انواع چاپ عکس

زمانی که قصد دارید عکس‌های گرفته شده را چاپ کنید؛ مطمئنا نام کاغذهای مختلفی را برای انواع چاپ عکس می‌شنوید. اما مهم‌ترین نکته اینجاست که هر کدام از این کاغذها چه ویژگی‌ای دارند و کیفیت کدام یک در چاپ بهتر است. بنابراین اگر شما هم از علاقه‌مندان انواع چاپ عکس هستید و می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری در این زمینه کسب کنید؛ تا پایان این مطلب از چاپ سانترال با ما همراه باشید.

کاغذ چاپ  Canvas

کاغذ کنواس، همان کاغذ روی بوم نقاشی است. هنگام چاپ عکس روی این کاغذ، از جوهر در کنار یک دستگاه مخصوص استفاده شده و به دلیل فرآیند چاپ خاص، عکس از کیفیت بسیار بالایی بهره‌مند است. از کاغذ چاپ کنواس و عکس چاپ شده روی آن، در طراحی دکوراسیون داخلی محیط برای زیبا‌تر نشان دادن آن فضا استفاده خواهد شد.

عکس‌های چاپ شده با این کاغذ در برابر نور، رطوبت و حرارت از مقاومت بسیاری برخوردار هستند. البته نمایش جزئیات موجود در این نوع از عکس‌ها، به اندازه عکس‌های متالیک نیست. با توجه به عدم انعکاس نور روی عکس چاپ شده روی کنواس، برای نصب روی دیوار اتاق بسیار مناسب هستند.

کاغذ  Lustre

عکاسان از کاغذ مات برای انواع چاپ عکس پرسنلی، عکس‌هایی برای چاپ روی شاسی و قاب عکس استفاده خواهند کرد. زیرا این مدل کاغذ، نور را منعکس نکرده و به همین دلیل مهم، کنتراست عکس را به زیبایی نشان خواهد داد. عکاسان کاغذ‌های مات را جایگزین کاغذ براق برای چاپ عکس‌های سیاه سفید خواهند کرد؛ زیرا زیبایی عکس را بهتر نشان خواهد داد.

از کاغذ چاپ کنواس و عکس چاپ شده روی آن، در طراحی دکوراسیون داخلی محیط برای زیبا‌تر نشان دادن آن فضا استفاده می‌شود.

 از مهم‌ترین مزیت‌های کاغذ چاپ لاستر، قیمت مناسب و دوام بالای آن است. البته این نوع کاغذ، برای چاپ عکس‌هایی که از جزئیات بسیار برخوردار هستند؛ مناسب نخواهد بود. زیرا تراکم نیترات نقره این مدل کاغذ عکاسی، در حدود ۵ درصد است.

 

کاغذ چاپ سیلک

عکاسان حرفه‌ای در لابراتور‌ها یا آتلیه‌های عکاسی در انواع چاپ عکس‌هایی که با دوربین عکاسی پیشرفته گرفته شده است؛ از کاغذ سلیک استفاده می‌کنند. زیرا این نوع کاغذ از کنتراست و البته کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. کاغذ سلیک از درخشندگی کمتری برخوردار است. ولی بافت آن دارای قابلیت لمس و بزرگ است.

قیمت کاغذ چاپ سلیک، گران بوده و مطمئنا از ماندگاری بسیار بالایی نیز بهره‌مند است. البته در صورت استفاده از این کاغذ هنگام چاپ، تمام جزئیات منظره یا اشخاص در آن عکس به خوبی نمایان خواهند شد. بنابراین بسیاری از افراد برای حفظ یک خاطره جذاب، حتما از این نوع کاغذ استفاده خواهند کرد.

 

کاغذ چاپ براق

از جمله رایج‌ترین کاغذ رشته عکاسی، کاغذ چاپ براق است. نوع کاغذ عکاسی گلاسه یا براق، منجر به پوشانده شدن تمام نقص‌های عکس خواهند شد. شاید مهم‌ترین دلیل استفاده از کاغذ براق هنگام چاپ عکس‌هایی که کیفیت پایین دارند؛ همین مسئله است. اما آنچه باعث محبوبیت بیش از اندازه این مدل کاغذ شده، قیمت مناسب آن است. چاپ سنترال از کاغذ فوتوگلاسه نیز برای چاپ پلات استفاده می‌کند.

عکاسان از این کاغذ برای انواع چاپ عکس‌های شاد یا رنگی رنگی بهره خواهند برد. از مهم‌ترین عیب‌های این نوع کاغذ چاپ عکس، حساسیت آن به اثر انگشت است. عکس‌های چاپ شده از این کاغذ، باید در یک آلبومی با لایه‌های محافظتی نگهداری شوند.

 

کاغذ چاپ اکلیلی

امروزه استفاده از آلبوم یا عکس‌های چاپ شده به شیوه اکلیلی، با استقبال بی‌نظیری مواجه شده است. البته بیش‌تر طرفداران این مدل عکس، والدینی هستند که کودکان خردسال یا حتی نوزاد دارند. آن‌ها با استفاده از این روش، هدفی جز ثبت خاطرات کودکی فرزند خود با زیبا‌ترین شکل ندارند. البته عکس‌های اکلیلی در طی یک فرآیندی به وجود خواهند آمد.

عکاسان برای انواع چاپ عکس‌های به روش اکلیلی، ابتدا عکس مورد نظر را روی کاغذ مخصوص چاپ خواهند کرد. سپس از بین روش‌های متنوع برای اکلیلی کردن آن عکس، بهره خواهند برد. شاید ساده‌ترین روش برای اکلیلی کردن یک عکس، استفاده از دستگاه مخصوص است تا آن را زیبا‌تر جلوه دهند.

 

کاغذ چاپ   Metalic

عکس‌های چاپ شده با کاغذ چاپ متالیک، از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است. البته به دلیل کیفیت بالا این کاغذ گران قیمت، وضوح تمام جزئیات ریز در عکس است. معمولا عکاسان هنگام چاپ از این کاغذ حرفه‌ای، برای عکس‌های پرتره‌ای یا عکاسی‌های صنعتی استفاده خواهند کرد.

کاغذ چاپ متالیک و براق دارای شباهت‌های بسیاری بوده و اندک تفاوت آن‌ها، در وجود درخشندگی طبیعی‌تر کاغذ عکس متالیک است. همچنین این نوع کاغذ چاپ عکس، دارای ماندگاری بسیاری بوده و بهترین گزینه عکاسان هنگام انواع چاپ عکس خاص خواهد بود.

 

دلایل استفاده از کاغذ‌های مخصوص چاپ

اگر به دنبال ثبت یک خاطره یا حادثه در بهترین کیفیت ممکن هستید؛ بدون شک وجود یک دوربین پیشرفته کمک بزرگی خواهد کرد. ولی آنچه که نیاز دارید؛ فقط یک دوربین نیست. شما باید از کاغذ مناسب انواع چاپ عکس نیز استفاده کنید تا بتوانید آن را تا سالیان زیادی نگه دارید. بنابراین برای عکس‌های مختلف باید از کاغذهایی با ویژگی‌های متفاوت استفاده کنید که با ویژگی‌های هر یک آشنا شدید. 

برای انواع چاپ عکس از کاغذهای مختلفی استفاده می‌شود که برای عکس‌های مختلفی کاربرد دارند.


سخن پایانی

در صنعت چاپ، کاغذ لازم برای انداختن طرح‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین برای انواع چاپ عکس از کاغذهای مختلفی استفاده می‌شود که برای عکس‌های مختلفی کاربرد دارند. اگر شما هم می‌خواهید عکس‌های مختلفی را ثبت و روی کاغذ چاپ کنید؛ می‌توانید از چاپ سانترال کمک بگیرید و در این مورد سوالات خود را با مشاورین ما در میان بگذارید. البته مجموعه ما در چاپ کاتالوگ و ژورنال نیز فعالیت می‌کند که تا حدی وابسته به چاپ عکس‌های شما با بهترین کیفیت است.

1401/6/28 - 5:47:52

656

ثبت دیدگاه

نظر شما درباره "انواع چاپ عکس " چیست؟



نیاز به کمک دارید؟ پیام دهید