معرفی انواع پاکت

استفاده از پاکت‌های بسته بندی بخشی جدای نا پذیر از زندگی ما شده است. به طوری که محال است به یک فروشگاه برویم و چیزی خریداری کنیم و از یک پاکت برای حمل ان استفاده نکنیم. پاکت‌ها در انواع جنس‌ها و اندازه‌های بسیار متنوعی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه استفاده از پاکت‌ها پلاستیکی بسیار رایج است. معمولاً از این نوع برای حمل انواع لوازم و وسیله‌های مختلف استفاده می‌شود. با افزایش اهمیت تبلیغات در پیشرفت کسب و کارها امروزه از انواع چاپ‌ها بر روی پاکت‌ها استفاده می‌شود تا علاوه بر حمل وسایل توسط مشتری تبلیغی نیز برای کسب و کار مربوطه باشد. این محصول را از متریال‌های مختلفی مانند پارچه، پلاستیک، کاغذ، مقوا و.. می‌سازند. معمولاً پاکت‌های کاغذی بیشتر برای بسته بندی کادو و هدیه کاربرد دارند. علاوه بر این موارد افراد از پاکت‌ها مختلف برای ارسال نامه و مرسولات خود از طریق پست نیز استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با انواع چاپ پاکت‌ و کاربرد آنها در زندگی روزمره آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اهمیت استفاده از انواع پاکت‌ها

بدون شک همه ما روزانه با انواع پاکت‌ها مواجه می‌شویم در ابعاد، شکل، رنگ و جنس متفاوت ساخته شده‌اند. اهمیت استفاده از پاکت‌ها زمانی بیشتر احساس می‌شود که چیزی خریده باشیم؛ ولی بسته بندی آن مناسب نباشد و به همین دلیل در وسط راه با پاره شدن پاکت و افتادن وسیله‌هایمان مواجه شویم. به همین دلیل بسیار مهم است که از پاکت‌ها مناسب برای حمل وسایل استفاده شود. معمولاً پاکت‌ها با توجه به جنس و سایزی که دارند برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده نامناسب از آنها می‌تواند مشکلاتی مانند شکستگی، خراب شدن و له‌شدن، گم‌شدن و... را به همراه داشته باشد. با توجه به جنس محصولات باید از پاکت‌ها مناسب استفاده شود تا این مشکلات در حین حمل کالاها به وجود نیاید.

 

انواع پاکت‌های بسته بندی کدام‌اند؟

همان‌طور که به آن اشاره کردیم پاکت‌ها در انواع و روش‌های مختلفی تولید  می‌شوند که چاپ دیجیتال یکی از مرسوم‌ترین روش‌هاست. پاکت‌های کاغذی جزو پاکت‌های پرکاربرد و مهم هستند که برای ارسال بسته‌های پستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پاکت‌ها دارای جنس‌ها مختلفی هستند و به همین دلیل برای بسته بندی کالاهای متنوع مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال پاکت‌های نامه یا پاکت پستی با توجه به محتوایی که قرار است در آن قرار بگیرد می‌توانند ساده، حباب‌دار یا متالایز باشند. هر کدام از این پاکت‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند و برای حمل کالاهای خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پاکت‌های حباب‌دار برای حمل کالاهای استفاده می‌شود که در برابر ضربه و فشار حساس هستند. پاکت‌ها متالایز نیز به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل برای بسته بندی محصولاتی که به رطوبت حساس هستند استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که انواع پاکت‌ها را بر اساس جنس، طرح و مدل به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌کنند.

 

انواع پاکت بسته بندی بر اساس طرح و مدل

پاک‌های بسته بندی در طرح‌ها و مدل‌های مختلفی تولید می‌شوند. به همین دلیل از قابلیت شخصی‌سازی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل این پاکت‌ها وسیله بسیار مناسبی برای تبلیغات نامحسوس شرکت‌ها و برندها هستند. به طوری که بیشتر شرکت‌ها یا برندها برای بازاریابی و معرفی محصولات خود بر روی این پاکت‌ها انواع طرح‌ها و اطلاعات را چاپ می‌کنند. انواع پاکت‌ها بر اساس طرح و مدل به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

پاکت بسته بندی پستچی

پاکت‌های پستچی دارای کادری مخصوص برای نوشتن آدرس گیرنده و فرستنده هستند. از این پاکت‌ها می‌توان برای ارسال انواع نامه رسمی، اداری، سازمان‌ها و.. استفاده کرد. برخی از آنها دارای اندازه و سایز بزرگ‌تری هستند و برای بسته بندی و ارسال کالاهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاکت بسته بندی ساده

پاکت بسته بندی ساده دارای شکل و ظاهری مانند پاکت‌های پستی هست با این تفاوت که برای کاربردهای متفاوت‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً از این پاکت‌ها برای ارسال کارت دعوت‌نامه استفاده می‌شود. برخی از افراد از آن برای دادن هدیه نقدی نیز استفاده می‌کنند.

پاکت بسته بندی مربعی

پاکت‌های بسته بندی مربع دارای شکل هندسی متفاوت‌تری از سایر پاکت‌ها هستند. علاوه بر این کاربرد آنها نیز متفاوت‌تر است. از آنها معمولاً بر ای بسته بندی دی‌وی‌دی یا سی دی استفاده می‌شود. از ابعاد بزرگ‌تر این پاکت‌ها می‌توان برای بسته بندی کالاهای دیگر استفاده کرد.

پاکت بسته بندی کتاب و کاتالوگ

از این پاکت‌ها برای بسته بندی کتاب و کاتالوگ استفاده می‌شود و شبیه به پاکت‌ها تجاری هستند. از آنها برای ارسال کالاهای فرهنگی مانند کتاب و مجله و.. استفاده می‌شود. بسیار از کسب و کارها و مؤسسات مختلف از این نوع پاکت‌ها برای ارسال انواع کاتالوگ و مجله از این مدل پاکت استفاده می‌کنند.

 

از پاکت بسته بندی کتاب و کاتالوگ برای ارسال انواع کاتالوگ و مجله از این مدل پاکت استفاده می‌کنند

 

پاکت بسته بندی تجاری

پاکت‌های تجاری از لحاظ اندازه از پاکت‌های ساده و پستی بزرگ‌تر هستند. معمولاً از این مدل پاکت‌ها برای بسته بندی و ارسال انواع کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فروشگاه‌های مانند قنادی‌ها خشکبارها، کتاب‌فروشی‌هاا، بوتیک‌ها و.. با چاپ انواع تبلیغات روی این پاکت‌ها از آنها به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. این نوع از پاکت در برابر پارگی مقاومت خوبی دارند و به راحتی پاره نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه طراحی پاکت نامه همراه با ایده های خلاقانه

 

انواع پاکت بسته بندی بر اساس جنس

یکی دیگر از بسته بندی‌های کاغذ بر اساس جنس آنها انجام می‌شود. پاکت‌های بسته بندی از لحاظ جنش کاغذ در انواع مختلفی تولید می‌شوند. انواع پاکت بر اساس جنس عبارت است از:

پاکت سفید

پاکت سفید از کاغذسفید با کیفیت ساخته می‌شود. این کاغذها از کیفیت بسیار خوبی برخوردار هستند و در گرماژ مختلفی تولید می‌شود. می‌توان به کمک این نوع کاغذسفید انواع پاکت‌های بسته بندی پستی و کالا را درست کرد. در بسیاری از موارد برای ارسال نامه می‌توان از این مدل پاکت استفاده کرد.

پاکت‌های کاهی یا نخودی

پاکت‌های کاهی یا نخودی از جنس کاغذهای کاهی هستند. این مدل از کاغذها دارای رنگی نخودی هستند و برای بسته بندی انواع محصولات از آنها استفاده می‌شود. کاغذهای کاهی مورد استفاده برای ساخت پاکت دارای گرماژ بیشتری هستند. به همین دلیل نیز دوام و ماندگاری آنها در برابر رطوبت و پارگی بیشتر است. در بسیاری از قنادی‌ها، بوتیک‌ها، فروشگاه‌ها و... برای بسته بندی کلاً ها از این پاکت‌ها استفاده می‌شود.

پاکت‌های زرد

نوعی دیگر از پاکت‌ها وجود دارند که رنگ آنها زرد است. این مدل از پاکت‌ها از لحاظ شکل ظاهری شبیه به پاکت سفید هستند و رنگ آنها متمایل به کاغذکاهی است. کاغذهای زرد از لحاظ کیفیت و کارایی بهتر از کاغذهای کاهی هستند. معمولاً از این کاغذها برای ارسال و بایگانی کردن اسناد اداری استفاده می‌شود.

 

پاکت‌های کرافت

برای ساخت این مدل از پاکت‌ها از کاغذ کرافت استفاده می‌شود. کاغذهای کرافت از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت و پارگی نسبت به سایر کاغذها بهتر است. همچنین قیمت آنها نیز بسیار مناسب‌تر از سایر پاکت‌ها است. این پاکت‌ها بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند و به راحتی تجزیه می‌شوند. تا قبل از رایج شدن پاکت‌ها نایلونی این مدل پاکت بیشترین استفاده را برای بسته بندی محصولات مختلف داشتند. رنگ یان کاغذها شبیه به کاغذ زرد یا کاهی است و در گرماژهای مختلفی تولید می‌شوند.

 

کاغذهای کرافت از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت و پارگی نسبت به سایر کاغذها بهتر است.

 

پاکت بسته بندی با لایه متالایز نقره‌ای

در این نوع از پاکت‌ها یک‌لایه فیلم نازک نقره‌ای برای افزایش مقاومت پاکت استفاده می‌شود. این لایه می‌تواند از کالاهای درون پاکت در برابر رطوبت و تابش نور خورشید به خوبی محافظت کند. از این لایه می‌توان برای تولید انواع پاکت‌ها سفید، نخودی، زرد و.. استفاده کرد. معمولاً از این پاکت‌ها برای بسته بندی و ارسال کالاهای استفاده می‌شود که در برابر رطوبت حساس هستند.

پاکت بسته بندی با لایه نایلون مشکی

برای ساخت این مدل از پاکت‌ها از یک‌لایه نایلون مشکی استفاده می‌شود. این لایه نایلونی در برابر نور و رطوبت مقاومت بالاتری دارد نسبت به لایه‌های متالایز دارد. این پاکت‌ها از انعطاف و مقاومت بالاتری برخوردار هستند. از این لایه نایلون مشکی می‌توان برای تولید انواع پاکت‌ها با هر جنسی استفاده کرد.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که امروزه برای بسته بندی کالاها و محصولات مختلف از پاکت‌های بسته بندی متنوعی استفاده می‌شود. این پاکت‌ها از لحاظ شکل ظاهری و جنس با هم متفاوت هستند. کاربرد پاکت‌ها نیز بر اساس جنس و شکل آنها کاملاً متفاوت است. در این مقاله انواع پاکت‌ها و کاربرد آنها را بیان کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمام سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/2/28 - 13:56:44

489

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "معرفی انواع پاکت " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید