چاپ تامپو یا بالشتکی چیست؟

چاپ تامپو یا چاپ بالشتکی یکی از انواع روش‌های چاپی محبوب است که کاربردهای متنوعی دارد. از این روش چاپی برای چاپ تصاویر دوبعدی بر روی سطوح سه‌بعدی استفاده می‌شود. روش چاپ بالشتکی یکی از روش‌های چاپی غیرمستقیم است و در آن ابتدا تصویر روی پلیت چاپ و سپس توسط پد سیلیکونی روی سطح چاپی مورد نظر منتقل می‌شود. این روش چاپی در صنایع مختلفی مانند پزشکی، صنایع تولیدکننده اسباب‌بازی، اتوماسیون ... کاربرد دارد. یکی از مزیت‌های خوب این روش چاپی این است که می‌توان از مرکب‌های مختلفی مانند انواع چسب‌ها، رنگ‌ها، مرکب‌های رسانا و... برای چاپ طرح‌های مورد نظر استفاده کرد. استفاده از پدهای سیلیکونی در چاپ تامپو باعث می‌شود که از این روش برای چاپ بر روی انواع سطوح استوانه‌ای، مدور، بافت‌ها، تورها و.. استفاده شود. این روش چاپی بسیار کاربردی است و هزینه خروجی چاپ از قیمت مناسبی برخوردار است. به همین دلیل استفاده از آن مقرون به صرفه بوده و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. ززپس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

معرفی روش چاپ بالشتکی یا تامپو

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم روش چاپ بالشتکی یکی از روش‌های چاپی غیرمستقیم است که از آن برای چاپ بر روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. در این روش چاپی فرم چاپ به صورت غیرمستقیم و از طریق بالشتک یا همان غلتک روی سطح چاپی قرار می‌گیرد. برای اولین بار در سال 1960 اولین دستگاه چاپ بالشتی ساخته شد. طی سه دهه گذشته از این روش برای چاپ بر روی سطوح هندسی و غیر هندسی استفاده می‌شود. به فرم‌های چاپ بالشتکی کلیشه گفته می‌شود که معمولاً به صورت مسطح و گود هستند. در این چاپ مرکب یا جوهر مورد استفاده روی فرم‌های که حاوی اطلاعات هستند قرار می‌گیرد. پس از تماس سطح فرم و بالشتک‌های سیلیکونی اطلاعات به روی بالشتک منتقل می‌شود. بالشتک‌های سیلیکونی از انعطاف بسیار بالایی برخوردار هستند و به همین دلیل می‌توان از آنها برای چاپ بر روی هر سطحی استفاده کرد. به عبارتی دیگر می‌توانیم بگوییم که این بالشتک‌ها مانند یک مهر ژلاتینی عمل می‌کنند. به همین دلیل چاپ بر روی سطوح مختلف با این روش ممکن می‌شود. لازم به ذکر است که چاپ تامپو به دلیل استفاده از کلیشه‌های گود جزو چاپ‌های گود محسوب می‌شود. به دلیل استفاده از بالشتک‌های منعطف امکان چاپ روی متریال‌های مختلف با این روش وجود دارد. در مورد سطح چاپی هیچ گونه محدودیتی از لحاظ جنس و شکل وجود ندارد. تفاوتی که بین مهرهای لاستیکی با بالشتک سیلیکونی در این چاپ وجود دارد این است که مهرهای پلاستیکی دارای برجستگی هستند در حالی که بالشتک‌ها هیچ گونه برجستگی ندارند.

بیشتر بخوانید: چاپ برجسته چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

 

مراحل انجام چاپ بالشتکی چگونه است؟

در چاپ تامپو برای چاپ طرح یا تصاویر مورد نظر باید مراحل خاصی طی شود. در این روش چاپی ابتدا باید از طرح مورد نظر فیلم تفکیکی ساخته شود. سپس برای هر فیلم رنگی یک کلیشه از جنس فلزی یا فتوپلیمری ساخته می‌شود. کلیشه‌های فلزی از مقاومت بیشتری نسبت به کلیشه‌های فتوپلیمری برخوردار هستند. به همین دلیل استفاده از آن رایج‌تر است. البته در صورت استفاده از کلیشه‌های فتوپلیمری باید، ضخامت آنها کم و سفتی آن‌ها زیاد باشد. بعد از ساخت هر کلیشه ترام‌های مربوطه باید روی آنها قرار بگیرد. سپس باید کلیشه‌ها را در جایگاه مشخصی که در داخل ماشین چاپ دارند قرارداد. در کنار هر رنگ کلیشه مخزن رنگ مربوطه قرار دارد که توسط غلتک‌ها و تیغه‌های فلزی مرکب روی کلیشه‌ها کشیده می‌شود. در این صورت قسمت‌های گود کلیشه که همان طرح مورد نظر هستند پر از رنگ می‌شوند. در این مرحله به کمک یک تیغه فلزی رنگ اضافی از روی کلیشه برداشته می‌شود. بعد از این مرحله بالشتک سیلیکونی از قسمت بالا روی کلیشه‌ها قرار می‌گیرد و طرح مورد نظر روی بالشتک منتقل می‌شود. سپس بالشتک روی سطح مورد نظر قرار می‌گیرد و طرح روی سطح چاپ می‌شود. نکته‌ای که در این روش باید به آن توجه شود این است که به دلیل فشاری که بالشتک روی سطح چاپی وارد می‌کند باید سطح مورد نظر به صورت ثابت و محکم نگه داشته شود. برای مثال برای چاپ بر روی لیوان‌های یکبار مصرف باید در درون لیوان‌ها قالبی سفت قرار گیرد تا از شکسته شد آن‌ها در حین فرایند چاپ جلوگیری شود. هنگام استفاده از این روش چاپی باید به ابعاد و اندازه‌های طرح مورد نظر توجه ویژه‌ای شود؛ زیرا متناسب با طرح باید کلیشه‌ها ساخته شوند.

 

کاربردهای چاپ بالشتکی چیست؟

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم در چاپ بالشتکی به دلیل استفاده از پدهای سیلیکونی منعطف می‌توان طرح مورد نظر را بر روی هر متریالی چاپ کرد. کاربردهای این چاپ در صنایع مختلف بسیار گسترده است. همچنین به دلیل مقرون به‌صرفه‌بودن و ارزان بودن برای استفاده در تیراژ کم نیز گزینه مناسبی است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم کاربردهای چاپ تامپو عبارت‌اند از:

  • به کمک این روش چاپی می‌توان بر روی سطوح شیشه‌ای، فلزی، چوبی، کاغذی و.. هر طرح یا شکلی را در تیراژ کم یا زیاد چاپ کرد.
  • برای چاپ روی سطوح استوانه‌ای، خمیده، گود، محدب و.. استفاده از چاپ بالشتکی گزینه بسیار مناسبی است.
  • در صنایع مختلف از این روش برای چاپ بر روی ظروف ماست، پنیر، لیوان یک‌بارمصرف و.. استفاده می‌شود.
  • در کارخانه‌های تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی از چاپ تامپو برای چاپ روی بسته بندی محصولات مانند انواع کرم‌ها، رژلب‌ها و.. استفاده می‌شود.
  • از این روش می‌توان برای چاپ عکس روی لیوان‌ها استفاده کرد و از این طریق کادو های خاصی را درست کرد.

بیشتر بخوانید: چاپ لترپرس (چاپ حروفی) چیست؟

 

مرکب‌های مورد استفاده در چاپ بالشتکی

برای اینکه خروجی چاپ بالشتکی از کیفیت و وضوح بالا و قابل قبولی برخوردار باشد با از مرکب‌های مناسبی استفاده شود. در این روش چاپی از مرکب‌های استفاده می‌شود که در داخل یک حلال حل می‌شوند. این مرکب‌ها تنوع بسیار زیادی دارند به همین دلیل از آنها می‌توان برای چاپ بر روی سطوح مختلف استفاده کرد. معمولاً مرکب‌های که در این چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد به سرعت خشک می‌شوند. البته خشک‌شدن آن‌ها به صورت کامل صورت نمی‌گیرد و بعد از پایان چاپ باید زمان بیشتری برای خشک‌شدن کامل آنها صرف کرد. نکته‌ای که در مورد مرکب‌ها باید به آن توجه شود این است که شرایط آب و هوای محیط چاپگر بالشتکی بر روی مرکب‌ها تأثیر زیادی دارند. به همین دلیل قبل از تعیین محل قرارگیری چاپگر باید شرایط آب و هوای آن نقطه به خوبی برسی شود تا مرکب‌ها با کیفیت بهتری چاپ شوند.

 

ساخت پلیت در چاپ بالشتکی چگونه است؟

یکی از قسمت‌ها مهم در این چاپ پلیت‌ها هستند که از دو روش اصلی قابل ساخت هستند. اولین روش برای ساخت پلیت استفاده از اشعه UV است. در این روش باید پوزیتو فیلم و گراور شیمایی یک پلیت فتوپلیمری در معرض این اشعه قرار گیرد. در روش دوم برای ساخت یک پلیت چاپ به کمک یک کلیشه‌ساز لیزری نیاز است که در آن پلیت توسط لیزر گراور می‌شود. در این روش از یک پلیت پلیمری کم‌کیفیت استفاده می‌شود به همین دلیل این نوع پلیت‌ها برای چاپ در تیراژ پایین مناسب هستند. در حالی که پلیت‌های فلزی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان از آن‌ها در دفعات بسیار زیادی استفاده کرد.

 

چاپ تامپو یا چاپ بالشتکی یکی از انواع روش‌های چاپی محبوب است که کاربردهای متنوعی دارد.

 

بالشتک‌های مورد استفاده در چاپ تامپو چه ویژگی دارند؟

بالشتک‌ها یا پدها نیز جزو اجزای مهم چاپ تامپو محسوب می‌شوند که از جنس سیلیکون‌های انعطاف پذیر ساخته می‌شوند. به همین دلیل است که از این روش چاپی می‌توان بر روی هر سطحی استفاده کرد. بالشتک‌ها به صورت سه بعدی و با قالب سیلیکونی ساخته می‌شوند. کاربرد اصلی این بالشتک‌ها انتقال مرکب از سطح پلیت‌ها به سطح چاپی مورد نظر است. به دلیل انعطاف بالایی که دارند به راحتی می‌توانند طرح مورد نظر را بر روی هر سطحی منتقل کنند. در واقع می‌توانیم بگوییم که این بالشتک‌ها مانند یک مهر ژلاتینی عمل می‌کنند با این تفاوت که روی مهرها طرح مورد نظر به صورت برجسته حک می‌شود. اما این پدها دارای برجستگی نیستند و سطح آن‌ها صاف است. این پدها در اندازه‌های بزرگ، متوسط و کوچک وجود دارند و بسته به اندازه طرح مورد نظر از یکی از این اندازه‌ها استفاده می‌شود.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ بالشتکی یکی از روش‌های چاپی غیرمستقیم است که قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. این روش چاپی می‌تواند بر روی هر سطحی با هر شکلی طرح مورد نظر را به راحتی چاپ کند. مرکب مورد استفاده در این روش بر پایه حلال است که تنوع آن بسیار زیاد است. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای چاپ بر روی سطوح مختلف استفاده کرد. سرعت خشک‌شدن این مرکب‌ها تحت‌تأثیر آب و هوای اطراف دارد به همین دلیل قبل از شروع فرایند چاپ باید شرایط محیطی به خوبی بررسی شود. در این روش ابتدا تصویر یا طرح مورد نظر روی پلیت‌های مخصوص ایجاد می‌شوند و سپس با تماس بالشتک روی این پلیت‌ها طرح مورد نظر روی بالشتک منتقل می‌شود. بالشتک‌ها که از انعطاف بالای برخوردار هستند طرح مورد نظر را بر هر سطح چاپی می‌توانند منتقل کنند. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما دراسرع‌وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/10/28 - 23:59:5

490

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " چاپ تامپو یا بالشتکی چیست؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید