چاپ گراور چیست و چه کاربردهایی دارد؟

چاپ یکی از روش‌های پر کاربرد و گسترده است، که از آن برای مقاصد مختلفی استفاده می‌شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی و ساخته شدن دستگاه‌های چاپ پیشرفته صنعت چاپ پیشرفت چشم گیری کرده است. کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده بسیار بهتر از گذشته شده است. به دلیل کاربرد گسترده چاپ در صنایع مختلف روش‌های زیادی برای چاپ وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای یکسری ویژگی و مزیت‌های خوب هستند. چاپ گراور یکی از انواع چاپ هست که در حال حاضر پیشرفت زیادی کرده است. در گذشته از این نوع چاپ بیشتر برای چاپ روزنامه‌ها استفاده می‌شد؛ اما با پیشرفت دستگاه مورد استفاده برای این چاپ در حال حاضر کاربرد گسترده‌تری پیدا کرده است. چاپ گراور از انواع چاپ‌های است که قدمتی طولانی دارد و با پیدایش سایر چاپ‌ها مدتی از رده خارج شد. اما در حال حاضر توانسته است کاربرد خوبی در بسته بندی و تبلیغات داشته باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با چاپ گراور و کاربردهای آن آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

روش کار چاپ گراوور

با پیدایش چاپ دیجیتال استفاده از سایر روش‌های چاپ کمر رنگ‌تر شد با این حال با پیشرفته شدن دستگاه‌های چاپگر استفاده از سایر روش‌های چاپ نیز همچنان وجود دارد. چاپ گراور ابتدا در چین مورد استفاده قرار گرفت و قدمت طولانی دارد. بعدها با پیشرفت دستگاه‌های چاپ این نوع چاپ نیز توانست جایگاهی در بین انواع چاپ مورد استفاده در صنایع مختلف پیدا کند. در این چاپ سیلندرهای مخصوص دستگاه چاپ گر به جوهر آغشته می‌شوند و با فشار کمی آن‌ها را بر روی متریال های مورد استفاده در چاپ انتقال می‌دهند. برای چاپ انواع طرح و نوشته با این روش معمولاً شکل طرح مورد نظر با لیزر یا سایر روش‌ها بر روی سیلندرهای دستگاه به صورت حفره ایجاد می‌شوند. سپس با گردش این سیلندرهای درون جوهر و مرکب‌های روان این حفره‌ها پر از جوهر می‌شوند و جوهر اضافی حذف می‌شود. با تماس سطحی سیلندرها و سطح متریال مورد استفاده برای چاپ شکل و طرح مورد نظر چاپ می‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که این چاپ دارای چند مرحله متوالی است، که بعد از طی این مراحل چاپ صورت می‌گیرد.

کاربردهای استفاده از چاپ گراور

 در گذشته از این روش برای چاپ روزنامه‌ها و چاپ کتاب استفاده می‌شد. با پیدایش روش‌های چاپ دیجیتال و همچنین فضاهای مجازی که باعث ثبت اطلاعات به صورت الکترونیکی شد استفاده از چاپ گراور برای چاپ روزنامه کم رنگ شده است. با پیشرفت دستگاه‌های مورد استفاده در این چاپ افراد زیادی به آن علاقه‌مند شدند و برای بسته بندی محصولات خود از آن استفاده می‌کنند. استفاده از چاپ گراور این امکان را برای شرکت‌ها و برندها ایجاد می‌کند که بتوانند بسته بندی محصولات خود را با کیفیت و وضوح بالا چاپ کنند. رقابت شدیدی که امروز در بین برندهای مختلف وجود دارد باعث شده است، که آن‌ها برای پیشرفت خود از روش‌هایی استفاده کنند که پاسخ گویی همه نیازهای آن‌ها باشند. با استفاده از چاپ گراور می‌توان روی محصولاتی مانند کیسه‌های نایلونی بسته بندی شده، کاغذ و مقوای بسته بندی، اسکناس، اوراق بهادار، مجله‌ها و.. انواع طرح را چاپ کرد. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاربردهای چاپ گراور عبارت‌اند از:

  • چاپ انواع بسته بندی مواد غذایی می‌توان از این روش چاپ استفاده کرد؛ زیرا هم در تیراژ بالا هزینه آن کمتر است و هم کیفیت و وضوح چاپ بسیار بالا است.
  • چاپ کاغذهای دیواری یکی دیگر از کاربردهای چاپ گراور است، که می توان به کمک این چاپ کاغذ های دیواری با طرح‌ها و شکل‌های متنوعی چاپ کرد.
  • برای چاپ مجلات که در تیراژ بالا چاپ می‌شوند استفاده از چاپ گراور می‌تواند گزینه مناسبی باشد، زیرا علاوه بر کیفیت و وضوح چاپ بالا قیمت ان نیز مناسب‌تر است.
  • چاپ ورقه مبلمان یکی دیگر از کاربردهای این چاپ است.
  • به کمک چاپ گراور می‌توان انواع کارت پستال با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف چاپ کرد. کارت پستال‌های که در این روش چاپ می‌شوند از کیفیت رنگ و وضوح بالایی برخوردار هستند.

چاپ گراور ابتدا در چین مورد استفاده قرار گرفت و قدمت طولانی دارد

 

 مقایسه چاپ فلکسو و چاپ گراور

ترجیح بسیاری از چاپگران از بین دو نوع چاپ فلکسو و گراور همیشه فلکسو بوده است؛ اما بعد از پیشرفتی که در ساخت دستگاه‌های چاپ گراور اتفاق افتاد توجه زیادی از چاپگران را به خود جلب کرد. دلیل این توجه و رغبت به چاپ گراور این است، که به کمک این چاپ می‌توان چاپی یک دست و یکنواخت داشت. این امر باعث شد که کشورهای مانند چین و هند توجه ویژه‌ای به این چاپ داشته باشند. با توجه به رقابت شدیدی که امروزه در بین برندهای مختلف وجود دارد نیاز این برندها برای تبلیغات و چاپ بسته بندی محصولات خود بسیار گسترده‌تر شده است. استفاده از چاپ گراور می‌تواند تا حدود زیادی این نیازها را برآورد کند و به همین دلیل محبوبیت آن افزایش یافته است. لازم به ذکر است که در برخی از کشورها مانند آمریکا که ساخت سیلندر هزینه زیادی می‌خواهد استفاده از چاپ فلکسو طرفداران بیشتری دارد. همچنین برخی از افراد بر این باور هستند که در چاپ گراور طراح گزینه‌های کمتری برای خلاقیت و ایجاد طرح‌های خاص دارد. با این وجود در آسیا و اروپا نسبت به آمریکا چاپ گراور طرفداران بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: چاپ پنتون چیست و چه کاربردها و مزایایی دارد؟

معایب استفاده از چاپ گراور چیست؟

چاپ گراور با وجود مزیت‌های خوبی که دارد همواره معایبی نیز دارد. بررسی معایب و مزیت‌های چاپ گراور باید در کنار هم صورت بگیرید تا افراد بتوانند تصمیم درستی بگیرند. با توجه به اینکه چاپ گراور به کمک سیلندرهای مخصوص انجام می‌شود، هزینه ساخت این سیلندرها باعث افزایش قیمت نهایی چاپ می‌شود. همچنین با توجه ایجاد سیلندرها محدودیت‌های برای طراح به وجود می‌آید که با پیشرفت علم و تکنولوژی این محدودیت‌ها به حداقل رسیده‌اند با این وجود بازهم در برخی از زمینه‌های طراحی برای این نوع چاپ محدودیت‌های قابل توجهی وجود دارد. قیمت چاپ گراور در تیراژ پایین مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل از بیشتر در تیراژ بالا استفاده می‌شود.

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که چاپ گراور یکی از روش‌های چاپ است، که برای اولین بار در کشور چین مورد استفاده قرار گرفت و قدمت طولانی دارد. برای این چاپ از سیلندرهای مخصوصی استفاده می‌شود که به جوهر مورد استفاده آغشته شده و با تماس آن ها با سطح متریال مورد استفاده چاپ صورت می‌گیرد. این نوع چاپ نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد که ما در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد

1401/9/19 - 21:46:23

688

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره " چاپ گراور چیست و چه کاربردهایی دارد؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید