لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

در صنعت چاپ برای محافظت و افزایش دوام طرح‌های چاپ شده بر روی کاغذ و مقوا یک لایه نازک پلاستیکی بر روی آن‌ها اعمال می‌کنند. به این لایه پلاستیکی که برای محافظت و زیبایی بیشتر محصولات چاپ استفاده می‌شود لمینت گفته می‌شود. لمینت‌ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و از آنها اغلب برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود. از کاربردهای خوب لمینت می‌توانیم به مواردی مانند چاپ کارت ویزیت، چاپ تراکت، چاپ بسته‌بندی محصولات و.. اشاره کرد. لازم به ذکر است که لمینت‌های به دو صورت براق و مات قابل اعمال بر روی سطوح کاغذی و مقوایی هستند. معمولاً نوع مات آن نسبت به نوع براق از زیبایی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل قیمت آن نیز بیشتر است. با این وجود هر کدام از انواع لمینت دارای کاربرد خاصی هستند و از آنها در جاهای مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با لمینت و کاربرد آن در صنعت چاپ آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

لمینت چیست؟

در صنعت چاپ اعمال هر سطح بر روی سطح دیگر را لمینت می‌گویند. به عنوان مثال اعمال لایه نازک پلاستیکی بر روی کارت ویزیت‌ها برای افزایش دوام و ماندگاری چاپ و همچنین زیباتر شدن ظاهر کارت ویزیت نوعی لمینت کاری است. معمولاً لمینت کاری برای افزایش ماندگاری کارهای چاپ شده در برابر نور و رطوبت انجام می‌شود. گاهی در صنایع مختلف برای زیباتر کردن ظاهر جعبه محصولات از یک لایه نازک مقوا برای لمینت کردن سطح کارتون جعبه‌ها استفاده می‌شود. برای لمینت کاری بیشتر از لایه‌های نازک مقوا و پلاستیک استفاده می‌شود. گاهی اوقات تنها یک طرف کار چاپ شده لمنیت می‌شود و گاهی اوقات برای افزایش دوام و ماندگاری بیشتر هر دو طرف کار را لمینت کاری می‌کنند. برای افزایش دوام و جلوگیری از پاره شدن جعبه‌های کارتنی معمولاً از مقوا و لایه پلاستیکی به صورت هم زمان برای لمینت کاری استفاده می‌شود.

 

کاربردهای لمینت در صنایع مختلف

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم لمینت‌ها کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و از آن‌ها برای افزایش دوام و زیباتر شدن کارهای چاپ شده استفاده می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که از لمینت کاری برای کارهای زیر استفاده می‌شود.

لمینت‌ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند و از آنها اغلب برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود.

 

استفاده از لمینت برای چاپ جعبه‌های کارتنی

در صنایع مختلف برای تولید جعبه‌های کارتنی برای بسته بندی محصولات بر روی آن‌ها طرح‌های را چاپ می‌کنند. برای افزایش دوام و ماندگاری این جعبه‌ها معمولاً از لایه‌های مقوایی و پلاستیکی برای لمینت کردن آنها استفاده می‌شود. با لمینت کردن این جعبه‌ها دوام آنها در برابر رطوبت، دما و پارگی بیشتر می‌شود. همچنین به کمک روکش‌ها پلاستیکی براق قسمت بیرونی جعبه‌ها زیباتر دیده می‌شود.

استفاده از لمینت برای چاپ جلد کتاب‌ها

گاهی اوقات برای افزایش دوام و ماندگاری جلد کتاب‌ها از لمینت استفاده می‌کنند. جلد کتاب چند لایه که لمینت کاری شده است در برابر رطوبت و پارگی مقاوم‌تر می‌شود. همچنین این جلدها از زیبایی بیشتری برخوردار هستند و طرح‌های چاپ شده بر روی آنها کیفیت و وضوح بهتری دارند. استفاده از لمینت برای چاپ جلد کتاب طرف‌داران بسیار زیادی دارد و اغلب ناشران از آن استفاده می‌کنند. با این کار از کثیف‌شدن جلد کتاب‌ها نیز جلوگیری می‌شود.

از لمینت برای چاپ جعبه‌های تزئینی استفاده می‌شود

برای زیباتر کردن جعبه‌های تزئینی و جعبه‌های کادویی از لمینت کردن آنها استفاده می‌شود. با این کار ظاهر جعبه‌ها زیباتر و شیک‌تر دیده می‌شود.

برای چاپ باکیفیت و زیباتر عکس‌ها از لمینت استفاده می‌شود

در عکاسی‌ها برای زیباتر دیده‌شدن عکس‌های چاپ شده بر روی آن‌ها را با لایه‌های پلاستیکی لمینت کاری می‌کنند. با این کار رنگ‌های چاپ شده باکیفیت و وضوح بالاتری دیده می‌شوند. همچنین با لمینت کاری دوام و ماندگاری آنها در برابر رطوبت، نور و پارگی بیشتر می‌شود.

برای تولید جعبه‌های مقوایی از لمینت استفاده می‌شود

برای بسته بندی بسیاری از محصولات خوراکی از جعبه‌های مقوایی استفاده می‌شود. از آنجایی که اغلب محصولات خوراکی در یخچال نگه‌داری می‌شوند از لمینت برای محافظت از جعبه‌های مقوایی در برابر رطوبت استفاده می‌شود. با این کار هم بسته بندی محصولات زیباتر می‌شود و هم دوام آن‌ها بیشتر می‌شود. همان‌طور که می‌دانید بسته بندی محصولات نقش به سزایی در فروش آنها و جلب اعتماد مشتریان دارد. به همین دلیل شرکت‌های تولید کنند همواره برای بسته بندی محصولات خود از بهترین روش‌ها استفاده می‌کنند. کیفیت و زیبایی بسته بندی محصولات نشان‌دهنده کیفیت و مرغوبیت کالاهای درون آن‌ها است. برای لمینت این جعبه‌ها معمولاً از لایه‌های نازک پلاستیک استفاده می‌شود.

برای زیباتر کردن بروشور و کاتالوگ از لمینت استفاده می‌شود

یکی دیگر از کاربردهای لمینت استفاده از آن برای چاپ کاتالوگ و بروشورهای تبلیغاتی است. بروشور و کاتالوگ دو ابزار مهم برای تبلیغات کسب و کارها هستند و معمولاً شرکت‌ها و برنده‌های معروف نیز از آنها استفاده می‌کنند. طراحی و ظاهر آنها تأثیر بسزایی در جلب نظر مشتریان و افزایش فروش یک کسب و کار دارد. به همین دلیل صاحبان برند و شرکت‌ها برای افزایش زیبایی و کیفیت طرح‌های چاپ شده بر روی کاتالوگ‌ها و بروشورها از لمینت‌های براق، مات یا مخملی بر روی آنها استفاده می‌کنند. لمینت‌ها مات ظاهری زیباتر و شیک‌تر به کاتالوگ یا بروشورها می‌دهند. همچنین لمینت‌های مخملی نیز در چند سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و استفاده از آن‌ها زیبایی محصولات چاپ شده را دو چندان می‌کند.

 

 

انواع روش لمینت کردن در صنعت چاپ کدام‌اند؟

با افزایش روز افزون استفاده از محصولات چاپ شده در صنایع مختلف نیاز به چاپ‌های با کیفیت و با دوام بیشتر شده است. یکی از راه‌های متداول برای افزایش کیفیت و دوام محصولات چاپ شده بر روی کاغذ یا مقوا استفاده از لمینت است. لمینت‌ها انواع مختلفی دارند و اصلی‌ترین کاربرد آنها افزایش دوام و کیفیت چاپ است. برای لمینت کاری از مواد مختلفی مانند لایه‌های پلاستیکی نازک، کاغذ، مقوا و.. استفاده می‌شود. با توجه به نوع مواد مورد استفاده لمینت‌ها را به چند نوع تقسیم می‌کنند. انواع روش لمینت عبارت‌اند از:

لمنیت کاغذ به کاغذ

در لمینت کاغذ به کاغذ معمولاً دو لایه کاغذ را به هم می‌چسبانند تا یک لایه ضخیم‌تر ایجاد شود. با این کار دوام کاغذهای چاپ شده در برابر پارگی افزایش می‌یابد. برای مثال برای چاپ برخی از کارت ویزیت‌ها دو لایه مقوا را به کمک چسب مخصوص روی هم می‌چسبانند. با این کار یک کارت ویزیت برجسته که از زیبایی و دوام بیشتری برخوردار است تولید می‌شود.

لمینت کارتن

برای محافظت از کارتن‌ها در برابر رطوبت و پارگی از لمینت کردن آنها استفاده می‌شود. با این کار کارتن‌ها علاوه بر زیباتر دیده شدن تا حدود زیادی ضد آب نیز می‌شوند. همچنین با این روش طرح‌های چاپ شده بر روی کارتن تا مدت‌های طولانی کیفیت و وضوح خود را از دست نمی‌دهند. برای این کار طرح مورد نظر را بر روی ورقه‌های نازک مقوا چاپ می‌کنند و سپس آن را به کمک چسب مخصوص بر روی سطح کارتن می‌چسبانند. گاهی اوقات برای افزایش دوام و ماندگاری بیشتر بر روی کارتن لمینت شده از یک لایه روکش پلاستیکی نیز استفاده می‌شود.

 

برای لیمنت کاری سطح محصولات چاپ شده از دو نوع لمینت سرد و گرم استفاده می‌شود.

 

انواع روکش لمینتی کدام‌اند؟

برای لیمنت کاری سطح محصولات چاپ شده از دو نوع لمینت سرد و گرم استفاده می‌شود. هر کدام از این روکش‌ها دارای یکسری ویژگی و مزایا هستند و در صنایع مختلف از هر دو نوع استفاده می‌شود. روکش‌های گرم به آن دسته از روکش‌ها گفته می‌شود که برای چسبیدن بر روی سطح محصولات چاپ شده باید آن‌ها را به وسیله دستگاه لمینت کاری گرم کرد. تا زمانی که این روکش‌ها گرم نشوند بر روی هیچ سطحی نمی‌چسبند. معمولاً از این نوع روکش‌ها برای لمینت کاری چاپ‌های با ابعاد بزرگ استفاده می‌شود.

نوعی دیگر از روکش‌ها که به روکش‌های سرد معروف‌اند برای چسبیدن بر روی سطوح چاپ نیازی به گرم‌شدن ندارند. معمولاً این روکش‌ها به صورت لایه‌های بسیار نازک پلاستیکی هستند که به آن‌ها سلفون نیز گفته می‌شود. برای لمینت کاری سطوح مختلف با روکش‌های سرد از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. استفاده از این روکش‌ها ظاهر و جلوه زیباتری به کارهای چاپ شده می‌دهد و معمولاً برای لمینت کارهای هنری، جعبه‌های تزئینی و.. از آن استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که قیمت روکش‌های سرد از روکش‌های گرم بیشتر است. لمینت سرد بیشتر برای کارهای استفاده می‌شود که حرارت به آنها آسیب می‌زند و کیفیت چاپ را از بین می‌برد.

انواع روکش‌های سرد و گرم لمینت در چند نوع زیر وجود دارند.

لمینت‌های براق

لمینت‌های براق جلوه‌ای زیبا و درخشان به سطح کاغذ یا مقوای چاپ شده می‌دهد. معمولاً این نوع از لمینت‌ها برای افزایش کیفیت و وضوح رنگ‌های چاپ شده استفاده می‌شوند. کارهای که بر روی آن از لمینت براق استفاده شده است درخشش بیشتری دارند و دوام آن‌ها نیز بسیار بیشتر از کارهای معمولی است. لمینت‌های براق به دو صورت سرد و گرم موجود هستند و می‌توان از آن‌ها بر روی هر سطحی استفاده کرد. معمولاً برای چاپ جعبه محصولات، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور و.. از لمینت‌های براق استفاده می‌شود.

لمینت‌های مات

لمینت‌های مات جلوه‌ای زیبا، خاص و شیک به محصولات چاپ شده می‌دهند. این نوع از لمینت‌ها از انعکاس نور جلوگیری می‌کنند و ظاهری زیبا و تمیز به کارهای چاپ شده می‌دهند. برای کارهای چاپ شده با رنگ‌های تیره مانند سیاه، خاکستری، سرمه‌ای و.. استفاده از لمینت مات گزینه بهتری است و می‌تواند ظاهری شیک به محصولات بدهد. اثر انگشت افراد بر روی کارهای که از لمینت مات استفاده کرده‌اند دیده نمی‌شود. معمولاً روکش‌های گرم به صورت مات بر روی کارهای چاپ شده قرار می‌گیرند.

لمینت مخملی

لمینت‌های مخملی نوعی لمینت مات هستند که سطح آن‌ها حالتی مخملی دارد و زمانی که افراد به سطح آن‌ها دست می‌زنند حالتی نرم دارند. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که سطح لمینت‌های مخملی چیزی شبیه به پوست هلو است. این نوع لمینت‌ها در چند سال اخیر بسیار محبوب و پر طرف‌دار شده‌اند. استفاده از آن‌ها زیبایی خاصی به کارهای چاپ شده می‌بخشد. معمولاً از نوع لمینت برای افزایش زیبایی و دوام جعبه‌های تزئینی، کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور و.. استفاده می‌شود.

لمینت ضد خش

لمینت‌های ضد خش نوعی دیگر از لمینت هستند که از آن‌ها برای افزایش دوام طرح‌های چاپ شده بر روی جعبه‌های کاغذی محصولات آرایشی، کاتالوگ، بروشور و... استفاده می‌شود. این نوع از لمینت کاغذ یا مقوای چاپ شده را در برابر هر گونه خراش و آسیب محافظت می‌کند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که لمینت‌ها روشی مؤثر برای افزایش کیفیت و دوام محصولات چاپ شده هستند. در صنایع مختلف از لمینت کاری برای افزایش دوام بسته بندی محصولات، افزایش کیفیت و وضوح طرح‌ها چاپ شده، ضد آب کردن بسته بندی محصولات و.. استفاده می‌شود. لمینت‌ها در چهار نوع براق، مات، مخملی و ضد خش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله به طور کامل شما را با انواع لمنیت و کاربرد آن‌ها در صنایع مختلف آشنا کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به همه سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/22 - 14:23:39

586

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید