آموزش ساخت مهر ژلاتینی بدون دستگاه

استفاده از مهر برای بسیاری از کارهای قانونی و موارد دیگر لازم است. مهرها بهترین ابزار برای اعتبار بخشید به اسناد و مدارک است. مهرها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند. برخی از آنها تخصصی هستند و با دستگاه‌های پیشرفته ساخته می‌شوند. معمولاً مهرهای حرفه‌ای توسط دستگاه‌های لیزری حکاکی می‌شوند. مهرها کارکردی راحت دارند و به همین دلیل به راحتی می‌توان با کم‌ترین امکانات در خانه یک مهر ساخت. طرح‌های که روی مهر حک می‌شود می‌تواند یک طرح گرافیکی، نام، حروف، اشکال هندسی، لوگو، یا ترکیبی از همه این موارد باشد. معمولاً بخشی از مهر که مربوط به طرح است به صورت برجسته در می‌آید. مهرها را از موادی مانند پلاستیک، چوب، ژلاتین و گاهی اوقات ترکیبی از این مواد می‌سازند. به کمک ابزارهای ساده می‌توانید یک مهر زیبا و حرفه‌ای را بدون دستگاه و در خانه بسازید. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با آموزش ساخت مهر ژلاتینی آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چاپ فرمت عریض یا واید فرمت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

ساخت مهر به روش ساده

مهرها کاربردهای زیادی در زندگی روزمره ما دارند و از آن‌ها برای انتقال طرح بر روی کاغذ، پارچه و.. استفاده می‌شود. برخلاف تصور اکثر مردم مهرها تنها برای انتقال یک طرح بر روی اسناد و مدار نیستند. بلکه گاهی اوقات از این وسیله برای کاربردهای هنری نیز استفاده می‌شود. ابعاد و اندازه مهرها بسیار متنوع است. از مهرهای بزرگ معمولاً برای کارهای هنری مانند ایجاد اشکال زیبا بر روی پارچه، چوب، شیشه و.. استفاده می‌شود. از اندازه‌های کوچک این وسیله نیز برای اعتبار بخشیدن و مهرکردن اسناد و مدارک استفاده می‌شود. با توجه به کاربردهای این وسیله شاید نیاز به ساخت یک مهر داشته باشید. خوشبختانه ساخت مهر کار سختی نیست و هر فردی می‌تواند با کم‌ترین امکانات یک مهر مناسب در خانه بسازد. شما با داشتن یک پاک‌کن یا یک‌تکه سیب‌زمینی یا چوب می‌توانید یک‌ مهر ساده در خانه بسازید. اما باید توجه داشته باشید این مهرها بسیار ساده هستند و نمی‌توان روی آنها طرح‌های گرافیکی و لوگو را حکاکی کرد. بهترین روش برای ساخت مهر استفاده از ژلاتین مخصوص مهرسازی است. برای ساخت مهر بدون نیاز به دستگاه می‌توانید از وسایل زیر استفاده کنید.

  • یک بسته پاک‌کن
  • کاغذاستامپترسیم طرح مورد نظر
  • مداد یک تکه
  • تیغ برش یا چاقوی ساده خودکار

مرحله اول از ساخت مهر

در اولین مرحله برای ساخت مهر لازم است که پاک‌کن مورد نظر خود را روی کاغذ استامپترسیم قرار دهید و دور آن را با مداد خط بکشید. سپس در کادری که روی کاغذ رسم کرده‌اید شروع به ترسیم طرح گرافیکی خود کنید. برای اینکه طرح شما از جذابیت کافی برخوردار باشد از طرح‌های ساده استفاده کنید. طرح‌های شلوغ که جزئیات زیادی دارند در این روش به خوبی حل نمی‌شوند. سعی کنید از طرح‌های ساده و هم اندازه با پاک‌کن استفاده کنید. طرح را با تمام جزئیات روی کاغذ رسم کنید. سپس تمامی جزئیات طرح خود را با مداد پررنگ کنید. در نظر داشته باشید که کارد دور پاک‌کن باید کم‌رنگ بماند.

مرحله دوم از ساخت مهر

در این مرحله نیاز است که طرحی که روی کاغذ ترسیم کرده‌اید را به روی پاک‌کن منتقل کنید. این کار بسیار آسان است و با چند حرکت به راحتی انجام می‌شود. برای این کار کافی است کاغذ را روی پاک‌کن برگردانید. دقت کنید که کادر دقیقاً روی پاک‌کن قرار بگیرد. در این صورت طرح شکل از پشت کاغذ به خوبی دیده می‌شود. از یک خودکار با سر توپی استفاده کنید و روی طرح بکشید. با این کار طرح شما روی پاک‌کن به صورت قرینه منتقل می‌شود. به‌جای استفاده از خودکار با سرتوپی می‌توانید از هر چیز دیگری که دارای سر توپی است استفاده کنید.

مرحله سوم از ساخت مهر

در مرحله سوم نوبت آن است طرحی که روی پاک‌کن کشیده‌ای را با تیغه برش بزنید. برای این کار می‌توانید به دو روش مختلف عمل کنید. در روش اول می‌توانید اطراف طرحی که روی پاک‌کن رسم کرده‌اید را بتراشید تا طرح شما بلندتر از سطح اطراف خود قرار بگیرد. در روش دوم نیز می‌توانید داخل طرح خود را خالی کنید. روش ول بهترین روش است و برای انتقال طرح بهتر است. هنگام برش‌زدن دقت زیادی داشته باشید تا دچار خطا نشوید و طرح شما کاملاً تمیز و زیبا خارج شود. کار مهر شما تمام شده است و شما می‌توانید از مهر خود استفاده کنید. هر قسمت از مهر شما که ایراد داشته باشد می‌توانید با چندبرش ساده آن را درست کنید. یا اگر تمایل داشته باشید می‌توانید تمامی این مراحل را روی یک پاک‌کن جدید انجام دهید و تا زمانی که به نتیجه دلخواه خود نرسیده‌اید کار را ادامه دهید. علاوه بر پاک‌کن می‌توانید از هر چیزی که حالت لاستیکی دارد برای ساخت مهر خود استفاده کنید.

مرحله چهارم از ساخت مهر

در مرحله چهارم وقت آن رسیده است که از مهر خود استفاده کنید. برای این کار می‌توانید مهرتان را به رنگ یا استامپ آغشته کنید و آن را روی کاغذ یا هر سطح دیگری بزنید. با این کار می‌توانید طرحی که روی مهر چاپ کرده‌اید را روی کاغذ منتقل کنید. می‌توانید با این روش مهرهای با طرح‌های متنوع ایجاد کنید و از آنها برای کارهای مختلفی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ دارد؟

 

 

روش‌های دیگر برای ساخت مهر کدام است؟

برای ساخت مهر بدون دستگاه روش‌های دیگری نیز وجود دارد. اما کیفیت هیچ‌کدام از آنها به اندازه مهرهای ژلاتینی بالا نیست. از آنجایی که مهرهای ژلاتینی با دستگاه‌های پیشرفته ساخته می‌شوند جزئیات طرح را به خوبی نشان می‌دهند. با این وجود می‌توان از روش‌های دیگری برای ساخت مهر استفاده کنید. از جمله این روش‌ها می‌توانیم به حکاکی روی چوب، استفاده از مواد لاستیکی و... اشاره کنیم.

 

خلاصه

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که مهرها ابزارهای کاربردی هستند که از آنها برای انتقال طرح روی سطوح مختلف استفاده می‌شود. مهرها را در ابعاد و اندازه‌های مختلفی می‌سازند هر فرد می‌تواند یک مهر شخصی داشته باشد و از آن برای اعتبار بخشیدن به قراردادها و سایر کارها استفاده کنند. ساخت مهر کار سختی نیست و با کمترین امکانات نیز می‌توان یک مهر با طرح دلخواه را ساخت. در این مقاله روش ساخت یک مهر را به صورت کامل آموزش دادیم. اگر بعد از خواندن این مقاله سؤال یا نظری داشتید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. ما در اسرع وقت به سؤالات شما پاسخ خواهیم داد.

1401/12/19 - 0:10:10

12004

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "آموزش ساخت مهر ژلاتینی بدون دستگاه " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید