کاغذ گلاسه و تحریر چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

کاغذ گلاسه و تحریر چه تفاوتی با همدیگر دارند؟

کاغذ یکی از متریال‌های پر کاربرد در صنعت چاپ است که برای کاربردهای بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذها انواع مختلفی دارند و از لحاظ گرماژ، رنگ، کیفیت و سطح باهم متفاوت هستند. با توجه به ویژگی‌های که هر کدام از کاغذها دارند از آنها برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. برای افزایش ماندگاری و مقاومت کاغذها در برابر پارگی، رطوبت و.. گاهی اوقات از روکش‌های نازک استفاده می‌شود. از بین انواع کاغذهای موجود در بازار کاغذ تحریر و کاغذ گلاسه جزو پر طرف‌دارترین و پرکاربردترین انواع کاغذها هستند. بین این دو نوع کاغذ تفاوت‌های زیادی وجود دارد که سبب می‌شود کاربرد آنها باهم متفاوت باشد. کاغذ تحریر یکی از رایج‌ترین انواع کاغذها است که از آن برای چاپ کتاب، مجلات، چاپ کاتالوگ و.. استفاده می‌شود. کاغذهای گلاسه دارای سطحی صاف و براق است. در واقع روی این کاغذ را لایه‌نازک و براق می‌پوشانند. این لایه باعث می‌شود که جوهرها به صورت یکنواخت روی آنها پخش شوند و کیفیت و وضوح چاپ بالا برود. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را به طور کامل با این دو نوع کاغذ آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

 

فرایند تولید کاغذ گلاسه به چه صورت است؟

کاغذهای گلاسه در واقع همان کاغذهای معمولی هستند که روی سطح آن لایه‌های نازک و براقی قرار می‌گیرد. این لایه‌نازک باعث براق شدن سطح کاغذ و افزایش مقاومت آن در برابر پارگی و رطوبت می‌شود. برای تشکیل این لایه‌نازک و براق معمولاً از ترکیب نشاسته و پلاستیک استفاده می‌شود. سطح کاغذهای معمولی دارای حفره‌های ریز زیادی است که باعث می‌شود جوهر به صورت نامتوازن روی ان پخش شود. در نتیجه کیفیت چاپ روی این نوع کاغذها پایین است. به همین دلیل برای پر کردن این حفره‌ها از ترکیبات نشاسته و پلاستیک استفاده می‌شود تا سطح کاغذ صاف و صیقلی شود. از آنجایی که نشاسته در اثر برخورد با جوهر تغییر رنگ می‌دهد یک‌لایه نازک پلاستیکی نیز روی سطح کاغذ قرار می‌گیرد. با این لایه باعث افزایش براقیت و مقاومت کاغذ می‌شود. کیفیت رنگ‌های چاپ شده روی این نوع کاغذ بسیار بالا است و به همین دلیل برای کارهای چاپی که کیفیت کار از اهمیت زیادی برخوردار است از آن استفاده می‌شود.

 

انواع کاغذ گلاسه از نظر پوشش کدام‌اند هر کدام چه کاربردی دارند؟

خوب است که بدانید کاغذهای گلاسه بر اساس سطحی که دارند به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند. با توجه به کاربرد و کارایی کاغذهای معمولی به صورت تک رو یا دو رو گلاسه می‌شوند. به طور کلی انواع کاغذ گلاسه بر اساس پوشش به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند.

نوع اول کاغذهای گلاسه تک رو هستند که تنهای یک روی آنها دارای روکش است. این کاغذها بیشتر برای کاربردهای مورد استفاده قرار می‌گیرند که تنها از یک روی کاغذ استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای چاپ پوستر، کاغذ خوشنویسی، چاپ عکس و.. می‌توان از این نوع کاغذ استفاده کرد. مقاومت این کاغذها از کاغذهای معمولی بیشتر است و کیفیت چاپ روی آن نیز بسیار بالا است

نوع دوم کاغذهای هستند که هر دو طرف آنها به دارای پوشش گلاسه هستند. در واقع هر دو طرف کاغذ معمولی را در طی فرایند تولید گلاسه شده است. این کاغذها کاربرد بیشتری دارند و قیمت آنها نیز بیشتر از نوع تک رو است. معمولاً از کاغذ گلاسه دو رو برای کارهای مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، مجلات، جلد کتاب و.. استفاده می‌شود.

 

کاغذها انواع مختلفی دارند و از لحاظ گرماژ، رنگ، کیفیت و سطح باهم متفاوت هستند.

 

انواع کاغذ گلاسه از نظر گرماژ کدام‌اند؟

کاغذهای گلاسه از لحاظ گرماژ نیز دارای انواع مختلفی هستند. گرماژ در واقع جرم یک کاغذ در ابعاد یک متر در متر مربع است. هر چقدر گرماژ یک کاغذ بیشتر باشد وزن ان بیشتر است و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. گرماژ کاغذها به درخواست مشتری‌ها قابل تغییر است. برای هر کاربرد از کاغذ گلاسه با گرماژ متفاوت استفاده می‌شود. معمولاً کاغذهای گلاسه با گرماژ 80 و 380 از تقاضای بیشتری در بازار برخوردار است. تولید این کاغذ در این گرماژ بیشتر است و برای کاربردهای متنوعی از آنها استفاده می‌شود.

 

انواع کاغذ گلاسه از نظر براقی و درخشندگی کدام‌اند؟

کاغذهای گلاسه از لحاظ درخشندگی و براقیت سطحی نیز انواع مختلفی دارند. به‌طوری‌که با توجه به کاربردی که دارند آنها را در انواع براق و مات تولید می‌کنند. کاغذهای گلاسه براق دارای سطحی صاف و براق هستند به‌طوری‌که نور از سطح آنها بازتاب می‌کند. این نوع گلاسه کاربرد بیشتری دارد و رنگ‌های چاپ شده روی آنها زیباتر و زنده‌تر به نظر می‌رسند. کاغذهای گلاسه مات دارای سطحی کدر هستند و نور از سطح آنها بازتاب نمی‌شود. این نوع کاغذها برای کارهای خاص و لوکس بیشتر استفاده می‌شوند. این نوع برای چاپ رنگ‌های تیره مناسب‌تر هستند؛ زیرا رنگ‌های تیره روی کاغذهای مات زیباتر و لوکس‌تر دیده می‌شوند. قسمت کاغذهای گلاسه مات بیشتر از کاغذهای گلاسه براق است. از کاغذ گلاسه مات برای چاپ کارت ویزیت، مجلات، پوستر، تراکت و... استفاده می‌شود.

 

تفاوت بین کاغذ گلاسه و کاغذ تحریر معمولی

بین کاغذگلاسه و کاغذ معمولی تفاوت‌های زیادی وجود دارد به همین دلیل نیز افراد باید قبل از انتخاب این کاغذها به تفاوت بین آنها توجه داشته باشند. از جمله تفاوت‌های بین کاغذ گلاسه و کاغذ تحریر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کاربرد

اولین تفاوت بین این دو نوع کاغذ مربوط به کاربرد و موارد استفاده از آنها است. به‌طوری‌که از کاغذهای معمولی بیشتر برای چاپ کتاب، مجلات، روزنامه و.. در تیراژ بالا استفاده می‌شود. در صورتی که کاغذ گلاسه برای کاربردهای مانند چاپ عکس، بروشور، تراکت، کارت ویزیت و.. کاربرد دارد.

کیفیت رنگ‌های چاپ شده

تفاوت دیگری که بین کاغذ معمولی و گلاسه وجود دارد مربوط به کیفیت رنگ‌های چاپ شده روی آنها است. از آنجایی که سطح کاغذهای معمولی دارای حفره‌های کوچک زیادی است رنگ را به طور یکنواخت پخش نمی‌کند. به همین دلیل نیز کیفیت رنگ‌های چاپ شده روی این کاغذها بالا نیست. در حالی که رنگ‌های چاپ شده روی کاغذهای گلاسه زنده‌تر، زیباتر، براق‌تر و باکیفیت‌تر هستند. به همین دلیل از این کاغذ بیشتر برای محصولاتی که دارای عکس هستند استفاده می‌شود.

قیمت

کاغذهای گلاسه از لحاظ قیمت گران‌تر از کاغذهای معمولی هستند. به همین دلیل نیز برای استفاده در تیراژ بالا بهتر است که از کاغذهای معمولی استفاده شود.

مقاومت در برابر رطوبت

کاغذهای گلاسه به دلیل داشتن روکش پلاستیکی در برابر آب و پارگی مقاومت بیشتری نسبت به کاغذهای تحریر معمولی دارند. به همین دلیل برای مواردی که مقاومت کاغذ اهمیت دارد از کاغذهای گلاسه استفاده می‌شود. هر چقدر گرماژ کاغذ گلاسه بیشتر باشد ضخامت آن بیشتر و مقاومت آن در برابر رطوبت و پارگی بیشتر می‌شود. به همین دلیل از این کاغذ برای تولید بسته بندی برخی از محصولات استفاده می‌شود.

 

کاغذهای گلاسه از لحاظ درخشندگی و براقیت سطحی نیز انواع مختلفی دارند.

 

سخن پایانی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاغذهای گلاسه و کاغذهای معمولی جزو پرکاربردترین و پر طرف‌دارترین انواع کاغذها هستند. از این دو نوع کاغذ در صنعت چاپ بسیار استفاده می‌شود. بین این دو نوع کاغذ تفاوت‌های زیادی وجود دارد و توجه به این تفاوت‌ها به افراد کمک می‌کند که در صورت نیاز بهترین کاغذ را انتخاب کنند. در این مقاله تفاوت‌های بین کاغذ معمولی و کاغذ گلاسه را به طور کامل بررسی کردیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید می‌توانید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به تمامی سؤالات یا نظرات شما پاسخ خواهیم داد.

1402/3/28 - 9:4:21

473

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "کاغذ گلاسه و تحریر چه تفاوتی با همدیگر دارند؟ " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید