی‌دی‌اف باشد؛ زیرا این فرمت در همه چاپخانه‌ها قابل چاپ‌شدن است.
  • از رنگ‌ها و طرح‌های جذاب برای صفحات یک کاتالوگ استفاده شود. با این کار تأثیر گذاری آن بیشتر می‌شود.
  • با توجه به تعداد لت‌ها باید از محتوای مناسب استفاده شود.
  • فونت نوشته‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که به راحتی توسط مشتریان قابل رویت باشد و آنها زمان خواندن کاتالوگ با مشکل مواجه نشوند.
  • برای چاپ بهتر است از روش چاپ دیجیتال که کیفیت و وضوح خوبی دارد استفاده شود.
  •  

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگویم که کاتالوگ لت به‌نوعی کاتالوگ گفته می‌شود که صفحات آن از طریق تا شدن از هم جدا می‌شوند. این نوع کاتالوگ برای تبلیغات بسیار مناسب است. همه کسب و کارهای بزرگ و کوچک به دلیل مقرون به‌صرفه‌بودن این روش می‌توانند از آن استفاده کنند. در این مقاله انواع کاتالوگ لت و کاربرد آن‌ها را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به همه سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/1/12 - 19:38:33

578

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "لت کاتالوگ چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید