9 نکته براي داشتن بروشور خلاقانه

به طور کلي، بروشور به برگه هاي کاغذي گفته مي شود که با استفاده از يک يا چند خط تا به چندين صفحه مجزا و در عين حال متصل به هم تقسيم شده و اطلاعات مورد نظر را به صورت دسته بندي شده به افراد ارائه مي دهد. اين محصول چاپي ويژگي ها، مزايا و انواع مختلفي داشته و با اهداف متفاوتي مورد استفاده قرار مي گيرد. مجموعه اين موارد موجب شده است تا از آن به عنوان يکي از کاربردي ترين اقلام چاپي در صنعت تبليغات ياد شود.

بروشور چیست؟ بروشورها از جمله اقلام تبليغاتي هستند که کاربردهاي فراواني داشته و هر روز از جانب کسب و کارهاي مختلف به دست مخاطبان و مشتريان آن ها مي رسند. همان طور که مي دانيد، خلاقيت مولفه بسيار مهمي است که به کارگيري آن باعث ايجاد تمايز ميان بروشور برند شما و ساير رقبايتان مي شود.

به اين ترتيب شما تنها با داشتن يک بروشور خلاقانه مي توانيد توجه تعداد بيشتري از افراد را به بروشور تبليغاتي خود جلب نموده و ميزان تاثيرگذاري آن را به طور قابل توجهي افزايش دهيد. در اين مطلب به بيان 9 نکته براي داشتن بروشور خلاقانه پرداخته ايم. با ما همراه باشيد.

چطور یک بروشور جذاب و خلاقانه داشته باشیم؟

هدف خود را بشناسيد

ممکن است شما براي اولين بار قصد طراحي و ارائه بروشور داشته باشيد. در چنين شرايطي شما بايد در ابتدا با سليقه و نظر مخاطبان خود آشنا بوده و بر اين اساس به طراحي بروشور خلاقانه بپردازيد.

اين در حالي است که بسياري از صاحبان کسب و کار پيش از اين بروشورهايي طراحي و ارائه نموده اند که آن ها را به نتيجه مدنظر نرسانده است. اين افراد بايد در ابتدا هدف از طراحي بروشور را تعيين نمايند تا بر اساس آن، ايرادات طراحي هاي قبلي مشخص و برطرف شوند. اين کار از تکرار چندباره مراحل طراحي بروشور جلوگيري نموده و در مدت زمان کوتاه تري بروشور دلخواه شما را به دستتان مي رساند.

فونت مناسبي انتخاب نماييد

بسياري از طراحان به دنبال انتخاب فونتي هستند که کمتر کسي از آن ها استفاده کرده باشد تا از اين طريق، ظاهر متفاوت تري به بروشور ببخشند. توجه داشته باشيد که زيبايي متن تنها در صورتي تاثيرگذار خواهد بود که مانع از خوانايي آن نشده باشد!

بنابراين توصيه مي شود که از فونت هاي جديد و خاص که از خوانايي متن مي کاهند و براي مطالعه نياز به دقت بيشتري دارند، استفاده ننماييد. در عوض، فونت هايي را به کار ببريد که به راحتي قابل مطالعه بوده و باعث خسته شدن چشم مخاطب نمي شوند. علاوه بر اين، استفاده از فونت هاي عجيب و ناخوانا شايد در وهله اول بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب نمايد، اما زيبايي بصري چنداني نداشته و مي تواند از جلوه بروشور شما بکاهد.

پيش از طراحي، ايده پردازي کنيد

ايده پردازي اصلي ترين نکته در طراحي بروشور به شمار مي رود. هر چه ايده اي که براي طراحي بروشور خود در نظر داريد خلاقانه تر باشد، محصول نهايي متمايز از ساير نمونه هاي مشابه بوده و نتيجه دريافت شده به ايده آل شما نزديک تر خواهد بود. بنابراين پيش از اقدام به هر کاري، به خوبي ايده پردازي نماييد. توجه داشته باشيد که کاربرد و مشخصات بروشور را در نظر گرفته و بر اساس آن، ايده دهيد.

اين کار به شما کمک مي کند تا جايگاه تيترها و شعار تبليغاتي خود را پيش از طراحي در نظر داشته و بر اساس آن، ساير بخش ها را جايگذاري نماييد. علاوه بر اين، ايده پردازي به طراحي بروشور شما سرعت بخشيده و مدت زمان لازم براي انجام آن را به طور چشمگيري کاهش مي دهد.

پس از ايده پردازي، مدل کلي و طراحي اوليه بروشور شما مشخص شده و بايد به طراحي جزئيات آن بپردازيد. مدل بروشور شما بايد به گونه اي باشد که در عين داشتن جذابيت و جلوه بصري، کاربرد و مطالعه آن ساده بوده و به راحتي مورد استفاده قرار بگيرد.

از ديد مخاطب ببينيد

در طراحي تنها به سليقه شخصي اکتفا نکنيد. اگرچه نظر و سليقه شما بسيار حائز اهميت بوده و بايد احساس خوبي نسبت به بروشور تبليغاتي خود داشته باشيد؛ با اين حال در نظر داشته باشيد که در نهايت نظر مخاطب تعيين کننده ميزان تاثيرگذاري بروشور خواهد بود. به همين علت بايد از ديد مخاطبان به بروشور خود نگاه کنيد تا بتوانيد محصولي چاپ نماييد که مورد علاقه آن ها واقع شود.

بروشورها در طرح ها و انواع متنوعي طراحي شده و به دست مخاطبان مي رسند. تعدد اين اقلام تبليغاتي موجب شده است تا بسياري از افراد توجه کمتري به اين محصول داشته باشند و در بسياري از مواقع پس از دريافت بروشور، آن را در گوشه اي رها کنند. اين در حالي است که به کارگيري خلاقيت به شما کمک مي کند تا بروشور شما به چنين سرنوشتي دچار نشده و با جلب توجه افراد، به راحتي بتواند آن ها را به مطالعه مطالب درج شده تشويق و ترغيب نمايد.

اين خلاقيت مي تواند در مدل بروشور، متن و محتواي آن، ابعاد بروشور و يا حتي نحوه ارائه آن مشهود باشد. توجه داشته باشيد علاوه بر خلاقيت، زيبايي و جلوه بصري بروشور شما نيز بسيار حائز اهميت است و براي دستيابي به نتيجه مورد نظر شما بايد هر دو اين مولفه ها در کنار هم در بروشور نمايان باشد.

ساده باشيد

در انتخاب طرح و حتي متن و عبارات به کار رفته در محتواي بروشور خود از مطالب پيچيده دوري کنيد. هرچه عبارات ساده تر و قابل فهم تري در بروشور خود به کار ببريد، درک آن براي مخاطبان راحت تر بوده و به نحو بهتري با بروشور شما ارتباط برقرار مي کنند. استفاده از تصاوير ساده، عبارات کوتاه و قابل فهم، طرح هاي ساده و رنگ هاي عادي باعث احساس نزديکي بيشتري ميان مخاطبان و برند شما شده و در اين مسير شما را ياري مي کنند. با اين حال، بسته به نوع کاربرد و کسب و کار، ممکن است طراحي هاي پيچيده تر نيز کارآمد باشند.

از جايگزين ها غافل نشويد

هميشه يک جايگزين براي طراحي هاي خود در نظر داشته باشيد. در این صورت اگر مشتری شما از طرح اول ایراد بگیرد می توانید سریعا طرح دوم را جایگزین کنید. به اين ترتيب، نظر مخاطبان خود را درباره هر يک از طرح ها متوجه شده و سليقه آن ها را سريع تر تشخيص خواهيد داد.

فراموش نکنيد که نظر مخاطبان بيشتر از سليقه شخصي شما تعيين کننده است. در صورتي که قصد داريد طراحي خلاقانه و منحصر به فردي داشته باشيد، بهترين کار داشتن معيارهاي شخصي و تلفيق سليقه مخاطبان با معيارهاي کسب و کار شماست. اين کار به روند برندينگ شما نيز کمک مي کند.

ارتباط ميان طراحي و هويت برند را حفظ کنيد

طراحي بروشور مي تواند ساده، مينيمال، رنگارنگ و کودکانه، لوکس و … باشد. توجه داشته باشيد که تعيين نوع طراحي بروشور به طور مستقيم با هويت کسب و کار در ارتباط مي باشد.

به عنوان مثال، استفاده از طراحي مينيمال انتخاب مناسبي براي معرفي يک مرکز تفريحي و گردشگري به شمار نمي رود. پيش از طراحي بروشور حتما بايد به نوع کسب و کار و هويت پروژه توجه نماييد تا طراحي شما با هويت آن هم راستا باشد.

باکيفيت باشيد

استفاده از تصاوير بي کيفيت و نامناسب تنها باعث افت جلوه محصول نهايي مي شود. اين کار به راحتي مي تواند از ارزش زحمات شما کاسته و آن را بي کيفيت جلوه دهد.

بنابراين حتما از تصاوير مرتبط و باکيفيت استفاده نماييد. هر چه تصاوير به کار رفته در طراحي شما خلاقانه تر باشد، بروشور تبليغاتي شما خاص تر و منحصر به فرد خواهد بود.

شجاع باشید، از تغيير نترسيد

براي داشتن يک بروشور خلاقانه بايد جسارت داشته باشيد و از تغيير نترسيد. پيش از اين هزاران بروشور تبليغاتي توسط رقباي شما طراحي شده و به دست مخاطبان رسيده است.

حال نوبت شماست که با انجام تغييراتي هوشمندانه، بروشور منحصر به فرد خود را ارائه داده و نام تجاري خود را در ذهن افراد برجسته کنيد. استفاده از انواع برش، فونت و اشکال جديد در کنار استفاده از انواع روکش ها و کاغذهاي بافت دار از جمله اين تغييرات هستند. تغييراتي هوشمندانه و جسورانه روي بروشور خود اعمال نماييد تا در مقايسه با ساير نمونه ها، متمايز بوده و تاثير پررنگ تري از خود بر جاي باقي بگذارد.

جمع بندی

توجه به مخاطبان جامعه هدف و داشتن شناخت کافي نسبت به آن ها به شما کمک مي کند تا بروشور کارآمدتري طراحي نماييد. داشتن اطلاعاتي همچون سن، شغل، جنسيت، علايق، تحصيلات، حتي محل زندگي و … مخاطبان شما را به شناخت نسبي درباره آن ها مي رساند. با داشتن اين اطلاعات، طراحي بروشور بسيار ساده تر شده و بر اساس سليقه آن ها صورت مي پذيرد.

علاوه بر اين، در طراحي بروشور شرکتي بايد به نحوه توزيع آن نيز توجه نماييد. در صورتي که قصد داريد آن را به تعداد زياد و در تيراژ بالا چاپ و ارائه نماييد، توصيه مي شود که از چاپ افست استفاده نماييد تا سفارشات شما طي مدت زماني کوتاه تر و با هزينه اي مقرون به صرفه تر آماده شود.

در مقابل چاپ بروشور افست، نمونه آماده شده اين محصول با استفاده از روش چاپ ديجيتال قرار دارد. چاپ بروشوربراي کسب و کارهايي مناسب است که قصد دارند بروشورهاي خود را به تعداد محدود چاپ نمايند.

نکته قابل توجه درباره انتخاب روش چاپي مناسب اين است که هر يک محدوديت هاي خاص خود را دارند و بهتر است پيش از طراحي، با چاپخانه ها در اين باره مشورت نماييد. کارشناسان ما در دفتر چاپ سانترال آماده پاسخگويي به سوالات شما هستند. جهت کسب اطلاعات بيشتر و دريافت مشاوره رايگان با ما تماس بگيريد.

1401/1/14 - 22:9:37

858

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "9 نکته براي داشتن بروشور خلاقانه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید